AMD X870 – ny styrkrets med få nyheter

Permalänk
Melding Plague

AMD X870 – ny styrkrets med få nyheter

Calle kikar på AMD:s senaste styrkrets och den nya generationen moderkort med exempel från Gigabyte och Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, ingen som helst anledning uppdatera från X670E sen om / när X3D Propparna kommer ( om nu inte tillverkarna tvingas oss genom låta bli släppa uefi uppdateringar iofs )

Permalänk
Hedersmedlem

Nämnvärt för X870 är att den enda skillnaden mot B650E i deras tabell är USB4-stöd som flyttas från "optional" till standard. Allt annat är detsamma.

Detta då X870 bara är en krets (mot X670, X670E och X870E som är två). Jag kan definitivt tycka att X870 borde ha fått namnet B850E istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

En sak jag som jag aldrig förståt när det gäller pci-banor är att det inte finns något lätt sätt att se hur många pci-e banor som är lediga när man stoppat in sitt grafikkort mm. Och vilka pci-banor som utnyttjas från t ex från cpu eller från moderkortet?

En annan sak som stört mig på sistone är att många plockat bort debugkod displayerna som var vanligt förr. Varför togs de bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nämnvärt för X870 är att den enda skillnaden mot B650E i deras tabell är USB4-stöd som flyttas från "optional" till standard. Allt annat är detsamma.

Detta då X870 bara är en krets (mot X670, X670E och X870E som är två). Jag kan definitivt tycka att X870 borde ha fått namnet B850E istället.

Jag tänkte precis säga detsamma men du hann först
Så behöver man inte USB4 så kan nog gamla B650E korten bli ett mer prisvärt alternativ än X870!
(och X870E+x670E är ju oftast overkill om man inte har specifika behov av massa USB kontakter eller massor av SATA diskar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad som också skiljer är att tillverkarna har lärt sig hur man skall designa den fysiska minnesbussen för DDR5. De har nu gjort många av de misstag som de kan göra med 600 serien och vet nu hur de skall designa för bästa prestanda och stabilitet. De flesta reviews jag sett hittills säger att DDR5 fungerar mycket bättre nu.

Skrivet av Dinkefing:

En sak jag som jag aldrig förståt när det gäller pci-banor är att det inte finns något lätt sätt att se hur många pci-e banor som är lediga när man stoppat in sitt grafikkort mm. Och vilka pci-banor som utnyttjas från t ex från cpu eller från moderkortet?

En annan sak som stört mig på sistone är att många plockat bort debugkod displayerna som var vanligt förr. Varför togs de bort?

Zen4 kan ha 28 lanes på AM5. De första 3 är krav:
CPU->GPU: 16x
CPU->Chipset: 4x
CPU->M.2: 4x
Optional: 4x

De 4 optional går vanligtvis till en extra M.2 eller en 4x slot.
På X870 så kan en enkelt se vad som är vad för allt som går i PCIe 5.0 kommer från CPU och PCIe 4.0 kommer från chipset. (om inte någon väldigt exotisk lösning designats)

Här har du en superbra sammanfattning på de olika AM5-korten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Har ni någon information om hur många m.2 SSDs man kan ha i innan grafikkortets lanes halveras (x16 -> x8) på X870E?
Som jag förstod det så är det endast en 5.0 m.2 SSD. Möjligen kan man ha en eller två slöare genom chipset om moderkortet stödjer det?

Någon som har full koll på detta?

(Edit: fick delvis svar på inlägget ovan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har ni någon information om hur många m.2 SSDs man kan ha i innan grafikkortets lanes halveras (x16 -> x8) på X870E?
Som jag förstod det så är det endast en 5.0 m.2 SSD. Möjligen kan man ha en eller två slöare genom chipset om moderkortet stödjer det?

Du kan ha 2st m.2 5.0 på CPU utan att nagga på 16x-slotten. se min post ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du kan ha 2st m.2 5.0 på CPU utan att nagga på 16x-slotten. se min post ovan.

Är inte 4 allokerat till USB 4 på E?

Permalänk
Medlem

(Edit: fick delvis svar på inlägget ovan)

Det syns på styrkretsdiagrammet i artikeln. CPUerna har PCIe-banor för två M.2 PCIe 5.0 x4, och sen har X870E ytterligare 12x PCIe 4.0 som kan användas till två M.2-portar + en USB 4.0-port. Det finns även några PCIe 3.0-banor som skulle kunna användas till en M.2-port också.

Sen är det väldigt ovanligt nu för tiden att tillverkarna använder de x16 banorna från CPUn som är tänkta till grafikkortet till t.ex. M.2-portar, det var vanligare förr på t.ex. B350/X370 som hade väldigt snålt med PCIe-banor. På de flesta AM5-moderkort kommer du alltså få x16 till grafikkortet oavsett vilka andra portar som används.

Permalänk
Medlem

Asus saknar den mest kritiska och fantastiska uppfinningen någonsin för moderkort dock, det enda absoluta enorma framsteget som skett i modern tid för moderkort. Något som har absolut revolutionerat att bygga/uppgradera datorer. Snålt av Asus!

Dold text

btw maskinöversatt med chatgpt eller?

Citat:

Med ett knapptryck lossar PCI Express-låset.

Det är även fokus med denna generation på att förenkla monteringen av M.2-SSD:er, där även Gigabyte har fjädrade lås istället för skruvar för att få bort kylflänsen.

Knappen släpper ju låsningen på översta PCI-E slotten för grafikkort, har inget med M2 platser att göra.

Permalänk
Medlem

Är inte 4 allokerat till USB 4 på E?

Vet inte, en USB4 klarar sig på PCIe 5.0 x1 eller 4.0 x2 iallafall.
Det verkar som att som nämns ovan att om man kopplar in fler än en m.2 med 5.0 så tas de från grafikportens x16 så du kan ha rätt att de går till USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sant. Jag svor en stund när jag köpte min X670E nyligen och först då såg info om att 870 var på väg (har som inte hängt med riktigt ). Men har nu förstått att den största skillnaden är USB 4.0, vilket man ju kan skaffa PCIE-kort till vartefter det blir mer populärt (och om man nu finner någon nytta med det som vanlig användare)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Asus saknar den mest kritiska och fantastiska uppfinningen någonsin för moderkort dock, det enda absoluta enorma framsteget som skett i modern tid för moderkort. Något som har absolut revolutionerat att bygga/uppgradera datorer. Snålt av Asus!

Enligt bilden har kortet istället "Q-Release Slim", som enligt deras demovideo verkar snarlikt:
https://www.facebook.com/watch/?v=1212384023144100
... men det verkar ju inte matcha vad som står i bilden.

Knappen släpper ju låsningen på översta PCI-E slotten för grafikkort, har inget med M2 platser att göra.

Det är ju två olika saker, kortet har båda. Man ser fjädern till M.2-platsen tydligt på en av bilderna (med titeln "Fjädrat lås för kylflänsen").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Redaktion
Redaktör

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

btw maskinöversatt med chatgpt eller?

Nej alltså det är fjädrade lås med en spärr för kylflänsarna på m.2 platserna. Knappen är bara till grafikkortsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej alltså det är fjädrade lås med en spärr för kylflänsarna på m.2 platserna. Knappen är bara till grafikkortsplatsen.

Ah, texten relevant till bilderna är över den, inte under. Najs att se fler kopiera designen med knapp för PCI-E platsen, synd att se Asus snåla på det dock.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Ah, texten relevant till bilderna är över den, inte under. Najs att se fler kopiera designen med knapp för PCI-E platsen, synd att se Asus snåla på det dock.

Asus har fortfarande funktionen kvar, men den använder inte en knapp längre för att öppna låset.

Med en liten rörelse där du vickar grafikkortet bakåt släpper låsmekanismen och grafikkortet går att plocka bort. En liten uppdatering kan tyckas men ack så uppskattad av oss som kopplar in och ur grafikkort flera gånger dagligen under intensiva perioder.

Permalänk
ASUS Nordic

Vi har introducerat gen 2 av PCIe Q-release med lanseringen av X870. Vi kallar den slim för att den tar mindre plats över kretskortet, inte för att den har nedbantad funktionalitet

Detta gör att vi nu även har denna funktionen på Mini ITX-kortet ROG Strix X870-I och att det finns mer utrymme för M.2 enheter som på t.ex. ROG Strix X870-E.

I artikeln finns det en beskrivning hur den fungerar och även bild på en enkel illustration för hur den fungerar.

Har full förståelse att det blir förvirrande med alla Q-funktioner

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en internhdmi om man monterar in en gpu?
Kan man köra integrerad grafik samtidigt?

Permalänk
Medlem

Det verkar ha blivit smidigare att hantera och byta komponenter, vilket nog är efterlängtat.

Även mjukvaran för att hämta och uppdatera drivrutiner är ett välkommet tillskott.

Sen att tappa lite SATA gör nog inte så mycket, frånsett för servrar är det nog allt mer ovanligt med mer än 4 SATA-diskar idag.

Men 9k för ett moderkort?
Börjar ju vara rejält saftigt.
Då borde det ju också ha så pass bra komponenter att det håller i stort sett för evigt, med tillhörande garanti. Nätagg har ju så mycket som 12 års garanti, även moderkorten borde ju få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi har introducerat gen 2 av PCIe Q-release med lanseringen av X870. Vi kallar den slim för att den tar mindre plats över kretskortet, inte för att den har nedbantad funktionalitet

Detta gör att vi nu även har denna funktionen på Mini ITX-kortet ROG Strix X870-I och att det finns mer utrymme för M.2 enheter som på t.ex. ROG Strix X870-E.

I artikeln finns det en beskrivning hur den fungerar och även bild på en enkel illustration för hur den fungerar.

Har full förståelse att det blir förvirrande med alla Q-funktioner

Jag är fan blind! Men den designen är lite, hm. Sämre? Montera på en Noctua D15 och ett RTX4090, man kommer knappt åt PCI-E låset men Q-releasen sitter väl nästan helt under CPU-kylaren då?

Permalänk
ASUS Nordic

Jag är fan blind! Men den designen är lite, hm. Sämre? Montera på en Noctua D15 och ett RTX4090, man kommer knappt åt PCI-E låset men Q-releasen sitter väl nästan helt under CPU-kylaren då?

Nej det är ingen knapp. Knappen du ser är för att klicka bort kylaren på M.2-enheten. När man släpper skruvarna som grafikkortet är monterat i chassit med lyfter man det bara i samma ände så släpper haspen automatisk, den är fjäderbelastad.

Permalänk
Medlem

Varför heter inte USB 4 : "USB 3.3 Gen 3x1", för det kommer ju en 80 GB/s variant senare (Gen 3x2) (Ironisk fråga!)

Efter lite googlande ser jag bara tre nyttor med USB4, inkoppling av skärmar via USB-C, externa SSD-diskar samt den nya möjligheten att nätverka datorer över USB 4. Finns det flera uppenbara finesser runt hörnet som vi inte tänker oss idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Varför heter inte USB 4 : "USB 3.3 Gen 3x1", för det kommer ju en 80 GB/s variant senare (Gen 3x2) (Ironisk fråga!)

Efter lite googlande ser jag bara tre nyttor med USB4, inkoppling av skärmar via USB-C, externa SSD-diskar samt den nya möjligheten att nätverka datorer över USB 4. Finns det flera uppenbara finesser runt hörnet som vi inte tänker oss idag?

USB 4 ska väl ha stöd för Thunderbolt 3 också.
Så om du har några Thunderbolt enheter så kan det vara relevant.

Var väl ganska sällsynt med Thunderbolt kompatibilitet på AMD innan USB 4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Du har tyvärr inte helt fel dock...

Citat:

The current version allows signalling rates of 40 Gbit/s (since USB4, first version) and 80 Gbit/s (since USB4 version 2.0).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Knappen för att lossa grafikkortet från PCI Express-platsen är uppskattad"

Håller med, sjukt smidigt jag skulle inte kunna få bort grafikkortet utan den då dagens kort är så stora och täcker över så man inte kommer åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

USB 4 ska väl ha stöd för Thunderbolt 3 också.
Så om du har några Thunderbolt enheter så kan det vara relevant.

Var väl ganska sällsynt med Thunderbolt kompatibilitet på AMD innan USB 4.

USB4 kan ha stöd för TB3, men som det mesta när det gäller USB så är det valfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har tyvärr inte helt fel dock...

USB4 2.0 är en helt ny nivå av totalt skräp i namngivning! Vad håller USB-IF på med egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

USB4 2.0 är en helt ny nivå av totalt skräp i namngivning! Vad håller USB-IF på med egentligen?

Tycker det är ganska sansat ändå, kasta ett öga på USB wikisidan så får du se vad de interna namnen är.. Jag håller dock med, de borde nog sluta röka sådant som de röker i USA och nöjt sig med USB4-10 / USB4-20 / USB4-40 / USB4-80.

USB4 Gen 2×1 10 Gbit/s symmetric 6 ledare (2+4) USB4 Gen 2×2 20 Gbit/s symmetric 10 ledare (2+4+4) USB4 Gen 3×1 20 Gbit/s symmetric 6 ledare (2+4) USB4 Gen 3×2 40 Gbit/s symmetric 10 ledare (2+4+4) USB4 Gen 4×2 80 Gbit/s symmetric

Sök på "Operation mode name": https://en.wikipedia.org/wiki/USB
Det enda som betyder något verkar vara "Generationen" som börjar med ett för 5 Gbit/s (USB 3.0) och sedan dubblar. Det har blivit som med HDMI där man inte vet vad som är implementerat så snart man packat upp och slängt förpackningen av prylen man vill ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tycker det är ganska sansat ändå, kasta ett öga på USB wikisidan så får du se vad de interna namnen är.. Jag håller dock med, de borde nog sluta röka sådant som de röker i USA och nöjt sig med USB4-10 / USB4-20 / USB4-40 / USB4-80.

USB4 Gen 2×1 10 Gbit/s symmetric 6 ledare (2+4) USB4 Gen 2×2 20 Gbit/s symmetric 10 ledare (2+4+4) USB4 Gen 3×1 20 Gbit/s symmetric 6 ledare (2+4) USB4 Gen 3×2 40 Gbit/s symmetric 10 ledare (2+4+4) USB4 Gen 4×2 80 Gbit/s symmetric

Sök på "Operation mode name": https://en.wikipedia.org/wiki/USB
Det enda som betyder något verkar vara "Generationen" som börjar med ett för 5 Gbit/s (USB 3.0) och sedan dubblar. Det har blivit som med HDMI där man inte vet vad som är implementerat så snart man packat upp och slängt förpackningen av prylen man vill ansluta.

De där siffrorna betyder ju dock inte allt. Inget om TB, inget om DP-alt-mode eller annan bildsignal, inget om PD eller annan energiöverföring, inget om fysiska kontakten (även om usbc såklart dominerar på de snabbare kontakterna)…

Nej, jag tycker inte det är sansat alls att komma på nya namn på befintliga saker. USB3 hade kunnat få fortsätta betyda 5/10Gbit, men nej nu kallas det USB4 med massa skräp efter…

Ja det är exakt samma som HDMI, och det är inte heller något bra. De borde använda grupperade namn på en samling av tekniker, nu blir det omöjligt att veta vad som funkar ihop