Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Allting har ett värde och du lär få tillbaka lite pengar på den om du säljer, testa sätt den på tradera. sett att det går att få hyfsat betalt där och du når en ganska stor marknad.

Sant, problemet är att den är ganska svårskickad.

Permalänk
Medlem

Sugen på en Bambu lab P1S med AMS. Ska man beställa ifrån Bambu lab direkt eller mer värt att satsa på 3Dprima?
Såg även nu att Addnorth har sin rea där denna mm är med kanske är ännu bättre där?
Vart har ni beställt era maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Den var fin den, kul att Prusa inte planerat att låta Bambu ta hela coreXY-marknaden. Också aningens bättre på temperaturer för avancerade material vilket utöver den flyttbara dörren är något jag verkligen saknar i min p1s.
Hade helt klart varit en kandidat om jag tittat runt nu.

Mm, också ganska tänd på Core One. Vore ett definitivt köp om min i3 Mk3S inte funkat så bra som den gör eller började kännas alldeles för utdaterad. Än så länge känns det dock för tidigt att byta upp sig.

Har en Bambu X1C på jobbet som har en del klara fördelar gentemot i3:an. Kan tänka mig att Core One är tänkt som X1-dödare och förhoppningsvis är ännu bättre. Oavsett om den lyckas med det eller ej, så kan man åtminstone räkna med att slippa tvång på appar, konton och molnintegration för full funktionalitet till skillnad från X1.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, också ganska tänd på Core One. Vore ett definitivt köp om min i3 Mk3S inte funkat så bra som den gör eller började kännas alldeles för utdaterad. Än så länge känns det dock för tidigt att byta upp sig.

Har en Bambu X1C på jobbet som har en del klara fördelar gentemot i3:an. Kan tänka mig att Core One är tänkt som X1-dödare och förhoppningsvis är ännu bättre. Oavsett om den lyckas med det eller ej, så kan man åtminstone räkna med att slippa tvång på appar, konton och molnintegration för full funktionalitet till skillnad från X1.

Precis så. Även att det är väldigt lång support och stöd, högst troligt uppgraderingsbar när nya iterationer kommer osv.

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Sugen på en Bambu lab P1S med AMS. Ska man beställa ifrån Bambu lab direkt eller mer värt att satsa på 3Dprima?
Såg även nu att Addnorth har sin rea där denna mm är med kanske är ännu bättre där?
Vart har ni beställt era maskiner?

Alltid köpt direkt från BambuLab, blivit lite billigare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Precis så. Även att det är väldigt lång support och stöd, högst troligt uppgraderingsbar när nya iterationer kommer osv.

Japp.

Nu har det väl förvisso blivit glesare mellan firmwareuppdateringarna senaste året eller så för Mk2 och 3, men det finns väl inte så mycket att fixa kvar. Fler features är det nog svårt att klämma in givet MCU:ns begränsningar.

Man kan väl också tänka sig att de måste fokusera på "nya" 32-bitscontrollern, och att det naturligt sker på 8-bitscontrollerns bekostnad. Inte för att jag tycker det är oschysst tidigt givet alla år som gått sedan den senaste skrivaren med den släpptes.

Aldrig någonsin behövt det, men reservdelar har de också hållit väldigt tillgängliga även till äldre modeller.

Ja, givet deras tidigare historik, och att man till och med erbjuder en upgrade path från i4 till Core - två väldigt väsenskilda maskiner - så kan man nog kallt räkna med att det kommer finnas sådana möjligheter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Alltid köpt direkt från BambuLab, blivit lite billigare.

Okej då ska jag kika lite mer där kanske. Där finns ju allt och lite till 😁

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Okej då ska jag kika lite mer där kanske. Där finns ju allt och lite till 😁

Kjell och Co 10390kr
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/3d-s...

Jag är så inihe-lvete sugen att köpa själv. Enda hindret är att jag inte har tid att använda den.

Jag själv känner mig lite som en person som runt år 2003 inte har börjat med cdbrännare. Och nu kan man ur svenssonperpektiv få en värsting så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kjell och Co 10390kr

Jag är så inihe-lvete sugen att köpa själv. Enda hindret är att jag inte har tid att använda den.

Jag själv känner mig lite som en person som runt år 2003 inte har börjat med cdbrännare. Och nu kan man ur svenssonperpektiv få en värsting så billigt.

Samma skrivare får du för 9200-ish på bambu labs hemsida

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kjell och Co 10390kr

Det blev en order hos Addnorth förut.
Nu är det bara den långa väntan😁

Permalänk
Medlem

Nu har Prusa släppt sina BF-erbjudande.
https://blog.prusa3d.com/black-friday-cyber-monday-2024-3d-pr...

Riktigt bra erbjudande enligt mig om man vill hoppa på Prusa. Hojta till om ni vill ha en refferalkod som ger prusameter (att lösa in för köp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Nu har Prusa släppt sina BF-erbjudande.
https://blog.prusa3d.com/black-friday-cyber-monday-2024-3d-pr...

Riktigt bra erbjudande enligt mig om man vill hoppa på Prusa. Hojta till om ni vill ha en refferalkod som ger prusameter (att lösa in för köp).

Jag ville dock ha lite billigare plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag ville dock ha lite billigare plast.

Jo, samma här men dom släppte precis detta också, 20% på allt.
https://blog.prusa3d.com/introducing_buddy3d_new_line_product...

Permalänk
Medlem

Nån som köpt en Qidi Q1 pro? Den ser riktigt intressant ut, innesluten och med aktiv uppvärmning av kammaren. Snabb verkar den också vara, men det beror ju lite på vilket filament man kör hur fort man kan skriva. Själv är man för lågavlönad för att våga chansa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Nån som köpt en Qidi Q1 pro? Den ser riktigt intressant ut, innesluten och med aktiv uppvärmning av kammaren. Snabb verkar den också vara, men det beror ju lite på vilket filament man kör hur fort man kan skriva. Själv är man för lågavlönad för att våga chansa

Jag har den som backup skrivare!
Har dock bara haft den i ett par veckor men den har fungerat felfritt direkt ur kartong.

Enligt mig den mest prisvärda skrivaren man kan köpa idag sett till specs och print kvalité.
Valde den över P1S och sparade dessutom endel pengar på det.

Bambulabs kommer nog få hård konkurrens framöver, dem är inte de ända som kan saxa Voron design och andra open source designer för att sedan optimera sina 3d skrivare.

Permalänk
Medlem

Får min P1S idag hoppas jag men behöver köpa mer filament.
Nån som har sett några bra erbjudanden och kan tipsa nått som passar i AMSen?

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Jag har beställt från Kingroon och varit nöjd.
Annars är jag nyfiken på printonion som är väldigt billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag har den som backup skrivare!
Har dock bara haft den i ett par veckor men den har fungerat felfritt direkt ur kartong.

Enligt mig den mest prisvärda skrivaren man kan köpa idag sett till specs och print kvalité.
Valde den över P1S och sparade dessutom endel pengar på det.

Bambulabs kommer nog få hård konkurrens framöver, dem är inte de ända som kan saxa Voron design och andra open source designer för att sedan optimera sina 3d skrivare.

Tackar, får ägna den några tankar framåt och se om jag kan rättfärdiga ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Spännande! Uppdatera gärna. Går i samma tankar på köp nämligen

Permalänk
Medlem

Lade en beställning från Inkclub av någon anledning. Nu säger de att det tar 1 vecka innan de når lager och därefter 2-3 dagar till för hemleverans. Frågan är ifall jag ska avbeställa och boka direkt från bambulab. Hur lång tid tog det för att få hem printern ni som har beställt direkt från bambulab?

Priserna är exakt identiska.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har beställt från Kingroon och varit nöjd.
Annars är jag nyfiken på printonion som är väldigt billig.

Jag har erfarenhet av deras basic PLA och PETG och den är lika bra som de mesta andra jag testat Sunlu/Bambu/eSUN/Elegoo/Jayo.

Fullkomligt hatar Bambus nya PETG-HF så jag lär fortsätta köpa lökens filament.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jag har erfarenhet av deras basic PLA och PETG och den är lika bra som de mesta andra jag testat Sunlu/Bambu/eSUN/Elegoo/Jayo.

Fullkomligt hatar Bambus nya PETG-HF så jag lär fortsätta köpa lökens filament.

Är det inhouse eller tredje part filament produktion?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Är det inhouse eller tredje part filament produktion?

Onion köper sin PLA från en fabrik i Belgien tror jag. Mins inte vilken dock men det stod på ett produktblad. PETG vet jag inte

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

3d printat en 3d scanner...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Kom på ett hyffsat bra tips när man skriver ut en prototyp som visar sig vara lite fel. Istället för att skriva ut en helt ny så kan man använda hårtorken att värma upp och sen böja till printen så som man vill ha den. Annars kan man ju alltid mäta en tredje gång innan man trycker på print. Funkar utmärkt för PLA.

Permalänk
Skrivet av SnakeBite:

Kom på ett hyffsat bra tips när man skriver ut en prototyp som visar sig vara lite fel. Istället för att skriva ut en helt ny så kan man använda hårtorken att värma upp och sen böja till printen så som man vill ha den. Annars kan man ju alltid mäta en tredje gång innan man trycker på print. Funkar utmärkt för PLA.

Doppa detaljen varmt vatten fungerar också. Om prylen har släppt ifrån plattan (warped) så kan man böja den så att den blir plan igen.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Köpte mig en sån Creality Ender-3 V3 SE på black friday, har dock noll och ingen erfarenhet inom detta område.

Har inte packat upp den än men vad behöver man tänka på innan man ger sig i kast med att testa en utskrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Köpte mig en sån Creality Ender-3 V3 SE på black friday, har dock noll och ingen erfarenhet inom detta område.

Har inte packat upp den än men vad behöver man tänka på innan man ger sig i kast med att testa en utskrift?

Att rätt Z-offset samt en kliniskt ren byggplatta är en förutsättning för allt.
Kör på alla default-inställningar tills du har koll på ovan två parametrar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Testade att skriva ut "katten" som medföljer på minneskortet, gick ju bra! Men den satt utav helskotta, hur bör man göra när man ska ta loss utskriften? Jag fick bända en hel del, var mest rädd för att något skulle gå sönder :/

Den lade ju någon sträng med PLA på vänster sida av bädden, den får jag ta mig tusan inte loss, sitter som gjutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Testade att skriva ut "katten" som medföljer på minneskortet, gick ju bra! Men den satt utav helskotta, hur bör man göra när man ska ta loss utskriften? Jag fick bända en hel del, var mest rädd för att något skulle gå sönder :/

Den lade ju någon sträng med PLA på vänster sida av bädden, den får jag ta mig tusan inte loss, sitter som gjutet

Var plattan varm eller kall för du skulle ta bort biten?
Vänta tills den är kall.

PETG har en tendens att sitta utav bara helsike, där kan du försöka kila in typ en hällskrapa och försöka bända lite.
Finns de som har en egen platta för PETG för att det just sitter så ordentlig när det väl sitter, och ytan kan ju lätt bli skadad.
Annars, så beror det lite på vad man har för byggplatta... PEI, glas eller den där magnetiska "gummi"-mattan?
Glas kan man ju gå loss på med hällskrapa, de andra får man vara lite försiktig med. PEI är ju gjord för att biten ska lossna när den kallnar.

Annars. Det går ju att prova med lim (limstift då), hårspray, värmetålig tejp för att skapa en yta för utskrifterna (fast det brukar användas när det fäster dåligt). När det börjar lossna hela tiden, så är det troligen för att ytan är skitig/flottig. Hur man gör DÅ, är det främst rengöring-rengöring-rengöring. Diska med diskmedel har jag märkt är en bra metod. Fönsterputs drar jag av ytan med innan varje utskrift, har inte skadat än iaf.
Aceton osv KAN ska byggplattan, beror på vad det är för typ. IPS (inte ölen), ungefär samma.

stavning
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället