Bra billig mediaspelare för enkel streaming

Permalänk
Medlem

Bra billig mediaspelare för enkel streaming

Hej,
Har en LG 55CX från 2021 där jag tycker mjukvaran har börjat bli ganska seg. Har också problem med att TVn kopplar från Wifit, vilket inte är ett problem för någon annan apparat i hushållet så måste vara TVn själv som har problem. Så tänker att man kanske kan lösa problemet genom att istället koppla en billig mediastreamer till TVn och köra via den. Har följande krav:

- Ska finnas tillgång till de vanliga streamingtjänsterna (MAX, Netflix, Amazon prime, Spotify, viaplay, disney+, SVT play etc). Särskillt viktigt med SVT Play då det används mycket här hemma.

- Enkel "plug n play", vill koppla in och så funkar allt bara. Inga hemmabyggen alltså.

- Helst 4K stöd men ingen hårt krav

- Medföljande fjärrkontroll, eller att man kan styra med TVns vanliga fjärr

- Enkelt, laggfritt och stabilt gränssnitt

- Billig! Maxbudget kanske runt 800kr eller så, mer tror jag inte att jag får igenom för frun.

Tack på förhand för tips! 😁

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Låter som en Chromecast med Google TV är vad du söker

Jag hade totalt missat att google slutat tillverka chromecast märkte jag nu i efterhand när jag skulle se var man kunde köpa en...

Men då skulle jag nog istället rekommendera en Xiaomi TV Box, har en bekant med en sån som är jättenöjd med den.

Missade att Google slutat tillverka Chromecast
Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Tänk på att Chromecast 4K Google TV har slutat att tillverkas.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Höj budgeten och köp Google TV Streamer.

Permalänk
Snusfri

Håll dig så långt borta du bara kan från Xiaomi's enheter är mitt första råd.

För runt 800kr som max-pris så är det Amazon Fire TV stick 4K 2024 som gäller.

Diverse skumma/okända billigare stickor kan innehålla malware vilket tester från bla LTT visat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Xiaomi Box S (2nd gen) till sovrummet. Tycker den fungerar bra och visst man får några appar man kanske inte vill ha men också ett fullvärdigt Google TV-operativsystem istället för Android TV som vissa stickor har.

Hade jag köpt till vardagsrummet hade det blivit en ny Apple TV (är särklass bäst) eller en Google Streamer (den nya). De är helt klart värt pengarna om det är din dagliga box.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Skribent
Skrivet av THB:

Håll dig så långt borta du bara kan från Xiaomi's enheter är mitt första råd.

För runt 800kr som max-pris så är det Amazon Fire TV stick 4K 2024 som gäller.

Diverse skumma/okända billigare stickor kan innehålla malware vilket tester från bla LTT visat.

Har Fire TV fått stöd för Sky Showtime och Viaplay?

Sist jag kollade saknades stöd för dessa två appar i Amazons ekosystem, vilket kan vara en dealbreaker om man har någon av dessa två tjänster.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yatagarasu:

Har Fire TV fått stöd för Sky Showtime och Viaplay?

Sist jag kollade saknades stöd för dessa två appar i Amazons ekosystem, vilket kan vara en dealbreaker om man har någon av dessa två tjänster.

Verkar som att man får sideloada dessa för tillfället efter en snabb googling så.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Du har en för låg budget för de två bästa. Appel TV 4k box och Nvidia Shield pro. Google nya TV box är även den för dyr tyvärr.

En grej med att din TV tapper wifi.
Jag hade samma problem på min LG. Efter mycket letande så hittade jag tillslut en lösning på problemet, på ett mac forum, då de hade liknandeproblempå sina datorer.

Problemet är/var för mig att min rauter stödjer mer kanaler än vad min TV gör. Så när routern automatiskt bytte kanal så kunde den hamna på en som TV:in stödjer och då slutade det fungera...

Lösningen är/var att låsa till någon "vanlig" kanal i routern så att den inte byter automatiskt längre.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

En varing angående 4K Google TV Streamer:

Lite efter lanseringen av 4K Google TV Streamer, fick många ljudproblem då bl.a ljudet försvann, kom tillbaka å försvann. Detta förekom på bl.a på soundbars, hemmabio receivers å även vanling inkoppling via HDMI.

Detta finns att läsa om på Reddit. Det finns en Systemuppdatering att ladda ner, men för vissa löste inte ljudproblemen sig.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ingenting Apple men jag skulle ändå rekommendera en Apple TV 4K. Köpte en åt min mamma som är extremt oteknisk men har inte behövt vara support värst många gånger. Oftast har jag bara bett henne dra ut strömkabeln och stoppa tillbaka den så är allt löst. Använder mest SVT och TV4 play, Telenor stream och Plex.

Den är långt utanför din budget men den är extremt enkel att använda. Väldigt liten och stilren. Liten fjärrkontroll. Stöd för dom flesta streamingtjänster. Stabil.

Kan du inte öka din budget kanske du kan hitta en begagnad eller refurbad.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Du har en för låg budget för de två bästa. Appel TV 4k box och Nvidia Shield pro. Google nya TV box är även den för dyr tyvärr.

En grej med att din TV tapper wifi.
Jag hade samma problem på min LG. Efter mycket letande så hittade jag tillslut en lösning på problemet, på ett mac forum, då de hade liknandeproblempå sina datorer.

Problemet är/var för mig att min rauter stödjer mer kanaler än vad min TV gör. Så när routern automatiskt bytte kanal så kunde den hamna på en som TV:in stödjer och då slutade det fungera...

Lösningen är/var att låsa till någon "vanlig" kanal i routern så att den inte byter automatiskt längre.

Hej,
Tack för tipsen angående wifi på tvn! Kan jag absolut testa! Har du någon länk där det beskrivs hur man kan göra?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips än så länge!
Är medveren om att budgeten är för låg för att få något riktigt bra. Får kanske tänka om lite. Annars verkar ju Xiaomi boxen va ett alternativ inom budgeten, ska kolla lite recensioner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla runt på Tradera, där kan folk slänga ut en Nvidia Shield för runt tusenlappen.
Bästa mediaspelaren än idag.

Permalänk
Medlem

Begagnad AppleTV eller Nvidia Shield. Finns på Tradera/Sellpy hela tiden, ser ett par AppleTV under 800 nu. Passa dig bara för att inte få en AppleTV 3, eftersom SVT Play kommer att kapa stöd för den inom kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hej,
Tack för tipsen angående wifi på tvn! Kan jag absolut testa! Har du någon länk där det beskrivs hur man kan göra?

Okej
En beskrivning på hur man sätter en fast wifi kanal går ju att få fram oftast.
Men behöver veta vilken rauter du har då.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.