Även RTX 5080 tycks lida av tillverkningsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Samma här, kört 2 AMD maskiner nu som inte haft några som helt problem med varken hårdvara eller drivrutiner mer än det som kallas handhavandefel.

Har inte heller upplevt några betydligt problem, ca en tredjedel av mina GPUs genom åren har varit AMD och inga märkbara skillnader i stabilitet eller allmän kvalitet med mjukvaran. Både Nvidia och AMD har kommit långt senaste åren, fram tills nu har jag starkt föredragit Adrenalin framför geforce experience men vad jag förstår har Nvidia kommit ikapp mer eller mindre med nya Nvidia-appen så gissar att det skulle vara rätt jämnt om jag jämförde idag.

Skrivet av backfeed:

Ja, det låter rimligt.

Då måste Nvidia medvetet ha valt att inte sortera bort kretsarna, de kanske resonerade att det är ett så pass litet problem att det kan slinka igenom obemärkt.

Aj aj. Det här bådar i så fall verkligen inte gott för Ngreedia.

Tror verkligen inte att de avsiktligt skickat ut dåliga chip, men kan ju vara lite för blåögd. Skulle snarare gissa att något systematiskt fel i QA/rapportering vid fabrik är problemet.

Det är med 5070 och eventuella lägre kort i 5000-serien man får se om de gör något dumt avsiktligt- om det visar sig att de skickar ut kort som de vet har 0.5% defect rate och sedan passivt väntar på reklamationer så är det rätt klandervärt i mina ögon, om de löser den situationen innan så är det bra.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo % är det konstigt att vi inte har några fall rapporterade ännu... Speciellt smälta don, om det nu är så vanligt.

Allt beror på batches och sample size, och den senare är nog väldigt liten i Sverige än så länge.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror verkligen inte att de avsiktligt skickat ut dåliga chip, men kan ju vara lite för blåögd. Skulle snarare gissa att något systematiskt fel i QA/rapportering vid fabrik är problemet.

Det är med 5070 och eventuella lägre kort i 5000-serien man får se om de gör något dumt avsiktligt- om det visar sig att de skickar ut kort som de vet har 0.5% defect rate och sedan passivt väntar på reklamationer så är det rätt klandervärt i mina ögon, om de löser den situationen innan så är det bra.

Jag håller med, det vore verkligen totalt vansinne om de bara har blundat och låtsats som ingenting, men om den felande ROP:en är avstängd så är det avsiktligt gjort; problemet har upptäckts i test och (kanske automatiskt) stängts av.

Men visst, kan ju vara att automatiserad avstängning har utförts, men inte meddelats pga fel eller miss i något notifieringssystem, så ingen har märkt det. Låter lite osannolikt i mina öron, men ...

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Undra när första svensk skall bli drabbad av kontakter och ROPs... Har vi sån jäkla tur i det här landet eller vad? Nån nåste ju vara drabbad...

Mina 5090 och 5070 Ti smälter inte och har rätt antal ROPs med.

Ditt 5090 kanske smälter om ett år.

Permalänk
Medlem

Nvidia har blivit gamla Intel.
Konsumenterna skall vara glada att de får köpa våra överlägsna produkter…

Permalänk
Skrivet av perost:

En möjlig orsak skulle kunna vara att en batch med kort blev felkonfigurerad på något sätt och gick igenom QC för att kretsarna fungerade som konfigurationen sa att de skulle. Att det påverkar flera olika GPU-kretsar är dock konstigt.

Men oavsett så tror jag inte Nvidia är så naiva att de trodde att felet inte skulle upptäckas när det är så lätt att kontrollera. Om de faktiskt ville luras så hade de kunnat programmera korten att visa rätt antal ROPs, men även då så är nog sannolikheten stor att det hade kommit fram förr eller senare. Så jag tror mer på Hanlons rakkniv i det här fallet.

Sant, mycket troligt att de kan vara så

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ditt 5090 kanske smälter om ett år.

Vi hoppas på det, så jag blir först.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Elller att dom blandat ihop två batchar, vet inte hur troligt en sån grej skulle vara. Men det är ju slarvigt att det inte märks förrän kunderna klagar. Får väl se om dom kommer med någon förklaring till detta. Det verkar ju ha gått undan en del den sista tiden så det är ju möjligt att det är misstag.

Eller också försöker dom pracka på skitchip till kunderna, men det låter ju otroligt att dom tror att det inte skall komma fram. Det är inte helt olikt AMD's kylar-problem förra generationen. Sånt här måste man liksom ha koll på. Ryktet blir självklart svärtat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att jag vet särskilt mycket om chiptillverkning, men nog testas varenda chip som produceras och detta med avancerade automatiska test som borde ha plockat upp en såpass uppenbar sak? Har de inte sådana tester kan man verkligen fråga sig vad de håller på med.

Även om problemet inte är jättevanligt och lätt att kolla själv så finns det ju på tre helt olika modeller som rimligtvis produceras oberoende av varandra, så hur skulle detta kunna vara en batch som gått fel eller något?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag håller med, det vore verkligen totalt vansinne om de bara har blundat och låtsats som ingenting, men om den felande ROP:en är avstängd så är det avsiktligt gjort; problemet har upptäckts i test och (kanske automatiskt) stängts av.

Men visst, kan ju vara att automatiserad avstängning har utförts, men inte meddelats pga fel eller miss i något notifieringssystem, så ingen har märkt det. Låter lite osannolikt i mina öron, men ...

Skrivet av Lussarn:

Elller att dom blandat ihop två batchar, vet inte hur troligt en sån grej skulle vara. Men det är ju slarvigt att det inte märks förrän kunderna klagar. Får väl se om dom kommer med någon förklaring till detta. Det verkar ju ha gått undan en del den sista tiden så det är ju möjligt att det är misstag.

Eller också försöker dom pracka på skitchip till kunderna, men det låter ju otroligt att dom tror att det inte skall komma fram. Det är inte helt olikt AMD's kylar-problem förra generationen. Sånt här måste man liksom ha koll på. Ryktet blir självklart svärtat.

Skulle väl säga att det är lite värre, att bygga kylare är inte AMD's main business och de kan gärna skippa det för min del, det här är ju kärnan av vad Nvidia håller på med, de borde inte göra sådana här missar kan man tycka. Men, allt som kan gå fel går väl fel förr eller senare.

Skrivet av Bakwetu:

Jag ska inte säga att jag vet särskilt mycket om chiptillverkning, men nog testas varenda chip som produceras och detta med avancerade automatiska test som borde ha plockat upp en såpass uppenbar sak? Har de inte sådana tester kan man verkligen fråga sig vad de håller på med.

Även om problemet inte är jättevanligt och lätt att kolla själv så finns det ju på tre helt olika modeller som rimligtvis produceras oberoende av varandra, så hur skulle detta kunna vara en batch som gått fel eller något?

Tror inte heller på felaktig batch, gissar något annat systematiskt fuck-up. Vet inte heller nog för att kunna säga exakt vad men någon automatisering som ska flagga sådana här defekter men släpper igenom allt kanske?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alla lanseringar sen 2000-serien har varit dramatiska Som exempel, tre trasiga 50-kort har genererat hundratals nyhetsartiklar och hundratusentals kommentarer. Man kan skämta om att det är ju en tredjedel av alla sålda kort men så är det förstås inte, utan majoriteten spelar ju på och har kul som vanligt.

Ex 3000-serien hade rimligtvis sämst tillgänglighet av alla serier (crypto köpte upp dem) och korten var inkompatibla med många nätagg (strömspikar). 4000-serien å andra hållet ansågs vara för dyr och sålde inte ens slut i hyllorna. 2000-serien var impopulär då den skulle säljas på löften om framtiden, som förvisso infriades, men där och då såg väldigt lessna ut med 2080 likvärdigt ett 1080 Ti i raster.

Mitt resonemang tog upp och handlade främst om kvalitén hos produkten. 2080TI och 3000 serien hade knappast liknande kvalitetsproblem, speciellt inte i den skaran som dom också såldes i som du själv tog upp. Dom som hade problem var en obefintlig mängd jämfört med idag.

4090 bisarra storlek och löjliga pris är en egen kategori i sig, men förutom den första revisionen utav strömkontakten så förblir 4090 fortfarande en högkvalitativ produkt med monstruös prestanda. 5000 serien är ett skämt, dels 5080 som svettas mot 4080 super och 5090 med dess blygsamma prestandaökning gentemot 4090 och särskilt när man tar med att kortet konsumerar iväg över 600W. Det ihop med dess kvalitetsproblem gör 5000-serien till ett riktigt fiasko.

Observera att det inte betyder att jag klankar ner på någons köpta 5080 om det fungerar bra i deras maskiner, men i förhållande till tidigare lanseringar, och så mycket ringar på vattnet redan rörande kvaliten så är det att betrakta som en usel lansering och produkt från nVidia's sida.

2080TI var väldigt lyckad med 35-40% högre raster/generell prestanda än 1080TI.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Mitt resonemang tog upp och handlade främst om kvalitén hos produkten. 2080TI och 3000 serien hade knappast liknande kvalitetsproblem, speciellt inte i den skaran som dom också såldes i som du själv tog upp. Dom som hade problem var en obefintlig mängd jämfört med idag.

4090 bisarra storlek och löjliga pris är en egen kategori i sig, men förutom den första revisionen utav strömkontakten så förblir 4090 fortfarande en högkvalitativ produkt med monstruös prestanda. 5000 serien är ett skämt, dels 5080 som svettas mot 4080 super och 5090 med dess blygsamma prestandaökning gentemot 4090 och särskilt när man tar med att kortet konsumerar iväg över 600W. Det ihop med dess kvalitetsproblem gör 5000-serien till ett riktigt fiasko.

Observera att det inte betyder att jag klankar ner på någons köpta 5080 om det fungerar bra i deras maskiner, men i förhållande till tidigare lanseringar, och så mycket ringar på vattnet redan rörande kvaliten så är det att betrakta som en usel lansering och produkt från nVidia's sida.

2080TI var väldigt lyckad med 35-40% högre raster/generell prestanda än 1080TI.

5090 har väl 35% över 4090?

Sen med 3000 var det en del problem också
https://wccftech.com/nvidia-official-response-geforce-rtx-30-...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ku77ry/psa_be_carefu...

Känns som varje launch har strulat för alla tillverkare...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

När Nvidia lanserar nya grafikkort förväntar sig konsumenterna premiumprestanda, stabilitet och pålitlig hårdvara. Men istället för att leverera en felfri produktlinje har företaget återigen hamnat i blåsväder, denna gång med RTX 5080, som nu bekräftats lida av tillverkningsfel som sänker prestandan. Detta följer i spåren av de tidigare rapporterade problemen med RTX 5090 och RTX 5070 Ti, och Nvidia fortsätter att skylla på "isolering av enskilda fall" snarare än att ta fullt ansvar för sina misslyckanden.

Det här är inte första gången Nvidia har problem med sin hårdvara, men deras hantering av situationen är ett skolboksexempel på dålig företagsmoral. När rapporter om felen på RTX 5090 och RTX 5070 Ti började spridas var företagets första reaktion att minimera problemet genom att hävda att endast 0,5 % av korten var drabbade.

Nu, när även RTX 5080 lider av samma problem, är det tydligt att felet inte är en isolerad incident, det handlar snarare om ett systematiskt tillverkningsproblem som Nvidia försöker sopa under mattan. Vad är deras lösning? Samma trötta standardsvar: "Kontakta tillverkaren för att byta ut kortet."

Detta lämnar konsumenterna i en situation där de själva måste upptäcka felet, bevisa att deras kort är defekt, istället för att Nvidia tar ansvar och genomför en bred återkallelse. Nvidia har en lång historia av tvivelaktiga affärsmetoder, och problemen med RTX 5000-serien är bara det senaste i raden av skandaler: RTX 970 VRAM-fiaskot. Nvidia sålde kortet med "4 GB VRAM", men det visade sig att 0,5 GB av detta minne var långsammare och kraftigt påverkade prestandan i vissa spel.

RTX 3000-serien och kondensatorproblemen Vissa kort i RTX 3080-serien led av krascher på grund av undermåliga kondensatorer, något Nvidia först försökte skylla på drivrutiner.

LÖGNER om RTX 4060 Ti. Marknadsfördes som ett "fantastiskt 16 GB-kort", men levererade ingen märkbar förbättring jämfört med 8 GB-versionen på grund av flaskhalsar i minnesbussen.

Det blir allt tydligare att Nvidia prioriterar försäljning över kvalitet och gång på gång låter konsumenterna betala priset för deras slarv och girighet.

Permalänk
Medlem

5090 har väl 35% över 4090?

Det var ett svar på att 2080TI inte var en besvikelse i den bemärkelsen då han skrev:

Citat:

men där och då såg väldigt lessna ut med 2080 likvärdigt ett 1080 Ti i raster.

Citat:

Sen med 3000 var det en del problem också
https://wccftech.com/nvidia-official-response-geforce-rtx-30-...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ku77ry/psa_be_carefu...

Känns som varje launch har strulat för alla tillverkare...

I båda fallen så rörde det sig inte om kvalitetsfel från nVidia's sida utan AIB's, även dom fall som du själv länkat till.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Gamer nexus har lite mer avancerade spekulationer om vad som kan ha gått fel med de förlorade Ropparna och precis som jag har sagt tidigare verkar det ytterst märkligt att detta inte skulle ha noterats vid tillverkningen. Steve har själv sett chip testas på fabriker där grafikkort görs.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

ASUS 5080 PRIME OC, Webbhallen, fick hem igår. Inte brunnit eller saknade ROPs.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Gamer nexus har lite mer avancerade spekulationer om vad som kan ha gått fel med de förlorade Ropparna och precis som jag har sagt tidigare verkar det ytterst märkligt att detta inte skulle ha noterats vid tillverkningen. Steve har själv sett chip testas på fabriker där grafikkort görs.

https://www.youtube.com/watch?v=LvBtfqU6svo

Intressant video och hans teori om Rop låter trolig. Hoppas officiella uttalande följer
videons start om hur nvidia löser dit framgent var rolig 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

https://www.youtube.com/watch?v=LvBtfqU6svo

Jag citerar mitt eget inlägg från första sidan. Det känns inte som en helt oskyldig miss av Nvidia.

Skrivet av Novdid:

Jag vet inte varför, men detta känns inte som ett "tillverkningsfel". Snarare känns det som ett försök att sälja kretsar med små fel och hoppas ingen märker något. Det är ett alldeles för specifikt fel annars.

Eller så har mitt förtroende för Nvidia sjunkit så lågt att detta är något som jag tror de verkligen kan försöka göra. De sitter på all makt och har kört utpressning mot sina partnertillverkare förr. Nvidia typ: "Zotac, vi har ett gäng kretsar med lite färre ROPs. Ta dem, annars prioriterar vi ner er framöver och er allokering går ner".

Konspirationer konspirationer! ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag vet inte varför, men detta känns inte som ett "tillverkningsfel". Snarare känns det som ett försök att sälja kretsar med små fel och hoppas ingen märker något. Det är ett alldeles för specifikt fel annars.

Eller så har mitt förtroende för Nvidia sjunkit så lågt att detta är något som jag tror de verkligen kan försöka göra. De sitter på all makt och har kört utpressning mot sina partnertillverkare förr. Nvidia typ: "Zotac, vi har ett gäng kretsar med lite färre ROPs. Ta dem, annars prioriterar vi ner er framöver och er allokering går ner".

Konspirationer konspirationer! ;p

Jag skulle tro mer så här: De kände till felet och åtgärdade innan konsumenterna upptäckte det. Men lät ändå korten gå ut till försäljning.
Sen om 0,5% var första batchen och det upptäcktes först i deras kvalitetskontroll hade ju varit trevligt att reda ut, om man bara kunde följa ett "batchnummer"..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag skulle tro mer så här: De kände till felet och åtgärdade innan konsumenterna upptäckte det. Men lät ändå korten gå ut till försäljning.
Sen om 0,5% var första batchen och det upptäcktes först i deras kvalitetskontroll hade ju varit trevligt att reda ut, om man bara kunde följa ett "batchnummer"..

Känns som det rimligaste. 95% av alla kunder kommer troligtvis inte ens kolla även om de är på sweclockers eller l1techs eller annat nörd forum.
Så tar nvidia RMA kostnaden av board partners, säkert enormt billigare än att slänga kisel från nvidias sida. Så få kommer reklamera att det är så stor kostnad.
Fult är det, tror folk brytt sig mindre om Nvidia "upptäckte" det före kunderna. Att vi upptäckte det före gör det hela värre även om utkomsten är desamma. Då ser det ut som de försökte sopa det under mattan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Känns som det rimligaste. 95% av alla kunder kommer troligtvis inte ens kolla även om de är på sweclockers eller l1techs eller annat nörd forum.
Så tar nvidia RMA kostnaden av board partners, säkert enormt billigare än att slänga kisel från nvidias sida. Så få kommer reklamera att det är så stor kostnad.
Fult är det, tror folk brytt sig mindre om Nvidia "upptäckte" det före kunderna. Att vi upptäckte det före gör det hela värre även om utkomsten är desamma. Då ser det ut som de försökte sopa det under mattan

Skulle dom inte kunna bli stämda på grund av det här? Det låter kriminellt faktiskt. 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skulle dom inte kunna bli stämda på grund av det här? Det låter kriminellt faktiskt. 😮

Ja, så de gjort det om det kommer ut att de släppt ut det medvetet och hoppats på att ingen märker det. Hade nvidia gjort en frivillig recall innan kunderna listat ut det så hade det inte kommit någon vart. Sen är ju frågan OM nvidia visste när de började skeppa. Hade de faktiskt inte koll på det problemet när det börjades skickas ut så går en lawsuit inte så långt.

Så beror på OM och NÄR nvidia fick reda på problemen sett till när vi konsumenter listade ut det. Tror personligen inte det lär komma konsekvenser av det tyvärr...mer än nvidias rykte från konsumenter som blir sämre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ja det verkar troligt och det blir tydligt om man ser på vad Nvidia själva har sagt. Felet rapporterades av Techpowerup vid lunch på fredag, vid halv sju på morgonen kom Nvidias uttalande där den specfika felprocenten avslöjades, att felet hade åtgärdats samt att även 5070ti var drabbad. Det verkar för mig helt osannolikt att de skulle ha benat ut allt detta under denna korta tidsperiod. Felet i tillverkningen skulle ju redan ha åtgärdats, antagligen skedde detta långt tidigare dvs de visste om detta för länge sedan. Man åtgärdar ju inte något ifall man inte vet om det.

Att 5070ti även var drabbat var det ingen som visste om då förutom Nvidia eftersom inga rapporter hade inkommit om det, vilket också tyder på att de visste om det.

Sen när det även kom rapporter om felaktiga 5080 så kommer Nvidias svar "Upon further investigation, we've identified that an early production build of GeForce RTX 5080 GPUs were also affected by the same issue."
Dels så kommer detta erkännande inte förrän ett defekt kort rapporterats från en användare av 5080 och dels säger de att det är en tidig batch av 5080-kort, vilket innebär att felproduktionen inträffade för ett bra tag sedan och Nvidia har alltså redan har haft den informationen.

Själv tycker jag inte att det är inte själva felet som är det problematiska. Är man drabbad så är det en solklar reklamation fast det kan säkert vara svårt att få ett ersättningskort direkt. Att de av allt att döma visste Nvidia redan om det men lät bli att informera om det och hoppades att ingen skulle upptäcka och det är en problematisk attityd särskilt med tanke på Nvidias storlek och allt annat runt om dessa kort. Många som köper färdiga system eller bara köper ett kort och aldrig testar det ordentligt kommer inte upptäcka att det är defekt, kanske inte förrän åratal efter när de försöker sälja det beg-marknaden.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Väljer att svara på endast detta i ditt inlägg. Men du skriver egentligen samma sak; de låter ändå korten gå till försäljning i det scenariot trots att de vet att något är fel. Det är bäddat för en massiv grupptalan om så visar sig vara fallet.

Sedan är hela grejen med att det även kommer rapporter om att 5080, som ska var en komplett krets, också är drabbat väldigt märklig.

Skrivet av Bakwetu:

Ja det verkar troligt och det blir tydligt om man ser på vad Nvidia själva har sagt. Felet rapporterades av Techpowerup vid lunch på fredag, vid halv sju på morgonen kom Nvidias uttalande där den specfika felprocenten avslöjades, att felet hade åtgärdats samt att även 5070ti var drabbad. Det verkar för mig helt osannolikt att de skulle ha benat ut allt detta under denna korta tidsperiod. Felet i tillverkningen skulle ju redan ha åtgärdats, antagligen skedde detta långt tidigare dvs de visste om detta för länge sedan. Man åtgärdar ju inte något ifall man inte vet om det.

Att 5070ti även var drabbat var det ingen som visste om då förutom Nvidia eftersom inga rapporter hade inkommit om det, vilket också tyder på att de visste om det.

Sen när det även kom rapporter om felaktiga 5080 så kommer Nvidias svar "Upon further investigation, we've identified that an early production build of GeForce RTX 5080 GPUs were also affected by the same issue."
Dels så kommer detta erkännande inte förrän ett defekt kort rapporterats från en användare av 5080 och dels säger de att det är en tidig batch av 5080-kort, vilket innebär att felproduktionen inträffade för ett bra tag sedan och Nvidia har alltså redan har haft den informationen.

Själv tycker jag inte att det är inte själva felet som är det problematiska. Är man drabbad så är det en solklar reklamation fast det kan säkert vara svårt att få ett ersättningskort direkt. Att de av allt att döma visste Nvidia redan om det men lät bli att informera om det och hoppades att ingen skulle upptäcka och det är en problematisk attityd särskilt med tanke på Nvidias storlek och allt annat runt om dessa kort. Många som köper färdiga system eller bara köper ett kort och aldrig testar det ordentligt kommer inte upptäcka att det är defekt, kanske inte förrän åratal efter när de försöker sälja det beg-marknaden.

Om det du skriver visar sig stämma hyfsat med verkligheten så är det ett tecken på att Nvidia hamnat i den bekväma ställningen som de facto monopol kan ge. Vi får se om konkurrenterna förmår att utnyttja det.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Väljer att svara på endast detta i ditt inlägg. Men du skriver egentligen samma sak; de låter ändå korten gå till försäljning i det scenariot trots att de vet att något är fel. Det är bäddat för en massiv grupptalan om så visar sig vara fallet.

Sedan är hela grejen med att det även kommer rapporter om att 5080, som ska var en komplett krets, också är drabbat väldigt märklig.

Om det du skriver visar sig stämma hyfsat med verkligheten så är det ett tecken på att Nvidia hamnat i den bekväma ställningen som de facto monopol kan ge. Vi får se om konkurrenterna förmår att utnyttja det.

De kanske är att nvidia inte vet? Kolla GN videon, kan vara så att felet inte är avsiktligt. Utan att när de stänger av RoP så kan de vara så att närliggande RoP dör för att för många är avstängda i närheten. Detta var hans gissning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kanske är att nvidia inte vet? Kolla GN videon, kan vara så att felet inte är avsiktligt. Utan att när de stänger av RoP så kan de vara så att närliggande RoP dör för att för många är avstängda i närheten. Detta var hans gissning...

Han säger att det är osannolikt att dom inte skulle se felet i sina kvalitetskontroller innan dom skickas iväg för försäljning. Han har själv besökt fabriker där dom tillverkar grafikkort och dom testar korten rigoröst och kollar att allt är rätt innan dom skeppas.

Permalänk
Medlem