Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Prestanda är inte bara hur många bildrutor som kan genereras "native". Du försöker bara begränsa begreppet till något som passar ditt argument.

Är det fortfarande ett spel när det inte reagerar på din input, eller blir det en interaktiv video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror inte den kommer i founders?

Skrivet av slusk:

Enligt Nvidia så kommer inte 5070Ti släppas som referenskort så du får nog vänta ett tag till...

Haha vafalls, okej okej. Men hur kan vi ungefärlig prisuppgift redan på tredjepartskort då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Willelush:

Hade inte haft något emot om det kom ett grafikkort för ett par hundratusen kronor. Det hade självklart varit utanför min budget. Men det skulle garanterat finnas billigare alternativ.

Det går exempelvis att köpa oled-TV på 97 tum för 250k (Inte många som gnäller över det). Hade ju självklart varit en dröm med en sån TV. Men det fick bli en oled 77 tum för 30k, som är en helt fantastisk TV och duger gott och väl för mig. Likadant känner jag med grafikkort. Kör själv på ett 4080 super nu och kommer förmodligen funka i många många år.

Problemet är kanske inte att toppkortet är dyrt, men att det bara är där vi får rimliga prestandaökningar för att vara en ny generation.

3080 -> 3090, drygt 10% bättre för dubbla priset.

4080 -> 4090, 35% bättre och ca 50% dyrare

5080 -> 5090, ser ut att bli ännu större prestandaskillnad, medan priset är det dubbla.

Så med 30-serien kunde man få nästan topprestanda för 8000kr med 3080.
Nu får man inte ens nästan topprestanda trots att man betalar över 14000kr. Prestandaskillnaden mellan bästa och näst bästa kortet ökar bara vilket gör att de billigare varianterna knappt blir bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Det är väl inte särskilt många som direkt jublar över priserna, snarare att många är förvånade över att de inte är högre. 5090 är ju som det är, det snabbaste kortet i världen som bara överträffas av sin prislapp, men de övriga korten är faktiskt billigare än motsvarande 4000-kort (i USD i alla fall).

Permalänk
Medlem

Tolkar man Nvidias grafer på pixelnivå så är 5070 mer än 30% snabbare än 4070 i FC6 och Plauge.
Det lägger 5070 på eller strax över 4070Ti Super nivå.

(Är väl FG på Plauge dock, men inte MFG iaf)

Permalänk
Inaktiv

De kunde faktiskt ha satt 24 GB VRAM på 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag kommer troligtvis sälja mitt RTX 4090 för ca 15k.

Motiveringen är att det helt enkelt har bäst hårdvara efter RTX 5090. Att räkna med alla DLSS funktioner aktiverade och jämföra mot RTX 4090 och säga att "de presterar lika" känns lite fult.
1. Alla spel har inte de senaste DLSS funktionerna.
2. Native är fortfarande i de flesta fall bäst och ger minst delay samt fungerar på alla spel.
3. 24GB VRAM.

En bra tumregel är att en datorkomponents värde halveras vartannat år. Sen är det ju i slutändan marknaden som bestämmer vad du får, men det där ovan är en glädjekalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

För 10 år sedan fick konsumenterna den största kretsen, nu säljer de inte ens den till konsumenter längre. Vi får det som egentligen skulle varit x80-kort som x90-kort, x80-kort som skulle varit x70 eller x60 egentligen. Tragiskt att folk inte förstår det och bara köper oavsett.

Vad ska "folk som inte förstår" göra då tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, per definition är det beräkningskraft - det är tämligen grundläggande - vilket i sin tur kan mätas med specifika uppgifter.

Ganska säker på att det är precis vad jag skrev, fast med andra ord, men då är vi överens på den punkten.

Skrivet av DasIch:

Vi har i det här fallet förbättringar i både hårdvara och mjukvara som ökar antalet beräkningar, och i slutändan generar fler bildrutor. Att du sedan inte tycker om en del av bildrutorna som genereras förändrar inte det faktum att det är prestanda vi pratar om. Det ärliga är i så fall att säga att en del av prestandan kommer till ett visst pris - inte kalla det för bedrägeri.

Bildrutorna som genereras är en helt ny arbetsuppgift, frånkopplad från det aktuella programmet. Det är som att påstå att jag dubblerar prestandan om jag har en andra skärm och börjar spela upp en film med samma FPS som jag har i spelet. Grafikkortet bearbetar och spottar ju tekniskt sett ut dubbelt så många bilder per sekund, som den gjorde tidigare.

Nej, frame generation är inte ökad prestanda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var inte orolig, det fixar nvidia med 6xxxx-korten, efter frame-gen(tm) så kommer input-gen(tm), eftersom du bara har egentligen har 30fps, men kortet visar 90fps så kommer input-gen(tm) att genom att samla data om ditt spelade med hjälp av ai gissa sig fram till vad du skulle ha gjort om du faktiskt kunnat ha reagerat under de skapta 60fps:en.

Sen med 8xxxx, så är det bara att starta spelet och kortet kommer då, baserat på allt nvidia vet om dig, spela spelet för dig, som du hade gjort det. Så har du istället tid till att käka popcorn och dricka läskeblask och titta på sociala medier samtidigt.

Sen, när du blivit gammal och grå, så släpper nvidia nya funktioner som, baserat på ännu mer data, låter dig titta på hur du hade spelat de nyaste spelen om du hade varit 20 år igen även om de bara har data från att du var 35.

#framtiden

Haha! Detta var den roligaste satir jag läst på länge.

Det är bara en remaster av "Star Wars: Rebel Assault" (1993) som saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Vill någon köpa ett vattenkylt 4090? (smiley face)

Definitivt!

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha vafalls, okej okej. Men hur kan vi ungefärlig prisuppgift redan på tredjepartskort då?

Blir ju 10315,91kr översatt enligt Google just nu.
Så billigast att förvänta är 9999kr för de billigaste modellerna, upp till 10999kr, möjligen någonstans i mitten (dock kan priserna de första veckorna vara högre). Kanske 12999 för en lite bättre kylare.

Permalänk
Medlem

När kommer man att kunna förhandsbeställa 5090 från Inet eller Webhallen? Blir garanterat köp!

modell
Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Återstår att se hur 5070 står sig mot 9070XT. Det är väl typ confirmed att 9070XT inte kommer kosta mer än 500$ iaf eftersom de måste lägga sig en bit under Nvidias motsvarighet.

Misstänker starkt att planen var att "gaffla" 5070, dvs placera 9070XT som snabbare till samma peng och 9070 som samma prestanda för mindre pengar. Återstår att se om det går nu när prestandan är satt. AMD har en tendens att inte kapa så mycket från sina tier 2-chip - 7700XT förlorade bara 10% av alla CU som fanns i 7800XT och 7900XT förlorade 12.5% vad som fanns i 7900XTX, medan Nvidia brukar kapa runt 20-25% av sin compute - så det kan blir svårt att lösa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Viking
Skrivet av hpc:

När kommer man att kunna förhandsbeställa 5090 från Inet eller Webhallen? Blir garanterat köp!

Brukar aldrig gå att förboka grafikkort och processorer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Så runt 20% i praktiken förmodligen utan fancy versionen av dlss. En uppgradering för 30k bara haha.

Nä som ägare till ett RTX 4090 är en nog 7700X -> 9900X3D/9950X3D en bra mycket vettigare upgrade i år, förutsatt att mobo redan stöder det...

Ger cpu upgrade något i spel i 4k?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

En bra tumregel är att en datorkomponents värde halveras vartannat år. Sen är det ju i slutändan marknaden som bestämmer vad du får, men det där ovan är en glädjekalkyl.

Generellt har jag fått allt sålt som jag velat sälja, inte så att jag inte kommer röra på mig i pris när vi ser fler tester men som sagt _inget_ annat kort för konsumenter i världen förutom 5090 har denna mängden VRAM och prestanda som RTX 4090 har.

Utan multi framegen så är 5090 30-40% bättre men kostar också 14k mer än vad jag säljer mitt kort för. Den som lever får se. Kanske inte säljer det alls.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Var förvånad över priserna, så många rykten innan att priserna skulle vara extremt mycket högre än detta. Jag tackar och tar emot.
Svenska taxan blir ju såklart högre men priserna hamnar ju i klass med förra gen vilket är mycket välkommet.

Det kommer nog bli ett 5070 ti för min del iaf
Längtar tills man kan köpa ett nytt nu, dags att pensionera 1070 för gott !
Kommer bli en öö lagom boost 1070 -> 5070 ti

Senaste ryktena från Kina var inte långt ifrån. 5090 enligt rykte jag länkade förra veckan, som jag inte fick credit utav SweC för(som man använde i en artikel) så skulle översättningen landa på runt 31-32000 & 5080 runt 14-15k.

https://www.sweclockers.com/nyhet/40362-priser-pa-rtx-5080-oc...

Siffrorna redigerades in efteråt

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ponera att du får 30 fps i ett spel native, det ser inte smooth ut när du snurrar kameran, det känns förjävligt och känns som att din mus väger 5 kg.
Sen aktiverar du frame gen, nu står det plötsligt att du har 90 fps i hörnet, och det *ser* smooth ut när du snurrar kameran, men det känns fortfarande förjävligt och som att din mus väger 5 kg.

Spelet i detta fall körs fortfarande i 30 fps internt, så den kollar efter input bara 30 ggr per sekund, vilket gör att det fortfarande känns lika oresponsivt som 30 fps. Men visst, det *ser* smooth ut.

Och det jävliga med att det ser smooth ut är att det är lätt att lura folk på Youtube med denna teknik. Men sen när man faktiskt spelar själv och känner det själv inser man vilket skit frame gen är.

Fast ska jag vara helt ärlig har inte konsolspel jag spelat på 30fps kännts oresponsiva (däremot känns även 100fps lågt på eg. CS2 på dator). Jag är mer skeptisk till att man faktiskt får en bra bild. Men ifall man har 60fps på eg. gta 6, tror jag det kan kännas lite bättre om man tar på framegen för att få 120fps. Det är nog för sådant jag hade använt FG om det är bra nog och jag har ett kort som stödjer det.

Det kan ha sin plats men all kritik är befogad, läggs ner alldeles för mycket fokus på det och överhypeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kul meme men Jensen är en säljare.

5070 kommer inte vara i närheten av ett 4090 i prestanda som spelar någon roll. Vad Nvidia har gjort är troligtvis att jämföra ett väldigt nogrannt utvalt exempel där de kör DLSS 4 mot DLSS 3, troligen i ett CPU-strypt scenario. Jag ser ingen som helst annan möjlighet för specifikationerna talar inte för något annat.

Minnesbandbredden tar att rejält kliv i och med GDDR7 vilket kommer innebära att Blackwell över hela brädet blir snabbare på att hantera AI-intensiva beräkningar men 4090 ligger på 1 010 GB/s medan 5070 ligger 672 GB/s.

Vidare så har 4090 en teoretisk beräkningskraft på 82.58 TFLOPS (FP16), 5070 ligger på estimerat på 30.97 TFLOPS (FP16).

Ja han är en säljare . Ta när han visade 5070 i en bärbar och jämförde det med kraften av ett 4090 . När man sen tittar på 5070 specsen i bärbart kommer den med 8gb vram . ....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandunko:

Är det först efter release man kan räkna med att se lite prestandatester?

Riktiga/välgjorda och kvantitiva tester när embargo lyfter, brukar vara någon dag innan lansering (ibland tidigare för FE och/eller kort vid MSRP än dyrare partnerkort). Men en och annan läckt test finns redan och även Nvidia har ju visat med spelet som endast hade RT (ingen dlss) samt Plague tale som inte har dlss 3 att de nya korten blir 30-40% snabbare än sina föregångare.

Skrivet av Donnerstal:

Brukar aldrig gå att förboka grafikkort och processorer.

Jo, Intels, för att de inte säljer annars 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det fortfarande ett spel när det inte reagerar på din input, eller blir det en interaktiv video?

Vi kan väl återkomma till den frågan om den blir verklighet. Under tiden kan vi njuta av Reflex 2 som lovar att halvera latensen mot föregångaren.

Skrivet av Alexraptor:

Ganska säker på att det är precis vad jag skrev, fast med andra ord, men då är vi överens på den punkten.

Bildrutorna som genereras är en helt ny arbetsuppgift, frånkopplad från det aktuella programmet. Det är som att påstå att jag dubblerar prestandan om jag har en andra skärm och börjar spela upp en film med samma FPS som jag har i spelet. Grafikkortet bearbetar och spottar ju tekniskt sett ut dubbelt så många bilder per sekund, som den gjorde tidigare.

Nej, frame generation är inte ökad prestanda.

Bisarr liknelse. Nej, uppgiften är inte frånkopplad det aktuella programmet. Det råkar endast vara så att en del av bildrutorna är interpolerade. Tänker du kalla RT för bedrägeri också?

Permalänk
Medlem

Så ännu mer fake fps o kalla det som prestanda ökning, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Alltså i 99.9% av alla spel används inte 16gb ens i 4k. Ifall man använder dlss också, ser ut att bli ännu mindre problem då Nvidia påstår att nya dlss använder mindre minne. Jag skulle inte vara så orolig med 16gb på 2d skärm. Kanske ett och annat nytt spel kommer ta mer än 16gb på de allra högsta inställningarna, men sen så behöver man inte spela med 'super duper ultra' heller.

Däremot för VR med 8k eller 12k så räcker det ofta inte, så ifall jag köper VR är 5090 ett måste.

Skulle kunna tänka mig att köpa 5070, men 12GB känns för lite.
Kommer köra 4K och VR en del, men känner inget behov av några extrema grafik inställningar.

Man kanske bör hoppas på AMD istället, om man vill ha ett grafikkort för under 10K för detta?
Raster prestanda och mer grafikminne är väl prio för VR?

Permalänk

Ja du kul sitter på en 4090 och läsa 5 serier mera snabbare galet blir besviken at 4090 blir nja si so nu aja blir 5080 super längre fram

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå hur ett grafikkort kan kosta mer än hela min dator. Det ska tilläggas att jag förstår att det inte är 1997 längre och att priser har ökat. Men ni som är tvungna att berättiga det här köpet för er själva måste väl ändå förstå att nvidia inte sätter ett lägre pris än vad dom behöver? Köpte ett 3080 för 7990 och tyckte det var i dyraste laget, trodde ingen skulle köpa 3090 som kostade det dubbla. Jag hoppas innerligt att AMD kan börja konkurrera med nvidia på riktigt så att man kan pressa priserna lite. Ännu bättre om fler tillverkare kunde konkurrera. Synd att marknaden bara har två riktiga konkurrenter både när det gäller grafikkort och processor.

Permalänk
Medlem

Alltså jag börjar bli så jädra less på "gnällgänget" här på Sweclockers som förpestar varenda nyhet med negativitet så jag kommer snart sluta läsa kommentarer. Jag tycker det nått en sådan nivå att syftet med Sweclockers går förlorat. Det ska handla om "nördar som gillar teknik och utveckling", men i verkligheten är det samma gäng som gnäller i alla trådar om precis allt. Antingen får ni börja moderera bort meningslöst gnäll (observera att jag inte menar konstruktiv kritik) eller slutar jag läsa kommentarer och därmed besöker sidan mer sällan också.

Permalänk
Medlem

Tror ni mitt Asus 650 TUF bronze orkar med 5070ti? Har f.ö en amd r5 7600 och 2st m.2 samt ett ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Ja du kul sitter på en 4090 och läsa 5 serier mera snabbare galet blir besviken at 4090 blir nja si so nu aja blir 5080 super längre fram

Nu vet jag inte om jag tyder detta rätt men kom ihåg att vi med RTX 4090 får de nya förbättrade DLSS funktionerna med, det vi inte får är multi framegeneration.

Tekniskt sett om du köper 5080 och spelet inte har multi framegen eller om du inte gillar det så kommer ditt 4090 prestera bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Fast ska jag vara helt ärlig har inte konsolspel jag spelat på 30fps kännts oresponsiva (däremot känns även 100fps lågt på eg. CS2 på dator).

Mm det är skumt det där med 30 fps på konsoll, jag tycker också det är ok där.
Allt jag spelar på min Steam Deck (spelar nästan mer där än på dator...) kör jag i 30 fps också, och har inget emot.

Jag tror det är för att man spelar med kontroll/joysticks. Är med mus/tangentbord jag tycker 30 känns hemskt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM