Snabbkoll: Köper du samlarutgåvor?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Köper du samlarutgåvor?

Collector's, Limited, Special, Deluxe, Super Dangerous Wad Wad. Kärt barn har många namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gjorde mycket innan, men inte längre.
Mesta av mina spelköp görs digitalt på Steam eller liknande.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Borde finnas något mellan alternativ. Köper sällan dem men har några stycken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det beror på om det är ett spel jag anser värt att investera i samlarutgåva eller ej.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Jag gjorde det förr i tiden. När det fanns utgåvor som faktiskt var värda att köpa.

Permalänk
Medlem

Köpte BG3 collectors, typ första spelar jag någonsin gjort det för.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Var är alternativet "Ibland, när det gäller speciella spel"? Väldigt allt eller inget i svarsalternativen.

stavfel
Permalänk
Medlem

Elden Ring är det enda. Kan tänka mig från framtida fromSoft, Larian och cdpr-spel.

Permalänk
Medlem

Jag gör det ibland, oftare förr i tiden. Senaste var Baldurs Gate 3 till PS5 då det var enda sättet att få spelet på skiva.
Men det finns inget alternativ att rösta på. Gör om gör rätt?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Gjorde det förr. Men har inte samma känsla nu när man ändå inte använder skivan längre.
För fick man ändå den goa känslan när man tog ut GT5 ur metalfodralet och stoppa in den i PS3. Nu gör man inte det längre. Köper nog mer en vinyl istället för då får man den känslan igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Nope, det hamnar ändå på bokhyllan och kommer bara samla damm så vad är vitsen...

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ: ”Nej, aldrig” ”Ja, alltid”
Köper sällan men ibland, ofta om spelet var riktigt bra och jag vill ha något i hyllan som påminner om upplevelsen. Dock aldrig digitala utgåvor.

Permalänk
Medlem

Nope. Krimskrams har aldrig varit lockande för mig, inte icke-spelrelaterad krimskrams heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Var är alternativet "Ibland, när det gäller speciella spel"? Väldigt allt eller inget i svarsalterativen.

Så är det alltid i PC-världen, precis som på GPU-sidan, antingen köper du ett 5090, eller så räcker ett GT710, kör du inte en EPYC kan du lika gärna ha en N100, 128GB SSD räcker, annars måste du köpa 3x 8TB + en NAS.
Eller?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Alternativ 3. "Ja, när det är något som både lyfter hyllan och är från något some vore intressant oavsett det. I övrigt, nej inte alls."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

det enda jag köpt i limited edition är half life 2 och det bara för att jag fick den för samma pris som standardutgåvan.

så har en tinbox med en t-shirt å vad det nu var i den nånstans i nån flyttkartong jag inte brytt mig om att packa upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Så är det alltid i PC-världen, precis som på GPU-sidan, antingen köper du ett 5090, eller så räcker ett GT710, kör du inte en EPYC kan du lika gärna ha en N100, 128GB SSD räcker, annars måste du köpa 3x 8TB + en NAS.
Eller?

128GB SSD låter för mycket. Borde räcka med 60GB.

Permalänk
Medlem

Nej, jag köper inte ens standardutgåvor. Men om jag skulle göra, så är det mycket sällan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fick avstå då alternativen var dåliga
Jag köper gärna en samlarutgåva om jag tycker om spelet eller filmen!
Var längesen jag köpte någon samlarutgåva dock

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Var är alternativet "ibland" ?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Som många skrivit redan så saknade jag ett mellanalternativ. Ofta och aldrig är ett dåligt statistiskt spann

Permalänk
Medlem

Nej jag köper inte sånt. Man vill ju inte ha mer onödig skit som ska sorteras på återvinningsstationen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Discokungen

Har gjort men känner att de inte ger något mervärde längre. Man har barn och begränsat med plats, då blir det mest ett problem att plocka hem nya grejer. Det räcker med spelen i sig!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Svarade nej, men jag har gjort det för Kickstarter-spel ett par gånger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Som regel, NEJ!

Men det finns alltid undantag, som LOR, SW eller speciella boxar med filmer som är svåra att få tag på separat, så inte motståndare även om jag inte aktivt väljer det varje gång. I mitt fall film, på spelsidan skulle jag aldrig överväga det alls.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Keeper of Traditions

Håller med om att det är skumt att alternativet "ibland" saknas... Finns det något intressant i samlarutgåvan kan jag ibland passa på. Exempelvis BG3, Wasteland, Fallout eller Bioshock.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Köpte mycket Collectors edition för många år sen.
Speciellt World of Warcraft collectors editions. Men nu så har jag ingenstans att ha skiten och det har blivit så pass dyrt.
Sen är det väldigt bekvämt att bara köpa allting digitalt.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Lite dåliga alternativ, Ibland, ibland inte. Finns spel jag tycker det kan va kul med sådana utgåvor medans 95-99% av alla spel så är det inte aktuellt alls.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Det enda jag köpt lite speciellt är några Star Wars filmer på Steelbook (om man nu kan räkna in det). Till spel har jag inte köpt någon samlarutgåva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Köpte förut . Vet inte varför men jag öppnade dom aldrig så nu sitter jag på en hel del obrutna förpackningar