Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Nytt från Komplett. Köpte för dyrare till en början, men det var en dag enär de hade angivit 5799kr (eller om det var 5999kr). Hörde av mig till supporten och fick mellanskillnaden i presentkort.

När köpte du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Oj, detta visste jag inte. Vad jag ser så verkar min skärm finnas med som g-sync compatible?

https://www.amazon.se/dp/B0BCQJZQX7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...

Japp så den ska de fungera bra med både amd och nvidia. Anledningen att det fungerar är för adaptive sync har en öppen standard så nvidia har stöd för den med. G-Sync med fysiska modulen är en stängd standard som bara nvidia stödjer men är väldigt få skärmar som använder det och de brukar även kosta lite mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Japp så den ska de fungera bra med både amd och nvidia. Anledningen att det fungerar är för adaptive sync har en öppen standard så nvidia har stöd för den med. G-Sync med fysiska modulen är en stängd standard som bara nvidia stödjer men är väldigt få skärmar som använder det och de brukar även kosta lite mer.

Ok, tack! Det verkar ju dock ändå som att AMD ger mer bang for the buck? Jag struntar helt i om det är Nvidia eller AMD. Vill bara ha det billigaste, bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Jag tänkte ju slå till på ett 7800 xt nu under black friday. Är jag helt ute och cyklar nu då? Min skärm har bara AMD-stöd juuu!

Det kommer bli superbra, själv har jag ett RX 6950XT

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Bara köpt AMD på senare år - enda raka under Linux

Bara i år har jag köpt ett 7600 och ett 7900 GRE, tycker de funkar suveränt!

Har hört att Nvidia inte har något kort med DP2.1 än, men det har AMD - bandbredden behövs till 480hz-skärmar

Permalänk
Medlem

Jag är lite småsugen på att byta mitt 3060 Ti till ett AMD, men inte tillräckligt för att betala mig uppåt. Mest för att jag saknar deras drivrutiner (tro't eller ej! Bättre kontroll-mjukvara som följer med) men också bättre stöd i Linux som jag funderar på att gå över till nu när Windows blir mer och mer bängligt att hålla sig ajour med. Jag använder PCn allena till att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Ok, tack! Det verkar ju dock ändå som att AMD ger mer bang for the buck? Jag struntar helt i om det är Nvidia eller AMD. Vill bara ha det billigaste, bästa alternativet.

Om du bryr dig om ray tracing så är nvidia bästa valet utan diskussion tyvärr men "vanlig" prestanda så är ofta amd mer prestanda per krona (beror på hur priserna vid köptillfället ligger så klart) men det blir lite krångligare att svara på när man börjar blanda in saker som DLSS/FSR upscaling tekniker.

Personligen gillar jag inte upscaling då jag vill ha knivskarp native resolution bild så för mig spelar det ingen roll även om jag måste droppa settings här och där för att uppnå fps jag är nöjd med. Många andra har inga problem med upscaling då det ofta kan ge en möjlighet för att dra upp settingsen vilket de ser som mer värdefullt.

Om du har några planer alls att använda linux så är AMD solklara valet istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tuff position för AMD. Om deras nästa kort kan leverera 4K/120 FPS medium-high för en billigare slant än Nvidia Nvidias 4080 Super så hade varit intressant. Men ryktena är ju lite spridda skurar med att de överger toppsegmentet samtidigt som folk hävdar "nära 4080 Super för $499-599" men det där har man hört varje generation och det levereras aldrig på den fronten.

Normalt fungerar det så att förra generationens toppskikt blir nästa generations mellanklass. Så det är ingen motsägelse i sig att både erbjuda 4080S-prestanda och samtidigt överge toppsegmentet. 5060 Ti borde prestera ungefär som 4080S och 5070 ungefär som 4090, precis som att 3060 Ti presterade som 2080S och 3070 som 2080 Ti (då det inte fanns något RTX 2090).

Sen är det inte alls säkert att det blir så nästa generation eftersom Nvidia inte har någon konkurrens. Vi såg med 40-serien att det knappt var någon uppgradering alls i de lägre segmenten (3060 -> 4060, 3060 Ti -> 4060 Ti o.s.v.). Gör det likadant med 50-serien är det dåligt för gamers men samtidigt skulle denna stagnation leda till att AMD har större chans att komma ikapp i mellansegmentet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Mer AMD åt folket!

*säger jag som kör Nvidia*

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använder nvidias videokodare till streaming och att spela in. Tyvärr är AMD efter där och det blir avgörande för mig. Hade visserligen kunnat köra intels videokodare (tillsammans med en AMD gpu) men det ser ju inte direkt lovande ut för intel just nu även om det lär bli bättre framöver. .

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Kör till 90% Linux så nVidia är inte ett alternativ. Har kört RX580, RX5700 XT och nu RX 6800 XT. Duger att spela med också, även om det mest är barnen som kör Minecraft och Roblox.

Har ett RTX3000-kort av någon sort i jobbdatorn. Funkar skit, tillslut har jag fått några versioner gamla drivare att funka, men inte testat de med något annat än CUDA/ollama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När köpte du det?

Februari 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det där är en gammal skröna att AMDs drivare åldras som fine wine... Ofta blir de sämre.

Jag undrar hur du kan veta det, du köper ju bara nvidia...
Sweclockers testade väl detta för ett tag sedan, vilket visade sig stämma

Jag har kört både AMD och nvidia, och har sällan haft problem med någon av tillverkarna.

Det största problemet jag hade var att mitt 1080Ti inte boostade till max i wow ett tag, utan fick aktivera boost-lock i precision X (vilket gav ca 10-30 fps)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Haft flertalet AMD och Nvidia kort senaste 10-15 åren men bojkottar Nvidia principiellt efter GPP fadäsen och hur de behandlar sina AIB partners. Sista Nvidia kortet jag hade var Geforce 1080. Sen har det blivit Radeon 7. Radeon 5700 som moddades till XT. Radeon 6800 XT och nu 7900 XT.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tuff position för AMD. Om deras nästa kort kan leverera 4K/120 FPS medium-high för en billigare slant än Nvidia Nvidias 4080 Super så hade varit intressant. Men ryktena är ju lite spridda skurar med att de överger toppsegmentet samtidigt som folk hävdar "nära 4080 Super för $499-599" men det där har man hört varje generation och det levereras aldrig på den fronten.

Tyvärr räcker det nog inte.
Jag menar 7900 XTX har ju levererat på den fronten! Det kan utan problem leverera 4K/120 FPS i mängder av spel. Det är ju ett kort som har ~90% av prestandan från 4090 men för halva priset.

Att du efterfrågar ett kort som redan finns från AMD säger ju en hel del om hur verkligheten ser ut.
Jag tror problemet delvis är att AMD inte har samma PR och "brand recognition" som Nvidia. Sedan har AMD haft en historia diverse problem som dåliga drivare osv, och det är en verklighet som många verkar leva kvar i än idag, trots att det inte längre är så. Till och med bland entusiaster så verkar AMD sällan finnas med på radarn, eller så söker man medvetet efter en anledning att välja Nvidia oavsett pris/prestanda.

Sedan hjälper det såklart inte att Userbenchmark toppar alla google-resultat och ger en helt skev bild av verkligenten när det gäller prestandajämförelser, för alla som inte är insatta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Min erfanehet av AMD gpu är höga fläktljud och krascher.

Min erfarenhet av Nvidia gpu, funkar och funkar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1419746-mitt-grafikkor...
https://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-bri...

Permalänk
Medlem

Tog hem ett 7900XTX för drygt 11K strax efter lansering och måste säga att det känns som ett extremt bra köp då det är ett förbannat bra kort! Varit extremt stabilt och buggfritt i både Windows, och fungerar som en dröm i Linux även för spelande / steam.

nVidia lyckats med marknadsföringen men det är aldrig något bra för er större skara människor som bara köper GeForce kort i längden om det slutar existera något alternativ. 3dfx, Matrox med flera borde funnits kvar på marknaden.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Haft flertalet AMD och Nvidia kort senaste 10-15 åren men bojkottar Nvidia principiellt efter GPP fadäsen och hur de behandlar sina AIB partners. Sista Nvidia kortet jag hade var Geforce 1080. Sen har det blivit Radeon 7. Radeon 5700 som moddades till X. Radeon 6800 XT och nu 7900 XT.

Det var efter deras smusslande med sitt Gefore Prostitution Program som jag placerade Nvidia i Peddo-facket.
Spelar ingen roll hur bra deras grejjer är, jag har inget samröre med den typen av företag.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk bojkottar vissa företag för så kallade smutsiga drag mot säg konkurrenter, när det företaget de själva föredrar har levt på en livlina från ett land som har sjuk syn på mänskliga rättigheter.

Om ni inte gillar intel eller nvidia så borde ni bojkotta amd oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det där är en gammal skröna att AMDs drivare åldras som fine wine... Ofta blir de sämre.

Som den gamla skrönan att Nvidias drivrutiner är bättre än AMDs.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har både Nvidia och Radeon kort, alla har bara fungerat år in och år ut (förutom ett gtx 1060 och ett 1080 som packade ihop i förtid)
AMD korten har dessutom blivit snabbare med tiden eller Nvidia korten långsammare.

Skrivet av Barilla08:

Det är ingen skröna:
https://www.sweclockers.com/test/38187-snabbtest-amd-radeon-v...

Citat:

Med facit i hand står det klart att mer polerade drivrutiner och modernare speltitlar gynnar Radeon VII ställt mot exempelvis Nvidias Geforce GTX 1080 Ti, där det forna AMD-flaggskeppet nu presterar konsekvent bättre.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Kör ett 6950XT jag fick för 5800kr. Maxar allt i 1440p.

Sanslöst bra pris. Köpte mitt för 7200 ca 15 månader sedan och är nöjd. För 1440P tycker jag kortet räcker gott och väl, förutom med ray-tracing på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Min erfanehet av AMD gpu är höga fläktljud och krascher.

Min erfarenhet av Nvidia gpu, funkar och funkar.

När är du född? 2015?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Asus TUF OC RX 7900XTX 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Har du källa på det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Asus TUF OC RX 7900XTX 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt ett Nvidia sen 6600GT.

Nån tidigare i tråden kallade AMDs 5700 serie för surkart tror jag... varför? Jag är nöjd med mitt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av viller2:

Hade AMD varit markant mer prisvärda i rasteringsprestanda hade jag gärna valt dem. Tyvärr ligger de bara något lägre i pris än motsvarande gröna kort. Har därför köpt begagnat istället, senast ett 2060S för drygt 1500kr. Bra bang for the buck för mina behov.

Även om AMD har snålat på prisskillnaden jämtemot motsvarande konkurrerande produkt. AMD har tyvärr inte en gigantisk fanbase som kör över alla forum och gaslightar alla att man måste välja Nvidia eftersom Sims4-spelare behöver verkligen ray tracing.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Funderar på att stöd-köpa ett Arc..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Som den gamla skrönan att Nvidias drivrutiner är bättre än AMDs.

Kallas verklighet, så du tror på fullt allvar att folk skulle köpa Nvidia i sådana överlägsna ratios vs AMD om amd var snabbare, bättre och billigare? Nej du får nog vakna. amd är sämre på allt i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kallas verklighet, så du tror på fullt allvar att folk skulle köpa Nvidia i sådana överlägsna ratios vs AMD om amd var snabbare, bättre och billigare? Nej du får nog vakna. amd är sämre på allt i stort sett.

Ja för så fungerar det i en värld där image och grupptryck gäller.

Det syns ju bara i denna tråd, det finns en stor andel här som inte kört med AMD sen dom hette ATI, men som fortfarande hävdar att Nvidia är bättre "för att dom säger det" men kollar man på tester, läser reviews, eller, framförallt testar själv, utan fördommar så ser man att AMD i många fall, inte alla såklart, är bättre eller lika bra, jämför 4070 vs. 7800XT tex.

Sen kan du skippa "du får vakna" snacket, bara för att du verkar tuff bakom tangentbordet betyder inte att du har mer rätt. Och det nedvärderar bara ditt svar till fanatisk följare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja för så fungerar det i en värld där image och grupptryck gäller.

Det syns ju bara i denna tråd, det finns en stor andel här som inte kört med AMD sen dom hette ATI, men som fortfarande hävdar att Nvidia är bättre "för att dom säger det" men kollar man på tester, läser reviews, eller, framförallt testar själv, utan fördommar så ser man att AMD i många fall, inte alla såklart, är bättre eller lika bra, jämför 4070 vs. 7800XT tex.

Sen kan du skippa "du får vakna" snacket, bara för att du verkar tuff bakom tangentbordet betyder inte att du har mer rätt. Och det nedvärderar bara ditt svar till fanatisk följare.

Amen!😁

Visa signatur