AMD lovar bättrad spelprestanda med uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Nja de har haft en del tabbar där också, speciellt med sina XT-modeller där den senaste omgången hade direkt vilseledande tester med underdimensionerade grafikkort i marknadsföringen.

Nu hänger jag inte med finns det XT modeller på cpu sidan? Gpu vet jag att marknadsföringen varit sådär men just Ryzen 1k-7k har ju varit relativt ärlig för att vara denna bransch där alla egentligen är dumma i huvet i olika utsträckning (när det kommer till marknadsföring)

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Nu hänger jag inte med finns det XT modeller på cpu sidan? Gpu vet jag att marknadsföringen varit sådär men just Ryzen 1k-7k har ju varit relativt ärlig för att vara denna bransch där alla egentligen är dumma i huvet i olika utsträckning (när det kommer till marknadsföring)

De har gjort ett par XT-processorer i 3000-serien som var väldigt mycket dyrare för i princip ingen extra prestanda alls. Nu senast gjorde de en 5800XT och försökte få det att se ut som att den var betydligt bättre än den var genom att köra sina in-house-tester med ett underdimensionerat grafikkort som agerade rejäl flaskhals för samtliga CPU:er som jämfördes, vilket fick 5800XT att se ut som att den höll jämna steg med CPU:er som under normala omständigheter är betydligt bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

De har gjort ett par XT-processorer i 3000-serien som var väldigt mycket dyrare för i princip ingen extra prestanda alls. Nu senast gjorde de en 5800XT och försökte få det att se ut som att den var betydligt bättre än den var genom att köra sina in-house-tester med ett underdimensionerat grafikkort som agerade rejäl flaskhals för samtliga CPU:er som jämfördes, vilket fick 5800XT att se ut som att den höll jämna steg med CPU:er som under normala omständigheter är betydligt bättre.

I båda fallen handlar det väl om att de fått bättre kontroll på "binning" eller något, vanliga 5800X går ju att köpa den med fortfarande, ser ju lite meningslöst ut ja.

Missade helt de testerna, inte sett något snack om 5800XT alls men det låter tyvärr ungefär som vad jag väntar mig av tillverkarnas egna tester. Brukar se det som att deras siffror är vad de anser sig vara nära nog att komma undan med att påstå, så mer fingervisning än annat. Absolut aldrig att jag skulle basera några beslut på vad tillverkaren själv säger om prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Det finns nog anledning att tro det är lösbart iom att deras cpuer presterar hyfsat bra i Linux både i kreativa laster och spel

men det gör även andra cpuer. Problemet är inte att 9000 generationen har dålig prestanda, utan bara dåligt upplyft från 7000 och för ett stort priskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

I båda fallen handlar det väl om att de fått bättre kontroll på "binning" eller något, vanliga 5800X går ju att köpa den med fortfarande, ser ju lite meningslöst ut ja.

Missade helt de testerna, inte sett något snack om 5800XT alls men det låter tyvärr ungefär som vad jag väntar mig av tillverkarnas egna tester. Brukar se det som att deras siffror är vad de anser sig vara nära nog att komma undan med att påstå, så mer fingervisning än annat. Absolut aldrig att jag skulle basera några beslut på vad tillverkaren själv säger om prestanda.

Jag tror inte där var så många tester av dem då jag har för mig att AMD inte skickade ut några testexemplar till recencenter (där är tydligen även en 5900XT som jag redan glömt). HWU fick tydligen köpa sina exemplar för att ha något att testa med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Ok, men hur är det för den majoritet av windowsanvändarna som kör windows 10?
AMD kan ju inte vara så dumma att dom kräver w11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag tror inte där var så många tester av dem då jag har för mig att AMD inte skickade ut några testexemplar till recencenter (där är tydligen även en 5900XT som jag redan glömt). HWU fick tydligen köpa sina exemplar för att ha något att testa med.

https://youtu.be/11FWyDiT8bE?si=0fT6jVUFfka4I_pX

Låter ju inte så som att de direkt anstränger sig för att pusha på folk processorerna heller så är ju rimligare ändå. Om de ersatt 5800X med en dyrare och knappt bättre variant hade det varit konstigt, men 5800X går ju till och med att beställa direkt från AMD fortfarande för 226€ vad jag ser.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Att installera om efter installation av nya chipset-drivers är verkligen inte en optimal lösning, men det finns inte så mycket andra alternativ just nu. Extra lökigt är det för de som jobbar med att testa processorerna som blir tvungna att blåsa allt varje gång en ny processor ska testas. För vanliga användare är det ju bara en ominstallation som gäller.

Vad är orsaken till att det kan behövas ominstallation av OS och inte bara uppdatera drivrutinerna?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Då får swec göra om testerna kanske?

Har redan ställt frågan, men det verkar inte spela någon roll och någon pudel vill man uppenbarligen inte göra.

AMD-clockers har sedan länge bestämt sig att det spelar ingen roll att AMD släpper en fiasko-produkt, det måste se bra ut.

"Aj då, väldigt dålig pris prestanda och inte bättre energieffektivitet än Zen 4 - va fan, vi sätter "Bra produkt", annars blir det nog ett jäkla liv".

Permalänk
Medlem

Kostade på mig att läsa AMD:s blogginlägg (inkilusive fotnoterna), det var nog det mest pinsamma jag läst på länge. Damage control när det är som sämst. Antar att ni redan sett den, annars är det dags:

https://youtu.be/IaPo5io-Gfw?si=UGvxETCWUlYXXbc0

Och att skylla på marketing som vissa gör här, tror ni att marketing har gjort de interna prestanda-testerna? Inte en chans, det här går definitivt i rakt led hela vägen upp till Lisa Su. De har blåljugit och vägrar nu att erkänna och hela soppan är bara pinsam.

Edit: Och Sweclockers, förlåt AMD-clockers, har det här helt okritiskt som en nyhet på förstasidan utan att själva analysera vad det faktiskt står i artikeln och själva kommentera. Helt obegripligt och det verkar som man jobbar hårt på att förbruka förtroendet bland entusiaster.

Permalänk
Medlem

Fick en konstig tanke... Tänk om dessa prestandasiffror kommer ifrån de kommande x870 styrkretsarna och de gamla x670 och under är anledningen till att alla reviewer's har visat sämre resultat än AMD själva påstår, för x870 finns inte ännu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fick en konstig tanke... Tänk om dessa prestandasiffror kommer ifrån de kommande x870 styrkretsarna och de gamla x670 och under är anledningen till att alla reviewer's har visat sämre resultat än AMD själva påstår, för x870 finns inte ännu.

Jag förstår inte riktigt vem som sprider ryktena om spelprestandan. Är det AMD själva? Annars har jag missat det i alla fall.
Gick inte AMD ut med att Zen 5 skulle bli en besvikelse i spelprestanda någon vecka innan den släpptes? Hittar inte länken här på Sweclockers.

Annars så hittade jag bara denna. Inget om spelprestanda nämns. Bara 10–15 procent högre prestanda per klockfrekvens (IPC) jämfört med Zen 4. Och Sweclockers test var det ungefär 12%.
https://www.sweclockers.com/nyhet/37306-amds-prestandamal-for...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har redan ställt frågan, men det verkar inte spela någon roll och någon pudel vill man uppenbarligen inte göra.

AMD-clockers har sedan länge bestämt sig att det spelar ingen roll att AMD släpper en fiasko-produkt, det måste se bra ut.

"Aj då, väldigt dålig pris prestanda och inte bättre energieffektivitet än Zen 4 - va fan, vi sätter "Bra produkt", annars blir det nog ett jäkla liv".

Men DET ÄR EN BRA PRODUKT.

Ja AMD har förvrängt/ljugit om upplyftet gentemot 7000-serien i spel, men faktum kvarstår att Ryzen 9000 är allt sammantaget den snabbaste x86-arkitekturen på marknaden. Det är inte Bulldozer vi pratar om här.

Kan vi lugna ner oss lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja AMD har förvrängt/ljugit om upplyftet gentemot 7000-serien i spel, men faktum kvarstår att Ryzen 9000 är allt sammantaget den snabbaste x86-arkitekturen på marknaden. Det är inte Bulldozer vi pratar om här.

Du glömmer att priset måste tas i beaktning och tidsaspekten.

Två år gamla 7000-serien vinner enkelt på pris/prestanda.

De har inte lyckats förbättra värdet för deras kunder över huvud taget.

Då är det inte en bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Du glömmer att priset måste tas i beaktning och tidsaspekten.

Två år gamla 7000-serien vinner enkelt på pris/prestanda.

De har inte lyckats förbättra värdet för deras kunder över huvud taget.

Då är det inte en bra produkt.

Är väl oftast så att man får mer för pengarna om man köper förra generationens modeller. När det precis släppts nytt.
Ryzen 7000 var ju inte heller ett självklart val för priserna de hade när de släpptes.
Priserna sjunker troligtvis när de märker att de säljer dåligt.

Min processor kostade 3100kr när jag köpte den i november förra året nu ligger de under 2500kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nånting är fel, har endast 100 fps (120hz skärm) i linux i heroes. men i linux har jag så många fps att jag måste sätta på vsync så att datorn inte låter som en jet engine.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl oftast så att man får mer för pengarna om man köper förra generationens modeller. När det precis släppts nytt.
Ryzen 7000 var ju inte heller ett självklart val för priserna de hade när de släpptes.
Priserna sjunker troligtvis när de märker att de säljer dåligt.

Min processor kostade 3100kr när jag köpte den i november förra året nu ligger de under 2500kr.

om man vill ha pin-grid -array så är för närvarande 5800x3d snabbast för spel 5950X är bättre för kompilera kerneln men har inte en julle i spel
Jag väntar på en 5950x3d och det kommer. Men det blir så sent att det inte tävlar med de andra proukterna som AMD har i sinpipeline.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De sa att 9700X inte kommer slpå 7800X3d i spelprestanda. Sedan några veckor senaree så säger de att jo den kommer slå 7800X3D med några %.

Höger handen pratar inte med vänstern.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Enligt informationen som ges i recensionen av 9950X så (https://www.sweclockers.com/test/39402-amd-ryzen-9-9950x-ett-...) har Sweclockers kört build 22621 av Windows 11 vilket motsvarar 22H2, vilken börjar bli rätt gammal vid det här laget. Det är därmed kanske fler processormodeller, än bara de senare Ryzen-varianterna, som skulle få förändrad prestanda ifall alla kördes om när 24H2 släpps?

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av igelkotte:

Jag förstår inte riktigt vem som sprider ryktena om spelprestandan. Är det AMD själva? Annars har jag missat det i alla fall.
Gick inte AMD ut med att Zen 5 skulle bli en besvikelse i spelprestanda någon vecka innan den släpptes? Hittar inte länken här på Sweclockers.

Annars så hittade jag bara denna. Inget om spelprestanda nämns. Bara 10–15 procent högre prestanda per klockfrekvens (IPC) jämfört med Zen 4. Och Sweclockers test var det ungefär 12%.
https://www.sweclockers.com/nyhet/37306-amds-prestandamal-for...

Att alla HW-tillverkare håller på med cherry-pick får man räkna med. Tror egentligen ingen ser det som något problem så länge det faktiskt går att reproducera resultaten.

Det som är kritiken här är att det faktiskt inte ens går att reproducera resultaten i de exempel AMD själva använder.

T.ex.

Tar man TechPowerUp (som har klart störst antal både spel och "icke-spel" tester) så är ju 14900k snabbare jämfört med 9900X både i spel och annat, samma gäller 14700k vs 9700X (skulle stämma något bättre om man kört 9950X vs 14900K och 9700X vs 14600k, men är fortfarande inte alls den fördel för Zen 5 som dessa slides hävdar).

Denna är lite tidigare, men är det som satte förväntningarna

Kollar man vad som ingår är det en mix av spel och applikationer för "produktivitet", en ökning på 16 % enligt AMD.

Nu har AMD, egentligen utan att kunna förklara hur man tidigare fått 16 %, ändrat detta till ca hälften

"On a generational basis, Ryzen 9000 Series delivers a ~10% improvement in productivity and creative workloads, ~25% improvement in AI workloads, and 5-8% improvement in gaming over the Ryzen 7000 Series."

De säger ~25 % i "AI-workloads", notera att de faktiskt inte har med några "AI-workloads" bland applikationerna som ledde till 16 %. Det är nu 5-8 % i spel och 10 % i "produktivitet".

Och givet 10 % i "produktivitet": kanske dags att sluta gnälla på GB6. ~10 % är vad GB6 visar. Det GB6 inte ger en bra bild av är spelprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leveller:

"Men det bör lösas med en fräsch installation av operativsystemet."

Ska man verkligen behöva blåsa om Windows bara för det? Nu har jag inte W11 men det är ju egentligen rätt uruselt att man ska behöva ominstallera hela operativsystemet pga en miss från dom.

W11 har varit ute ett bra tag nu och dom flesta har väl en hel del program, drivisar, spel osv osv osv installerat och ska behöva backuppa precis rubb och stubb pga en miss?

Jag är egentligen inte en gnällig människa men tycker detta är rätt dålig lösning, även om det nu må vara den enda lösningen.

Använd Revo uninstaller, JayzTwoCents använder det när han installerar om chipset, ska funka lika bra som att installera om OS.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att alla HW-tillverkare håller på med cherry-pick får man räkna med. Tror egentligen ingen ser det som något problem så länge det faktiskt går att reproducera resultaten.

Det som är kritiken här är att det faktiskt inte ens går att reproducera resultaten i de exempel AMD själva använder.

T.ex.
https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/669505236483a53b14a0acb2/amd-ryzen-9-9900x-performance/960x0.png
https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/669505556c79c827e28719e9/amd-ryzen-7-9700x-performance/960x0.png

Tar man TechPowerUp (som har klart störst antal både spel och "icke-spel" tester) så är ju 14900k snabbare jämfört med 9900X både i spel och annat, samma gäller 14700k vs 9700X (skulle stämma något bättre om man kört 9950X vs 14900K och 9700X vs 14600k, men är fortfarande inte alls den fördel för Zen 5 som dessa slides hävdar).

Denna är lite tidigare, men är det som satte förväntningarna
https://regmedia.co.uk/2024/07/14/zen5_ipc_uplift.jpg

Kollar man vad som ingår är det en mix av spel och applikationer för "produktivitet", en ökning på 16 % enligt AMD.

Nu har AMD, egentligen utan att kunna förklara hur man tidigare fått 16 %, ändrat detta till ca hälften

"On a generational basis, Ryzen 9000 Series delivers a ~10% improvement in productivity and creative workloads, ~25% improvement in AI workloads, and 5-8% improvement in gaming over the Ryzen 7000 Series."

De säger ~25 % i "AI-workloads", notera att de faktiskt inte har med några "AI-workloads" bland applikationerna som ledde till 16 %. Det är nu 5-8 % i spel och 10 % i "produktivitet".

Och givet 10 % i "produktivitet": kanske dags att sluta gnälla på GB6. ~10 % är vad GB6 visar. Det GB6 inte ger en bra bild av är spelprestanda.

Tack så mycket för svaret. Då förstår jag vad man menar. Men rätt värdelöst test också då man bara anger % i förbättring. Hade varit intressant att se vilka fps AMD kommit fram till när man kört Intel och vilka inställningar man har i spelen ocskå. För är det något oberoende tester sysslar med så är det ju så bara dom positiva resultaten som får komma med.
Jag lägger i alla fall min gissning på att testerna är felaktigt utförda av AMD. Jag vill knappast försvara AMD men jag hade inte förväntat mig att nånting testat av AMD skulle ge en korrekt bild. Dom som jobbar på AMDs pr måste vara antingen vara oseriösa eller sakna kunskap. Detta är onekligen nånting som alltid kommer fram och som varit problem i många många år känns det som.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Ser ut att finnas en del prestanda att hämta i ny uppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=rlfTHCzBnnQ

Permalänk
Medlem

Från Techpowerup

AMD Ryzen 9000-serien "Zen 5" testad på Windows 11 24H2-uppdateringen, visar betydande prestandavinster
AMD:s Ryzen-processorer har fått en betydande prestandauppgradering tack vare den senaste uppdateringen av Windows 11 24H2. Denna utveckling tar itu med de första besvikelserna med Ryzen 9000 "Zen 5"-seriens prestanda, särskilt i spelapplikationer. Uppdateringen, som förbättrar förmågan att förutsäga grenar, har resulterat i betydande vinster för både Ryzen 9000 "Zen 5" och Ryzen 7000 "Zen 4" CPU-serier. Enligt tester av Hardware Unboxed har Ryzen 9000 "Zen 5"-processorer visat tvåsiffriga prestandaökningar över flera speltitlar, en ökning som vanligtvis bara ses mellan generationsuppgraderingar.

Intressant nog, i motsats till AMD:s initiala påståenden, är prestandavinsterna inte begränsade till Zen 5-arkitekturen. Ryzen 7000 "Zen 4"-processorerna har också gynnats av uppdateringen, med minimala prestandaskillnader som observerats mellan jämförbara Zen 5- och Zen 4-modeller efter uppdateringen. Denna utveckling markerar en avgörande vändpunkt för AMD, som tar itu med tidigare kritik och minskar gapet mellan rapporterade och förväntade prestandasiffror. När användare installerar Windows 11 24H2-uppdateringen kan de förvänta sig förbättrade spelupplevelser över ett brett utbud av titlar, vilket belyser det komplexa samspelet mellan hårdvarufunktioner och mjukvaruoptimering i modern datoranvändning. Resultaten är från Hardware Unboxed benchmarks.

Då är det snart dags för Calle att pröva igen.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.