Kan ej använda låsta hårddiskar som suttit i en HP storformatsskrivare.

Permalänk
Medlem

Kan ej använda låsta hårddiskar som suttit i en HP storformatsskrivare.

Som rubriken lyder, jag försöker använda diskarna i datorn men det fungerar inte. De har varit låsta/krypterade och tidigare när jag klonat dessa diskar har jag behövt skriva in ett lösenord när datorn startar. Nu använder jag en ny dator och då har jag inte behövt det, vilket är märkligt.

Den första disken gick att formatera och kopiera saker till, innan jag startade om. Nu kan jag se allt som är på disken men inte göra något, felmeddelandet lyder att enheten inte existerar.

Den andra disken går inte initiera och jag får detta felmeddelande:

Vet inte helt hur jag löser det när jag inte kan göra något då windows säger diskarna inte finns.

Permalänk
Medlem

Testa denna lösningsgången kanske? https://blog.balena.io/did-etcher-break-my-usb-sd-card/

För övrigt så fungerar nog inte bilden du inkluderade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Bilden i fråga:

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Testa denna lösningsgången kanske? https://blog.balena.io/did-etcher-break-my-usb-sd-card/

För övrigt så fungerar nog inte bilden du inkluderade.

Jag testade det, kör jag diskpart står det "Det finns inget medium i enheten" problemet är att disken inte går att komma åt alls, den existerar inte, trots att den dyker upp i Windows.

Jag misstänker att den på något vis har kvar låsningen trots att jag inte promptas med lösenord som tidigare.

Permalänk
Medlem

1. Vad är det för disk?
2. Hur är den ansluten? Internet? Externt?

Om det är en extern 3,5" HDD, har du adderat extern strömkälla?

Om den är korrekt ansluten. Får du några alternativ om du högerklickar på "Disk 1"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

1. Vad är det för disk?
2. Hur är den ansluten? Internet? Externt?

Om det är en extern 3,5" HDD, har du adderat extern strömkälla?

Om den är korrekt ansluten. Får du några alternativ om du högerklickar på "Disk 1"?

Det är 2 identiska Seagate 2.5" 500gb diskar det gäller, båda är interna.

Diskarna dyker upp men windows hävdar de inte är där, så problemet har ingenting med ström eller liknande att göra utan det handlar troligen om låsningen eller krypteringen, kasst MBR eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

https://www.easeus.com/partition-master/free-download-partiti...

Partition Magic Free Download for Windows Disk Management

Permalänk
Medlem

Om du inte har för avsikt att spara något på dem, prova "diskpart clean".

Öppna en kommandotolk i administrativt läge, dvs, i startmenyn, skriv CMD, högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Skriv " diskpart " och tryck enter.
Sedan gäller föjande kommandon:

list disk :Visar vilka diskar som identifieras
select disk <nr> :Välj den önskade disken. Kontrollera mot listan under "list disk" att du väljer rätt disk.
clean :nollställer partitionsdata, den formaterar alltså inte, disken blir klassad som "ej initierad".
>>>>> Se till att rätt disk är vald för den du kör clean-kommandot på kommer bli rensad.
Kör du "list disk" igen så kan du se vilken disk du har valt då det kommer vara en stjärna framför den.

"convert gpt" :Om det inte sitter en stjärna i "GPT"-kolumnen när man kör "list disk"-kommandot så kan man om man så önskar köra även detta kommando. Det är inget krav om man inte har för avsikt att installera OS på denna i ett UEFI-system.

exit :för att avsluta diskpart
exit :för att sedan stänga kommdotolksrutan

Gå sedan in i diskhanteraren igen och kontrollera om du kan initera disken och skapa en ny partition.

För övrigt.
När det gäller den gamla datorn. Du hade inte någon särskilld mjukvara installerad kopplad till krypteringen för att låsa upp diskarna?

Permalänk

Satt dom i en skrivare tidigare kan mycket väl vara något med raid, partitionstabellen etc som gör att du inte kan se dom rätt.

Linux brukar kunna läsa av och tömma diskar så dom ser nyköpta ut. Då ser Windows en blank disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du inte har för avsikt att spara något på dem, prova "diskpart clean".

Öppna en kommandotolk i administrativt läge, dvs, i startmenyn, skriv CMD, högerklicka på kommandotolken och välj "kör som administratör".

Skriv " diskpart " och tryck enter.
Sedan gäller föjande kommandon:

list disk :Visar vilka diskar som identifieras
select disk <nr> :Välj den önskade disken. Kontrollera mot listan under "list disk" att du väljer rätt disk.
clean :nollställer partitionsdata, den formaterar alltså inte, disken blir klassad som "ej initierad".
>>>>> Se till att rätt disk är vald för den du kör clean-kommandot på kommer bli rensad.
Kör du "list disk" igen så kan du se vilken disk du har valt då det kommer vara en stjärna framför den.

"convert gpt" :Om det inte sitter en stjärna i "GPT"-kolumnen när man kör "list disk"-kommandot så kan man om man så önskar köra även detta kommando. Det är inget krav om man inte har för avsikt att installera OS på denna i ett UEFI-system.

exit :för att avsluta diskpart
exit :för att sedan stänga kommdotolksrutan

Gå sedan in i diskhanteraren igen och kontrollera om du kan initera disken och skapa en ny partition.

För övrigt.
När det gäller den gamla datorn. Du hade inte någon särskilld mjukvara installerad kopplad till krypteringen för att låsa upp diskarna?

Jag har försökt, problemet är att datorn säger att diskarna inte existerar även om de dyker upp. Jag kan inte göra något, inte köra några kommandon som försöker använda disken. Jag kan se innehållet jag tidigare kopierat till diskarna, jag har kört spel osv från dem, men det slutade fungera så fort jag startade om datorn efter första installation och formatering.

Tidigare när jag kört diskarna i burken har jag promptats med en lösenordsskärm så fort datorn gått igång, matat in lösenordet för alla T795 designjet diskar, och sen haft full tillgång till dem.

Nu när jag körde in dem i den här pcen dök aldrig den prompten upp, och jag misstänker att de fortfarande är låsta på något vis men att jag delvis kringgått det och korrumperat dem.

Undrar om någon kanske känner till någon programvara som är till för att på något vis komma åt låsta diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Satt dom i en skrivare tidigare kan mycket väl vara något med raid, partitionstabellen etc som gör att du inte kan se dom rätt.

Linux brukar kunna läsa av och tömma diskar så dom ser nyköpta ut. Då ser Windows en blank disk.

Ja, tack för tipset! Glömde helt bort Linux. Får installera ubuntu på en sticka o se vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Bara så frågan är ställd.
Du hade inget särskillt kontrollerkort i den gamla datorn?

Varför jag tog up det där med ström-anslutning är för att mina erfarenheter är att det har en tendens att se ut och bete sig så när man har ström till kretskortet på hårddisken men inte till motorn på hårddisken, men det var på 3,5" hdd.
Ser dock att det fortfarande kan vara ett problem på en 2,5" hdd också om det är något knas med sata-strömkontakten eller om strömförsörjningen till disken inte fungerar som den skall.

Du har inte tagit en strömkabel från ett annat PSU och anslutit mellan hårddisken och din nya dators PSU?
Det är inte säkert de är kompatibla även om den passar i båda ändar.
Änden som ansluts till PSU:n är nämnligen inte standardiserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bara så frågan är ställd.
Du hade inget särskillt kontrollerkort i den gamla datorn?

Varför jag tog up det där med ström-anslutning är för att mina erfarenheter är att det har en tendens att se ut och bete sig så när man har ström till kretskortet på hårddisken men inte till motorn på hårddisken, men det var på 3,5" hdd.
Ser dock att det fortfarande kan vara ett problem på en 2,5" hdd också om det är något knas med sata-strömkontakten eller om strömförsörjningen till disken inte fungerar som den skall.

Du har inte tagit en strömkabel från ett annat PSU och anslutit mellan hårddisken och din nya dators PSU?
Det är inte säkert de är kompatibla även om den passar i båda ändar.
Änden som ansluts till PSU:n är nämnligen inte standardiserad.

Nej, de är kopplade med SATA rakt till moderkortet. Har testat SATA kabeln på annan disk utan problem, det är specifikt dessa diskar som jag vet varit låsta som krånglar.