Stora förbättringar i Wine 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag vet inte det. Kör 3440*1440 i Linux mint utan problem, har inte gjort någon som helst handpåläggning. Ser precis ut som i windows. Det svåraste var att komma ihåg mina lösenord.

Jo, en sak irriterar jag mig på. Om jag trycker på scroll-hjulet så kan jag inte scrolla genom att röra muspekaren uppåt eller nedåt. Det är lite irriterande. Säkert en inställning jag missat någonstans.

Har pillat runt en del med linux nu senaste månaden och knappt startat windows 10 alls, handlar nog om 2-3 tim sammanlagt jag kört win10.
Har provat cachyos (baserat på Arch)
Nobara (Baserat på Fedora)
PikaOS (baserat på Debian)

Cachyos så var det bara att gå in i "system settings"/"mouse & touchpad" och klicka i "press middle button and move mouse to scroll" så vips har du auto scroll igång som i windows.
Nobara hade samma men är inte helt hundra på att namnet på inställningen är det samma.
Tror pikaOS hade samma med men kommer helt enkelt inte ihåg då jag inte körde det länge då jag inte gillade deras startmeny alls (som jag tror nu efteråt att den troligen hade gått att ändra/ställa in till en bättre).

En sak att se upp med som jag märkt på en del olika distros men inte alla (och är osäker på vilka förutom Cachyos) är att "pointer acceleration" är påslaget, dvs musacceleration, Urk!
Och under "display&monitor" så är scale satt på 125% när en 1440p skärm används jag gillar det bättre på 100% och då gillar jag inte när saker är för smått, dvs 125% är för stort för mig.

Har funderat på att prova Bazzite som är baserat på Fedora med.
Då dom använder sig av "Atomic image" vilket är vad jag förstått att man kan spara ned sin egen Bazzite image fil med allt man installerat/inställningar/osv innan man tex uppdaterar till ny kernel/vanlig uppdatering/installerar nåt.
Och om det skulle skita sig så kan man helt enkelt gå tillbaks, vilket är krångligare i normala fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!