Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem

Jag hade nog svarat:
Nej, vi kan varken komma överens om retur eller prisavdrag då köparen själv tagit sönder datorn. Jag kan inte hållas ansvarig för köparens handlingar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Citat:

Med anledning av att köparen utfört åtgärder på varan som jag som säljare inte uppmanat honom till, vilket i sin tur påverkat varans funktion så har vi inte kommit överens om varken retur eller prisavdrag. Åtgärder som denne valt att själv utföra på varan är inget som bör omfattas av köpskyddet då det är en omständighet jag inte kan styra över som säljare och därför inte bör hållas ansvarig för.

Permalänk
Hedersmedlem

I tillägg till vad Lemuren skriver så skulle man också kunna skriva något om att köparen från början valde att frakta varan på ett sätt i strid med vad du rekommenderade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I tillägg till vad Lemuren skriver så skulle man också kunna skriva något om att köparen från början valde att frakta varan på ett sätt i strid med vad du rekommenderade.

Kort och koncist är bättre och frakten verkar vad det verkar inte ha haft någon påverkan på produktens funktion utan det är köparens eget kladdande som ställt till det.

Problematiskt är dock att säljaren har suttit och försökt hjälpa köparen med instruktioner om hur problem kunnat avhjälpas. alltså har det funnits problem som köparen kanske inte förväntade sig som säljaren hjälpt till med. Jag tycker inte caset är så solklart som alla andra och dessutom har vi bara säljarens version.

Köparen kan mycket väl ha velart returnera redan när licensen inte fungerade. Köparen tycker det är onödigt och erbjuder sig att hjälpa till. Köparen får dessutom inte igång systemet helt då gpu inte verkar funka utan kopplar istället direkt till MB. Även där kan köparen ha velat returnera. Varpå säljaren istället erbjuder sig att hjälpa till att felsöka varpå köparen motvilligt går med på det och skadan med läckaget inträffar.

Säljaren tycker att köparen gjort fel i handhavandet medan köparen tycker säljaren varit pushig i sin iver att felsöka och hamnat utanför sin comfort zone och vill nu returnera efter flera turer av felsökning och systemet fungerar inte.

Jag vet dock så klart inte, beskriver bara en annan möjlig bild än den ensidiga som säljaren beskriver. Jag försöker alltså inte sätta säljaren i dålig dager

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu har jag inte annonsen framför mig, men framgick det inte av annonsen att frakt var möjligt? För har man valt frakt där så är det ju något man erbjuder sig att lösa. Svårt att komma och säga i efterhand då att man inte rekommenderade det, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag skrev inget Om licenserar windows I annonsen men hade erbjöd att skickat med licensen Jag anvānt, men som då var kopplar till mitt microsoft-konto. Då köparen inte ville ha min installation med programvara för flāktar och hwinfo m.m. gjorde Jag en clean install under natten Innan frakt och löste license till köparen pâ get erbjudandet.

Grafikkortet fungerade initially (Fram till Dagen Innan köpskyddet gick ut) och Jag ār inte sāker på att det inte fungerar ān då köparen inte kunde visa mig fliken öppnad I enhetshanteraren.

Jag tānker utifrån bilderna Jag fått att grafikkortet antingen ruckats I pciesloten Eller att riserkabeln som Ser tillskrynklad ut Kan Vara ett problem.
Grafikkortet var ett kfa2hof 3090 som inte ens såg ut att ha svettats nār Jag monterade vattenkylning ( oöppnat).
Jag hade dessutom haft systemet I 2mån utan problem och testat komponenter, ingen garanti men slår mig som konstigt.

Som svar på Andra inlāgg Tackar Jag för hjālpen och kommer författa något I lugn och Ro ikvāll👍

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nu har jag inte annonsen framför mig, men framgick det inte av annonsen att frakt var möjligt? För har man valt frakt där så är det ju något man erbjuder sig att lösa. Svårt att komma och säga i efterhand då att man inte rekommenderade det, tyvärr.

De fraktade med vätskan kvar i systemet vilket han inte rekommenderade.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Håll dig till att köparen bevisligen skadad datorn med vatten efter köpet som anledning till att inte acceptera retur. Dra inte in något om frakt eller teorier om problem med pcie riser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Håll dig till att köparen bevisligen skadad datorn med vatten efter köpet som anledning till att inte acceptera retur. Dra inte in något om frakt eller teorier om problem med pcie riser etc.

Exakt. Instämmer till fullo i detta.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt och dåligt att Tradera inte håller en konversation mellan köpare och säljare i en och samma tråd. Att den kan läsas av samtliga parter. Det du skickat in och vise versa av köparen för att hålla ihop ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Det är märkligt och dåligt att Tradera inte håller en konversation mellan köpare och säljare i en och samma tråd. Att den kan läsas av samtliga parter. Det du skickat in och vise versa av köparen för att hålla ihop ärendet.

Allt för att blåsa sina säljare o hålla köparna om ryggen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ja men precis. För de har upplägget jury och domare. Vad är liksom syftet med köpskyddet om de ändå skickar tillbaka pengar till en missnöjd kund och fakturerar den andre? När det ändå är påtvingat. Blir bara en cashgrab och inget mer.

Nee jag står kvar vid att deras upplägg inte skulle hålla i en domstol.

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat svar, jag tror jag höll mig hyfsat saklig. Skrev texten nedan:

Nej, vi har inte haft någon förhandling ang. retur eller prisavdrag. Det är heller inte intressant för min del då datorn fungerat i köparens ägo i nästan en månad och nu (11/1-25) har köparen kopplat ur grafikkortet, spillt vätska i datorn m.m.
Hoppas ärendet får en snabb lösning. Mvh. Joachim

Nu är det väl bara att vänta in Traderas agerande.
Jag har läst igenom kommunikationen och känner att jag har lämnat det jag behövt för min sak. Att jag skrivit lite extra, varit omständig i förklaringar och ställt dumma ultimatum tycker jag faktiskt Tradera-personalen som handhar ärendet får ha överseende med.

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Dom har valt att sätta sig i en bödels sits där dess säkerhetsteam egentligen besitter obefintliga kunskaper att reda ut soppan. Bevisat utifrån deras svar till dig. De borde skämmas.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Följt tråden några dagar. Håller tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Nu har jag skickat svar, jag tror jag höll mig hyfsat saklig. Skrev texten nedan:

Nej, vi har inte haft någon förhandling ang. retur eller prisavdrag. Det är heller inte intressant för min del då datorn fungerat i köparens ägo i nästan en månad och nu (11/1-25) har köparen kopplat ur grafikkortet, spillt vätska i datorn m.m.

Jag har läst igenom kommunikationen och känner att jag har lämnat det jag behövt för min sak. Att jag skrivit lite extra, varit omständig i förklaringar och ställt dumma ultimatum tycker jag faktiskt Tradera-personalen som handhar ärendet får ha överseende med.

Bara stå på dig. Oavsett köpskydd osv så måste de bevisa att du skickat en felaktig produkt. Du behöver inte bevisa att du skickat en fungerande vara. Om de dömer mot dig så bestrider du fakturan.
Tradera är oavsett vad de själva anser inte en domare. De har ingen legal möjlighet att fastställa en skuld. Det kan enbart en domstol göra. I ditt fall kostar det ingenting (1 tim juridisk konsultation) för att få fallet avgjort i en domstol (förenklat tvistemål) så du behöver absolut inte känna nån panik om de får för sig att fakturera.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Håller tummarna för dig. Skam på köparen från Hässleholm, detta känns som ett spontanköp av någon på avbetalning som nu ångrat sitt köp, bara min personliga uppfattning av det hela.

Permalänk
Medlem

Vore ju skönt om nån som hade gott om pengar för advokat att dra Tradera till domstol för att en gång för alla få dom att förlora på sin grej att dom själva är domare o bestämmer vem som har rätt mellan säljare o köpare.
Vi har redan en lag om vad som gäller mellan 2 privata parter. Vi behöver inte ett blodsugande företag som dikterar nåt annat.

Nä vill dom ha sitt köparskydd på en månad får dom fan hosta upp det ur egen ficka till köparen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vore ju skönt om nån som hade gott om pengar för advokat att dra Tradera till domstol för att en gång för alla få dom att förlora på sin grej att dom själva är domare o bestämmer vem som har rätt mellan säljare o köpare.
Vi har redan en lag om vad som gäller mellan 2 privata parter. Vi behöver inte ett blodsugande företag som dikterar nåt annat.

Nä vill dom ha sitt köparskydd på en månad får dom fan hosta upp det ur egen ficka till köparen.

Problemet är väl att det råder avtalsfrihet i köp mellan privatpersoner (lagen är dispositiv). Så det finns inget som hindrar att man avtalar om "garanti", "öppet köp" eller vad som helst mellan parterna. Så om Traderas villkor anses vara en del av köpeavtalet mellan de två parterna så har jag oerhört svårt att se att Traderas villkor skulle anses vara "olagliga". Tradera borde ju ha intresse i att både köpare och säljare är nöjda. Om alla säljare blir "blåsta" så kommer man sluta sälja på Tradera, och det finns ingen verksamhet kvar.

Men ja, det är av anledningar som denna jag ger fan i att sälja och köpa på begagnat-marknaden. Det är för mycket huvudverk helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte Tradera-användare, men framgår det tydligt att köplagen inte gäller rakt av?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Ja Tradera är ena riktiga skojare! Råkade själv ut för deras köpskyddshittepå.
Sålde en vara, skickade samma dag, paketet fastnade på en terminal och efter 5 dagar anmälde jag till PostNord, jag blev då ombedd att reklamera frakten hos Tradera istället så skulle PostNord och Tradera tillsammans utreda vart paketet är.
Detta gjordes sent en fredagskväll i samråd med köparen, under lördagen startar köparen en tvist trots att vi inväntar svar från Tradera och PostNord angående reklamationen, jag får under lördagen meddelande från Tradera att en tvist är inledd och att paketet inte rört på sig på länge så jag blir ombedd att kontakta speditören.
Jag förklarar då att jag redan gjort detta och att de bara bollar tillbaka till Tradera för reklamation.

Jag får då ytterligare ett meddelande att jag måste reklamera frakten, jag förklarar då att det är redan gjort under fredagen, både till PostNord men också till Tradera.
På måndag morgon får jag ett meddelande att de avslutat tvisten i köparens fördel och har betalat tillbaka pengarna till köparen samt debiterat mig för detta…
Jag har efter detta skickat fler meddelanden till Tradera och bland annat förklarat att de inte kan avsluta tvisten på första arbetsdagen, PostNord har ju inte ens hunnit med att se på ärendet ännu.
Jag förklarar också att jag har fullföljt min del av avtalet och omfattas därför av säljskyddet som finns med i användaravtalet.
Jag förklarade även att ifall PostNord väljer att ersätta de förlorade varorna så ska dessa pengar betalas ut till köparen men ersätter inte PostNord de förlorade varorna så ska Tradera betala ut ersättning från sitt konto, inte debitera mig.

Ifall PostNord nu hittar paketet, vilket de oftast gör när man väl anmält så betyder detta att köparen kommer stå med både pengar och varor i handen och jag kommer stå helt tomhänt med enbart skuld mot Tradera kvar.

De har valt att inte svara mig över huvud taget utan bara rakt av ignorerat mig.
Det var definitivt min sista pryl som såldes eller köptes på Tradera…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Sålde en vara, skickade samma dag, paketet fastnade på en terminal och efter 5 dagar anmälde jag till PostNord, jag blev då ombedd att reklamera frakten hos Tradera istället så skulle PostNord och Tradera tillsammans utreda vart paketet är.
Detta gjordes sent en fredagskväll i samråd med köparen, under lördagen startar köparen en tvist trots att vi inväntar svar från Tradera och PostNord angående reklamationen, jag får under lördagen meddelande från Tradera att en tvist är inledd och att paketet inte rört på sig på länge så jag blir ombedd att kontakta speditören.
Jag förklarar då att jag redan gjort detta och att de bara bollar tillbaka till Tradera för reklamation.

Jag får då ytterligare ett meddelande att jag måste reklamera frakten, jag förklarar då att det är redan gjort under fredagen, både till PostNord men också till Tradera.
På måndag morgon får jag ett meddelande att de avslutat tvisten i köparens fördel och har betalat tillbaka pengarna till köparen samt debiterat mig för detta…
Jag har efter detta skickat fler meddelanden till Tradera och bland annat förklarat att de inte kan avsluta tvisten på första arbetsdagen, PostNord har ju inte ens hunnit med att se på ärendet ännu.
Jag förklarar också att jag har fullföljt min del av avtalet och omfattas därför av säljskyddet som finns med i användaravtalet.
Jag förklarade även att ifall PostNord väljer att ersätta de förlorade varorna så ska dessa pengar betalas ut till köparen men ersätter inte PostNord de förlorade varorna så ska Tradera betala ut ersättning från sitt konto, inte debitera mig.

Ifall PostNord nu hittar paketet, vilket de oftast gör när man väl anmält så betyder detta att köparen kommer stå med både pengar och varor i handen och jag kommer stå helt tomhänt med enbart skuld mot Tradera kvar.

De har valt att inte svara mig över huvud taget utan bara rakt av ignorerat mig.

Ruskigt provocerande att läsa.

Jag brukar ta ut pengarna från tradera direkt. Sker något så kan de fara åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Problemet är väl att det råder avtalsfrihet i köp mellan privatpersoner (lagen är dispositiv). Så det finns inget som hindrar att man avtalar om "garanti", "öppet köp" eller vad som helst mellan parterna. Så om Traderas villkor anses vara en del av köpeavtalet mellan de två parterna så har jag oerhört svårt att se att Traderas villkor skulle anses vara "olagliga". Tradera borde ju ha intresse i att både köpare och säljare är nöjda. Om alla säljare blir "blåsta" så kommer man sluta sälja på Tradera, och det finns ingen verksamhet kvar.

Men ja, det är av anledningar som denna jag ger fan i att sälja och köpa på begagnat-marknaden. Det är för mycket huvudverk helt enkelt!

Men kan köplagen göras disposiv av ett företag? Mellan två privatpersoner som inte skrivit under något?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Liknande har hänt mig, fast med Schenker. Hade pågående sökärende hos dom, men Tradera skickade copy-pasta meddelanden om att jag måste reklamera frakten. Försökte förklara för pappskallarna att det var ett pågående sökärende och att försändelsen troligen snart skulle komma fram till köparen men icke - nån dag senare fick jag att Tradera återbetalat köparen och stängt "tvisten". Känns som dom gör allt för att stänga ärenden och att inget får pågå i mer än några dagar.

Instruerade Schenker att skicka den i retur om den skulle återfinnas. I just detta fallet så avslutade Schenker ärendet med att ersätta mig får både vara och frakt så led ingen ekonomisk skada, men kvarstår att deras tvist-hantering saknar all typ av logik.

Permalänk
Medlem

Sitt lugnt i båten... Du har ju bevis för fan-tastiskt... :D

Skrivet av RabieZ:

Jag har bilder på allt, att den fungerat hos köparen samt när köparen har kopplat ur grafikkortet och spillt vätska i pcierisern. Jag vet bara inte vart jag ska nyttja bevisningen.... Tradera menar att det inte skickats ut en faktura i nuläget och då

"Du kan frånse meddelandet på ditt konto, eftersom ingen återbetalning gjorts från ditt konto, du har alltså fått hela summan utbetald till ditt konto redan"

Jag försöker få dem att förstå att jag har ett intresse av att inte få den fakturan alls. Men de involverar sig inte i ärendet, ska jag bara sitta lugnt i båten medans de beslutar utan bakgrundsinfo om huruvida jag ska betala tillbaka 22000kr för något som ev. gått sönder i köparens ägo.

Wow om Du, TS har foton och bilder på att köparen har spillt sin spillning på datorn då är det ju huuur lugnt som helst för Din DEL - 🐮 f'låt KÖPAREN - en annan del av Sverige... 🐽

Som en sångtext lyder: 😁 De har inte modet [ballar av stål] för att ta farsan till domstol... 😁

Du kan sova lugnare än en Serbisk krypskytt...

Helt Unbelievable...bestrid Traseras, f'låt Traderas undanflykter...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk

Låter som Tradera helt har fått om bakfoten hur ett köparskydd ska fungera. På Etsy fungerar det helt annorlunda. Men Etsy är ju ett företag som tänker igenom allting ordentligt också .Så att det ska fungera för båda parter. Etsy lägger själv ut pengarna om varan inte kommer fram till köparen i tid. De ersätter dessutom bara upp till en viss summa , runt 2500 kr. Jag som säljare får behålla vad kunden betalat mig. Kunden är ju också skyldig att returnera varan till mig om kunden ej är nöjd. Och får då själv stå för frakten. Varan måste då vara intakt och i samma skick som när jag skickade den. Då återbetalar jag. Sen betalar man högre avgift som säljare där. Tradera lägger nu den kostnaden på köparen istället .Samtidigt som det tydligen inte är en försäkring på Tradera då , utan ett slags medel för att utpressa säljarna istället

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Allmänna reklamationsnämnden borde ju kunna titta på ärendet om säljaren är en privatperson. Och bestrider man fakturan blir det väl i slutändan kronofogdens jurister som får titta på om Traderas upplägg verkligen är lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxter Blue:

Allmänna reklamationsnämnden borde ju kunna titta på ärendet om säljaren är en privatperson. Och bestrider man fakturan blir det väl i slutändan kronofogdens jurister som får titta på om Traderas upplägg verkligen är lagligt.

Nej, det är det inte. Vill Tradera så får dom då ta en till tingsrätten. KFM har inga egna jurister som hanterar tvistelösning.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Nej, det är det inte. Vill Tradera så får dom då ta en till tingsrätten. KFM har inga egna jurister som hanterar tvistelösning.

.Men allmänna reklamationsnämnden måste väl ändå kunna titta på ärendet när man köpt en säljtjänst på Tradera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men kan köplagen göras disposiv av ett företag? Mellan två privatpersoner som inte skrivit under något?

Du godkänner Traderas villkor för att använda tjänsten, men då ska det tydligt framgå av dessa villkor vad som gäller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster