Signal lämnar Sverige om övervakningslag blir verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om så är fallet, varför vill de i så fall ändå ha bakdörrar?

För att dom vill utöka övervakningen av vanliga Svensson. Skrev det i den allra första posten. Det jag menar är att dom vet exakt vad dom gör och hur det kan påverka folk men deras agenda väger tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Förlusten av appen är inte i närheten lika stor som förlusten av integriteten.

Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än någons integritet. Jag hoppas på övervakning/avlyssning överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För att dom vill utöka övervakningen av vanliga Svensson. Skrev det i den allra första posten. Det jag menar är att dom vet exakt vad dom gör och hur det kan påverka folk men deras agenda väger tyngre.

Ah, ok. Ursäkta missförståndet!

Jag håller med.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Problemet med organiserad brottslighet är att de till skillnad från sammhällsinstitutioner är de kan vara hur flexibla som helst utan förbehåll. Om detta tillåts så anpassar de sig.

Vad finns kvar då om detta går igenom? Ett öppet sår rakt in i hela landets integritet som bara väntar på att bli infekterat av X, Y & Z.

Nej, detta är ren och skär idioti. En jävla reaktion för att man inte vet vad man ska göra. Kortsiktigt tänkande i bästa fall och något som skapar stora fina sprickor i vår demokrati.

Man bildar alltså opinion på grunden av de stora problem som finns i samhället, helt skamlöst för att vinna politisk makt.

Skrattretande.

Precis. Kriminella är kriminella och låter sig knappast avskräckas av att det blir kriminellt att kryptera sin kommunikation.

Rent tekniskt är det ju inte direkt besvärligt att kringgå heller. Kryptera lokalt och skicka det krypterade meddelandet via valfritt medium, krypterat eller ej. Nyckeln skickas via annat valfritt medium, vill man göra det nästan idiotsäkert utgörs det av en handskriven lapp.

Sedan är det förstås diskutabelt om det främst handlar om att komma åt kriminella, eller om det bara är ett svepskäl för att möjliggöra allmän övervakning. I det senare fallet är det ju egentligen oviktigt om det är lätt för kriminella att kringgå eller ej.

Antar i övrigt att ironin i att precis samma politiker som i förra andetaget ojade sig om "hoten mot demokratin" vill implementera sådant här inte undgår någon...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Precis. Kriminella är kriminella och låter sig knappast avskräckas av att det blir kriminellt att kryptera sin kommunikation.

Rent tekniskt är det ju inte direkt besvärligt att kringgå heller. Kryptera lokalt och skicka det krypterade meddelandet via valfritt medium, krypterat eller ej. Nyckeln skickas via annat valfritt medium, vill man göra det nästan idiotsäkert utgörs det av en handskriven lapp.

Sedan är det förstås diskutabelt om det främst handlar om att komma åt kriminella, eller om det bara är ett svepskäl för att möjliggöra allmän övervakning. I det senare fallet är det ju egentligen oviktigt om det är lätt för kriminella att kringgå eller ej.

Vill man verkligen hålla det säkert använder man en nyckel som är (minst) lika lång som meddelandet, dvs en one-time pad. Matematiskt bevisat att det är omöjligt att knäcka om man lyckas uppfylla kriterierna. Svårast är väl kanske att hålla nyckeln säker; om den kommer ut försvinner förstås säkerheten helt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vill man verkligen hålla det säkert använder man en nyckel som är (minst) lika lång som meddelandet, dvs en one-time pad. Matematiskt bevisat att det är omöjligt att knäcka om man lyckas uppfylla kriterierna. Svårast är väl kanske att hålla nyckeln säker; om den kommer ut försvinner förstås säkerheten helt.

Hehe, ja, det är ju en metod som illustrerar min huvudtes, att det inte är svårt att runda förbudet för den som verkligen vill.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Impopulär åsikt: Sverige behöver bli en polisstat för att knäcka brottsligheten.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trygghet och säkerhet ligger bra mycket högre än någons integritet. Jag hoppas på övervakning/avlyssning överallt.

Kan du inte skriva ut användarnamn och lösenord till alla dina konton här? I transparensens namn.

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Impopulär åsikt: Sverige behöver bli en polisstat för att knäcka brottsligheten.

Det kan eventuellt ligga något i det.

Frågorna som uppstår är dock 1) om det resulterande samhället inte är sämre för gemene man än det vi har nu, den organiserade brottsligheten till trots, 2) hur man hanterar att den nödvändiga sortens polisiära befogenheter ofelbart kommer korrumpera poliser, och 3) om det faktiskt ens går att knäcka den organiserade brottsligheten med våld. Brasilien kan ju få utgöra exempel på det senare, läs på lite om BOPE och vad de sysslar med. Brasilien är knappast fritt från brottslighet om man säger så.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superapan:

Det kommer knäcka samhället också. Jag känner inte till några polisstater som saknar brottslighet, men trots detta är de extremt repressiva för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kommer knäcka samhället också. Jag känner inte till några polisstater som saknar brottslighet, men trots detta är de extremt repressiva för vanligt folk.

ja vi kan ju inte ha mer av censur och andra inskränkningar som gamla tyskland nordkorea och sånt
eu är ju på god väg att tysta dom som inte tänker rätt

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Folk som säger att detta är en bra lösning, tror ni att kriminella bryr sig eller att de bara använder en annan app, webbchat, dark web etc?

Inte fan bryr sig kriminella om detta, det enda som händer är att dom bytar kommunikationsväg. Ge istället polisen ordentlig budget och se över hur dagens tilldelade medel används. In med riktigt span och stenhårda ”straff” som inte är ämnade för rehabilitering utan att plocka bort osäkra element från det civila.

Skärpta straff är kontraproduktivt. Bevisat gång på gång på gång.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Medans folk som tror att det här kommer öka säkerheten för vanligt folk och att man kommer åt brottsligheten så rapporterar sossen Johan Westerholm hur Högsta domstolen sätter käppar i brottsbekämpningen om nån funderade rejält på om staten verkligen vill komma åt brottslighet... :/

"I ett oenigt domstolsutslag begränsar Högsta domstolen de rättsdatabaser som bland annat Domstolsverket själva använder sig av. Domstolsbeslutet innebär även att de företag, och allmänhet, som av rikspolischefen och justitieministern explicit förväntas att oavlönat bidra till bekämpningen av organiserad brottslighet nu berövas ett viktigt verktyg."

https://ledarsidorna.se/hogsta-domstolen-infor-de-facto-forbu...

Det var ett ovanligt lögnaktigt sätt att beskriva situationen, sidor som säljer tillgång till rättsdatabaser har ingen roll i brottsbekämpning, de existerar enbart för att slå mynt av våra personuppgifter.

Må de brinna i diesel.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag antar att politikerna själva självklart är undantagna från detta, precis som med CC2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jepp.

Brottsförebyggande är det absolut viktigaste. Hitta och bota orsaken, inte symptomen. Men det är svårt. Att bara höja straff är enkelt. Och ineffektivt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Kan du inte skriva ut användarnamn och lösenord till alla dina konton här? I transparensens namn.

Ja för det bidrar ju till trygghet och säkerhet...

Jag har inga problem om mina uppgifter delas till rättsväsendet men som du föreslår är ju korkat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja för det bidrar ju till trygghet och säkerhet...

Jag har inga problem om mina uppgifter delas till rättsväsendet men som du föreslår är ju korkat

varför det? hur ska man med en bakdörr se till att det bara är rättsväsendet som får tillgång? det är omöjligt.
att öppna en bakdörr innebär att andra kommer kunna nyttja den. så kom igen nu, dela dina uppgifter! så kan t.ex dumpen kolla så att du inte är en pedofil.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

varför det? hur ska man med en bakdörr se till att det bara är rättsväsendet som får tillgång? det är omöjligt.
att öppna en bakdörr innebär att andra kommer kunna nyttja den. så kom igen nu, dela dina uppgifter! så kan t.ex dumpen kolla så att du inte är en pedofil.

Det är inte mitt ansvar att lösa den tekniska biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp.

Brottsförebyggande är det absolut viktigaste. Hitta och bota orsaken, inte symptomen. Men det är svårt. Att bara höja straff är enkelt. Och ineffektivt.

Framförallt har den sortens väldigt konkreta åtgärder ett enormt signalvärde gentemot Svenne Kokosnöt. Politikerna verkar handlingskraftiga.

Det går väl dock inte att förneka att inburade kriminella är inburade, och annat än undantagsvis väldigt begränsade när det kommer till att ställa till med skit som drabbar Svenne Kokosnöt. Som överkurs kan man ju också diskutera möjligheten att outsourca förvaringen av åtminstone de hopplösa gängkriminella fallen till låglöneländer. Vilken avskräckande verkan skulle tanken på att spendera större delen av livet i exemelvis ett sudanskt fängelse ha på gängkriminella?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rent skitsnack.

Du som individ är inte den som bestämmer vad rent mjöl i påsen är och kommer heller aldrig att göra det.

Sen ska vi inte tala om det faktum att vad som är lagligt idag snabbt kan bli olagligt i framtiden.

Man får vara jävligt naiv om man tror att bara "dom goda" kan använda sig av en bakdörr någonstans.

Vilket alla vi som överhuvudtaget undersökt riskerna med bakdörrar i mer än 5 minuter redan vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det var ett ovanligt lögnaktigt sätt att beskriva situationen, sidor som säljer tillgång till rättsdatabaser har ingen roll i brottsbekämpning, de existerar enbart för att slå mynt av våra personuppgifter.

Må de brinna i diesel.

Du läste artikeln, den enda begränsningen är alltså brottsregister. Övriga är helt öppna fortfarande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Rent skitsnack.

Du som individ är inte den som bestämmer vad rent mjöl i påsen är och kommer heller aldrig att göra det.

Sen ska vi inte tala om det faktum att vad som är lagligt idag snabbt kan bli olagligt i framtiden.

Man får vara jävligt naiv om man tror att bara "dom goda" kan använda sig av en bakdörr någonstans.

Vilket alla vi som överhuvudtaget undersökt riskerna med bakdörrar i mer än 5 minuter redan vet

Ja vad som är skitsnack råder det delade meningar om beroende på vem du frågar, vi kan nog avsluta där.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Poängen är att det inte går att lösa den tekniska biten. En bakdörr kommer att läcka och missbrukas. Det finns inget sätt att både ha kakan och äta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det är omöjligt att lösa den tekniska biten utan att öppna upp för oönskade aktörer, eller missbruk.

Det spelar ingen roll vem du ger ansvaret, för det går helt enkelt inte. Bara att ge upp direkt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om du inte kan formulera svar på varför din linje är den rätta, varför ska någon då lyssna på dig?

Man funderar över varför du ens yttrar dig om du går in med mentaliteten att man ska höra din åsikt, samtidigt som du inte förklarar detta eller kommer med riktiga svar på uppföljningsfrågor kring din linje.

Vill du ens diskutera, bryr du dig ens eller ville du bara synliggöra det redan uppenbara att det finns personer som har samma ställningstagande som du?

Nu vet jag ju inte om ovan är sant, men du lämnat lite att önska i dina kortfattade svar. Det är otroligt svårt att utveckla svar på information som saknas. Men i diskussionens anda försöker jag ändå, då jag anser att det är väldigt viktigt med meningsutbyte.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Skrivet av bryggarn:

ja vi kan ju inte ha mer av censur och andra inskränkningar som gamla tyskland nordkorea och sånt
eu är ju på god väg att tysta dom som inte tänker rätt

Lustigt hur ”de som inte tänker rätt” ändå hela tiden kommer till tals utan rättsliga konsekvenser. Det är nästan så man kan misstänka att åsikts- och yttrandefriheterna faktiskt fungerar rätt bra i vår del av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, det beror på sammanhanget, övriga åtgärder, brottstyp etc

Det vi med all säkerhet kan säga är att svenska modellen inte fungerar över huvud taget.

Skärpta straff tillsammans med åtgärder mot rekrytering, ekonomisk utsatthet och migration behöver kanske testas.

Men någon som begår grova våldsbrott skall helt enkelt bo i en cell för att skydda resten, inte för att ”bli bättre”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag håller i grund och botten med dig. Med det sagt tycker jag att det här förslaget är ganska dåligt; kriminella kommer som andra påtalat snabbt att hitta andra kommunikationsvägar, samtidigt som risken att bakdörren utnyttjas av ryssar/kineser och annat löst folk måste betraktas som stor.

Något som däremot borde införas på stor skala är videobevakning av offentliga utrymmen i stadsmiljö. Lycka till med att komma undan med bombdåd eller skjutningar om farbror blå kan följa din flyktväg vart du än går (eller elsparkcyklar).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag håller i grund och botten med dig. Med det sagt tycker jag att det här förslaget är ganska dåligt; kriminella kommer som andra påtalat snabbt att hitta andra kommunikationsvägar, samtidigt som risken att bakdörren utnyttjas av ryssar/kineser och annat löst folk måste betraktas som stor.

Något som däremot borde införas på stor skala är videobevakning av offentliga utrymmen i stadsmiljö. Lycka till med att komma undan med bombdåd eller skjutningar om farbror blå kan följa din flyktväg vart du än går (eller elsparkcyklar).

Tja du om du vill sätta dig in i hur mycket det faktiskt ger så har du en analys här av video övervakning

https://bra.se/download/18.48b9ab7b19301e3350f9e22/1731494071...

En annan analys finns här https://www.su.se/department-of-economics/news/the-impact-of-...

den fullständiga rapporten finns på en av länkarna längs ner i ovanstående artikel.

Ser hellre att vi går på fakta här än antaganden.

Permalänk

Jag förstår inte rubriken och innehållet i den här artikeln.
Signal Technology Foundation är väl inget företag som någonsin existerat i Sverige, hur kan dom då "lämna" Sverige????

Make no sense...