Nu kan det bli svårare att köra äldre spel med nya Nvidia-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Från 498 fps till 33 fps:

https://youtu.be/YtB9bes26yo?si=4G7Njrp8Ga23FrvI

Personligen kommer jag aldrig köpa ett kort ur 5000-serien just pga borttagen support för PhysX. Spelar många äldre spel med häftiga PhysX effekter.

Är inte själva meningen med PC att kunna maxa gamla klassiker? 🤔 Nvidia går frän sämre till sämst. 🤷

4090 ser bara bättre o bättre ut för varje nyhet man ser över 5000serien

Permalänk
Medlem

Jag svor att jag aldrig ens skulle titta på AMD igen efter ständigt upprepande mayhem-drivrutinsknas, men nu är ju tydligen nvidia det gamla AMD.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Listan innehåller rätt få spel totalt sett, och alla är äldre än tio år.
Visst, jag spelar också äldre spel ibland, men det händer hela tiden att äldre spel blir ospelbara av tekniska skäl. Klart Nvidia vill dumpa antik och omoderna delar av koden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Låter som jag gjort rätt val! Alltså att fortsätta köra med mitt 970. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Listan innehåller rätt få spel totalt sett, och alla är äldre än tio år.
Visst, jag spelar också äldre spel ibland, men det händer hela tiden att äldre spel blir ospelbara av tekniska skäl. Klart Nvidia vill dumpa antik och omoderna delar av koden.

Listan är ganska kort för att när NVIDIA blockerade användningen av PhysX på sekundära GeForce-kort om det primära kortet inte var ett GeForce-kort (så det inte längre gick att köpa ett kraftigt Radeon-kort för grafik och ett billigt GeForce-kort för PhysX) så slutade utvecklare implementera stöd för PhysX.

Det gick visserligen att modda NVIDIA-drivaren för att ta bort begränsningen ett tag men NVIDIA vann till slut den katt-och-råtta-leken också. Tack till NVIDIA som genom sitt köp av Ageia lyckades ha ihjäl enkelt hårdvaruaccelererade fysikmotorer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Listan är ganska kort för att när NVIDIA blockerade användningen av PhysX på sekundära GeForce-kort om det primära kortet inte var ett GeForce-kort (så det inte längre gick att köpa ett kraftigt Radeon-kort för grafik och ett billigt GeForce-kort för PhysX) så slutade utvecklare implementera stöd för PhysX.

Det gick visserligen att modda NVIDIA-drivaren för att ta bort begränsningen ett tag men NVIDIA vann till slut den katt-och-råtta-leken också. Tack till NVIDIA som genom sitt köp av Ageia lyckades ha ihjäl enkelt hårdvaruaccelererade fysikmotorer.

NVIDIA stängde av möjligheten att köra PhysX med icke-GeForce som primärt kort rätt tidigt, det utvecklades spel med PhysX på GPU i många år efter det. Det stora problemet var snarare att det bara fungerade på Nvidia-kort så att utvecklarna ändå var tvungna att anpassa spelen att köra utan det.

Vad som faktiskt dödade PhysX på GPU var att processorer med flera kärnor blev standard, så det blev vettigare att köra fysiken på CPU istället för att göra GPUn till ännu mer av en flaskhals. De tidigare versionerna av PhysX var väldigt dåligt optimerade för CPU, men PhysX 3.0 som kom 2011 var en stor omskrivning med fokus på CPU-prestanda. Så PhysX på GPU blev mest en historisk parentes medan PhysX på CPU är en av de mest använda fysikmotorerna genom tiderna.

Permalänk

Hoppas att folk stödjer ställen som Gog när ni letar på äldre spel, då sådant här kommer säkert att hända mera när det inte funderas så mycket på hur äldre saker ska kunna sparas och fungera för framtida bruk.
https://www.gog.com/en/gog-preservation-program

Permalänk
Medlem

Då är jag extra glad att jag gick över till AMD på grafikkortssidan.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Då är jag extra glad att jag gick över till AMD på grafikkortssidan.

I princip kanske, men AMD har alltid haft samma nackdel med bristande stöd för detta som 5000-serien nu har.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av SläktNörden:

Hoppas att folk stödjer ställen som Gog när ni letar på äldre spel, då sådant här kommer säkert att hända mera när det inte funderas så mycket på hur äldre saker ska kunna sparas och fungera för framtida bruk.

Gog, är det enda stället jag köper nysläppta PC-spel överhuvudtaget, nuförtiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De tidigare versionerna av PhysX var väldigt dåligt optimerade för CPU, men PhysX 3.0 som kom 2011 var en stor omskrivning med fokus på CPU-prestanda.

"väldigt dåligt optimerade"? De var medvetet saboterade för att få GPU-varianten att se bättre ut. Detta bevisades av David Kanter på RealWorldTech när det begav sig.

https://www.realworldtech.com/physx87/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Gog, är det enda stället jag köper nysläppta PC-spel överhuvudtaget, nuförtiden.

Topen!
Ja när väl jag kan välja för att köpa något spel över huvud taget så är ju Gog bäst, med att man faktiskt köper spelet och äger det istället för "hyr" det som med Steam

§ 7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"väldigt dåligt optimerade"? De var medvetet saboterade för att få GPU-varianten att se bättre ut. Detta bevisades av David Kanter på RealWorldTech när det begav sig.

https://www.realworldtech.com/physx87/

Jag ser inget i den artikeln som säger att PhysX var medvetet saboterat, bara att PhysX skulle kunna vara snabbare om det skrevs om för att dra nytta av SSE. Vilket också var vad Nvidia gjorde när de släppte PhysX 3.0 mindre än ett år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag ser inget i den artikeln som säger att PhysX var medvetet saboterat, bara att PhysX skulle kunna vara snabbare om det skrevs om för att dra nytta av SSE. Vilket också var vad Nvidia gjorde när de släppte PhysX 3.0 mindre än ett år senare.

Sidan 4, de två sista paragraferna.

Det skall också sägas, även om det inte står där, att biblioteket var kompilerat med en version av Visual C som per default inte genererar x87 alls. Den som har kompilerat biblioteket har alltså gett en flagga till kompilatorn för att den skall producera x87-kod. Det är sabotage, och och det var just för att Kanter kom på dem som Nvidia bytte till att producera SSE-kod med version 3.0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här gjorde ont i hjärtat att läsa, PhysX är en av de mest imponerande fysik simuleringar jag har upplevt i spel.

Det börjar likna 2008 när AMD förlorade detta, när PhysX integrerades till NVIDIA kort men NVIDIA nu själva screw'ar up detta.

Skrivet av SläktNörden:

Hur ska GOG kunna återställa PhysX?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sidan 4, de två sista paragraferna.

Det skall också sägas, även om det inte står där, att biblioteket var kompilerat med en version av Visual C som per default inte genererar x87 alls. Den som har kompilerat biblioteket har alltså gett en flagga till kompilatorn för att den skall producera x87-kod. Det är sabotage, och och det var just för att Kanter kom på dem som Nvidia bytte till att producera SSE-kod med version 3.0.

Det är bara spekulationer och inget som helst bevis för att det var medvetet sabotage. Man måste komma ihåg att PhysX, eller NovodeX som motorn hette först, var några år gammal redan när Ageia köpte upp den och började lägga till PPU-stöd.

För mig låter det mer som att Ageia och senare Nvidia helt enkelt ärvde gammal kod som tog lång tid att fixa, vilket alla som jobbat med gammal kod vet ofta är fallet. Att det bara skulle ta en eller två dagar att skriva om allt till SSE som artikeln påstår är i min erfarenhet rent önsketänkande, och med tanke på hur omfattande ändringarna i 3.0 var jobbade de troligtvis med det redan när artikeln publicerades.

Permalänk
Medlem

Listan börjar bli stor varför man kan totalt skippa denna generation 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är bara spekulationer och inget som helst bevis för att det var medvetet sabotage. Man måste komma ihåg att PhysX, eller NovodeX som motorn hette först, var några år gammal redan när Ageia köpte upp den och började lägga till PPU-stöd.

För mig låter det mer som att Ageia och senare Nvidia helt enkelt ärvde gammal kod som tog lång tid att fixa, vilket alla som jobbat med gammal kod vet ofta är fallet. Att det bara skulle ta en eller två dagar att skriva om allt till SSE som artikeln påstår är i min erfarenhet rent önsketänkande, och med tanke på hur omfattande ändringarna i 3.0 var jobbade de troligtvis med det redan när artikeln publicerades.

Det Kanter demonstrerar är att koden innehåller massor av x87-kod. Man får inte x87-kod från den kompilatorn om man inte specifikt väljer det alternativet. SSE är från 1999 och x87 deprecerades 2003, innan Ageia ens köpte den motorn. Ageia gjorde jobbet för att vektorisera allt (för Altivec till PPC - minns att både PS3 och Xbox 360 körde PPC) så det jobbet var också gjort innan Nvidia blev inblandade. Det enda som fattas är att slå om en växel i kompilatorn. Om du inte till känner David Kanter (han har en lägre profil nuförtiden) så kan jag tipsa om att om han säger "ett par dagars jobb" så tar det antagligen en kvart. Kanter är mycket försiktig med den typen av uttalanden.

Jag kan omöjligen se att detta är något annat än medvetet sabotage av PhysX, och det är rätt talande att Nvidia ganska snabbt fixade problemet när Kanter demonstrerade vad Nvidia/Ageia höll på med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Saknar en nyans i hela den här diskussionen. PhysX är en fysikeffekt som går att aktivera i spel som stödjer det. Det är dock inga spel som blir ospelbara p.g.a. att grafikkortet inte har stöd för PhysX. Då hade t.ex. spelen i listan varit ospelbara på AMD/ATI från lanseringsdatum.

Med det sagt så tillför PhysX rätt mycket realism och ögongodis som man annars går miste om. I Maffia 2 t.ex. om du hade sönder ett fönster utan PhysX så gick det i fyra bitar och försvann sedan. Med PhysX på så gick samma fönster sönder i hundratals små bitar som sedan ramlade ner på marken som krossat glas.

Jag minns tiden då man skulle ha 2st grafikkort i SLI och ett tredje kort för aktivera Aegia PhysX 😁

Permalänk
Medlem

Problemet går ju att lösa om man har plats, ett GT 1030 räcker tydligen gott och väl att agera PhysX kort ifall man behöver funktionen: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1ixnevr/testing_a_gt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet går ju att lösa om man har plats, ett GT 1030 räcker tydligen gott och väl att agera PhysX kort ifall man behöver funktionen: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1ixnevr/testing_a_gt...

Intressant läsning. Trodde inte det skulle göra någon större skillnad på ett så pass kraftfullt kort som 3080Ti men tydligen kan det även idag ge upp till 50% FPS ökning att avlasta PhysX till ett annat kort. Nu undrar jag var la mitt GTX 1650 någonstans...

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av loefet:

Lite detta som varför ett par Titan X är den idéella konfigurationen för min Windows XP/10 maskin. SLI i Windows 10 och dedikerat PhysX på Windows XP. Vilket är en drömkonfiguration för Mirrors Edge, då spelet är bäst på XP, med hårdvaruaccelererat ljud.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Saknar en nyans i hela den här diskussionen. PhysX är en fysikeffekt som går att aktivera i spel som stödjer det. Det är dock inga spel som blir ospelbara p.g.a. att grafikkortet inte har stöd för PhysX. Då hade t.ex. spelen i listan varit ospelbara på AMD/ATI från lanseringsdatum.

Med det sagt så tillför PhysX rätt mycket realism och ögongodis som man annars går miste om. I Maffia 2 t.ex. om du hade sönder ett fönster utan PhysX så gick det i fyra bitar och försvann sedan. Med PhysX på så gick samma fönster sönder i hundratals små bitar som sedan ramlade ner på marken som krossat glas.

Jag minns tiden då man skulle ha 2st grafikkort i SLI och ett tredje kort för aktivera Aegia PhysX 😁

Ja, det larviga och lite frustrerande är ju just att allt verkar handla om att de berörda spelen använder 32bit-versionen av biblioteket och där har man dragit en linje i sanden vid 5000-serien för utfasning av mjukvaran.
Eftersom stödet lever vidare för äldre kort slipper de ju inte mjukvaran ändå på ett tag, så jag vet inte hur stor vinsten är här och nu, det är förmodligen först när 5000-serien är det äldsta som stöds i drivrutinspaketet som det blir en riktig vinst.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur blir det när kort i 5000 serien aktiverar PhysX på cpu i nvidias kontrollpanel? 🤔
Eller alla grafikkort för den delen. Jag har inget spel vad jag vet installerat för tillfället jag själv kan prova med.
Men om jag har förstått det rätt så borde tex min cpu i sign fixa det lätt. Är det så?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hur blir det när kort i 5000 serien aktiverar PhysX på cpu i nvidias kontrollpanel? 🤔
Eller alla grafikkort för den delen. Jag har inget spel vad jag vet installerat för tillfället jag själv kan prova med.
Men om jag har förstått det rätt så borde tex min cpu i sign fixa det lätt. Är det så?

Nej din moderna cpu är tyvärr inte tillräckligt snabb för att kompensera. Även med de nyaste modellerna så kommer de inte i närheten av physx på grafikkortet dvs 40-serien eller tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej det gör den inte. Kolla länken som tidigare postades. Där framgår det tydligt https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/1ixnevr/testing_a_gt...