Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är en gammal bit av eula. Den är till för att de skall kunna vägra att skicka jobb från sina servrar till skrivare med icke-kompatibel firmware. Helt normalt dvs.
Lan mode hade fortfarande fungerat och även sd-kort då båda inte kräver att bambulabs servrar inkluderas.

Likväl står det där, och BL hävdar att det är "entirely false" (vilket det inte är)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Likväl står det där, och BL hävdar att det är "entirely false" (vilket det inte är)

Nu tror jag du har problem med läsförståelsen. Det som står är:

Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).

Det har inget med den text jag skrev, utan ovan är konspirationsteorier som uppstod när folk ful/feltolkade paragrafen. Bambulab förtydligade då att det var helt fel, och hur det var helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Nu tror jag du har problem med läsförståelsen. Det som står är:

Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).

Det har inget med den text jag skrev, utan ovan är konspirationsteorier som uppstod när folk ful/feltolkade paragrafen. Bambulab förtydligade då att det var helt fel, och hur det var helt fel.

Inte alls, där står även:

"Firmware updates will block your printer’s ability to print."

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kanske skall bryta ut bambulab updaten till en egen tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte alls, där står även:

"Firmware updates will block your printer’s ability to print."

Då kanske du som sagt skall läsa den förklarande texten de skrev åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Då kanske du som sagt skall läsa den förklarande texten de skrev åt dig.

Jag har läst deras "förklarande text", och förstår fortfarande inte hur du kan tycka att de har rätt i att säga det är "entirely false" att uppdateringar skulle hindra dig från att printa när de fortfarande har ett stycke i sin eula som säger att "printern kan vid tillgängliga uppdateringar kräva att den installeras innan du kan skriva ut från den".

Att det är frivilligt för denna beta gör inte det "entirely false" om det kan komma en main-uppdatering som är tvingande, oavsett vad uppdateringen gäller.

Tldr: så länge jag inte kan klicka på "inte nu" eller liknande till uppdateringar på printern, och fortfarande skriva ut så stämmer inte deras påståenden att det är "entirely false"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Kanske skall bryta ut bambulab updaten till en egen tråd?

Håller med

OT, är det någon som vill hjälpa mig med vilken nozzle som ska användas till AC Kobra 3, tror jag luskat mig till att det ska vara V6, men verkar vara väl dold information

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

OT, är det någon som vill hjälpa mig med vilken nozzle som ska användas till AC Kobra 3, tror jag luskat mig till att det ska vara V6, men verkar vara väl dold information

Inte OT, helt rätt, och som du sa verkar det hemligt
Vad jag kan hitta så ska vanliga V6 munstycken passa, bästa vore om du kan skruva ut det, glöm inte att först värma upp hotend annars knäcker du grejer och får problem.
Och jag kan rekommendera ett dyrt bra munstycket istället för ett billigt som man får byta ut.
Jag har varit jävligt nöjd med mina från Slice Engineering, typ bridge master, gamma master och vanadium, de kostar en del men funkar med alla filament utan att behöva byta förutom för att ändra grovlek (de klarar slipande filament som trä, kolfiber, självlysande, marble osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Inte OT, helt rätt, och som du sa verkar det hemligt
Vad jag kan hitta så ska vanliga V6 munstycken passa, bästa vore om du kan skruva ut det, glöm inte att först värma upp hotend annars knäcker du grejer och får problem.
Och jag kan rekommendera ett dyrt bra munstycket istället för ett billigt som man får byta ut.
Jag har varit jävligt nöjd med mina från Slice Engineering, typ bridge master, gamma master och vanadium, de kostar en del men funkar med alla filament utan att behöva byta förutom för att ändra grovlek (de klarar slipande filament som trä, kolfiber, självlysande, marble osv).

Tack för tipsen!
Har nog siktat in mig på en diamondback, men ska kolla in de du nämde

Visa signatur

Permalänk

@sweisdapro
Gör det! Jag föredrar tanken på ett långlivat nozzle som består av en del jämfört med två, som eventuellt kanske kan separera.
De går att köpa från svenska Bondtech.
Min rekomendation från tidigare kommentarer om att 3dprima är bra, har fallit bort.
Köper man till ordinarie pris osv så borde de vara bra, hade problem när en STOR order under rea som nekades och dagen efter var rea-priser borta men köpet kunde gå igenom. Kändes lite ruttet och jag kommer själv aldrig att handla av de igen eftersom de var ovilliga att hjälpa mig trots att jag hade bevis på priser och försök till order.

Så mitt råd, köp direkt från Bondtech. De kör ibland, eller ofta kampanjer så kan vara värt att signa deras nyhetsbrev för rabatter och rabatt-koder.

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Tack för svar!
Har funderat även över vägen du föreskår och då specifikt Voron-skrivarna. Problemet jag har/ser är att jag är helt nybörjare på detta och behöver, av tidsskäl, välja var jag startar min resa.
Det jag kommit fram till är att börja lära mig arbeta med slicer+material -> modellering -> skruva/modda/bygga.
Att börja bakifrån ökar risken för ett projekt där jag helt enkelt inte har tid att få till en produkt kan leverera önskat resultat eller resultat öht.

Missade gammalt inlägg, kanske inte aktuellt för dig längre men för andra intresserade:
Jag förstår hur du tänker, men oavsett val av skrivare medför det troligtvis mek.
3d-skrivare är fortfarande en värld av handpåläggning, mer eller mindre beroende på hur mycket man vill betala vid inköp av skrivare.
Vägen som börjar med mek gör att problem som dyker upp blir basala, jämfört med om du har en skrivare som du bara börjar skriva ut på och börjar strula vid utskrift #3 och man inte förstår hur saker hänger ihop.
Önskas mek-hjälp så välkomnas PM eller taggning så bidrar jag med mina kunskaper.

Skrivet av mrTLU:

Mest tidsavgivelsen i Prusaslicer.

En modell jag skrev ut idag: med Neo, 0.6mm nozzle, 0,44 layer, 4h7m.
Prusa 0,6mm nozzle, 0,40mm layer, 3h34m.
Default-settings vad jag kan se.

Men du har annan info?

Missade gammalt inlägg:
I mitt huvud har du samma konstruktion och borde kunna pressa hastigheterna i utskriften till samma resultat.
Går säkert att optimera din skrivare till högre hastigheter ändå, har sett folk lyckas med Ender-skrivare som presterar väldigt bra.
Både Creality och Prusa använder sig av gammal konstruktion som enligt mig är likvärdig när det gäller bed-slinger.

EDIT: Hade visst svarat men låter detta svaret ligga kvar om ingen mod vill plocka bort det p.g.a. tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Missade gammalt inlägg, kanske inte aktuellt för dig längre men för andra intresserade:
Jag förstår hur du tänker, men oavsett val av skrivare medför det troligtvis mek.
3d-skrivare är fortfarande en värld av handpåläggning, mer eller mindre beroende på hur mycket man vill betala vid inköp av skrivare.
Vägen som börjar med mek gör att problem som dyker upp blir basala, jämfört med om du har en skrivare som du bara börjar skriva ut på och börjar strula vid utskrift #3 och man inte förstår hur saker hänger ihop.
Önskas mek-hjälp så välkomnas PM eller taggning så bidrar jag med mina kunskaper.

Tack för erbjudandet.
Så här ett par, tre månader senare har jag ~400-500h utskriftstid varav 95-98% av utskrifterna är enligt förväntan bra.
Behövt mecka lite med clogging i både nozzle och extruder vilket i princip innebar nedmontering av större delen av skrivarhuvudet med tillhörande kunskapsinhämtni g av berörd mekanik och att alla fabrikat av filament inte är lika bra...
Så till dags datum är jag nöjd med mitt val (undantaget BL's idiotiska idé om att låsa ner funktionen för tredjeparts mjukvara).
Men visst. Hade jag haft tiden så hade nog lite mek börjat bli intressant nu när man börjar få koll på denna glorifierade limpistol..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Efter ett par år med min CR10S pro v2 tänkte jag att det vore kul att köpa sig en till/testa en annan. Så nu står valet mellan en K1C eller Bambu P1S. Någon här som har åsikter/tips om vilken man ska satsa på.? Överlag känns dom som rätt lika skrivare.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Efter ett par år med min CR10S pro v2 tänkte jag att det vore kul att köpa sig en till/testa en annan. Så nu står valet mellan en K1C eller Bambu P1S. Någon här som har åsikter/tips om vilken man ska satsa på.? Överlag känns dom som rätt lika skrivare.?

Är ny inom 3D skrivare men införskaffade precis en K1C och körde en test skrivning igår utan problem.
Det tog totalt ca 40 minuter från att den öppnades och skrev ut. Har inte hunnit göra mer med den fast den var snabbt igång även för någon som inte har någon erfarenhet om just 3D-printrar.
Det ända jag ser som jobbigt med den är att filamentet ska in i ett litet rör på baksidan av printern så när man bytar det så behöver kunna nå baksidan. Det är även på baksidan som monteringen för filament hållaren sitter. Detta går däremot att åtgärda med ett print som medföljer som man sätter på ena sidan.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Är ny inom 3D skrivare men införskaffade precis en K1C och körde en test skrivning igår utan problem.
Det tog totalt ca 40 minuter från att den öppnades och skrev ut. Har inte hunnit göra mer med den fast den var snabbt igång även för någon som inte har någon erfarenhet om just 3D-printrar.
Det ända jag ser som jobbigt med den är att filamentet ska in i ett litet rör på baksidan av printern så när man bytar det så behöver kunna nå baksidan. Det är även på baksidan som monteringen för filament hållaren sitter. Detta går däremot att åtgärda med ett print som medföljer som man sätter på ena sidan.

Aha okej, tackar. Alltid smidigt att få höra lite input från personer som har skrivarna

Permalänk
Medlem

Ska byta ut PSU till min Amiga CD32. Har ett Meanwell liggande, och även en gammal Raspberry Pi-låda som jag kan använda. Men, det vore ju roligare med något mer passande. Så, har hittat 2st 3D-projekt

https://www.thingiverse.com/thing:6155740 (Snygg)
https://thangs.com/designer/ssouthur/3d-model/Amiga%20CD32%20... (billigare och enklare?)

Försökte även hitta tjänst för att skriva ut dem. Men, dels finns typ hundratals olika material att välja mellan, till galet olika priser. Jag har ingen aning vilket material som kan "duga". Prioriterar funktion över utseende. Och priserna var typ 600-2400kr (och uppåt såklart). Låter det rimligt? (spontant känns det inte så, även om jag förstår att företag måste gå runt)

Så, vilket material bör man ha? Skulle ju vara kul med lite matchande PSU-case, men å andra sidan ska det ändå bara stå gömt i ett skåp så den där Raspberry-lådan är ju ett starkt alternativ.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ska byta ut PSU till min Amiga CD32. Har ett Meanwell liggande, och även en gammal Raspberry Pi-låda som jag kan använda. Men, det vore ju roligare med något mer passande. Så, har hittat 2st 3D-projekt

https://www.thingiverse.com/thing:6155740 (Snygg)
https://thangs.com/designer/ssouthur/3d-model/Amiga%20CD32%20... (billigare och enklare?)

Försökte även hitta tjänst för att skriva ut dem. Men, dels finns typ hundratals olika material att välja mellan, till galet olika priser. Jag har ingen aning vilket material som kan "duga". Prioriterar funktion över utseende. Och priserna var typ 600-2400kr (och uppåt såklart). Låter det rimligt? (spontant känns det inte så, även om jag förstår att företag måste gå runt)

Så, vilket material bör man ha? Skulle ju vara kul med lite matchande PSU-case, men å andra sidan ska det ändå bara stå gömt i ett skåp så den där Raspberry-lådan är ju ett starkt alternativ.

Sitter med ipad, så jag kan inte kolla närmare.
Men, generellt. Plasten kostar 250-300 per kg. Minst.
Så, kolla hur mycket plast som behövs (står ofta nånstans). Sen tillkommer extra plast för supports osv.
Sen kostar en skrivare elström. Samt att de som skriver ut för att tjäna pengar, vill tjäna på det… Och få skrivaren betald osv.
Så. Plus arbetskostnad, tid. Frakt.
Så ta din kostnad för plasten, dubbla den. Minst.
Så bör det bli ett rimligt pris.

Eller räknar jag fel nånstans?

Sen kan du kanske hitta nån som skriver ut för ämnes-kostnaden. Då landar det på plasten plus frakt, men det är ju en annan sak.

Edit: Den första modellen har plast för 50 spänn kanske. Helt utan att titta på nånting, jag petade in dem i slicern bara. 165g typ.
Tiden, min slicer säger 6h, men då har jag grövre munstycke, 0,6mm, som går snabbare.

Så, 50 spänn i plast, 6h+ i elkostnad, plus en stund att ställa in allt. Plus pengar som utskrivaren vill tjäna+återbetalning av investering.

Jag kan inte svara på om 600-uppåt är rimligt eller ej. Det får du värdera. Det billigaste är att skriva ut själv. Medför en viss investeringskostnad dock. Näst billigast är att hitta nån som vill göra det för kostnaden av plast+el.

tillägg
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ja, jag tycker egentligen inte det är så dyrt för en custom beställning, men är ju billigare och sannolikt bättre att ta en trasig Amiga 500-psu och montera i. Skulle egentligen vilja ha en 3D-skrivare just för sådant här men är ju viss instegskostnad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tack för svar, ja, jag tycker egentligen inte det är så dyrt för en custom beställning, men är ju billigare och sannolikt bättre att ta en trasig Amiga 500-psu och montera i. Skulle egentligen vilja ha en 3D-skrivare just för sådant här men är ju viss instegskostnad.

Jag kan högst troligen printa den i lämpligt material för bra mycket billigare. Skicka ett PM om det är intressant

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Räknade på det och kom fram till att 600 kr är ett ganska normalt pris för att företag att ta för dom delarna om det ska göras i filamentskrivare och inte i något exotiskt material. De högre priserna gissar jag gäller för andra tillverkningsmetoder. Hittar du någon som gör det till självkostnadspris blir det såklart mycket billigare då arbetsinsatsen är en förhållandevis stor del av kostnaden vid så små jobb.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Räknade på det och kom fram till att 600 kr är ett ganska normalt pris för att företag att ta för dom delarna om det ska göras i filamentskrivare och inte i något exotiskt material. De högre priserna gissar jag gäller för andra tillverkningsmetoder. Hittar du någon som gör det till självkostnadspris blir det såklart mycket billigare då arbetsinsatsen är en förhållandevis stor del av kostnaden vid så små jobb.

Har man tiden är det nog mer värt att köpa en billig skrivare och lära sig använda den. Det betalar sig efter bara några sådana jobb om alternativet är att betala fullpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man tiden är det nog mer värt att köpa en billig skrivare och lära sig använda den. Det betalar sig efter bara några sådana jobb om alternativet är att betala fullpris

Absolut och det var så jag började en gång. Ville ha en låda till ett elektronikbygge och beställde en printad från Shapeways. Kvaliteten var riktigt bra och värt priset tyckte jag men tyvärr hade jag mätt fel på ett ställe så delen gick inte att använda. Insåg snabbt att om varje litet misstag ska kosta mig 500 kr så är det bättre jag investerar i en egen skrivare direkt, speciellt då jag hade fler projekt på gång. För mig var det helt klart värt det men om man däremot bara ska ha en enda grej eller saknar intresse för 3D-skrivare i sig så är det nog bättre att beställa jobbet, speciellt om man inte designar själv heller. Därmed inte sagt att man kan lita allt som läggs ut på Thingiverse...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://printonion.com/butik/ PETGn funkar fint med lite torkning om mycket travel, körde två utskrifter idag utan torkning och medan det funkar så blir det inte riktigt lika perfekt men det är mer PETG än ett omdöme om dem...

Stötte på detta idag dock:
https://kingroon.com/products/10kg-white-filament-3d-filament...
10 Rullar = 10kg + En filament dryer!....!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

https://printonion.com/butik/ PETGn funkar fint med lite torkning om mycket travel, körde två utskrifter idag utan torkning och medan det funkar så blir det inte riktigt lika perfekt men det är mer PETG än ett omdöme om dem...

Stötte på detta idag dock:
https://kingroon.com/products/10kg-white-filament-3d-filament...
10 Rullar = 10kg + En filament dryer!....!

Tycks vara ett ryskt företag....

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Tycks vara ett ryskt företag....

Aha, isåfall slipper en ju fundera. Usch och fy!
Får dock Shenzen som säte när jag efterforskar men har du någon källa på forum-post eller vad som helst? Ser att de säljer i Ryssland dock...

Visa signatur

🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Aha, isåfall slipper en ju fundera. Usch och fy!
Får dock Shenzen som säte när jag efterforskar men har du någon källa på forum-post eller vad som helst? Ser att de säljer i Ryssland dock...

Nä. Kanske var fel av mig. Så bara att sidan fans på ryska också. Blev lite sugen själv men jag försöker undvika företag som finns i eller stödjer ryssland.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Nä. Kanske var fel av mig. Så bara att sidan fans på ryska också. Blev lite sugen själv men jag försöker undvika företag som finns i eller stödjer ryssland.

Tar dock emot att sitta på 16kg filament totalt för att det råkade vara billigt... antar att det är relativt billigt mest hela tiden...

EDIT: Men denna Kingroon KLP1 500mm/s, klipper och linjär rail-försedda samt inneslutna CoreXY-skrivaren för $239 som gömmer sig på EU-lagret är svår att motstå...

Visa signatur

Permalänk

Råkade bli 3Djakes sista Switchwire, 40% rabatt, så kunde inte låta bli

Råkade även beställa ett litet uppgraderings kit till min Trident, ska gå ifrån en Afterburner till en Stealthburner med Tapp, Knomi, Filametrix, LDO Nitehawk och en BoxTurtle.
Tyvärr så blir BoxTurtlen bara mer och mer försenad, så min Nitehawk ska tydligen komma med samma leverans, så min toolhead får vänta till April

Men i helgen så blir det att försöka att fixa en Klicky till min Switchwire (Och städa undan efter SW bygget, vardagsrummet blir alltid kaos när man bygger en printer i det )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Råkade även beställa ett litet uppgraderings kit till min Trident, ska gå ifrån en Afterburner till en Stealthburner med Tapp, Knomi, Filametrix, LDO Nitehawk och en BoxTurtle.
Tyvärr så blir BoxTurtlen bara mer och mer försenad, så min Nitehawk ska tydligen komma med samma leverans, så min toolhead får vänta till April

Är själv lite sugen på BoxTurtle. Du får gärna återkomma med omdöme när den väl dykt upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry om det är off topic, men går i tankarna att sälja av min K1 Max jag har här hemma, inte blivit använd något alls senaste 8 månaderna i princip.. vad är rimligt att begära för den? Har inte gått många timmar totalt heller för den delen. Köptes på Inet 29/11-23 någon som har input?