Mörkt läge kan leda till högre strömförbrukning

Permalänk
Melding Plague

Mörkt läge kan leda till högre strömförbrukning

BBC har testat hur mycket el användare förbrukar med ljust respektive mörkt läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge mig nu samma utredning på AI...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

"Utan OLED eller local dimming påverkar inte innehållet på skärmen hur starkt den lyser och därmed hur mycket energi den använder."

Så det går när en funktion implementeras och testas/används av folk som inte förstått grunden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja att mörkt läge skulle spara ström på en vanlig LCD-skärm är ju totalt tankefel. Har alltid kört mörkt läge på mobiler sen jag började ha OLED.

Intressant dock att man ofta höjer styrkan med mörkt läge. Läsbarheten kanske är samma vid samma ljusstyrka men att man väljer att öka ger ju så klart en negativ effekt. Kanske skulle börja köra ljust läge på PC:n, kanske blir piggare av att få mer ljus att titta på om dagarna också!

Permalänk
Medlem

Skärmteknik torde vara direkt avgörande. Med OLED, där varje pixel är sin egen ljuskälla, bör ju strömförbrukningen vara synnerligen proportionell mot mängden emitterat ljus. Med LCD, som filtrerar en bakgrundsljuskälla, bör det kunna variera rätt mycket beroende på hur "högupplöst" local dimming panelen erbjuder.

Intressant att man alls nämner strömförbrukning tidigare i kedjan. Hur skulle val av tema påverka serverns eller nätverkets förbrukning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ge mig nu samma utredning på AI...

Den vill även jag se, hur mycket längre tid en behöver sitta med samma arbete utan AI. (energieffektivitet)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Känns som en riktig energibov, ungefär som tanken med ljusautomatik på nyare bilar, inget lyse dagtid = mindre bränsleförbrukning (eller... en omkörning hela vinsten borta i ett år)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Den vill även jag se, hur mycket längre tid en behöver sitta med samma arbete utan AI. (energieffektivitet)

Då ska dom självklart utreda om tidsbesparingen är värt det gentemot hur mycket ström AI drar, en helhetsutredning såklart

Dock är det tyvärr så att en stor del av det AI används till idag inte är produktivt arbete...små animationer för youtube eller bara "chatta för att det är kul"

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Utan oled och local dimming så kan det nog vara så om folk brassar på med ljus pga mörk bakgrund.
Lite klen utredning tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Intressant att man alls nämner strömförbrukning tidigare i kedjan. Hur skulle val av tema påverka serverns eller nätverkets förbrukning?

Nej det är ju helt client side. De menar nog på hur mycket resurser/VMs/containers som behöver vara igång och jobba över tid när sidorna är fläskigare, från serverns perspektiv.

Göra 500 databasuppslagningar mot annan maskin, hantera reklam, cookies, och skicka info vidare till andra servrar, leverera 80MB bilder mot 20MB/sida och liknande, gissar jag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Min åsikt i detta vad jag kan läsa ut av artikeln så är detta en utredning som inte säger mycket, varför lät de testpersonerna välj sin ljusstyrka själv, detta gör det ju bara ännu svårare att få ett tillförlitligt resultat (ännu en variabel), kräma på full ljusstyrka istället som jag tror de flesta kör och mät då, sedan kan man mäta procentuellt nedåt för att se när det börjar diffa om det gör det.
Mig veterligen så brukar de flesta laptops automatiskt dra ner ljusstyrkan när man kör på batteridrift ändå.
Tror att de flesta konsumenter som väljer "mörkt läge" är för att de tycker att de är behagligare att läsa på skärmen och inte just för att det skulle dra mindre, men detta är en gissning från min sida och jag utgår från mig själv här.
Som sagt ett svagt test som bygger in onödiga variabler för vad de ville få ut med testet, vi lär inte rädda någon planet om vi byter tillbaka till "ljust läge" igen, den saken torde vara klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du menar: hur mycket längre tid man behöver sitta och manuellt rätta till alla hallucinationer AI:n spottar ur sig successivt under arbetets gång.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Skärmteknik torde vara direkt avgörande. Med OLED, där varje pixel är sin egen ljuskälla, bör ju strömförbrukningen vara synnerligen proportionell mot mängden emitterat ljus. Med LCD, som filtrerar en bakgrundsljuskälla, bör det kunna variera rätt mycket beroende på hur "högupplöst" local dimming panelen erbjuder.

ett problem är ju att oftast är ju "mörkt läge" sälla är perfekt svart helelr (#000000, 0% vitt) utan precis som här på sweclockers någon lite grå nyans så pixlarna kommer inte bli helt avstängda utan fortfarandedra drar ström om än mindre iom att de inte kommer behöva vara på 100% av tiden.

den grå nyansen för på sidan (tog inget sample på reklamen iom att den kan variera endast fasta element ingen textfärg) är i runda slängar ~6-11% vit iblandad så pixlarna behöver ändå pumpa ut detta om än lilla ljus för att konstant producera dessa grå nyanser.

och hade den bara varit 2 färger prefekt svart #000000 och nån grå för texten hade den nog sett ganska tråkig ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Utan oled och local dimming så kan det nog vara så om folk brassar på med ljus pga mörk bakgrund.
Lite klen utredning tycker jag.

Det var ju det de kom fram till, dock?

Men ja, resultatet är inte direkt förvånande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Otroligt korkat test av folk som inte vet vad de håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Min åsikt i detta vad jag kan läsa ut av artikeln så är detta en utredning som inte säger mycket, varför lät de testpersonerna välj sin ljusstyrka själv, detta gör det ju bara ännu svårare att få ett tillförlitligt resultat (ännu en variabel), kräma på full ljusstyrka istället som jag tror de flesta kör och mät då, sedan kan man mäta procentuellt nedåt för att se när det börjar diffa om det gör det.
Mig veterligen så brukar de flesta laptops automatiskt dra ner ljusstyrkan när man kör på batteridrift ändå.
Tror att de flesta konsumenter som väljer "mörkt läge" är för att de tycker att de är behagligare att läsa på skärmen och inte just för att det skulle dra mindre, men detta är en gissning från min sida och jag utgår från mig själv här.
Som sagt ett svagt test som bygger in onödiga variabler för vad de ville få ut med testet, vi lär inte rädda någon planet om vi byter tillbaka till "ljust läge" igen, den saken torde vara klar.

Ja. hur meningsfullt är det att låta folk som är vana vid "ljust" läge och hög ljusstyrka, tvingas på "mörkt läge" och kompensera med ljusstyrka.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Därför batteriet håller längre på mobilen med ljust läge då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar: hur mycket längre tid man behöver sitta och manuellt rätta till alla hallucinationer AI:n spottar ur sig successivt under arbetets gång.

Har du kommit in ordentligt i ai-rutinen? Försök dela upp uppgiften i delar som kan testas separat (säg åt din ai att göra detta) och klaga på den om den hallucinerar. Det kan ta några iterationer ibland, men ofta behövs inte särskilt mycket manuell rättning.

Permalänk
Medlem

Måhända att testet är korkat utfört.
Har testat mörkt läge någon enstaka gång för några år sedan och ganska nyligen men stängde av det direkt.

Batteri/ström förbrukningen är skitsamma för mig eftersom jag inte alls tycker om utseendet med mörkt läge.
Så antar att det är precis som det mesta i livet;
en smaksak

Permalänk

Det finns mycket man kan säga om denna, alltifrån vad poängen med studien var till slutsatsen.
Folk har inte mörkt tema för att spara ström. Huruvida man kan spara ström genom att att ha ett mörkare tema är en intressant fråga för vissa områden, men då bör det testas för just dessa områden.
Den sista slutsatsen är att saker/hypoteser måste testas, allt fungerar inte som man har tänkt.

Angående mörkt tema så tycker jag det är något som kommer och går. I början var det coolt, sedan töntigt, därefter coolt igen och så håller det på. Lite som klädmodet, ta keps vars popularitet går upp och ner.
Vad som är bäst, så använder jag själv olika för olika lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Min bild är verkligen inte att de flesta kör på full ljusstyrka hela tiden.

Tycker testmetodiken är helt rätt. Många tror nog att dark mode alltid drar mindre ström, inte bara på vissa paneltyper. Märker själv att jag höjer ljusstyrkan vid dark mode för att se lika bra, vilket alltså drar mer ström för de flesta LCD-skärmar. Bara bra om fler inser detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343854:

Därför batteriet håller längre på mobilen med ljust läge då

Åtminstone om du har mobil utan OLED.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Que? "vi testade strömförbrukning genom att dra upp strömförbrukningen så mycket det gick och den drog mer ström !!!"

bra jobbat där.

Permalänk
Medlem

Det intressanta resultatet i studien är ju att folk tenderar att välja högre ljusstyrka med mörkt läge (vilket leder till högre strömförbrukning). Studien var ju inte en undersökning av panelteknologi, så det känns skevt att avfärda studien för något som inte ingick i dess syfte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

Que? "vi testade strömförbrukning genom att dra upp strömförbrukningen så mycket det gick och den drog mer ström !!!"

bra jobbat där.

Var inte grejen att folk fick ställa in så det upplevdes behagligt med både ljust och mörkt läge?

Permalänk
Medlem

Intressant test för bärbart, men med vanliga stationära datorer är nog val av komponenter den största inverkan på strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Använder själv enbart mörkt läge för helvita sidor är jobbiga för ögonen, men ljusstyrkan jag kör på är helt behaglig i spel och film.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
99:e percentilen

Det framgår inte heller vilken skärmteknik de två datorerna som användes i testet med mörkt läge använder. Utan OLED eller local dimming påverkar inte innehållet på skärmen hur starkt den lyser och därmed hur mycket energi den använder.

Bra att SweClockers påpekade detta! Det hade gärna fått framgå ännu tydligare till och med. Katastrofalt värdelös artikel av BBC som naturligtvis kommer leda till att alla häver ur sig "mÖrKt LäGe SpArAr iNtE aLLs sTrÖm" i tid och evighet – alldeles oaktat panelteknik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nej det är ju helt client side. De menar nog på hur mycket resurser/VMs/containers som behöver vara igång och jobba över tid när sidorna är fläskigare, från serverns perspektiv.

Göra 500 databasuppslagningar mot annan maskin, hantera reklam, cookies, och skicka info vidare till andra servrar, leverera 80MB bilder mot 20MB/sida och liknande, gissar jag.

Ja, precis, och allt det där andra lär ju vara detsamma. Tror knappast innehållsleverantörerna ser någon anledning att trycka ner mindre reklam i halsen på de som kör mörkt tema än någon annan

Skrivet av Rouge of Darkness:

ett problem är ju att oftast är ju "mörkt läge" sälla är perfekt svart helelr (#000000, 0% vitt) utan precis som här på sweclockers någon lite grå nyans så pixlarna kommer inte bli helt avstängda utan fortfarandedra drar ström om än mindre iom att de inte kommer behöva vara på 100% av tiden.

den grå nyansen för på sidan (tog inget sample på reklamen iom att den kan variera endast fasta element ingen textfärg) är i runda slängar ~6-11% vit iblandad så pixlarna behöver ändå pumpa ut detta om än lilla ljus för att konstant producera dessa grå nyanser.

och hade den bara varit 2 färger prefekt svart #000000 och nån grå för texten hade den nog sett ganska tråkig ut.
<Uppladdad bildlänk>

Nä, helsvart bakgrund skulle väl göra innehållet ansträngande att läsa eller något, men ett mörkgrått tema är ju fortfarande bättre än något i ljus färgställning ur energisynvinkel. Förhållandet mellan upplevd och faktisk ljusstyrka är ju inte heller direkt linjärt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Haft AMOLED skärmar i mina telefoner i säkert 10+ år och alltid kört mörkt läge på dem med utmärkt batteritid även med AoD (always on display) igång och kör också med ljusstyrka på auto.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.