Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hör har vi ju folk med kunskap!

Är på G att införskaffa min första 3d printer men har hamnat i något av beslutsångest. Kanska kan jag få svaret från forumet här?

Vill ha en printer som klarar majoriteten av standardfilamenten. (CF mm ej nörvändigt). Men då jag vill kunna printa ABS , ASA och ev nylon vill jag ha kammare.
Jag siktar inte på att printa en massa roliga figurer utan praktiska delar som konsoller, borrjiggar osv. Därav filamentönskemålen.

Det jag landat i är antingen:
- reality K1C med filamenttork för ~6.5k
Eller
- Bambulab P1S combo med AMS för ~10.5k
Det jag inte riktigt kan besluta är om P1S combon är värd +~ 4K extra eller om jag kommer ångra mig med K1C utan möjlighet till flerfärgsutskrifter/vattenlösliga supports?

Någon som äger någon av ovanstående med input eller andra synpunkter? Tacksam för alla svar..

Det låter som fler-färg inte är det du har tänkt skriva ut? Isfåfall kanske du inte ska köpa det? Det kanske går att köpa till i efterhand annars.
Sen, bara för att du inte har multifärg-grej så betyder inte det att du inte kan skriva ut i flera färger, det är bara lite mer omständigt. Och du kan nog inte skriva mixat med färger, utan det blir ju att man byter färg när man byter lager i utskriften.

Sen. Som ägare av en Creality, så har jag inte tänkt att köpa nån till.
Mest för att min Prusa är bättre. Och min uppfattning av andras kommentarer verkar vara att Bambu-skrivare också är bra.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Det jag inte riktigt kan besluta är om P1S combon är värd +~ 4K extra eller om jag kommer ångra mig med K1C utan möjlighet till flerfärgsutskrifter/vattenlösliga supports?

Någon som äger någon av ovanstående med input eller andra synpunkter? Tacksam för alla svar..

Ville bara tillägga att PETG och PLA fungerar väldigt fint som support till varandra. Så även om man inte skriver ut färg så är det rätt trevligt att kunna lägga ett supportlager som är helt tätt/slätt på noll mm avstånd till det som ska supportas. Och sedan inte sitter fast.
Det är rätt trevligt. (Mest värt förstås på släta vågräta ytor som behöver support.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det låter som fler-färg inte är det du har tänkt skriva ut? Isfåfall kanske du inte ska köpa det? Det kanske går att köpa till i efterhand annars.
Sen, bara för att du inte har multifärg-grej så betyder inte det att du inte kan skriva ut i flera färger, det är bara lite mer omständigt. Och du kan nog inte skriva mixat med färger, utan det blir ju att man byter färg när man byter lager i utskriften.

Sen. Som ägare av en Creality, så har jag inte tänkt att köpa nån till.
Mest för att min Prusa är bättre. Och min uppfattning av andras kommentarer verkar vara att Bambu-skrivare också är bra.

Är det en K1C du har? Frågar mest då jag förstår att man fixat många saker som var bristfälliga med tidigare andra modeller... Och Bambulab är ett starkt alternativ. Behöver bara hitta ett tillräckligt starkt argument för prisskillnaden. Oavsett så tack för input.

Skrivet av Gimbal:

Ville bara tillägga att PETG och PLA fungerar väldigt fint som support till varandra. Så även om man inte skriver ut färg så är det rätt trevligt att kunna lägga ett supportlager som är helt tätt/slätt på noll mm avstånd till det som ska supportas. Och sedan inte sitter fast.
Det är rätt trevligt. (Mest värt förstås på släta vågräta ytor som behöver support.)

Ja, det är ju detta med supportmateriel jag funderar över mer än flerfärg. Men då jag saknar erfarenhet så har jag heller inte koll på vid hur många utskrifter supportmateriel behövs. Förstår att det behövs vid större överhäng och beror lite på materialval men i övrigt saknar jag kunskap. Uppskattar din info!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Är det en K1C du har? Frågar mest då jag förstår att man fixat många saker som var bristfälliga med tidigare andra modeller... Och Bambulab är ett starkt alternativ. Behöver bara hitta ett tillräckligt starkt argument för prisskillnaden. Oavsett så tack för input.

Nej, nej, Ender 3 Neo.
Men. Så här när jag har lärt mig, så är det väl inget större fel på'n. Bara långsam jämfört med min Prusa MK3s som i sin tur inte är en fartdemon.
Det är väl en money-talks grej, det finns en anledning till att en skrivare är dyrare än en annan. Och jag misstänker att det ofta är värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en bambulab A1, med filamentväxlare som jag köpte till i efterhand. Även om jag oftast kör enfärgat och det var enkelt att byta filamenten för hand så jösses vad bortskämd man blir att kunna byta redan i slicern. Nu kör vi svart petg, eller vit pla, eller kanske svart pla, eller orange.

På A1 kan man också byta nozzle utan verktyg på en halvminut, uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jag har en creality ender 3 v2 Neo men väntar lev på en Bambu lab A1 mini combo nu nästa vecka. Ville ha en snabbare skrivare och möjligheten att köra 4 färger fick jag "på köpet" Är inte missnöjd med min Neo, jättefina utskrifter men lite långsam. Ska avyttra den är tanken. Sett mkt Youtube om A1 mini och många lovordar den, någon här inne som har hands on erfarenheter på den?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har en creality ender 3 v2 Neo men väntar lev på en Bambu lab A1 mini combo nu nästa vecka. Ville ha en snabbare skrivare och möjligheten att köra 4 färger fick jag "på köpet" Är inte missnöjd med min Neo, jättefina utskrifter men lite långsam. Ska avyttra den är tanken. Sett mkt Youtube om A1 mini och många lovordar den, någon här inne som har hands on erfarenheter på den?

Jag petade in ett 0.8mm nozzle i min Ender 3 Neo, bara för att. Den används ju knappt inte pga av Prusa-skrivaren, samt för att den är så långsam. Men med 0.8mm så snurrar det på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Hör har vi ju folk med kunskap!

Är på G att införskaffa min första 3d printer men har hamnat i något av beslutsångest. Kanska kan jag få svaret från forumet här?

Vill ha en printer som klarar majoriteten av standardfilamenten. (CF mm ej nörvändigt). Men då jag vill kunna printa ABS , ASA och ev nylon vill jag ha kammare.
Jag siktar inte på att printa en massa roliga figurer utan praktiska delar som konsoller, borrjiggar osv. Därav filamentönskemålen.

Det jag landat i är antingen:
- reality K1C med filamenttork för ~6.5k
Eller
- Bambulab P1S combo med AMS för ~10.5k

Skrivet av mrTLU:

Nej, nej, Ender 3 Neo.
Men. Så här när jag har lärt mig, så är det väl inget större fel på'n. Bara långsam jämfört med min Prusa MK3s som i sin tur inte är en fartdemon.
Det är väl en money-talks grej, det finns en anledning till att en skrivare är dyrare än en annan. Och jag misstänker att det ofta är värt det.

Nu är jag inte så bevandrad med färdiga skrivare men har haft en Anet A8 och har byggt några varianter av skrivare själv. Jag har svårt att se att prusan skulle vara snabbare än din Neo.
Vad baserar du det på?
Om man gillar att skruva skulle jag helt klart rekommendera att bygga en egen eller gå Ratrig/Voron-spåret! Där kan man justera storlek på ramen själv om man önskar större eller mindre.

Finns fruktansvärt många bra och mindre bra, dyra och mindre dyra uppgraderingar att göra på en 3d-skrivare.
Har man bara ramen till skrivaren kan man byta modermodem och hotend/extruder.

Om man inte har koll kan jag rekommendera att spana in följande tillverkare:
Duet3D (brittiskt) erbjuder billiga kort om man kontaktar de om eget projektbygge, ibland gratis. Vilket jag missade men hörde i efterhand

Bondtech (svenskt) egentillverkade extruders med hotend från Slice Engineering eller kinesiska kopior

E3D (brittiskt) har ny extruder/hotend som jag kommer införskaffa Revo Roto heter den

Slice Engineering (amerikanskt) hotend och munstycke av hög kvalite, samarbetar med svenska Bondtech

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Nu är jag inte så bevandrad med färdiga skrivare men har haft en Anet A8 och har byggt några varianter av skrivare själv. Jag har svårt att se att prusan skulle vara snabbare än din Neo.
Vad baserar du det på?

Mest tidsavgivelsen i Prusaslicer.

En modell jag skrev ut idag: med Neo, 0.6mm nozzle, 0,44 layer, 4h7m.
Prusa 0,6mm nozzle, 0,40mm layer, 3h34m.
Default-settings vad jag kan se.

Men du har annan info?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Vad baserar du det på?
Om man gillar att skruva skulle jag helt klart rekommendera att bygga en egen eller gå Ratrig/Voron-spåret! Där kan man justera storlek på ramen själv om man önskar större eller mindre.

Finns fruktansvärt många bra och mindre bra, dyra och mindre dyra uppgraderingar att göra på en 3d-skrivare.
Har man bara ramen till skrivaren kan man byta modermodem och hotend/extruder.

Om man inte har koll kan jag rekommendera att spana in följande tillverkare:
Duet3D (brittiskt) erbjuder billiga kort om man kontaktar de om eget projektbygge, ibland gratis. Vilket jag missade men hörde i efterhand

Bondtech (svenskt) egentillverkade extruders med hotend från Slice Engineering eller kinesiska kopior

E3D (brittiskt) har ny extruder/hotend som jag kommer införskaffa Revo Roto heter den

Slice Engineering (amerikanskt) hotend och munstycke av hög kvalite, samarbetar med svenska Bondtech

Tack för svar!
Har funderat även över vägen du föreskår och då specifikt Voron-skrivarna. Problemet jag har/ser är att jag är helt nybörjare på detta och behöver, av tidsskäl, välja var jag startar min resa.
Det jag kommit fram till är att börja lära mig arbeta med slicer+material -> modellering -> skruva/modda/bygga.
Att börja bakifrån ökar risken för ett projekt där jag helt enkelt inte har tid att få till en produkt kan leverera önskat resultat eller resultat öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tack för svar!
Har funderat även över vägen du föreskår och då specifikt Voron-skrivarna. Problemet jag har/ser är att jag är helt nybörjare på detta och behöver, av tidsskäl, välja var jag startar min resa.
Det jag kommit fram till är att börja lära mig arbeta med slicer+material -> modellering -> skruva/modda/bygga.
Att börja bakifrån ökar risken för ett projekt där jag helt enkelt inte har tid att få till en produkt kan leverera önskat resultat eller resultat öht.

Låter som en bra inställning. I 3D-skrivargrupper känner jag mig ibland ensam om att faktiskt använda min skrivare till något vettigt samt att jag är mer intresserad av printade delar än själva tekniken i printern. Har istället lagt min tid på att lära mig Fusion 360 så att jag kan skapa nästan vad som helst utan att vara beroende av färdiga modeller. Exempelvis så är min Ender 3 Max troligen rätt utdaterad vid det här laget men eftersom jag kan den och slutresultatet blir bra i de två material jag använder (PLA och PetG) så får den fortsätta vara min sidekick.

Menar såklart inte att det är fel att vara mer intresserad av tekniken bakom skrivarna. Det är bara mycket mer ovanligt att hitta personer som intresserar sig för CAD-delen istället för att modda hårdvaran.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter som en bra inställning. I 3D-skrivargrupper känner jag mig ibland ensam om att faktiskt använda min skrivare till något vettigt samt att jag är mer intresserad av printade delar än själva tekniken i printern. Har istället lagt min tid på att lära mig Fusion 360 så att jag kan skapa nästan vad som helst utan att vara beroende av färdiga modeller. Exempelvis så är min Ender 3 Max troligen rätt utdaterad vid det här laget men eftersom jag kan den och slutresultatet blir bra i de två material jag använder (PLA och PetG) så får den fortsätta vara min sidekick.

Menar såklart inte att det är fel att vara mer intresserad av tekniken bakom skrivarna. Det är bara mycket mer ovanligt att hitta personer som intresserar sig för CAD-delen istället för att modda hårdvaran.

Hur roligt jag än tycker det är med teknik så är det ju alltid en avvägning. Mitt mål med skrivaren är funktionsutskrifter så som jiggar, olika konsoller etc varför jag också fokuserar på "inbyggda" skrivare och tillägg av ventilationslösning hellre än öppna. Sen att majoriten av utskrifterna sannolikt blir i PLA och PETG har mindre betydelse då funktionen finns kvar för de tillfällen jag verkligen behöver skriva ut i ABS/ASA, Nylon och ev andra material med ohälsosam voc.
Även hastigheten är underordnad resultatet för mig. Ditt resonemang att behålla en äldre, långsam maskin men som du kan är precis hur jag resonerat. Har inget intresse i att framöver ligga i "framkant" med den senaste skrivaren med de senast finesserna. Möjligtvis vissa moddar om de lägger till/förbättrar funtionen jmf med original. Annars inte.
Men bra jobbat att du tagit dig dit att du inte behöver leta färdiga filer utan skapar dina utskrifter själv. Hoppas att även jag kan vara där om ett år eller två. 😀

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Mest tidsavgivelsen i Prusaslicer.

En modell jag skrev ut idag: med Neo, 0.6mm nozzle, 0,44 layer, 4h7m.
Prusa 0,6mm nozzle, 0,40mm layer, 3h34m.
Default-settings vad jag kan se.

Men du har annan info?

Nej ingen annan info. Jag tänkte mer på hur skrivaren är byggd. Låter konstigt om det skulle skilja så mycket på två liknande skrivare.
Om jag hade haft en Ender så hade jag försökt tweaka slicer/firmware där det i detta fallet kan skilja.
Sen gillar jag kanske att skruva liten för mycket men jag hade gjort uppgradering med linjärlager och vagn samt nytt styrkort över att köpa en prusa.
Med en sån uppgradering skulle man kunna pressa tid och resultat förbi en Prusa för mycket mindre pengar.

Skrivet av NcLr:

Tack för svar!

Ja bygget är det roligaste för mig, men troligtvis inte det för alla.
Om det är så du prioriterar har du helt rätt i att välja något annat än Voron. Det är ”några” timmar på att bara skruva ihop den.

Permalänk
Medlem

För mig är resultatet nästan det ända jag bryr mig om. Skrivaren ska vara plug and play. Kan jag hitta filer där någon gjort det jag vill ha, eller är tillräckligt nära för att jag ska kunna modda filerna utan att lägga för mycket tid så är det perfekt.

Är nybörjare på CAD men brukar ta mig fram till mitt mål efter mycket trial and error. Försöker även lära mig lite grejer i Blender.

Men ibland går det som igår när jag satt i flera timmar i Meshmixer för att laga "färdiga" modeller så slicern kunde ta hand om dem utan att krasha :/

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tack för svar!

Låter vettigt. Att börja med en Voron eller liknande kan funka om man är helt säker på att det är den vägen man vill gå men jag skulle nog rekommendera en betydligt billigare maskin först så kan du bestämma dig senare när du fått lite erfarenhet. En Voron-skrivare är bra och pålitlig om du byggt den rätt och funkar både som arbetshäst och hobbyprojekt. Dessutom är dom smidiga att serva och skulle något gå sönder så kan du som regel fixa det snabbt själv. Jag fick ett kabelbrott på min 0.2 nyligen och efter att ha identifierat felet var det fråga om 30 minuters jobb med avbitare och krimpverktyg innan jag var igång igen. För mig är det mycket värt att slippa skicka iväg hela skrivaren om något går fel men är man helt ointresserad av mekande och inte känner någon som kan hjälpa så är det kanske bättre att köpa något färdigt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Nån som beställt från bambu lab eu? kommer det till dörr?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Mina större grejer som skrivare och AMS kom till dörren. Annars har jag kunnat hämta småsaker på utlämningsställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Allt jag beställt från dom har kommit till dörr, har vissligen varje gång köpt relativt stora köp och inte bara typ en nozzle..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk

Tack då vet jag

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag fick sändningen i 2 paket, första var bara en nozzle som också levererades direkt till dörr

Permalänk

jag väntar på AMS till min A1 mini och sen gjorde dom ett separat paket till filament och 0.2 nozzle. har inte bil så det är alltid bra när man får det till dörr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Jag fick leverans från EU shoppen i måndags. Kom med DHL till Ica. Köpte en A1 mini combo så de var skönt att slippa passa leveransen utan hämtade ut som vanligt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk

Funkar dessa supports för att skriva ut detta träd verkligen? jag använder auto, testat threshold angle från 15-50, blir likadant.

Man fick även med en variant med support, det verkar som han satt dom likadant ungefär, utan stöd alls för 2 av de stora grenarna. Jag har inte skrivit ut något såhär "spretigt" så jag har ingen aning.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriv ut ett overhang test tex https://www.printables.com/model/162021-overhang-test och se hur bra din skrivare är på att hälla smält plast i luften

Permalänk
Skrivet av varget:

Skriv ut ett overhang test tex https://www.printables.com/model/162021-overhang-test och se hur bra din skrivare är på att hälla smält plast i luften

ah, bra grej tack

fan, hade inte en aning om att PLA-CF krävde en helt ny Nozzle. Nån som vill köpa svart nyöppnad PLA-CF eller byta kanske.
https://www.amazon.se/dp/B0CH36F58Y/ref=pe_24982401_503747021...

kanske knappt är värt det, kostar väl hundringen att skicka....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

fan, hade inte en aning om att PLA-CF krävde en helt ny Nozzle.

Vad skulle det vara för nozzle?
Tips är annars att köpa härdat stål och låta det vara så. Inga större nackdelar vad jag vet, kräver lite extra värme bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

ah, bra grej tack

fan, hade inte en aning om att PLA-CF krävde en helt ny Nozzle. Nån som vill köpa svart nyöppnad PLA-CF eller byta kanske.
https://www.amazon.se/dp/B0CH36F58Y/ref=pe_24982401_503747021...

kanske knappt är värt det, kostar väl hundringen att skicka....

Kräver vetifan, vissa har kört 4-5 tusen timmar med standard munnstycke och kolfiber/glasfiber material :') Men härdat är ju att rekommendera!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Kräver vetifan, vissa har kört 4-5 tusen timmar med standard munnstycke och kolfiber/glasfiber material :') Men härdat är ju att rekommendera!

Okej, bra att veta.

Hade beställt en ifall jag vetat att det funnits och rekommenderas för viss PLA. Vakuumpackade ner den så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jag hoppas att du driver med han, en standard mässing/koppar munstycke klarar inte kolfiber, räcker oftast med några hundra gram för att ha förstört det. ( https://www.youtube.com/watch?v=uvlMeTnjriQ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Jag hoppas att du driver med han, en standard mässing/koppar munstycke klarar inte kolfiber, räcker oftast med några hundra gram för att ha förstört det. ( https://www.youtube.com/watch?v=uvlMeTnjriQ )

Säger inte emot dig, berättade bara vad jag läst flertalet gånger i internationella ba,bu gruppen Själv kört med härdat sedan dag 1

Visa signatur