"Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts" -felmeddelande

Permalänk
Medlem

"Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts" -felmeddelande

Min 5 år gamla Samsung HD103UJ (1TB) hårddisk verkar inte må så bra. Windows meddelar "Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts" när jag försöker gå in på enheten. Saken är att jag vill inte formatera den, utan bara komma ut filerna och slänga disken sedan. Hur ska jag gå till väga?

Vad jag har gjort:

  • Enhetshanteraren säger att enheten fungerar

  • Köra CHKDSK på övriga diskar jag kommer åt, alla fungerar korrekt

  • Köra tredje-parts program för diagnosera disken. En del påstår att den fungerar och vissa säger korrupta filer.

  • Bytt sata sladdar/strömsladdar

  • Installera/Reparera Windows (fryser)

  • Provat diverse recovery program (alla nekad åtkomst eller fryser)

  • Koppla in den i en äldre dator (samma problem)

Förslag på ytligare saker jag kan göra/glömt bort?

Första inlägget! trots 9 års medlemskap. Finns ju knapp information om just detta felmeddelande på hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolet88:

Första inlägget! trots 9 års medlemskap. Finns ju knapp information om just detta felmeddelande på hårddiskar

Haha, lite kungligt
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med hdisk problemet.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

va gammal man känner sig nu da! Tack

har du kollat diverse parametrar som kommer med check disk? jag hade problem med en disk som chkdsk löste genom att markera dåliga sektorer, dock förlorade jag utrymme på detta, ca 15% men det är antagligen individuellt baserat på hur många fel du har på disken, jag tror mig även förlorat lite data under denna process, beware.

Permalänk
Medlem

Är det din systemdisk eller en lös lagringsdisk?

Verkar som det felmeddelandet kan betyda en uppsjö av fel, den äldre datorn du testade disken i har den också Win 7?

vad händer om du schemalägger en Chkdsk vid uppstart på disken? får du något felmeddelande och i så fall vilket?

Vilka tredjeparts program har du kört för diskdiagnosen?

Testa å ladda ner Seatools från seagates hemsida http://www.seagate.com/support/downloads/ och se vad du får för felmeddelande.

(Vet att disken är en samsung, men det skadar inte och försöka med seatools.)

P.S. Hur mycket ledigt utrymme har du på disken?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Den har en gång varit systemdisk och har win7 installerat, men har inte används som systemdisk sedan ett par år. Nu har jag den som lagring, med ca 300GB ledigt.

CHKDSK fungerar inte alls på den disken, står att det inte går o ansluta eller nåt. jag får inte det klassiska felmeddelandet med att den är upptagen.

Seatools var faktiskt det första jag testa. SMART fungerar medan "short drive self test" och "short generic" misslyckades. Seatools till DOS (som kan också reparerar, från skillnad i OS) har jag inte testat, då man måste ha cd-läsare/floppy. USB funka inte.

Den äldre har också win7

Permalänk
Medlem

Testa Spinrite, http://www.grc.com/spinrite.htm. Det verkar ha hjälpt många, med diverse fel på hårddisken. Själv har jag aldrig provat.

http://en.wikipedia.org/wiki/SpinRite
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/939976-vad-kan-man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolet88:

Den har en gång varit systemdisk och har win7 installerat, men har inte används som systemdisk sedan ett par år. Nu har jag den som lagring, med ca 300GB ledigt.

CHKDSK fungerar inte alls på den disken, står att det inte går o ansluta eller nåt. jag får inte det klassiska felmeddelandet med att den är upptagen.

Seatools var faktiskt det första jag testa. SMART fungerar medan "short drive self test" och "short generic" misslyckades. Seatools till DOS (som kan också reparerar, från skillnad i OS) har jag inte testat, då man måste ha cd-läsare/floppy. USB funka inte.

Den äldre har också win7

- I bästa fall så är det ett windows fel, se om du kan testa disken i ett system med ett annat operativsystem, t.ex. XP eller allra helst nån linux dist, du kan t.ex. ladda ner Ubuntu och köra det från skivan, se om du kan komma förbi det felet där. Kan vara något fel med MBR (Master Boot Record), vet att många fått just det felmeddelandet när de har haft en väldigt lång sökväg på disken (längre än 259 tecken).

- I värsta fall så har du ett riktigt fysiskt fel på disken och då blir det tungt. Det finns företag som specialiserar sig på att återskapa data från skadade diskar men enligt min erfarenhet kostar det runt 10 000:- Så om datan inte är jätteviktigt så är det inte värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Antielefant

Tyvärr har bååda mina gamla HD103UJ fått gå på skrot senaste året eftersom de börjat ge läs-/skrivfel. Jag rekommenderar att snarast inhandla en ny disk, helst då en 5400-varvare då dessa håller längre, och kopiera över allt du har på den för att sedan skrota denna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolet88:

Den har en gång varit systemdisk och har win7 installerat, men har inte används som systemdisk sedan ett par år. Nu har jag den som lagring, med ca 300GB ledigt.

En liten grej, egentligen offtopic: Om du ska använda en gammal systemdisk som lagringsdisk, se till att göra en komplett formatering och ta bort alla partitioner, innan du börjar använda den igen, annars kan man få en hel uppsjö av fel i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

För att rädda datat pröva ddrescue Om det inte fungerar är Ibas eller motsvarande ända möjligheten. Finns på SystemRescueCD (bootbar CD).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Spinrite var lovande program, det kunde till och med börja analysera data. Men efter ett par timmar fick jag "divided overflow" och tvingades till avstängning.

Får bli o testa ddrescue, ibas och systemRescueCd senare i kväll.

Edit: Ahh, Ibas var visst inget program

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har samma problem med en 2TB Western digital.
Problemet på den var massa skadade sektorer på hårddisken, och den data som lagrats på dom skadade sektorerna gick inte att återställa.
Hade ganska tur då det endast var 1,2% av sektorerna som var skadade, så det var inte så mycket som försvann.

Om du ska testa att återskapa information så kan jag rekommendera File Scavenger, det har räddat mig många gånger när andra program gått bet!

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Detta felmeddelande får jag även när jag för över filer från min Pixel 8 Pro till Windows 11. Kan vara kul för någon att veta Inte ens dev mode och diverse keep alive funkar. Väldigt jobbigt att föra över filer som är inspelade i 4k.

Visa signatur

hardqare.com