Testlabbet uppdaterar prestandaindexet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag saknar 7800XT. :-|

Det verkar redan vara med i prestandaindexet, dock.

Men jag håller med att det inte är supertydligt i artikeln. Det är nog så att det mer eller mindre krävs att man först följer länken till det uppdaterade prestandaindexet, så att man får lite bakgrund med vad som redan gjorts innan man börjar titta bland alternativen (många!) som man kan rösta på.

Jag undrar lite hur skevt resultatet i omröstningen blir av att folk röstar på saker som "måste vara med" utan att veta vad som redan är med. Kanske t.ex. då 4080 Super i listan, men 4080 är testat. Kommer folk rösta på 4080 Super för att "något 4080 måste ju vara med!" eller för att de faktiskt tycker att det behövs både 4080 och 4080 Super?
Hade nog på sätt och vis varit bättre att inkludera även korten som redan är klara och bara markerat att de redan är med.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag förstår att det förvisso blir ganska mycket att testa, men för mig är det helt obegripligt att man inte har ett enda budgetkort med i prestandaindex för 1080p. Man skulle more or less kunna skriva "You will be fine" för allt bättre än ett 4060TI, man kommer ändå vara flaskhalsad av sin processor i så gott som varenda spel. Däremot så är det ju verkligen enorm skillnad mellan korten under, och då särskilt för de som ska köpa sin första speldator. Skillnaden mellan till exempel ett RX 6400 och ett RX 6600 är helt enorm, men för en utomsående så kan det vara väldigt svårt att förstå.

Jag tycker verkligen att det är viktigt att värna om mångfalden och de ej redan initierade entusiasterna. Alla har vi börjat någonstans och det är ofta i början, när man spenmderar som minst pengar som skillnaden mellan enstaka hundralappar gör som absolut störst skillnad. Det här är något jag har påtalat tidigare gällande prestandaindexet för grafikkort och här tror jag verkligen att det är viktigt att ni som redaktion tar ansvar för att inkludera, även dom som inte ens har hittat hit ännu.

(Det står för övrigt i omröstningen att RX 6500 XT har 8GB vram, när det dessvärre endast är 4GB).

Jag hade en diskussion med @Daytone om olika grafikkortsklasser för olika upplösningar, problemet är att man helst ska ha lite överlappning och då blir det väldigt många subjektiva gränsdragningar.
Sedan är det väl enklast att köra igenom alla testerna på ett kort när man ändå har det i testriggen, jag vet inte om SweC kör en DDU mellan varje kort i felsäkert läge, annars är det ju enklare att köra alla korten av ett märke(Radeon, Arc, GeForce) i rad och då bör man kanske börja med det märke som har minst antal, d.v.s Arc.

Jag håller med dig att de lägre presterande och billigare korten är på sätt och vis viktigare att ha med, många lever ju gott på gränsen till att kommer spelet ens att laddas in. Jag blev nästan förvånad över att ett RX580 gick att köra Black myth Wukong på utan gnäll. (50FPS med fuskbildrutor är ju inte hästskit)

Sedan så har ju både 4060Ti & 6500XT varianter med olika mängd minne.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

7800XT har vi redan i indexet och tyvärr fick vi lämna ifrån oss vårt 6950XT då det inte vara en MBA-variant så den behövde återvända till tillverkaren.

Jag har en kompis som har ett 6950xt där han är lite trött på den högljudda kylaren.
Om ni vill kan ni säkert få byta ert 9070xt Red Devil med hans 6950xt.
Red Devil är ju redan med i indexet menar jag 😉

Permalänk
Medlem

Jag röstade bara på RTX 3070 och RTX 2070 Super som varit "referens"-kort i tidigare index. Har såklart inget emot fler, men just de två känns viktigast.

Jag har vid tidigare uppdateringar av prestandaindexet saknat referenskortet från föregående index, alltså det kort som har index 100. Vet inte hur rättvis jämförelsen blir, men det hade gjort det enklare att estimera någorlunda vart ett äldre kort hade hamnat i det senaste indexet.

Till exempel, min gamla gpu X har index 110 i ett äldre prestandaindex med referenskort Y på 100. Om kort Y finns med i senaste indexet, så kan jag anta att kort X hade legat strax ovanför Y och på så sätt få en någorlunda jämförelse mellan mitt gamla kort X och de som listas i senaste indexet.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju barn/unga tonåringar som är intresserade av IGPU-marknaden, en sådan processor borde nog vara med också. (Hur långt kommer man med de 2 CU (för enklare spel) som standard AM5 Ryzen ger? Även 8700G med 12 CU lär ju vara fullt spelbar för vissa?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sen har vi ju barn/unga tonåringar som är intresserade av IGPU-marknaden, en sådan processor borde nog vara med också. (Hur långt kommer man med de 2 CU (för enklare spel) som standard AM5 Ryzen ger? Även 8700G med 12 CU lär ju vara fullt spelbar för vissa?)

Antar att ett problem med IGPU i sammanhanget är att det blir svårt att göra ett rättvist test (man byter inte bara GPU utan samtidigt även CPU).

Men särskilt modellerna med större IGPU, som 8700G, vore ju högintressanta som referenspunkt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Skrivet av evil penguin:

Antar att ett problem med IGPU i sammanhanget är att det blir svårt att göra ett rättvist test (man byter inte bara GPU utan samtidigt även CPU).

Men särskilt modellerna med större IGPU, som 8700G, vore ju högintressanta som referenspunkt.

Det kan absolut vara bra att ha med den snabbaste iGPU'n på marknaden, så kan man ha den som måttstock för vilka separata grafikkort som är för dåliga för att testas. Personligne för min koll på vilka kort som är mest prisvärda, drar jaggränsen vid kort som är sämre än 10% av toppkortet (just nu RTX5090, så allt under HD 5870 / GTX560Ti går bort) men jag rensar även bort kort som inte är till salu nya, något som dock vore dumt att göra i prestandatest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kan absolut vara bra att ha med den snabbaste iGPU'n på marknaden, så kan man ha den som måttstock för vilka separata grafikkort som är för dåliga för att testas. Personligne för min koll på vilka kort som är mest prisvärda, drar jaggränsen vid kort som är sämre än 10% av toppkortet (just nu RTX5090, så allt under HD 5870 / GTX560Ti går bort) men jag rensar även bort kort som inte är till salu nya, något som dock vore dumt att göra i prestandatest.

Strix Halo, exempelvis. Den ser väldigt intressant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ja, om den kommer ut på konsumentmarknaden.
Just nu är det nog 8700G som presterar mellan RX470 & GTX1650 enligt techpowerup, vilket är strax under 10% av ett RTX5090.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, om den kommer ut på konsumentmarknaden.
Just nu är det nog 8700G som presterar mellan RX470 & GTX1650 enligt techpowerup, vilket är strax under 10% av ett RTX5090.

Grejen där är väl mer att den verkar leva i laptop-världen i första hand, snarare än att den inte kommer till konsumentmarknaden.

Dvs, det finns i en massa laptops och minipc-varianter som typ https://www.sweclockers.com/nyhet/40731-framework-avtacker-ik... och https://minisforumpc.eu/products/ai-x1-pro-mini-pc osv, men ingen desktop-CPU i sikte.
(Och det låter väl som att det mer eller mindre krävs att det förblir så om jag förstått det rätt)

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av evil penguin:

Grejen där är väl mer att den verkar leva i laptop-världen i första hand, snarare än att den inte kommer till konsumentmarknaden.

Dvs, det finns i en massa laptops och minipc-varianter som typ https://www.sweclockers.com/nyhet/40731-framework-avtacker-ik... och https://minisforumpc.eu/products/ai-x1-pro-mini-pc osv, men ingen desktop-CPU i sikte.
(Och det låter väl som att det mer eller mindre krävs att det förblir så om jag förstått det rätt)

Visst är det så, men ändock en spännande utveckling! Framework-datorn ligger också i gränslandet. Stationär? Check. Kan man byta komponenter? Check. Även om det är med en massiv asterisk.

Permalänk
Medlem

Antar att det är ett tecken på att jag borde uppgradera när min gamle trotjänare inte ens får finnas med som alternativ, GTX 980 TI.

:sadsmile:

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Narien:

Antar att det är ett tecken på att jag borde uppgradera när min gamle trotjänare inte ens får finnas med som alternativ, GTX 980 TI.

:sadsmile:

Men nu är den väl ändå så pass gammal att den kan börja klassas som vintage!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

är väl pytte lite långsammare än 1070, 1660s och 3050, borde finnas med i en dedikerad prestandaidex tabell, vad spelar det roll om det är antikt om det ändå funkar i många av dagens spel.

kul för svennsons att se prestanda skillnaden om de uppgraderar från en sån krets till en nyare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Helt rätt, får nog köra det ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är väl pytte lite långsammare än 1070, 1660s och 3050, borde finnas med i en dedikerad prestandaidex tabell, vad spelar det roll om det är antikt om det ändå funkar i många av dagens spel.

kul för svennsons att se prestanda skillnaden om de uppgraderar från en sån krets till en nyare.

Du har såklart rätt i att man vill kunna jämföra med just sitt kort när det är dags att uppgradera. Sen inser man ju också att det finns gränser för hur många kort man kan förvänta sig. Del av problemet är att jag lite tappat insikten i vad prestandan skulle vara som jämfört med dagens kort. Och jag personligen brukar försöka ignorera hårdvaruutvecklingen efter jag köpt. Det gör en bara ledsen att hänga med i allt nytt man missar...

Permalänk

Vilka och hur många kort som kan vara rimliga att inkludera beror nog lite på hur det nya prestandaindexet skall fungera. Om det kommer vara en statisk förteckning med aktuell testrigg som utgångspunkt kan det nog vara klokt att inte plocka med mer än kanske bästsäljande kort samt toppmodell från respektive fabrikör. I mig bor dock en liten önskan om ett interaktivt index där jag själv får välja vilket kort jag vill ha som referens samt vilka jag vill jämföra det med. Sorteringsbart på saker som tillverkare, generation, startår gällande försäljning, och såklart info kring hur testriggen sett ut mtp att det ju ändå kan påverka resultaten något. I det läget hade det varit fint att klämma in de kort som testats genom åren. 🙂