Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp! Behöver tips för Linux distro för gammal laptop

Permalänk
Medlem

Hjälp! Behöver tips för Linux distro för gammal laptop

Har en gammal laptop från 2008 med c2d T5750 @ 2ghz, 4GB RAM och 256gb ssd som jag skulle vilja använda till YouTube och att surfa med.

Har testat Linux mint och Linux Lite xcfe som ska vara lightweight men båda är fortfarande slöa på datorn.

Är det ens möjligt att väcka datorn till liv och går det att titta på 720p YouTube och använda datorn generellt utan lagg?

Permalänk
Medlem

Om inte en vanlig dist med XFCE eller LXQT funkar bra för dig, så är jag nog rädd för att datorn är lite gammal (eller du har för höga krav, det är trots allt uråldrig hårdvara).
Då kanske du är tvungen att titta in på distar som är specifikt för gammal hårdvara, Lubuntu? Vet inte om Alpine är nåt att köra som skrivbords-OS?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Lubuntu 22.04 LTS med LXQt:
https://lubuntu.me/downloads/

Tänk bara på att valet av webbläsare kan vara ännu mer avgörande, där en optimerad version av Chromiun nog är ditt bästa val. Jag hade även kollat in Palemoon.

Själv kör jag Windows 7 32-bit på en nära nog identisk laptop (Lenovo Thinkpad X301), men det fick sin sista uppdatering (ESU) i oktober -24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mitt tips är Lubuntu 22.04 LTS med LXQt:
https://lubuntu.me/downloads/

Tänk bara på att valet av webbläsare kan vara ännu mer avgörande, där en optimerad version av Chromiun nog är ditt bästa val. Jag hade även kollat in Palemoon.

Själv kör jag Windows 7 32-bit på en nära nog identisk laptop (Lenovo Thinkpad X301), men det fick sin sista uppdatering (ESU) i oktober -24.

tack, ska testa lubuntu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oavsett vilken distrubition eller skrivsbordsmiljö du använder, så kommer du känna att det är trögt. Firefox/Chrome oavsett vilken så är den moderna webben resurskrävande, och det är det som framförallt kommer göra det segt. Xfce skulle jag spontant säga borde kännas bra, jag kör det på min 16år gamla t400 med en slöare core2duo än din och det funkar bra. Men det är inte den snabbaste upplevelsen när man startar webbläsaren och surfar/kollar video/whatever.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Körde du Mint med Cinnamon? Kan vara värt att testa mint med XFCE eller MATE med för att se skillnaden.

uBlock Origin kan vara av stor vikt för upplevelsen på internet.

Permalänk
Skrivet av Haien:

Har en gammal laptop från 2008 med c2d T5750 @ 2ghz, 4GB RAM och 256gb ssd som jag skulle vilja använda till YouTube och att surfa med.

Har testat Linux mint och Linux Lite xcfe som ska vara lightweight men båda är fortfarande slöa på datorn.

Är det ens möjligt att väcka datorn till liv och går det att titta på 720p YouTube och använda datorn generellt utan lagg?

Använda datorn med OK prestanda går nog om du begränsar dig till att göra sådant som folk gjorde medan den datorn fortfarande var relativt modern. Har för mig 480p var normal upplösning på YouTube runt 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Körde du Mint med Cinnamon? Kan vara värt att testa mint med XFCE eller MATE med för att se skillnaden.

uBlock Origin kan vara av stor vikt för upplevelsen på internet.

körde med XFCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haien:

Tveksamt. Du får tänka på att processorn är skitlångsam vid det här laget. Min MacBook Air från 2009 sackade ihop helt av att kolla på saker i 720/1080p och det var då. Nu har allt utvecklats i över tio år till och systemkraven för en normal webbläsare har gått upp en del.

Men om du bara tänker surfa och kan tänka dig att inte kolla på saker i någon sorts hög upplösning så lär den funka hjälpligt, jag kan använda tidigare nämnda MacBook Air med Arch och för enklare saker funkar den helt okej. Gentoo var en sämre idé, efter drygt 50 timmar av att försöka kompilera Telegram så stängde den av sig.

Vad gäller distro är det ingen enorm skillnad oavsett vilken du väljer, det är ju i princip samma system oavsett. Det som kommer spela roll är vilken skrivbordsmiljö du väljer och vilka program du kör, och det kan du ju göra på vilken distro som helst.

Permalänk
Medlem

Prova med yt-dlp och mpv.