Rykte: Zen 6-processorer släpps 2026 som tidigast

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Zen 6-processorer släpps 2026 som tidigast

Processorerna kommer även vara kompatibla med AM5-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zen 6 behövs inte, vi har Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att AMD dubblar antal kärnor i hela serien för zen 6.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

9800X3D köpte stora delar av sin prestandaförbättring gentemot 7800X3D med hjälp av ökad strömförbrukning och något sämre energieffektivitet. OK om det är en kompromiss man söker men jag valde 7800X3D specifikt för dess låga strömförbrukning, så jag hoppas (och det verkar sannolikt) att nästa generation bygger på TSMC N3. Med bra utnyttjande av FinFlex borde vi kunna se hyfsade prestandaförbättringar redan vid 7800X3D nivåer av strömförbrukning.

Huruvida de blir tillräckliga för att motivera en uppgradering återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

9800X3D köpte stora delar av sin prestandaförbättring gentemot 7800X3D med hjälp av ökad strömförbrukning och något sämre energieffektivitet. OK om det är en kompromiss man söker men jag valde 7800X3D specifikt för dess låga strömförbrukning, så jag hoppas (och det verkar sannolikt) att nästa generation bygger på TSMC N3. Med bra utnyttjande av FinFlex borde vi kunna se hyfsade prestandaförbättringar redan vid 7800X3D nivåer av strömförbrukning.

Samma här, den låga strömförbrukningen är mycket viktig i mitt fall.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Som är nästan 200 % dyrare än 7500F om man räknar med en Phantom Spirit till båda. Presterar inte i närheten av så mycket bättre. 9800X3D presterar i snitt 19 % bättre än 7600 och det är under optimala förhållanden, alltså i 1080p med ett RTX 4090.

Jämför med grafikkort där 7900 XTX är knappt 87 % dyrare än 7800 XT men presterar drygt 54 % bättre i 4K. Fortfarande bättre prestanda per krona för 7800 XT men ändå enormt mycket mer värde för pengarna jämfört med 9800X3D.

Men visst, imponerande att de lyckats skapa en processor som är så mycket bättre än Intel i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Skrivet av Hattifnatten:

Samma här, den låga strömförbrukningen är mycket viktig i mitt fall.

Förbättringarna möjliggjordes för att cache minnet sattes under kärnorna den här gången. De var tvungna att ha låg förbrukning på äldre x3d cpuer för att hålla koll på värmen, även därför klockning inaktiverades.

Intresserad av varför ni har låg strömförbrukning som väldigt högt krav? Är det PGA värme så är såklart en 9800x3d ett bättre val då ni kan strypa den till 7800x3d's nivåer och få lägre värme pga ovannämnda konstruktions ändring.
Eller kör ni jobb på den 24/7 så att priset över tid blir ett problem, största ström tjuven i datorer idag är utan tvekan grafikkorten?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Spännande, ska man vänta på den istället kanske. 🫠

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Heja, AMD ! ... och tack för ryktena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hinner de med en tick tock tro? Zen 5+, Zen5 på N3E.

Permalänk
Medlem

Finfint, då kan det bli lagomt att gå från en Zen 2 som daily driver. Det rasslar lite ibland när alla fyra CCX'er försöker arbeta samtidigt bara. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Har du sett något test på detta? Skulle vara intressant att se en 9800X3D med -200MHz pbo samt lägre ppt. För att bli en direkt jämförelse mot 7800X3D.

Permalänk

Då inväntar jag Zen6!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Blir lagom att uppgradera då Q1 2027 eller sent Q4 2026 då till zen 6 från zen 3 byter nog hela systemet på en gång också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Level1Techs nämnde i sin video att slår man på 65W eco mode så påverkas inte spelprestandan nämnvärt. Videon startar direkt vid segmentet.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tycker 4-5 år mellan varje generation hade varit mer lagom för både CPU:er och GPU:er, då hade de haft tid på sig att släppa färdiga produkter med riktig prestanda skillnad.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tycker 4-5 år mellan varje generation hade varit mer lagom för både CPU:er och GPU:er, då hade de haft tid på sig att släppa färdiga produkter med riktig prestanda skillnad.

Båda lag vill få ut nytt så fort som möjligt och förbättringarna är oftast rätt ok. Denna är snabbare och klockar till skillnad mot förra. Hur är denna inte färdig?

Tidigare i världen tog det inte ens ett år mellan generationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förbättringarna möjliggjordes för att cache minnet sattes under kärnorna den här gången. De var tvungna att ha låg förbrukning på äldre x3d cpuer för att hålla koll på värmen, även därför klockning inaktiverades.

Intresserad av varför ni har låg strömförbrukning som väldigt högt krav? Är det PGA värme så är såklart en 9800x3d ett bättre val då ni kan strypa den till 7800x3d's nivåer och få lägre värme pga ovannämnda konstruktions ändring.
Eller kör ni jobb på den 24/7 så att priset över tid blir ett problem, största ström tjuven i datorer idag är utan tvekan grafikkorten?

För min del handlar det om tre orsaker:
1) Ljudnivå. Jag vill ha en dator som alltid är tyst, och det enklaste sättet att se till det är att den helt enkelt urvecklar lite värme. Det gör att komponenterna är lätta att kyla, och att det räcker med måttlig luftväxling för systemet som helhet.
2) Pris. Det innebär också att jag slipper köpa dyra kylare för CPU, kraftfulla nätaggregat, moderkort med extremt designad strömförsörjning, kabinett med extrem luftväxling och extravaganta fläktsystem och så vidare.
3) Ideologi. Allt annat jag äger, och övrig teknikutveckling i samhället rör sig mot lägre slöseri med energi. Jag skulle inte köpa en bil som drog två liter bensin per mil heller. Det är en teknologiskt ”fattig” riktning att röra sig. Eftersom jag heller inte har något som helst behov av den marginella prestandaökning som högre effekt tillåter, så väljer jag teknologi som passar min attityd i övrigt, och som teknikentusiast väljer jag helt enkelt produkter som jag upplever som vettiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

För min del handlar det om tre orsaker:
1) Ljudnivå. Jag vill ha en dator som alltid är tyst, och det enklaste sättet att se till det är att den helt enkelt urvecklar lite värme. Det gör att komponenterna är lätta att kyla, och att det räcker med måttlig luftväxling för systemet som helhet.
2) Pris. Det innebär också att jag slipper köpa dyra kylare för CPU, kraftfulla nätaggregat, moderkort med extremt designad strömförsörjning, kabinett med extrem luftväxling och extravaganta fläktsystem och så vidare.
3) Ideologi. Allt annat jag äger, och övrig teknikutveckling i samhället rör sig mot lägre slöseri med energi. Jag skulle inte köpa en bil som drog två liter bensin per mil heller. Det är en teknologiskt ”fattig” riktning att röra sig. Eftersom jag heller inte har något som helst behov av den marginella prestandaökning som högre effekt tillåter, så väljer jag teknologi som passar min attityd i övrigt, och som teknikentusiast väljer jag helt enkelt produkter som jag upplever som vettiga.

1: Med en 9800x3d kan du få lägre ljudnivå PGA att den är lättare att kyla.
2: Dyra kylare köper man av den enkla anledningen att den blir tystare, köper man en stor kylare med 140mm fläktar kommer det låta mindre. De bästa kan du köra passivt med enbart bra flöde i burken om din cpu drar lite. De flesta små kylare låter för djävligt men så är de billiga också, man får vad man betalar för.
3: De flesta köper nog inte bilar som drar 2 liter milen PGA priset och inte mycket annat. Försumbara vinster är inget jag skulle satsa på då det ger varken mig eller någon annan någon fördel. Jag går sällan på upplevelser utan efter fakta det brukar vara bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir en perfekt uppgradering att ersätta min 7950x3D cpu. Kommer att invänta Zen 6 3D versioner och i samma veva köpa nytt modekort och minne.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case