Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Doom portat till Microsoft Word

Permalänk
Melding Plague

Doom portat till Microsoft Word

Dokumentet har delats på Github och fungerar i nya versioner av Word på Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Blir mer och mer övertygad om att Turingkompletta dokumentformat med inbyggt stöd för godtycklig kodexekvering inte är vad världen behöver ur säkerhetssynpunkt …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag älskar nördar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Roligt!

Visade sig vara

1. Riktigt krångligt att få igång (Windows och Office var riktigt misstänksamma mot den här filen)

2. Ospelbart

3. Älskar att det funkar

Permalänk
Medlem

Har det DLSS?

Annars räknas det inte

/sat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Blir mer och mer övertygad om att Turingkompletta dokumentformat med inbyggt stöd för godtycklig kodexekvering inte är vad världen behöver ur säkerhetssynpunkt …

Exakt, kan någon förklara för mig varför en ordbehandlare som Word behöver den här typen av djupt progammeringsstöd?

Permalänk
Medlem

Att använda Word påminner ofta om att försöka spela Doom på Nightmare nivån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommy:

Exakt, kan någon förklara för mig varför en ordbehandlare som Word behöver den här typen av djupt progammeringsstöd?

Det finns absolut lägen där det är trevligt att kunna scripta till dokument. (Sen att VBA är ett hemskt språk som gör att det blir otrevligt ändå är något annat...)
Just Word har jag inte gjort det i, men jag har ett flertal VBA-script i Excel som jag använder. Framför allt ett som tar en exporterad .csv från Swedbank och tar fram + konverterar de kolumner jag är intresserad av, och lägger det på plats i min ekonomiöversikt.

Har även hjälpt en stiftelse med sitt schemasystem genom att ändra ett par ark och lägga till VBA som gör om schemat med pass och sånt (i princip oläsligt, med namn som A3 och B2 där man får memorera vilka tider det är) till ett veckoschema med dag, datum och arbetstider för alla anställda, med löpande uppdatering av datum, att dölja de rader som inte har några tider och sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns absolut lägen där det är trevligt att kunna scripta till dokument. (Sen att VBA är ett hemskt språk som gör att det blir otrevligt ändå är något annat...)
Just Word har jag inte gjort det i, men jag har ett flertal VBA-script i Excel som jag använder. Framför allt ett som tar en exporterad .csv från Swedbank och tar fram + konverterar de kolumner jag är intresserad av, och lägger det på plats i min ekonomiöversikt.

Har även hjälpt en stiftelse med sitt schemasystem genom att ändra ett par ark och lägga till VBA som gör om schemat med pass och sånt (i princip oläsligt, med namn som A3 och B2 där man får memorera vilka tider det är) till ett veckoschema med dag, datum och arbetstider för alla anställda, med löpande uppdatering av datum, att dölja de rader som inte har några tider och sånt.

Ja jag vet att man kan göra lite allt möjligt i Excel med VBA, vilket är rätt användbart, har programmerat funktioner där själv också. Men min fråga var varför man behöver kunna exekvera arbiträr kod i ett program som Word som är mycket mer friflödande än excel där du naturligt jobbar med celler av data och ofta återkommande format som regelbundna kalkyler eller analyser. Hade varit intressant att veta hur mycket det används i Word eftersom det öppnar för säkerthetshål att ha tillgång till såna här funktioner, men det har ju iofs aldrig stoppat Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har det DLSS?

Annars räknas det inte

/sat

Nädu, bara RIKTIGA frejms här!

Permalänk
Medlem

Äntligen, perfekt för oss som bara har Office 365 som spelplattform. Printer-porten av Doom räddade ju tidigare oss verksamma i väldigt proffsiga miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag älskar nördar.

Developers! Developers! Developers! Developers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Nädu, bara RIKTIGA frejms här!

Hur är det med rejtrejzing då?
Jag menar Word är ju trots allt WYSIWYG...

(What You See Is What You get)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Developers! Developers! Developers! Developers!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja jag vet att man kan göra lite allt möjligt i Excel med VBA, vilket är rätt användbart, har programmerat funktioner där själv också. Men min fråga var varför man behöver kunna exekvera arbiträr kod i ett program som Word som är mycket mer friflödande än excel där du naturligt jobbar med celler av data och ofta återkommande format som regelbundna kalkyler eller analyser. Hade varit intressant att veta hur mycket det används i Word eftersom det öppnar för säkerthetshål att ha tillgång till såna här funktioner, men det har ju iofs aldrig stoppat Microsoft.

Jag är helt kass på VBA men tackar min kollega som fixat lite script för diverse smårapporter som vi skriver varje vecka. Läser in en csv och sätter ut rätt data i en massa olika tabeller, sidhuvud, titel mm.

Permalänk
Medlem

Fanken vad retro! Jag lyckades nyss installera shareware DooM på att min gamla Linux laptop... Måste leta fram mina gamla Gaming musarm i förrådet!

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Najs! En snabbskrivande printer i kombination med detta så kan man äntligen spela utan att det betraktas som skärmtid! 😀

Permalänk
Medlem

Misstänker att bilden hamnar lite snett då och då dock.