Återuppliva Windows 7:s Start-meny på Windows 11

Permalänk

har alltid hatat w7 och senare start-menyer. jag är old-school:

Permalänk
Medlem

Vill man gå tillbaka längre i utseende så kan man ju kombinera t.ex. openshell med Retrobar på Github. Var dock ett tag sen jag körde den då det var något jag störde mig på, minns ej vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Finns möjligheten att återuppliva ett OS som inte prackar på en reklam, generellt försämrar användarvänligheten och hela tiden utvecklar ny oönskad mjukvara som är opt-out så är jag på. Startmenyn är det minsta problemet med nya Windows OS.

Återuppliva är ju svårt i dessa tider.
Men det finns alternativ som fungerar precis som du beskriver, de är dock inte utvecklade av gigantiska företagsimperium så som Microsoft, Apple eller Google....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Varför ens köra Windows? Alla program går ju snabbt att köra från kommandoraden. Ja, om man kommer ihåg vad de heter ja. Jag har säkert för många program installerade. En del har legat oanvända i flera år. En "startmeny" kanske med ett par mappar dessutom är inte så dumt.

Skrivet av ChaosClocker:

Varför säljer inte microsoft skins till windows där man kan välja att få sitt windows se ut som äldre windows?

Ja, ett välfungerande classic skin i stil med Windows nt4 eller 2000 hade ju varit trevligt. Om det hade varit snabbt också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Måste säga att jag är väldigt fascinerad över hur många som faktiskt använder startmenyn och bryr sig om dess utseende. Sedan windows 8 började jag bara skriva för att hitta vad jag behöver, kan inte ens komma ihåg hur min startmeny ser ut. Att klicka runt i menyerna känns väldigt knöligt. Men vi är ju alla olika.

Samma här. Förutom då Win8 vilken var helt galen. Men sedan 10 bryr jag mig inte. Använder startmenyn kanske 10 sekunder per månad.

Hade ju önskat att de kunde fixat sök nån gång. Makalöst att de inte kan fixa detta 2024 när det fungerade utmärkt 2009.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hade ju önskat att de kunde fixat sök nån gång. Makalöst att de inte kan fixa detta 2024 när det fungerade utmärkt 2009.

Det ska gå att stänga av webbresultat om det är det som du stör dig på:
https://www.tomshardware.com/how-to/disable-windows-web-searc...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Måste säga att jag är väldigt fascinerad över hur många som faktiskt använder startmenyn och bryr sig om dess utseende. Sedan windows 8 började jag bara skriva för att hitta vad jag behöver, kan inte ens komma ihåg hur min startmeny ser ut. Att klicka runt i menyerna känns väldigt knöligt. Men vi är ju alla olika.

Har också gjort precis så sedan Windows 8

Några ofta använda program har jag dock i TaskBar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ska gå att stänga av webbresultat om det är det som du stör dig på:
https://www.tomshardware.com/how-to/disable-windows-web-searc...

Regedits är inte möjligt på jobbdatorn.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om man är van vid OpenShell och vill ha den här menyuppdelningen så är det inte fel med Open-shell.
Jag var emot detta påhitt som stora ikoner istället för meny i början när Win 8 kom, men har kommit på att för mig så blir det smidigare. Jag kör oftast kanske 5-10 program och de får plats på win 11 menyn utan problem, och tycker att det är mycket renare med ett rutnät med stora ikoner på de programmen jag brukar köra än att se allt annat som jag aldrig använder. Det är ju när man ska söka som Startmenyn är dålig. Jag vill använda Powertoys Run eller Flow mer men är så van vid att använda musen till det mesta, ända sedan Amiga-tiden t.om.

Tycker också att om man inaktiverar allt extra (reklam, onödiga ikoner m.m) så går win10 att få rätt bra. Däremot i win 11 så är jag väldigt irriterad.

Jag har väl ett 100 tal ikoner på min win 10 dator...hur skulle 11 hantera det? Skulle behöva massor med undermappar på startmenyn, och då tar det ju bort smidigheten

Så det får bli win 10 ett tag till

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag är väl inte helt nöjd men startmenyn i windows 11 är fullt fungerande och dugligt, men jag hade nog ändå inte kört det här programmet om det behövdes då det verkar alldeles för instabilt.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker också att om man inaktiverar allt extra (reklam, onödiga ikoner m.m) så går win10 att få rätt bra. Däremot i win 11 så är jag väldigt irriterad.

Jag har väl ett 100 tal ikoner på min win 10 dator...hur skulle 11 hantera det? Skulle behöva massor med undermappar på startmenyn, och då tar det ju bort smidigheten

Så det får bli win 10 ett tag till

På Win 11 får du plats med 24 ikoner på första sidan startmenysidan. Det går också att lägga ikonerna smidigt i mappar (precis som på android) där du kan också kan döpa mappen (t.ex Spel). Men om du lägger till mer än 24 ikoner blir det en sida till som du enkelt kommer till med skrollen på musen. (Ett steg på skrollen visar nästa sida)

Jag bytte till Win 11 för att jag köpte ny dator och att jag hade problem med program som öppnades på fel monitor hela tiden, det är nästan borta med windows 11. Sedan att man vill prova nytt också. Men när jag sitter vid de andra datorerna hemma blir jag lite sugen på att köra win 10 igen

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Finns möjligheten att återuppliva ett OS som inte prackar på en reklam, generellt försämrar användarvänligheten och hela tiden utvecklar ny oönskad mjukvara som är opt-out så är jag på. Startmenyn är det minsta problemet med nya Windows OS.

Har aldrig ersatt startmenyn i ett Windows OS. Förstår inte varför. Men så har man använt Windows sedan 3.11 (och MS-DOS innan) så man är väl glad och nöjd att något fungerar överhuvudtaget i ett MS OS.

Det finns andra OS än Windows.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Japp, jag har dock problem att den strular med två skärmar, är slö och att det många gånger inte går att skriva så man måste trycka upp och ned menyn igen.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Linux Mint Cinnamon har samma filosofi där. Ser man inte programmet direkt eller har det pinnat i panelen så skriver man bara några få bokstäver. Fungerar på titel, filnamn och beskrivning av programmet. Även använda filer.

Går att göra samma sak i filhanteraren och i vissa fönster för att filtrera bort filnamn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

På Win 11 får du plats med 24 ikoner på första sidan startmenysidan. Det går också att lägga ikonerna smidigt i mappar (precis som på android) där du kan också kan döpa mappen (t.ex Spel). Men om du lägger till mer än 24 ikoner blir det en sida till som du enkelt kommer till med skrollen på musen. (Ett steg på skrollen visar nästa sida)

Jag bytte till Win 11 för att jag köpte ny dator och att jag hade problem med program som öppnades på fel monitor hela tiden, det är nästan borta med windows 11. Sedan att man vill prova nytt också. Men när jag sitter vid de andra datorerna hemma blir jag lite sugen på att köra win 10 igen

Visste inte att det blev en slags "paginering", med flera sidor, det var väldigt trevligt.
Men ogillar att man är fastlåst i ett rutnät och inte kan placera ikoner där man själv vill
Eller, rutnätet i sig har jag inget emot, men jag vill kunna lägga en ikon nere i högra hörnet, ett annat nere i vänstra hörnet...men man måste fylla i läsriktningen, så det blir bara kaos!

Men faktum är däremot att jag vill se alla ikoner, för jag känner igen spel/program baserat på ikon och var de ligger. Samt olika storlek på olika ikoner hjälper ytterligare

EDIT:

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Regedits är inte möjligt på jobbdatorn.

HKCU kräver ju inte admin till skillnad från HKLM. Har ni något extraskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

har alltid hatat w7 och senare start-menyer. jag är old-school:

<Uppladdad bildlänk>

Sådär skall det se ut. Kör liknande själv även om jag sorterat programmen i kategorier. Upplägget fanns redan i System 7 (Applemenyn) och återfinns även i KDE.

Jag betraktat det som det mest logiska sättet att starta program med: Klicka på menyn, kategori som öppnas klickfritt och starta programmet. Bra översikt och allt.

Windows 8.x, 10 och 11 har helt odugliga Startmenyer för min del. Nej, "söka efter programmet" är inte en "lösning" när det gäller att presentera installerade program vettigt.