Blir tokig, memtest86 bombas med felkoder från minne

Permalänk

Blir tokig, memtest86 bombas med felkoder från minne

Hej

Var nog 15-20år sedan jag skrev på forumet senast så tidigare användaren är bortglömd
Har ganska nyligen byggt mig en ny maskin som jag tyckte var jäkligt rapp!
Budget var 9500;- och det klarade jag.

systemet är följande

Ryzen 5 5600X
32Gb Kingston DDR4 3600Mhz Renegade
Gigabyte B550M DS3H AC B550M DS3H AC
Asus RX 7600 8Gb
Kingston 1Tb Fury gen4 nvme
Corsair 650W

Burken gick flawless första 2-3 veckorna, sedan började spel krasha på grund av korrupterade filer.
Körde Windows DISM/SFC osv, det höll nån dag sedan blev filer korrupterade igen.
Provade memtest86 och bara efter 20-30sek började felen trilla in och nådde närmare 200 fel på under 10min.
Testade en sticka åt gången, en sticka visar fel efter några minuter, den andra stickan efter runt 10min.

Provade en sista slot på moderkortet och efter 30min memtest i den sloten inga fel alls.

Kan jag utesluta minnena nu och vara säker på att det är moderkortets ramslots det är fel på ?
Har haft så otroligt mycket otur på senare och känner nästan för att ge upp haha..

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du ställt in minnena? Dvs timings, spänning, frekvens, enligt tillverkarens rekommendationer?
Ibland kan man köra Expo/XMP för att få rätt hyfsade inställningar, men du kan behöva ställa in vissa delar manuellt.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har du ställt in minnena? Dvs timings, spänning, frekvens, enligt tillverkarens rekommendationer?
Ibland kan man köra Expo/XMP för att få rätt hyfsade inställningar, men du kan behöva ställa in vissa delar manuellt.

Har kört default på 2400Mhz och XMP på 3600 och tightare timings. Har inte pillat manuellt på varken spänning eller frekvens o timings. Tycker väl minnena ska kunna klara sina specs dom är gjorda för?

edit: körde memtest i båda dessa settings och felkoder kom i båda

Permalänk
Medlem

Har du testat alla RAM-socklar på moderkortet? Det är två socklar per minneskanal, d.v.s. A1 A2 B1 B2, så om A1 och A2 fungerar medan B1 och B2 ger fel eller tvärtom så kan det vara CPUn som är problemet. Om det däremot bara är en specifik sockel som ger fel så är det troligtvis moderkortet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Har du testat alla RAM-socklar på moderkortet? Det är två socklar per minneskanal, d.v.s. A1 A2 B1 B2, så om A1 och A2 fungerar medan B1 och B2 ger fel eller tvärtom så kan det vara CPUn som är problemet. Om det däremot bara är en specifik sockel som ger fel så är det troligtvis moderkortet.

Jag har kört A2+B2(visade fel snabbt i memtest, båda slotsen) samt B1 ensamt som inte ger något fel i memtest på 30min.
Om A1+B1 fungerar tillsammans så menar du att det är CPUn det är fel på och inte moderkortet?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Jag har kört A2+B2(visade fel snabbt i memtest, båda slotsen) samt B1 ensamt som inte ger något fel i memtest på 30min.
Om A1+B1 fungerar tillsammans så menar du att det är CPUn det är fel på och inte moderkortet?

tack

Jag menar att om det bara är fel på A1 och A2 eller B1 och B2, d.v.s. antingen A- eller B-kanalen, så kan det vara CPUn som är trasig. Men om du får fel på både A och B så är det nog mer troligt att det är moderkortet, även om det fortfarande kan vara CPUn.

Permalänk
Medlem

Låter som ett prakt exempel av dåliga minnen! Hade liknande problem med en dator jag fick förra året som tack för att hjälpa en att bygga en ny dator. Slutade med en retur till Corsair och 2 veckor senare hade jag ett helt nytt kitt hemma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Låter som ett prakt exempel av dåliga minnen! Hade liknande problem med en dator jag fick förra året som tack för att hjälpa en att bygga en ny dator. Slutade med en retur till Corsair och 2 veckor senare hade jag ett helt nytt kitt hemma.

Samma här, har haft problem med ett flertal Corsair LPX minnen, har gått över till Kingston på senare tid, hoppas de är bättre. Lyckades ställa ner de senaste minnes-stickorna från Corsair på 3200Mhz till omkring 3000 och då klarade de sig utan fel i memtest86.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Men det funkade ju i en minnesplats, så det lär inte vara så enkelt som att stickorna är defekta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men det funkade ju i en minnesplats, så det lär inte vara så enkelt som att stickorna är defekta.

Vilket kan då vara att i just den sloten så är signalen så pass bra att felet inte uppenbarar sig, ända sättet att veta säkert är att prova stickorna i en annan dator, får du samma fel där så är det bara att lämna in stickorna på garanti.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Har kört default på 2400Mhz och XMP på 3600 och tightare timings. Har inte pillat manuellt på varken spänning eller frekvens o timings. Tycker väl minnena ska kunna klara sina specs dom är gjorda för?

edit: körde memtest i båda dessa settings och felkoder kom i båda

Enstaka fel brukar vara minnena, men när det formligen sprutar fel så bör man titta på om man kan se ett mönster i röran. (Samma bit kan tyda på att en specifik rad är trasig på minnena, det kan även vara samma linje på moderkortet (böjd CPU-pinne eller dålig sockel-kontakt.)

Du kan köra minnena på fyra sätt, så jag förutsätter att det är 1 och 2 du provat.
1. Helt stock enligt JEDEC. (2400)
2. Aktiverat XMP och låta minnesträningen göra sitt jobb.
3. Aktiverat XMP och ställa ner minneshastigheten. (Du får då den högre spänningen enligt XMP.)
4. Överklockat XMP hastigheterna. (Frekvens och/eller timings).

Om den inte klarar JEDEC 2400 så är någonting trasigt mellan processorn och minneskorten (inklusive båda). Minnena klarar nog sina specs, men det är en helt annan sak om hela kedjan klarar XMP-hastighet (3600). Har du provat att ommontera processorn i socketen? Kika samtidigt efter svagt böjda pinnar. AM4 socketen har två väldigt sköra pinnar som sitter som en sax om CPU-pinnen när man aktiverar spaken. (Köpte ett begagnat kort som hade en hel sockel-rad böjd, tog timmar att räta ut de 15 misshandlade pinnarna.)

TIPS: För de som är så vilda att de vill montera bort sockel-locket (sitter enligt snäpp-principen) så var medveten om att alla hålen kraftigt försvagar plasten som är väldigt spröd. Första gången jag demonterade locket så gick den av på ytan, så se till att sprida ut krafterna ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Hej

Var nog 15-20år sedan jag skrev på forumet senast så tidigare användaren är bortglömd

systemet är följande

Ryzen 5 5600X
Asus RX 7600 8Gb
Corsair 650W

Burken gick flawless första 2-3 veckorna, sedan började spel krasha på grund av korrupterade filer.
Körde Windows DISM/SFC osv, det höll nån dag sedan blev filer korrupterade igen.
Provade memtest86 och bara efter 20-30sek började felen trilla in och nådde närmare 200 fel på under 10min.
Testade en sticka åt gången, en sticka visar fel efter några minuter, den andra stickan efter runt 10min.

Provade en sista slot på moderkortet och efter 30min memtest i den sloten inga fel alls.

Kan jag utesluta minnena nu och vara säker på att det är moderkortets ramslots det är fel på ?
Har haft så otroligt mycket otur på senare och känner nästan för att ge upp haha..

tack på förhand!

Inte läst allt i tråden, men risken är nog större att det kanske är CPUn än moderkortet då minnescontrollern sitter på CPUn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Enstaka fel brukar vara minnena, men när det formligen sprutar fel så bör man titta på om man kan se ett mönster i röran. (Samma bit kan tyda på att en specifik rad är trasig på minnena, det kan även vara samma linje på moderkortet (böjd CPU-pinne eller dålig sockel-kontakt.)

Du kan köra minnena på fyra sätt, så jag förutsätter att det är 1 och 2 du provat.
1. Helt stock enligt JEDEC. (2400)
2. Aktiverat XMP och låta minnesträningen göra sitt jobb.
3. Aktiverat XMP och ställa ner minneshastigheten. (Du får då den högre spänningen enligt XMP.)
4. Överklockat XMP hastigheterna. (Frekvens och/eller timings).

Om den inte klarar JEDEC 2400 så är någonting trasigt mellan processorn och minneskorten (inklusive båda). Minnena klarar nog sina specs, men det är en helt annan sak om hela kedjan klarar XMP-hastighet (3600). Har du provat att ommontera processorn i socketen? Kika samtidigt efter svagt böjda pinnar. AM4 socketen har två väldigt sköra pinnar som sitter som en sax om CPU-pinnen när man aktiverar spaken. (Köpte ett begagnat kort som hade en hel sockel-rad böjd, tog timmar att räta ut de 15 misshandlade pinnarna.)

TIPS: För de som är så vilda att de vill montera bort sockel-locket (sitter enligt snäpp-principen) så var medveten om att alla hålen kraftigt försvagar plasten som är väldigt spröd. Första gången jag demonterade locket så gick den av på ytan, så se till att sprida ut krafterna ordentligt.

Stort tack för svaret! vilken jäkla soppa
Den sloten jag trodde ett enkelt minne fungerade i klarar nu inte heller XMP utan körs i 2400Mhz med tightare timings.
Ska testa ta av cpun imorgon om jag orkar och kolla på pinnarna.

Fyfan så glad med mitt köp ibörjan och nu rasar allt, jag vill bara lämna tillbaka allt men det är väl inget som går längre

Permalänk
Medlem

Hur är det med BIOS, har du uppgraderat till den senaste? Du behöver även kolla hårdvarurevisionen på själva moderkortet då denna sida listar rev 1.0-1.3 (F20d, Sep 02, 2024)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-AC-rev-10-11-...

Skriv gärna en rad om vilka produktnummer dina minnen har. (Den långa exakta harangen..)

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Hur är det med BIOS, har du uppgraderat till den senaste? Du behöver även kolla hårdvarurevisionen på själva moderkortet då denna sida listar rev 1.0-1.3 (F20d, Sep 02, 2024)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-AC-rev-10-11-...

Skriv gärna en rad om vilka produktnummer dina minnen har. (Den långa exakta harangen..)

Tack, jag har rev 1,5/1,6. Har inte flashat BIOS men får testa det med. Såg att sista BIOS uppdateringen kom i september 2024 så kan ju vara så att jag ligger en bakom.
Tog ut cpu idag och kollade på pinns, helt omöjligt för mig att se om någon pin är böjd tog en bild och ska se om jag kan hitta något när jag går djupare in på den. Kör den sista kombon för minnena nu men sänkt hastigheten och kör dom på 3000Mhz istället med lite lägre timings. Kommer inte köra något test nu för orkar verkligen inte bry mig mer just nu ska testa lira lite senare och se om det håller. Butiken som minnena är ifrån tar gärna in dom och testar så jag kan utesluta dom såfall, sen blir det väl att göra detsamma med moderkortet om det inte är några problem med ramen.

Permalänk

Sista ramconfig A1 + B1 samma fel, och nu vägrar minnena köras i högre än 2400Mhz.
BIOS flashades precis till senaste, utan framgång.
Skickar tillbaka minnena nästa vecka och hoppas det är så enkelt.. annars åker moderkortet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Sista ramconfig A1 + B1 samma fel, och nu vägrar minnena köras i högre än 2400Mhz.
BIOS flashades precis till senaste, utan framgång.
Skickar tillbaka minnena nästa vecka och hoppas det är så enkelt.. annars åker moderkortet med.

Hejsan

Fick du bios uppdaterat? Om ditt moderkort har varit en hyllvärmare kan du ligga rätt många generationer efter men tänker att du borde ändå ligga på ett stabilt bios då det är förra generationens prylar. Jag tror från det du berättat att det är minneskontrollern som strular, låter konstigt att båda stickorna skulle vara defekta alternativt att samtliga minnesbanor på moderkortet är defekta. Gör man en söknin (med valfri sökmotor ) verkar det som att det är många som har fått problem med just 5600/5600x och fått dem utbytta. Hoppas det löser sig.

Glhf

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Fick du bios uppdaterat? Om ditt moderkort har varit en hyllvärmare kan du ligga rätt många generationer efter men tänker att du borde ändå ligga på ett stabilt bios då det är förra generationens prylar. Jag tror från det du berättat att det är minneskontrollern som strular, låter konstigt att båda stickorna skulle vara defekta alternativt att samtliga minnesbanor på moderkortet är defekta. Gör man en söknin (med valfri sökmotor ) verkar det som att det är många som har fått problem med just 5600/5600x och fått dem utbytta. Hoppas det löser sig.

Glhf

Hej, ja BIOS är senaste (2024) BIOSet på var från 2023. Ok tack, provar få minnena utbytta nästa vecka och skulle inte det vara problemet skickar jag moderkort + cpu tillbaka till amazon så får de felsöka för jag blir knäpp här.

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Hej, ja BIOS är senaste (2024) BIOSet på var från 2023. Ok tack, provar få minnena utbytta nästa vecka och skulle inte det vara problemet skickar jag moderkort + cpu tillbaka till amazon så får de felsöka för jag blir knäpp här.

Stort tack!

Trist när det blir så, händer oss alla förr eller senare som har det här som hobby Hoppas det löser sig snabbt och smidigt.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Trist när det blir så, händer oss alla förr eller senare som har det här som hobby Hoppas det löser sig snabbt och smidigt.

Efter 27år var det min tur :'( Stort tack <3 blir att skicka tillbaka minnena imorgon, kommer dom tillbaka felfria tar amazon tillbaka cpu+moderkort för återbetalning. OM det nu är minneskontrollern på 5600X som strular, vågar man ta den igen? eller välja en modell högre?

Permalänk
Medlem

Du verkar ha testat det mesta, smuts under CPU kan vara värt att titta på 🤷🏻‍♂️.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Efter 27år var det min tur :'( Stort tack <3 blir att skicka tillbaka minnena imorgon, kommer dom tillbaka felfria tar amazon tillbaka cpu+moderkort för återbetalning. OM det nu är minneskontrollern på 5600X som strular, vågar man ta den igen? eller välja en modell högre?

Enligt de trådar jag hittat verkar de som fått sin 5600x utbytt fått ett fungerande ex. Jag tror inte det är någon fara att välja en 5600x igen men after att ha sett att en 5700x inte kostar mer än lite över 1700kr skulle jag nog kikat på en sådan istället. Många AAA studio spel som utvecklas idag är utvecklade för 8 kärniga processorer då det är vad som sitter i konsollerna men välj en 5700X före en icke X, icke X har mindre cache.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Enligt de trådar jag hittat verkar de som fått sin 5600x utbytt fått ett fungerande ex. Jag tror inte det är någon fara att välja en 5600x igen men after att ha sett att en 5700x inte kostar mer än lite över 1700kr skulle jag nog kikat på en sådan istället. Många AAA studio spel som utvecklas idag är utvecklade för 8 kärniga processorer då det är vad som sitter i konsollerna men välj en 5700X före en icke X, icke X har mindre cache.

Glhf!

Fick mina minnen utbytta och nu *ta i trä* verkar det fungera bra.
Datorn bootade på 30sec efter XMP inställning medans förut körde den självtest i 2min för att sedan boota upp i 2400Mhz som max.
Har inte kört några memtest och tänker inte göra det sålänge burken rullar på som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Fick mina minnen utbytta och nu *ta i trä* verkar det fungera bra.
Datorn bootade på 30sec efter XMP inställning medans förut körde den självtest i 2min för att sedan boota upp i 2400Mhz som max.
Har inte kört några memtest och tänker inte göra det sålänge burken rullar på som den ska

Nice! Men förstår jag dig rätt att du bara kör minnena i 2400MT/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

Hej

systemet är följande

Ryzen 5 5600X
Asus RX 7600 8Gb
Corsair 650W

tack på förhand!

är juh garanti, bara att skicka in med beskrivningen "får felkoder i memtest86" så får återförsäljaren ta reda på vad som är trasigt och byta det?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Nice! Men förstår jag dig rätt att du bara kör minnena i 2400MT/s?

3600 , de defekta klarade bara 2400 i slutet innan de skickades iväg

Permalänk
Skrivet av Jagers:

är juh garanti, bara att skicka in med beskrivningen "får felkoder i memtest86" så får återförsäljaren ta reda på vad som är trasigt och byta det?

Var från olika butiker och visste inte vad jag skulle börja skicka in, nu hade jag tur det var minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscleminion:

3600 , de defekta klarade bara 2400 i slutet innan de skickades iväg

Jag som läste för snabbt 😂 härligt!

Permalänk
Medlem

Hm, undrar om det är nåt med Ryzen och DOCP/XMP som kör slut på DDR4 minnen.
Hade nämligen samma sak i mina 2 system:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732427-2-st-g-skill-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm, undrar om det är nåt med Ryzen och DOCP/XMP som kör slut på DDR4 minnen.
Hade nämligen samma sak i mina 2 system:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1732427-2-st-g-skill-m...

En del RGB-RAM-stickor lagrar RGB-konfigurationen i SPD vilket kan leda till korrupta SPD/DOCP/XMP-profiler när konfigurationen skrivs över. Läs av SPD-profilerna och jämför med original/fungerande ex.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD