Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Tack för intressant inblick i bredbandsmarknaden @AkUs med flera!

En fråga, hur långt sträcker sig nätägarens andel av infrastrukturen? När kopplas det in på "stamnätet"?

Finns inget stämnät? Eller du menar när är du ”förbi” din fiber ägare och hos din ISP?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Finns inget stämnät? Eller du menar när är du ”förbi” din fiber ägare och hos din ISP?

Om jag ska hämta data från en server i Korea, hur stor del av sträckan står nätagaren för?

Permalänk
Medlem

Från din hemma router till närmaste serverhall/nod. Förmodligen 1 mil av 2000 till korea

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kasta inte skit på bredbands bolagen då det är stadsnäten som höjer sina priser och då måste bredbands bolagen göra det samma.

Är ju jävligt konstigt det där med att det kan skilja i pris så enormt då på olika stadsnät, jag har bott en längre tid ute på landsbygden och där var internet typ halva pris mot nu när jag bor mer centralt. Man undrar ju vad det beror på? Är det för att det är mera människor "inkopplade" så att dom har mer att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är ju jävligt konstigt det där med att det kan skilja i pris så enormt då på olika stadsnät, jag har bott en längre tid ute på landsbygden och där var internet typ halva pris mot nu när jag bor mer centralt. Man undrar ju vad det beror på? Är det för att det är mera människor "inkopplade" så att dom har mer att göra?

Hur länge sedan är det du bodde på landet? Jag upplever att det framförallt de senaste åren som priset har ökat markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Det är juh här skon klämmer. ISPn lev en tjänst. En tjänat kräver personal. På en 10 års tid har omkostnader för ISP skjutit i höjden rejält. Loggning, GDPR, löner, flertal löpande kostnader.

Fiber ägarna har visseligen fått dyrare material med en viss bit, men oftast betalar kunden en del eller hela inkopplingen. Sen bara mjölkar dom. dom har mer eller mindre noll ansvar och nymodigheter att rodda. Dom har endå ökat sina priser med allt från 50-500%. Beroende på hur lågt dom gick innan för att delvis ragga kunder.

Det har funnits ett race att ettablara sig. Nu är det mesta draget. Nu har fiber ägarna triviala omkostander jämfört med ISP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur länge sedan är det du bodde på landet? Jag upplever att det framförallt de senaste åren som priset har ökat markant.

Söker jag på min gamla adress är det fortfarande ungefär hälften av vad jag betalar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är juh här skon klämmer. ISPn lev en tjänst. En tjänat kräver personal. På en 10 års tid har omkostnader för ISP skjutit i höjden rejält. Loggning, GDPR, löner, flertal löpande kostnader.

Fiber ägarna har visseligen fått dyrare material med en viss bit, men oftast betalar kunden en del eller hela inkopplingen. Sen bara mjölkar dom. dom har mer eller mindre noll ansvar och nymodigheter att rodda. Dom har endå ökat sina priser med allt från 50-500%. Beroende på hur lågt dom gick innan för att delvis ragga kunder.

Det har funnits ett race att ettablara sig. Nu är det mesta draget. Nu har fiber ägarna triviala omkostander jämfört med ISP.

Problem här är ju också att produkten till slutkund inte har förändrats särskilt senaste 10 åren men kostnaden har stigit markant.

• För 10 år sedan var den vanligaste hastigheten via fiber 100mbit, idag är det fortfarande 100mbit.

• Routing och ping har inte förändrats, möjligtvis blivit sämre pga att man inte erbjuder personliga IP-adresser längre utan sätter folk bakom cgnat.

• Kundtjänst har definitivt försämrats då detta är en av de stora områden man dragit ner på för att spara pengar, många företag erbjuder enbart kontakt via chat/mail.

• När du tecknande abonnemang förr ingick det ofta andra tjänster som t.ex.: Molnlagring, flertal IP-adresser, eget domännamn, en switch/router. Alla dessa saker är idag ofta tilläggstjänster du behöver betala extra för.

Så då undrar man ju, vad får de faktiska användarna ut av alla dessa extrema prisökningar?

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Problem här är ju också att produkten till slutkund inte har förändrats särskilt senaste 10 åren men kostnaden har stigit markant.

• För 10 år sedan var den vanligaste hastigheten via fiber 100mbit, idag är det fortfarande 100mbit.

• Routing och ping har inte förändrats, möjligtvis blivit sämre pga att man inte erbjuder personliga IP-adresser längre utan sätter folk bakom cgnat.

• Kundtjänst har definitivt försämrats då detta är en av de stora områden man dragit ner på för att spara pengar, många företag erbjuder enbart kontakt via chat/mail.

• När du tecknande abonnemang förr ingick det ofta andra tjänster som t.ex.: Molnlagring, flertal IP-adresser, eget domännamn, en switch/router. Alla dessa saker är idag ofta tilläggstjänster du behöver betala extra för.

Så då undrar man ju, vad får de faktiska användarna ut av alla dessa extrema prisökningar?

Helt korrekt. Men allt det du rabblat där är uteslutande omkostnader för ISP. "Stadsnät"/Fiberlev har inget av det ansvaret du pratar om. Det kanske inte så konstigt att kund får sämre tjänst, när tjänstebolaget får mindre och mindre del av kakan.
Jag är rent ut sagt förvånad att vi kunder inte har det ÄNNU sämre pga. läget.

Grundproblemet är att folk verkar tro att "Stadsnät"/Fiberlev eller vad det nu kallas bidrar med något. Dom struntar blankt i hela ditt "internett" och vad som händer. Det är inget "sammarbete" där man "delar" på något. Deras produkt är bara se till att det blinkar lite i ett snöre gjord av glas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

På landets ägs fibernät i regel av kooperativa föreningar vars medlemmar är personer som använder nätet i sina egna fastigheter. I en större stad så är det oftast kommunen som äger fibernätet. En kommun kan välja att sälja ut driften av nätet till en vinstdrivande kommunikationsoperatör som GlobalConnect eller driva det i egen regi.

EDIT: Det är värre än jag trodde flera kommuner har valt att sälja hela sitt egna fibernät till GC.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/darfor-vill-global...
https://computersweden.se/article/1281290/ip-only-koper-skans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Helt korrekt. Men allt det du rabblat där är uteslutande omkostnader för ISP. "Stadsnät"/Fiberlev har inget av det ansvaret du pratar om. Det kanske inte så konstigt att kund får sämre tjänst, när tjänstebolaget får mindre och mindre del av kakan.
Jag är rent ut sagt förvånad att vi kunder inte har det ÄNNU sämre pga. läget.

Grundproblemet är att folk verkar tro att "Stadsnät"/Fiberlev eller vad det nu kallas bidrar med något. Dom struntar blankt i hela ditt "internett" och vad som händer. Det är inget "sammarbete" där man "delar" på något. Deras produkt är bara se till att det blinkar lite i ett snöre gjord av glas.

Det stärker min bild av att problemet är att nätägarna har ett slags naturligt monopol. Känns som att lösningen är att gå över till mobilt bredband, bygga dubbla stadsnät för att säkerställa konkurrens eller reglera priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Från 1 maj höjer de fiber anslutning 57% !!!!
Är detta rimligt
100/100 Mb idag 330 sek från 1 maj 2025 519 sek per månad. Ingen pensionärs rabatt!
Hur protesterar Vi?
/ Norparn6

Om du har möjlighet så byter du leverantör, förutsatt att det finns billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Om du har möjlighet så byter du leverantör, förutsatt att det finns billigare alternativ.

Dom djävlarna har en strategi, om man ringer o klagar sänker de priset 50 spänn/månad. De vet att det inte i dagsläget finns någon billigare varken fiber elller wifi-kort.
Andra delen i strategin är att de gör en sådan stor höjning är för att höja riktpriset så kan ta mer betalt nästa gång.
Detta för HQ som äger näten, vi har ingen konkurrens på området, då passar de på nu när lönerna skall omförhandlas. En ändlös ekonomiska förutsättningar som bara leder ett ännu fattigare Sverige GRrrrrr.... Bara för att alla måste ha det för idag finns knappt pappers pengar att betala med.
Fy..... anamma

ord glömt
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Man börjar fundera om det inte är lite kartell i branschen, jag hade säkerligen klarat mig på 50mbit eller till och med mindre men det är som regel minst 250mbit som man kan teckna hos alla leverantörer numera (mitt nuvarande stadsnät). Jag fick tjata till mig att sänka till 100mbit för att få ner kostnaden.

Permalänk
Medlem

Det är helt åt helvete. Jag beställde open fiber via Telenor för ett antal år sedan. Dessa hade sedan en prismodell som inte passade mig (endast en hastighet och pris att välja på).villkoret var att jag skulle ha dem i ett år efter anslutningen, vilket jag hade. Jag valde tele2 som kom och norpade fiberkonvertern och satte dit sin egen istället.jag hade sedan tele2 i 24 månader och tyckte de var ok, men när det var dags att förnya avtalet var priset för högt, jag ville gå tillbaka till Telenor, precis som fri konkurrens ska fungera. Då gick inte detta eftersom konvertern till Telenor var borta. Så jag fick välja tele 2 igen mot min vilja och där är jag nu gisslan. Avtalet går ut i oktober och jag fasar för vilket pris jag kommer att få när jag inte kan välja annan operatör om jag inte köper ny medialonverter för en massa pengar.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Man börjar fundera om det inte är lite kartell i branschen, jag hade säkerligen klarat mig på 50mbit eller till och med mindre men det är som regel minst 250mbit som man kan teckna hos alla leverantörer numera (mitt nuvarande stadsnät). Jag fick tjata till mig att sänka till 100mbit för att få ner kostnaden.

Handlar nog inte om kartell bildning snarare än att det är avgifter/krav från de som driver stadsnätet som bestämmer mycket vad som kan levereras. De har så klart en profit margin de tar över avgifterna men det är iaf varför du ser alla priserna ligga i närheten av varann hos stadsnät.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Dom djävlarna har en strategi, om man ringer o klagar sänker de priset 50 spänn/månad. De vet att det inte i dagsläget finns någon billigare varken fiber elller wifi-kort.
Andra delen i strategin är att de gör en sådan stor höjning är för att höja riktpriset så kan ta mer betalt nästa gång.
Detta för HQ som äger näten, vi har ingen konkurrens på området, då passar de på nu när lönerna skall omförhandlas. En ändlös ekonomiska förutsättningar som bara leder ett ännu fattigare Sverige GRrrrrr.... Bara för att alla måste ha det för idag finns knappt pappers pengar att betala med.
Fy..... anamma

Går att avstå internet även fast man då skulle bli extremt begränsad. Det finns gratis abonnemang om de nu inte tagit bort det så man kan betala räkningar och surfa.

...annars går det även att låna surfa på gratis Wifi på olika platser. Går att låna internet på biblioteket etc.

Vore skoj att se vad som skulle hända om internetbolagen hade 0 kunder förutom olika myndigeter och butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Går att avstå internet även fast man då skulle bli extremt begränsad. Det finns gratis abonnemang om de nu inte tagit bort det så man kan betala räkningar och surfa.

...annars går det även att låna surfa på gratis Wifi på olika platser. Går att låna internet på biblioteket etc.

Vore skoj att se vad som skulle hända om internetbolagen hade 0 kunder förutom olika myndigeter och butiker.

Jo då det finns gratis 2mbit som räcker till att surfa slött och betala räkningarna med. Jag hade nog klarat mig på 25mbit kan jag då få rabatt på 50%. Så länge som dom kan göra som dom vill och vet att kunden alltid betalar i slutändan så kommer det vara lika illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

Det är helt åt helvete. Jag beställde open fiber via Telenor för ett antal år sedan. Dessa hade sedan en prismodell som inte passade mig (endast en hastighet och pris att välja på).villkoret var att jag skulle ha dem i ett år efter anslutningen, vilket jag hade. Jag valde tele2 som kom och norpade fiberkonvertern och satte dit sin egen istället.jag hade sedan tele2 i 24 månader och tyckte de var ok, men när det var dags att förnya avtalet var priset för högt, jag ville gå tillbaka till Telenor, precis som fri konkurrens ska fungera. Då gick inte detta eftersom konvertern till Telenor var borta. Så jag fick välja tele 2 igen mot min vilja och där är jag nu gisslan. Avtalet går ut i oktober och jag fasar för vilket pris jag kommer att få när jag inte kan välja annan operatör om jag inte köper ny medialonverter för en massa pengar.

Ja det är en soppa som borde rätts ut för länge sedan. Jag sa detta sedan dag ett. Det skulle varit ett "äkta" stadsnät som kommunerna förvaltade precis som vägar och lyktstolpar. Det är i praktiken omöjligt att låta "fiberägarna" vara vinstdrivande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hoppade nyligen från Tele2, som ville tokhöja, till Bredband2. Gick ner i hastighet för att få en skäligare kostnad. Blev 302 Kr för 250/100 hos Bredband2 i ett år, får se hur medgörliga de är om ett år eller om det blir byte av leverantör igen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag hoppade nyligen från Tele2, som ville tokhöja, till Bredband2. Gick ner i hastighet för att få en skäligare kostnad. Blev 302 Kr för 250/100 hos Bredband2 i ett år, får se hur medgörliga de är om ett år eller om det blir byte av leverantör igen.

Hoppas du slipper höjning på ett år.

Så länge jag haft Bredband2 har de inte höjt mindre sällan än årligen.
Mitt nya pris skulle blivit 431sek/månad, med rabatt (100/100). Det är rätt tydligt att det är "Stadsnät"et det är fel på. Det verkar inte som att kabeltvnätet behöver riktigt lika stora summor för "underhåll och utveckling" varje år. Eller så är det något annat som gör att de priserna härikring inte rört sig på samma sätt. Well, vi får väl se hur kul man kan ha med ett kabelmodem men jag har definitivt tröttnat på Stadsnätet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Fick nu deras erbjudande via mail efter uppsägningshot. 10% i ett år vilket då bli 499kr för 500/500.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på ökade kostnader...

Skrivet av Necrophor:

Det är inga små höjningar heller, antingen passar dessa leverantörer på att höja rejält eller så är Globalconnect riktiga jävla <censur>. Tyvärr köpte de ju även upp Open Universe...

Men det känns lite som det är standard för samtliga bolag att dra till med att det är nätägarna som höjer sina priser, men när Telenor, Bahnhof, Bredband2 höjer med 40-60%... det känns otroligt att Globalconnect skulle höja så pass markant mot samtliga leverantörer att det slutar med så markanta höjningar mot kund.

Edit:

Känslan som infinner sig är att flera har avvaktat och kikat på hur kunder/marknaden reagerar när ett par chockhöjt sina priser och nu tycks man vilja följa efter och att normen bör ligga 40-60% högre än tidigare. Där 500-600:- för 100/100 skall vara det nya "normala".

Nej, jag tror inte på ökade kostnader... Som jag har nämnt tidigare:

PTS förbjöd Glocalnet (när det begav sig) att höja sina priser "bara för att underleverantören gjorde det" - jag var själv inblandad i ärendet

De kan inte ALLTID OCH OFTA hävda högre kostnader - svepskäl

En konsument fick rätt mot en bredbandsleverantör då bredbandsleverantören INTE kunde peka på ökade kostnader fast bredbandsleverantören hävdat detta emfatiskt.

Vi på Sweclockers.com borde inleda en grupptalan (OCH bidra med en slant för domstolsprövningen och advokaterna - och lägga oss vinn om att vi har advokater som de facto kan och är intresserade av teknik - plockar vi från de egna leden.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Nej, jag tror inte på ökade kostnader... Som jag har nämnt tidigare:

PTS förbjöd Glocalnet (när det begav sig) att höja sina priser "bara för att underleverantören gjorde det" - jag var själv inblandad i ärendet

De kan inte ALLTID OCH OFTA hävda högre kostnader - svepskäl

En konsument fick rätt mot en bredbandsleverantör då bredbandsleverantören INTE kunde peka på ökade kostnader fast bredbandsleverantören hävdat detta emfatiskt.

Vi på Sweclockers.com borde inleda en grupptalan (OCH bidra med en slant för domstolsprövningen och advokaterna - och lägga oss vinn om att vi har advokater som de facto kan och är intresserade av teknik - plockar vi från de egna leden.

Tack för tydligt svar med kreavtivt förslag!
- Vilka tar upp en talan, jag har snart inte råd med något liv alls?

Jjag är pensionär med begräsat antal pengar från våra myndigheter, jag blev sjukpensionär efter en trafikolycka där jag satt i en parkerad bil som blev påkörd.
Vi har även ett korrupt rättsystem/stat man ska inte kunna vinna mot ett försäkningsbolag misstroendeläkare ljuger så man tror inte det är sant, alla i detta betalas av våra skattemedel.
Den enskilde har oftast inte egne medel efter en olycka att klara en strid i rättssystemet. Penga torka....
Vem tar upp en talan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Tack för tydligt svar med kreavtivt förslag!
- Vilka tar upp en talan, jag har snart inte råd med något liv alls?

Jjag är pensionär med begräsat antal pengar från våra myndigheter, jag blev sjukpensionär efter en trafikolycka där jag satt i en parkerad bil som blev påkörd.
Vi har även ett korrupt rättsystem/stat man ska inte kunna vinna mot ett försäkningsbolag misstroendeläkare ljuger så man tror inte det är sant, alla i detta betalas av våra skattemedel.
Den enskilde har oftast inte egne medel efter en olycka att klara en strid i rättssystemet. Penga torka....
Vem tar upp en talan?

200 X 200.000 = 40.000.000:-

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Ändå rätt schysst 😁

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Har tagit bort ett märkligt sidospår om E4:an och vägtullar, hur man nu kom in på det ämnet i den här tråden 🤔

Fast jag måste säga att att det ändå är rätt Schysst 😁 att vara på ett så stort och allsidigt forum där man har en - låt 🎶 oss säga - E4 bredd på samtalsämnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså är det här ett skämt? Jag abonnerade på Bredband2 för att jag behöver få ner månadskostnaden, och deras säljargument har varit låga priser. Jag investerade även i en router för att abonnera på Bredband2, så jag hade framtiden säkrad, men nu kostar det mer än vad jag betalade tidigare hos Telia, och där kan man låna en gratis router. Som tur är har jag ett erbjudande som gäller ett år, så jag har gott om tid på mig att hitta en ny operatör, vilket jag kommer att få göra. Är det ens värt att kontakta dem och hota med uppsägning för att förhandla priset? Hur medgörliga är Bredband2?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Det här har varit uppe flera gånger förut något är skumt på fibermarknaden. Att gruppavtal (Brf) kan vara 70-80% billigare och att bredband via flera decennier gammal fiber kan vara dyrare än 5G och i samma prisklass som Starlink är helt befängt. Med det sagt är väl det enda man kan göra som individ att byta operatör eller gå över till mobilt bredband.

Trots att fiber är gammalt finns inget snabbare eller bättre än just fiber.

Ser man det så bör det vara dyrare än både starlink och 5g som inte har en chans mot fiber varken i hastighet eller responstid.

MEN då borde priset inte droppat så mycket på senare tid.

I början av 00 talet betalade jag 900kr för bbb 100/10 har jag för mig.
Sedan hände något med priset, troligen för att adsl kunde användas av alla och 24/1 dög på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har Bredband2. Jag kommer få en höjning från 366 kr till 465 kr den första augusti. En höjning med nästan 100 kr.

Permalänk
Medlem

När Bredband2 höjde mitt förra året bytte jag till Telia, kampanj under BF 369kr/mån för 500/500.
Under brebandsval.se kan ni jämföra priser för er adress.