Intels Battlemage-kort säljer slut hos återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Intels Battlemage-kort säljer slut hos återförsäljare

Nya leveranser når svenska återförsäljare i januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de säljer bra 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

skitbra hoppas det nya kortet som kommer i Jan också säljer bra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Inte svårt att sälja slut när det knappt funnits kort att tillgå (särskilt intels egna limited edition). Caseking.de och mindfactory.de fick mindre än 30 limited edition kort vardera på lanseringsdagen. Och vad jag såg fick inet.se en liknande mängd. Vad man kan läsa sig till från återsäljare i USA också var det mindre än 100 kort i de större butikerna som newegg.

Min dotter sålda också snabbt slut på de 5 st jultidningar totalt hon hade i "lager"

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Mycket positivt!

Permalänk
Medlem

Bra om de blir en spelare till, de driver utvecklingen frammåt.

Permalänk
Medlem

Även om de säljer relativt bra vilket är positivt är väl värt att ha i åtanke Intel tjänar nog högst antagligen inget på dessa kort utan det handlar nu ännu att försöka etablera sig hos kunder och troligtvis blir det samma historia med nästa generation Celestial att framtiden ser ändå osäker ut även om dessa kort skulle sälja bra. Jag hoppas själv att vi får åtminstone se "Druid" generationen lanserade och hoppeligen har man valt att fortsätta satsa efter det, de behöver bara knappa in och med prisstrategierna som Nvidia kört med så öppnar ju de dörren upp litegrann för Intel att ta sig in på marknaden i det lägre till mellansegmenet för att så småningen kanske också tävla i de lite högre segmenten men personligen är jag mera intresserad utav 6000 kr och lägre prisklassen så för mig kvittar det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Hur fungerar kortet i äldre spel som använder äldre versioner av DirectX än 11?

Typ som:
Sacrifice
No one lives forever
Hitman
Drakan - Order of the flames
Rune
Unreal
Black and White
Fear

Har inte sett så mycket tester på annat än nya spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ett B770. Extrapolerar man prestandan från B580 har vi i så fall säkert en utmanare till AMDs snabbare kort.

Jag hade varit rätt orolig om jag var AMD. Intel har en riktig upscaler, relevant RT-prestanda, och bättre API för arbete. Radeon är rent skräp utöver raster. Kanske får AMD arslet ur vagnen och fixar till funktioner som borde funnits för två generationer sedan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Såg rätt så positivt ut enligt omdömen.

Hoppas det fortsätter gå bra, för om det är något som saknas så är det en intressant gpu marknad för de rimligare prislapparna. Har varit oerhört ointressant att köpa nytt GPU om det inte varit galet bra rea/deals/fel pris av amazon typ.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Varför är vi så positiva till ytterligare en papperslansering av grafikkort? Ska man in på en ny marknad lär man ju prestera bättre än dem andra leverantörerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte svårt att sälja slut när det knappt funnits kort att tillgå (särskilt intels egna limited edition). Caseking.de och mindfactory.de fick mindre än 30 limited edition kort vardera på lanseringsdagen. Och vad jag såg fick inet.se en liknande mängd. Vad man kan läsa sig till från återsäljare i USA också var det mindre än 100 kort i de större butikerna som newegg.

Min dotter sålda också snabbt slut på de 5 st jultidningar totalt hon hade i "lager"

Skillnad på din dotter och alla de tusentals datoraffärer som fått kort.
Med tanke på att intel har ungefär 0% av marknaden så är det en stor bedrift. Din dotter har garanterat större marknadsandel än intel har.

Så ja intel verkar ha lyckats med denna modell och de behöver verkligen ett lyft vilket gynnar oss alla efter som de verkligen står lågt på knä om ens det nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Typ som:
Sacrifice
No one lives forever
Hitman
Rune
Unreal
Black and White
Fear

Det här är anledningen till varför jag aldrig skulle köpa ett kort från Intel förrän jag kan se ordentligt att gamla titlar faktiskt fungerar. Digital Foundry hade problem att ens starta Call of Duty infinite warfare när b580 recenserades och det är ett spel från 2016 som är rätt populärt om man säger så.

Edit: Skulle gärna se ett test med ett flertal äldre titlar från redaktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

https://www.notebookcheck.net/Awful-RTX-4060-launch-day-sales...

3DCenter calls the board “possibly one of the worst launches ever” as the GPU reportedly had an abysmal opening day on the German retailer MindFactory with only 10 units sold. As a comparison, the retailer sold 30 and 30-40 units of the RTX 4060 Ti and the RX 7600 respectively per 3DCenter’s research.

Att förstå kontexten av det man talar om är ganska viktigt.

Utsålda med kring 30-100 enheter första 5 dagarna är jävligt bra för Intel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Hur kan Tysklands största datorbutik endast fått 30 kort när Inet initialt hade över 50st?

Oavsett: humor att se Tom på MLID med en dåres envishet hävdat att han hade rätt (Arc är "canceled" och det är en "paper launch").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Var nog en medveten strategi från Intel som har det ekonomiskt kämpigt för att se hur intresset för kortet var ist för att riskera att ha massvis med osålda kort men med facit i hand borde dom kört ut betydligt fler kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telf:

Varför är vi så positiva till ytterligare en papperslansering av grafikkort? Ska man in på en ny marknad lär man ju prestera bättre än dem andra leverantörerna...

Ingen papperslansering - finns ju o köpa?

Limited Edition är slutsåld, men den är ju redan i lager igen relativt snart (början av januari hos inet t.ex)
Dessutom var det inte svårt att köpa den om man nu så ville, fanns gott om kort i lager en bra stund och finns fortfarande i lager om du vill köpa, dock för någon hundring mer.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Har för mig att det fanns ganska många kort hos flera återförsäljare i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur kan Tysklands största datorbutik endast fått 30 kort när Inet initialt hade över 50st?

Oavsett: humor att se Tom på MLID med en dåres envishet hävdat att han hade rätt (Arc är "canceled" och det är en "paper launch").

MLID har haft fel mer än de haft rätt; slutade lyssna på honom efter att han hävdade att Nvidias plan var att hålla tillbaka RTX3000-serien för att sälja slut lagret på 2000-serien och när det var klart skulle de "flood the market" innan AMD's 6000-serie.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Glädjande, men för klena för mig, jag har bara 4K skärmar och där är inte Intel riktigt idag. Jag var mycket mer nyfiken på det starkare kortet som skrotades, nu blir det till att fira jul utan det, hepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo, jag förutspådde (för att prata MLID språk) att han skulle göra en piece till innan nyår om hur det går åt skogen för intel med GPU, han brukar göra ungefär en i kvartalet. Och så kommer det en uppföljare direkt. Mannen är desperat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Det här är anledningen till varför jag aldrig skulle köpa ett kort från Intel förrän jag kan se ordentligt att gamla titlar faktiskt fungerar. Digital Foundry hade problem att ens starta Call of Duty infinite warfare när b580 recenserades och det är ett spel från 2016 som är rätt populärt om man säger så.

Har du kollat in Hardware unboxed test på A750 är ifs från i somras men han testade 250 spel och majoriteten funkade OK redan då på Arc och det ska ha förbättrats. Hans slutsats var att äldre spel generellt set funkade bra och det var mer nyare spel som inte funkade bra.

Permalänk

Återförsäljarna har redan börjar höja på Intels egna samma typ av lockpriser som AMD körde med Vega och Nvidia med 3000-serien. Och folk berömmer Intel.

Hela anledningen till att folk visat intresse är prispunkten den lanserades på men nu när Intel redan börjat höja priserna och de är slut överrallt då finns det inget att berömma. Tredjepartskorten ska vi inte prata om, flera hundralappar dyrare.

Permalänk
Medlem

Kul att Battlemage säljer åtminstone.

Känns som 'ingen' ville ha Alchemist.
Mer än typ testa. Nästan som "proof of concept"

Känns som intresset för Battlemage är större.
Kanske kan Intel nå över 1% av grafikmarknaden för dedikerade GPU under 2025 ?

Skrivet av superapan:

Jag hade varit rätt orolig om jag var AMD. Intel har en riktig upscaler, relevant RT-prestanda, och bättre API för arbete. Radeon är rent skräp utöver raster. Kanske får AMD arslet ur vagnen och fixar till funktioner som borde funnits för två generationer sedan.

Idag har AMD
RDNA (Radeon DNA)
CDNA (Compute DNA)

Olika arkitekturer för olika ändamål.
Det finns säkert fördelar med det.
Kan tänka mig att om de hade haft nästintill oändligt med utvecklarresurser att det hade kunnat vara bäst med arkitekturer optimerade för specifika ändamål.

Men nackdelen är att utvecklingsresurserna blir spridda och troligtvis mer dubbelarbete.

Om det skulle komma en generation RDNA/CDNA till och sen efter det skulle bli UDNA så förhoppningsvis mera fokus på att fixa funktionerna när vi har UDNA.
Men det dröjer ju ett tag tills dess.

Skrivet av Querth:

Troligtvis så kommer Arc aldrig bli lika bra optimerat för 2010-tals spel som Nvidia och AMD grafikkort från sent 2010 - tidigt 2020-tal.

Det är nog inte ett bra sätt för Intel att prioritera resurser.
Utan för titlar från före 2020 så är det nog bättre för Intel att satsa på någon slags good enough nivå.

En sak är ju också om saker krashar eller det är massa grafikbuggar och sånt eller om det är att prestandan är mindre bra.

För prestandan går ju till viss del att bruteforca.
Alltså om Celestial har bättre prestanda än Battlemage och Druid har bättre prestanda än Celestial osv.
Men om systemkraven för 2010-tals spel inte går upp.
Även om korten inte kör spelen på mest effektiva sätt så kan prestandan ändå räcka till 60+ FPS gaming om det fortsätter att komma nyare generationer med mer prestanda.

Arc kommer nog aldrig bli det bästa valet för en retro dator för spel före 2020.

Permalänk
Medlem

Är det något spec med Limited Edition?

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går man på de största pessimisterna så har väl Intel redan gått i konkurs, de vet bara inte om det ännu.

Du kan säkert hitta någon som påstår att Intel egentligen gick under redan när AMD lanserade Athlon. De har bara dragit ut på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExXo:

Är det något spec med Limited Edition?

Är väl motsvarande "Founders Edition".
Priset var väl lite bättre.
Prestandan borde väl vara samma om du inte köper någon OC version eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

Har du kollat in Hardware unboxed test på A750 är ifs från i somras men han testade 250 spel och majoriteten funkade OK redan då på Arc och det ska ha förbättrats. Hans slutsats var att äldre spel generellt set funkade bra och det var mer nyare spel som inte funkade bra.

Låter halvt lovande ändå men osäkerheten gör att kortet går bort på grund av att det ligger för nära de andra jämförbara korten i pris.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Typ som:
Sacrifice
No one lives forever
Hitman
Rune
Unreal
Black and White
Fear

Fear allt maxat i 4K 150+fps stängde av FSAA och låg närmare 200+ konstant

Unreal med 227 patch 4K allt maxat 150-200fps dock så är det inte gpun utan min cpu (amd ryzen 5600X med PBO) som begränsar då en kärna är maxad men inte gpun.

NOLF var svårt få igång redan på Nvidia och Windows 10 så ser inte att det är något specifikt mot Intel. Har tyvärr inte kvar filerna som fick igång spelet annars hade jag sett om det som fungerade på Nvidia även fungerar på Intel ARC.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Fear allt maxat i 4K 150+fps stängde av FSAA och låg närmare 200+ konstant

Unreal med 227 patch 4K allt maxat 150-200fps dock så är det inte gpun utan min cpu (amd ryzen 5600X med PBO) som begränsar då en kärna är maxad men inte gpun.

NOLF var svårt få igång redan på Nvidia och Windows 10 så ser inte att det är något specifikt mot Intel. Har tyvärr inte kvar filerna som fick igång spelet annars hade jag sett om det som fungerade på Nvidia även fungerar på Intel ARC.

Coolt! Kul med feedback på detta. Då verkar det kanske mest vara vissa DirectX 11-titlar som eventuellt fortfarande har problem istället för äldre titlar.

Visa signatur