Veckans fråga: Vilken färg har din musmatta?

Permalänk
Medlem

Så här ser den ut

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Har ingen vid min arbetsplats hemma (billigt vitt skrivbord från Ikea), funkar kalasbra de få gånger jag sitter där.

Permalänk

Nästa veckans fråga ,vad har du skostorlek

Permalänk
Medlem

Röd, brun, svart, orange... 20 år gammal.. Kan ha varit vit när jag tog hem den (heheh)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Musmatta är något jag slutade med för många många år sedan

Permalänk
Medlem

"Mönstrad eller med tryck"
Kör fortfarande med två likadana som jag alternerar.
Tvättar med diskmedel och skurborste.
Dom är väl minst trettio år gamla.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Svart och grå mönstrad Asus ROG deskpad. Helnöjd!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattifildi:

Nästa veckans fråga ,vad har du skostorlek

900x400

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är du en val?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är du en val?

Musmatta kanske inte är rätta namnet.

https://amzn.eu/d/j2xa9V4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den sydda kanten på alla moderna musmattor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska byta till när denna har gjort sitt. Någon som har tips eller förslag?

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

En Skypad, svart glas. Fick tag på den på Amazon för 42,86 kr
https://www.amazon.se/dp/B09MJ5G5Z7

Permalänk
Medlem

Haft olika XL musmattor genom åren, Qpad, NiP osv. Men ganska nyligen bytte jag musmatta till en ännu större som täcker både mus och tangentbord och typ 20cm+ extra på vardera sida för att slippa kanter, helsvart med en sydd kant.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Jag gillar inte den sydda kanten på alla moderna musmattor. Så jag vet inte riktigt vad jag ska byta till när denna har gjort sitt. Någon som har tips eller förslag?
<Uppladdad bildlänk>

Finns massor av alternativ, sydda kanter är hemska enligt mig med!
Denna är min go-to musmatta https://www.inet.se/produkt/6103659/steelseries-qck-xxl

Brukar stå i produktbeskrivningen om det finns hemska sydda kanter, "anti-fray" kan det stå med.

Permalänk
Expertgissare

Sweclockers egna som såldes sist, fortfarande som ny, avdammad någon gång bara
Bild från sweclockers själva, då min gömmer sig till 90% under en massa saker :skäms:

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

<Uppladdad bildlänk>

Har en Logitech på jobbet som inte har sydd kant. Kolla på dem kanske.

Kanske typ denna? https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mouse-pads/g2...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom musmattor upphörde med att fylla nån funktion, och därefter bara var i vägen, när optiska möss gjorde entré, så har jag självklart ingen musmatta. Mitt skrivbord är vitt.

Musmattans funktion är väl främst att skydda skrivbordet från slitage.

Oavsett material på skrivbord så ser man klart och tydligt slitaget efter musen/handen efter en tids användning.

Personligen tycker jag det är ganska så bekvämt att använda en musmatta istället för att behöva ytbehandla skrivbordet, även om det inte krävs speciellt ofta. Sedan så kanske man själv är lite väl pedant också.

Permalänk
Medlem

Ska man inte ha sydda kanter måste man nog köpa lite kvalité. Dom jag köpt var billiga och började släppa i kanterna. Nu kör jag bara sydda kanter och slipper det problemet. Ungarna kör belysta matta och då går det en slinga längst hela kanten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Finns massor av alternativ, sydda kanter är hemska enligt mig med!
Denna är min go-to musmatta https://www.inet.se/produkt/6103659/steelseries-qck-xxl

Brukar stå i produktbeskrivningen om det finns hemska sydda kanter, "anti-fray" kan det stå med.

Sydda kanter!? Det är inget jag tänkte på. Har inte på min nuvarande, undrar hur det blir på nya som har sydda kanter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Musmattans funktion är väl främst att skydda skrivbordet från slitage.

Oavsett material på skrivbord så ser man klart och tydligt slitaget efter musen/handen efter en tids användning.

Personligen tycker jag det är ganska så bekvämt att använda en musmatta istället för att behöva ytbehandla skrivbordet, även om det inte krävs speciellt ofta. Sedan så kanske man själv är lite väl pedant också.

Här är två närbilder på mitt skrivbords yta med belysning från mobillampa bakifrån. En visar en oanvänd (dvs, jag har inte använt den för mus, tangentbord eller liknande) del av skrivbordsytan, en visar mitten av området som jag använt mus på under ca 17 års tid. Vilken är vilken?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här är två närbilder på mitt skrivbords yta med belysning från mobillampa bakifrån. En visar en oanvänd (dvs, jag har inte använt den för mus, tangentbord eller liknande) del av skrivbordsytan, en visar mitten av området som jag använt mus på under ca 17 års tid. Vilken är vilken?

<Uppladdad bildlänk>

Använde du samma kamera som man brukar foto UFOn med?

Som gammal möbelsnickare ska jag ge mig på ett försök. Tycker det ser ut som att den vänstra bilden har repor på sig. Bilden var för lågupplöst för att det skulle gå att se ordentligt.
Utan förstoringen så skulle jag först gissat på att den matta högra bilden är den slitna. Men sen eftersom jag inte vet materialet på ditt bord så kan det mycket väl vara så att slitage gör ytan mer blank och att vänster sida således är svaret.
Men pga repan jag tror jag ser så är mitt slutgiltiga svar vänster bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Använde du samma kamera som man brukar foto UFOn med?

Som gammal möbelsnickare ska jag ge mig på ett försök. Tycker det ser ut som att den vänstra bilden har repor på sig. Bilden var för lågupplöst för att det skulle gå att se ordentligt.
Utan förstoringen så skulle jag först gissat på att den matta högra bilden är den slitna. Men sen eftersom jag inte vet materialet på ditt bord så kan det mycket väl vara så att slitage gör ytan mer blank och att vänster sida således är svaret.
Men pga repan jag tror jag ser så är mitt slutgiltiga svar vänster bild.

Rätt, men repan kommer inte från musanvändningen utan av dålig hantering i en flytt. Det var en ren slump att den hamnade med i bild. Halva ytan har såna repor.

Oavsett så är det inte enkelt att se skillnad. Jag ser inte skillnad med blotta ögat. Det var svårt att få identiska ljusvinklar när jag höll två mobiler och stod på knä...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Svårt att säga genom att titta på bilderna, ser lite för pixelerat ut. Försökte fota mina skrivbord här, men det lyckas jag inte få till så bilderna visar verkligheten.

Vad är det för skrivbordsskiva? Samt vad har du för glidytor klistrade på musen?

Permalänk
Medlem

Har ingen musmatta i den vanliga musmattestorleken. Har en stor sån där datormatta från Asus, men just nu kör jag helt utan.

Har ett vinklat skrivbord med två tangentbord och tre skärmar, uppdelningen är ungefär 60% hemprylar, med två skärmar, och 40% jobb, med eget tangentbord och skärm.

Men, det medför att min fina asus rog matta är antingen för bred eller inte stor nog, så just nu letar jag så smått efter en neoprenbit som kan vara under rubbet... eller någon firma som har lite udda storlekar datormattor....

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Svårt att säga genom att titta på bilderna, ser lite för pixelerat ut. Försökte fota mina skrivbord här, men det lyckas jag inte få till så bilderna visar verkligheten.

Vad är det för skrivbordsskiva? Samt vad har du för glidytor klistrade på musen?

Ingen aning. Skrivbord från IKEA, köpt ca 2007-2008. Glidytorna är de som satt på. Det är en Logitech MX Master 2S sen ca fem år. Innan var det en mus från Microsoft jag inte minns namnet på. Innan det diverse andra. Första var nog en gammal Apple-mus från tidigt 00-tal, för på den tiden tillhörde jag den mörka sidan som använde Apple-produkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Sweclockers egna som såldes sist, fortfarande som ny, avdammad någon gång bara
Bild från sweclockers själva, då min gömmer sig till 90% under en massa saker :skäms:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/92250?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTIyNTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0NzkwNTY1NDY2MzYxOTYwZjYzMjVlZDk1ZmY1Mjc2OCJ9

Jag har också en sån. Vad ska man välja? Att min har "Mönstrad eller med tryck"?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förstår varför du tror det, men när man använt en mus nästan dagligen i snart 40 år så har man genom åren testat alla möjliga lösningar och kombinationer, och kommit fram till vad som i slutändan passar en själv bäst

Visst utvecklas ju teknologi hela tiden, så jag är absolut öppen för ett nytt "magiskt" underlag som förändrar mitt liv Den där Hien Artisan som @LeVvE pratar om ser ju lite intressant ut...

Nja dethär med att köra utan är nog bara ragebait och jag tog kroken

Artisans ska vara rätt bra har jag hört, annars glasspad med ptfe skates. Riktigt smidigt att tvätta med en duk + ipa. Att köra en tygmatta i badkar och hänga på tork i en evighet är drygt imo.

Permalänk
Medlem

Förvånad at inte grå stod med i listan.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av jnsson:

Jag har också en sån. Vad ska man välja? Att min har "Mönstrad eller med tryck"?

Skulle klassa den som "mönstrad eller med tryck" helt klart

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vitt glas 👌