Datorkampen rond 6 – Inet vinner allmän prestanda

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen rond 6 – Inet vinner allmän prestanda

I ett första prestandatest kammar Inet hem vinsten med högst siffror, bäst temperaturer och lägst ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pingvinstänger TILL allah!! (( pun intended ))

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av xfade:

Pingvinstänger TILL allah!!

Så länge det är häxvrål är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Så hajen har inte bara bäst GPU, den har faktiskt även helt okej CPU-kraft relativt sett. Det bådar gott inför nästa moment som jag antar blir speltester

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kan ju inte påstå att jag är särskilt förvånad över resultatet, kändes givet innan datorkampen ens började. Men, för att ställa en tråkig fråga som djävulens advokat, utan att gå in på detaljer, kan ni garantera att dessa tester är opartiska? Tippar på att svaret är nej och det är förstås helt ok, men skulle gärna vilja höra era tankar om det.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan ju inte påstå att jag är särskilt förvånad över resultatet, kändes givet innan datorkampen ens började. Men, för att ställa en tråkig fråga som djävulens advokat, utan att gå in på detaljer, kan ni garantera att dessa tester är opartiska? Tippar på att svaret är nej och det är förstås helt ok, men skulle gärna vilja höra era tankar om det.

Det finns ronder som är subjektiva och andra som är mer baserade på vilka siffror vi mäter. Hur menar du opartiska? Testerna är samma vi har i alla CPU-tester och ljud/temp-mätningarna är uppmätta med samma metodik alla datorer emellan.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ninjaflipp:

Menar du våra prestandatester eller något annat?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vad köparen faktiskt behöver egentligen.. I min humla.

(( Så många gånger "vi" har skrivit en kravspecifikation där vi inte förstått hur viktigt det är att beskriva vad vi behöver och inte beskrivit vad vi vill ha))

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Hmm är det något alls av de här testen i ”allmän prestanda” som nyttjar grafikkortet alls?
Borde kanske tex rendering med grafikkortet kanske också ingå i de här testerna så att hela paketet testas och inte nästan bara CPUn i sig..
Kan förstå om man vill lägga ren spelprestanda separat dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Opartiska, hur tänker du nu?

Tänker du på om de vore sponsrade av någon av butikerna? Så som jag förstår det visste butikerna inte ens om testet och inte ens skickat till en officiell adress för Sweclockers.

Även om de vore sponsrade eller att en butik skulle listat ut att datorn är med i en test, så skulle testet fortfarande bara visa att dator x är bäst. Av det fel och slarv som förekommit under ronderna så känns det väldigt slarvigt av alla butiker på sådan nivå att ingen av dem sponsrat eller vetat om testet, för mig i alla fall. I så fall har man haft väldigt slarvig visning utåt i så fall, om man skulle fått chansen att visa upp sig.

Den andra delen är väl vad olika kombinationer av delar presterar. För man kommer få olika resultat och någon flaskhals hur man än testar. Man kan möjligen om man går upp rejält i pris maxa CPU, RAM, GPU och en nvme SSD och på så vis få "max" på syntetiska tester och klara väldigt många program samtidigt innan datorn känns trög. Men nu pratar vi en ny budget på 3x - 5x priset också för en workstation eller server.

Hur programmen är optimerade för olika system så är det väl snarare AMD vs Intel vs nVidia det handlar om i så fall, inte Inet, Komplett, Shark Gaming i alla fall.

Rent prismässigt så är datorerna inom 500 kr från varandra så det ser jag som samma pris.

För mig är priset för lågt för att vara intressant. Jag skulle gå upp till 25 000 - 50 000. Men jag bygger maskinerna själv och lägger även pengar på kringutrustning. Så kan vara svårt att jämföra här också.

Den bästa datorn kommer vara den som presterar som du vill ha den, vilket inte nödvändigtvis är bäst prestanda i din budget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Känns som att inom spelprestandan finns det en tydlig kandidat att besegra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att inom spelprestandan finns det en tydlig kandidat att besegra

Eller kanske en helt ohotad segrare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Del 6? Detta är väl del 7 i serien?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm är det något alls av de här testen i ”allmän prestanda” som nyttjar grafikkortet alls?
Borde kanske tex rendering med grafikkortet kanske också ingå i de här testerna så att hela paketet testas och inte nästan bara CPUn i sig..
Kan förstå om man vill lägga ren spelprestanda separat dock

Jag funderade också på att det är cinebench och handbrake som räknas som "allmänprestanda". Det slår mig som ganska nischade laster det också:) En last som skulle kunna vara intressant att testa är arbete med LLM. Det borde kunna gå att göra ett repeterbart test som testar prestanda. Det går ju dessutom att köra på såväl cpu, gpu och integrerad grafik, alla med sina förutsättningar.
Det vore intressant med ett test av responsivitet när man startarprogram/öppnar filer, eller har mycket öppet samtidigt också. Inget förslag hur ett sådant test skulle se ut, dock. Kanske en stor mapp med flera typer av filer som man öppnar samtidigt och ser hur fort det går att öppna?

Permalänk
Medlem

Skitbra serie, bra jobbat! Gillar att ni pratar mycket om detaljer och lägger lite förklaring på "uppenbara" saker, det ger en kvalitetskänsla och gör att flera kan följa resonemanget.

Blir glad på riktigt när en ny del kommer ut.

Om jag skulle få önska något så vore det en ordentlig test av olika spel i olika upplösningar (gärna just upp till att inget av spelen flyter över 30, eller att 1 av spelen klarar det, så man ser var gränsen går) och med "ordentlig" så menar jag igentligen bara nya och gamla spel (här är ni ju duktiga så känner mig ganska lugn innför nästa del), flera upplösningar och lite mer prat runt dom olika testerna. I sista avsnittet så gick det lite fort när ni visade graferna - någon som var helt ok för det testet, men jag önskar lite mer fokus på speltesterna om det är möjligt, gärna med nörd-prat runt graferna just där dom olika datorerna (korten) skiljer sig.

Permalänk
Medlem

Kanske udda fråga men varför skriver ni slutresultatet i rubriken? Är det inte bättre att låta de som är nyfikna klicka sig in på artikeln?

Permalänk
Medlem

Det som suger med Inet är att de samarbetar med Qliro så jag gör inga större inköp där längre då jag föredrar faktura och Qliro är ett jävla skämt.
Inet självt har jag inget ont om, jag hade handlat allt där om de gick över till klarna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Så länge det är häxvrål är jag nöjd.

Enbart barn blir glad av något som innehåller för lite ammoniumklorid.
"salt" laktrits bör varumärkesskyddas så man kan slippa all sötlakrits marknadsförd som "salt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det som suger med Inet är att de samarbetar med Qliro så jag gör inga större inköp där längre då jag föredrar faktura och Qliro är ett jävla skämt.
Inet självt har jag inget ont om, jag hade handlat allt där om de gick över till klarna.

Du kan ju köra Klarna-kortet om du gillar Klarna bättre, eller valfritt kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Varför är Qliro ett skämt?

Jag har ingen koll alls på dem, men jag ser avsaknaden av Klarna som ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Oj, jag känner precis tvärtom, känns som Klarna är omöjliga att undvika, har ingen koll på Qliro men Klarna har ju en del skurkaktigt beteende för att få folk skuldsatta.

Citat:

– Den bästa kunden är den som inte betalar direkt men som får en påminnelse och sedan ett inkassobrev. Då kan vi lägga på avgifter.

Det ökända uttalandet gjordes 2012 av Niklas Adalberth, en av Klarnas medgrundare. Det ringar tydligt in den rovdrift på utsatta individer som bidragit till bolagets framgångsresa

Permalänk
Medlem

Jag saknar lite mer info kring vilka processorer och så datorerna har i det här testet, visst finns informationen i andra artiklar men när man tittar på siffrorna så saknar jag att enkelt se vad det är för hårdvara som faktiskt jämförs.

Det kanske kommer senare men jag hade gärna sett att vi fick se energieffektivitet i det här testet. Men, om det kommer senare så förstår jag att det inte är med här.

EDIT: Såg videon först nu och då nämner ni det, borde presenterat siffrorna i artikeln!

Väldigt bra test och genomgång annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oj, jag känner precis tvärtom, känns som Klarna är omöjliga att undvika, har ingen koll på Qliro men Klarna har ju en del skurkaktigt beteende för att få folk skuldsatta.

Skall de låna ut pengar gratis menar du? Betala i tid eller köp inte på faktura om du ej har råd. Klarna funkar bra, vissa av deras kunder kanske lite sämre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skall de låna ut pengar gratis menar du? Betala i tid eller köp inte på faktura om du ej har råd. Klarna funkar bra, vissa av deras kunder kanske lite sämre.

Nej, det gör ingen, det är däremot Klarnas strategi att folk skall låna pengar istället för att betala direkt när de hanterar e-handel och som det många gånger framkommit är deras mål att kunderna skall missa betalningen för att kunna påföra avgifter.

Här är bara en av mängder med artiklar om detta.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/B0kGke/klarnas-rovdrift-s...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av hockexx:

Enbart barn blir glad av något som innehåller för lite ammoniumklorid.
"salt" laktrits bör varumärkesskyddas så man kan slippa all sötlakrits marknadsförd som "salt".

Whatever floats your boat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska att sweclockers hade inkluderat en dator byggd och såld av crdataservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför är Qliro ett skämt?

Jag har ingen koll alls på dem, men jag ser avsaknaden av Klarna som ett plus.

Delvis mitt eget fel då jag glömde bort ett köp.
*Köpte ett par lurar för något år sedan via Inet med Qliro. Valde någon extra dagar kampanj bara för att. Sen försvann det ur minnet. Fick aldrig någon faktura varken på mail eller via papper. Försöker någon månad senare köpa en laptop åt min mormor och blir nekad om och om igen och undrar vad som sker. Drar hem appen deras och ser då att jag glömt att betala köpet på lurarna, de fakturerar dock mig för 2x pappersfakturor som aldrig skickats. "Fine" tänker jag, betalar allt och får grönt ljus i appen och släpper det.
Det går någon månad till och sedan dimper det ner hot om kronofogd och jävelskap från Qliro då jag inte betalat någon 20 hit och dit för dröjsmål trots att jag betalade allt appen krävde och inom tiden för deras hot om fogden.

Även denna gång fakturerar de för pappersfakturor som inte skickats och adressen stämmer då de hämtat den från köpet på Inet. Ringde in och försäkrade mig denna gång vilken summa de skulle ha för att slippa det igen och bad dem spärra mig som kund för all framtid.

Jag har aldrig missat en faktura på Klarna, även på köp jag glömt bort. Båda företagen lever på att folk missar betalningar, men Qliro tog det till nivå 11/10.

I ärlighetens namn har jag aldrig någonsin bommat en faktura innan jag stötte på Qliro. Så jag är helt övertygad om att de aldrig skickade något. För det fanns ingenting i E-posten och jag fick aldrig någon pappersfaktura innan "sista påminnelsen" X2.

Edit: Kom på att det var ett par lurar och inte en laptop*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag har aldrig missat en faktura på Klarna, även på köp jag glömt bort. Båda företagen lever på att folk missar betalningar, men Qliro tog det till nivå 11/10.

Jag har missat ett par fakturor hos klarna då appen inte påmint mig trots att jag haft den inställningen aktiverad och den brukade göra det.

Så det är nog personligt vilket företag som lyckats lura en mest...

Permalänk
Medlem

Tycker titeln är vilseledande, t ex blender går väl på gpu också? Cpu benchmarks är en mer passande titel... Sen borde ni jämföra med nåt prebuilt från t ex Lenovo, förstår att inet/komplett är stora sponsorer dock och att ni vill lura okunniga

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Tycker titeln är vilseledande, t ex blender går väl på gpu också? Cpu benchmarks är en mer passande titel...

Jo de kör ju ett test med blender men gissar de körde CPU-only med tanke på att sharkgamings kom sist?

Skrivet av femkantig:

Sen borde ni jämföra med nåt prebuilt från t ex Lenovo, förstår att inet/komplett är stora sponsorer dock och att ni vill lura okunniga

Konstigt anklagande ton: på vilket sätt vill Sweclockers lura okunniga?

Håller med det vore intressant att jämföra med märkesdator dock! Intrycket jag fått av dem från tex Gamersnexus tester är inte speciellt gott, men för en mer midrange-dator så kanske deras chassin och kyllösningar osv funkar lite bättre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.