Demoscenen blir svenskt kulturarv

Permalänk
Melding Plague

Demoscenen blir svenskt kulturarv

Sveriges förteckning över immateriella kulturarv utökas med kreativ datorkultur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vilken rolig nyhet!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Shameless self-promotion! Wiklund, Algar och Gustaf "Lizardking" Grefberg uppträder på Moderskeppet Gaming i maj.

https://moderskeppet.geeks.se/gaming/

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Synd bara att den är nära utdöd. Partyn som Birdie och Edison finns inte längre i fysisk form som det var förr

Oklart om det kommer kunna återuppstå igen

Edit: det verkar som att jag är utanför loopen!

Permalänk
Medlem

Kul!

Jag var musiker i både C-64-scenen och Amiga-scenen när det begav sig, det var roliga tider det!

Saknar de gamla demopartyna där folk jobbade på sina kreativa alster för att ställa upp i tävlingar, istället för att bara sitta och spela.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Synd bara att den är nära utdöd. Partyn som Birdie och Edison finns inte längre i fysisk form som det var förr

Oklart om det kommer kunna återuppstå igen

Edison tog paus 2024 men är tillbaka i år igen, välkommen ombord!

Edison 2025

Sedan är resten av Europa otroligt aktiv med ett demoparty i princip varje helg, inklusive det enorma påskpartyt!

Demozoo demoparty list 2025

Ikväll i Stockholm kör vi dessutom demoscens-tema på månadens Syntax Error

Syntax Error - Demoscene Special

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyland:

Edison tog paus 2024 men är tillbaka i år igen, välkommen ombord!

Edison 2025

Sedan är resten av Europa otroligt aktiv med ett demoparty i princip varje helg, inklusive det enorma påskpartyt!

Ikväll i Stockholm kör vi dessutom demoscens-tema på månadens Syntax Error

Syntax Error - Demoscene Special

Kul att höra! Inte alls omöjligt att jag dyker upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul!

Jag var musiker i både C-64-scenen och Amiga-scenen när det begav sig, det var roliga tider det!

Saknar de gamla demopartyna där folk jobbade på sina kreativa alster för att ställa upp i tävlingar, istället för att bara sitta och spela.

De lever och frodas fortfarande, bara att välja ett datum och åka

Endast ett fåtal stora har någon form av gaming-närvaro, mer undantag än regel helt klart. Vill man uppleva magi så åker man till Revision i Tyskland över påskhelgen, "Easterparty" har pågått varje år sedan 90-talet och blir bara mer och mer episkt imho.

Revision 2025 "The Easterparty"

Permalänk
Medlem

Visste inte att den scenen levde vidare. Kul! Knätofsar och demos.

Permalänk
Medlem

Polarna som är "riktiga" musiker har alltid flinat åt min förkärlek till "dataspelsmusik"....

Har sen jag var liten grabb uppskattat blipp-blopp från C64an och NES, sen blev det som en pånyttfödelse och nykärlek när det där
M-P3 sändes på P3 för en 15-20år sen, som senare övergick till namnet syntax error om jag minns rätt.
Minns speciellt att jag tyckte det var skoj som tusan när han som hade programmet läste upp och bokstaverade långa länkar, inkl specialtecken

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Polarna som är "riktiga" musiker har alltid flinat åt min förkärlek till "dataspelsmusik"....

Det finns många "riktiga" musiker som började med "dataspelsmusik", dina polare är bara uppnästa fåntrattar med dålig smak.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns många "riktiga" musiker som började med "dataspelsmusik", dina polare är bara uppnästa fåntrattar med dålig smak.

Så är det absolut, även om de gillar mycket bra musik så blir det högnäsa och fnys åt all "elektronisk musik"....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Mr Z bli kulturminne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp. Axwell i Swedish house maffia är en av dem. Kallade sig för Quasar på BBS-tiden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Mr Z bli kulturminne...

Gjorde han demos?
Jag minns bara Turbo loadern på C64
(och det fanns ju inget intro/demo i den)

←L

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kelthar:

Jepp. Axwell i Swedish house maffia är en av dem. Kallade sig för Quasar på BBS-tiden.

Kan nämnas att han gjort en av de bästa chiptunes genom tiderna, Funky Stars för Hybrid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Fint, som sig bör.

Får se om man drar förbi Edison i år, missade sist då jag åkte på covid igen precis innan >_> Vill iaf inte missa Predison innan, om det blir av Nya lokalen ser mycket najs ut också, lite mer centralt, även om predison som resultat hamnar längre bort.

Permalänk
Medlem

När jag hade Amigan så såg man många demos eller intros, roligare än nya spel nästan. Sedan samlade man ju på moduler också. Har alla moduler kvar och massar med adf-filer med 47 stycken demos. Ingen Amiga kvar tyvärr.

Dr.Awesome, Jester, Jogeir Liljedahl, Lizardking för att nämna några. The war av Audiomonster är en av mina favoriter. Körde den ibland repeat hela dagarna. Men Liljedahl var nog en klass för sig.

Kommer ni ihåg. Budbrain... Sett många gånger.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

När jag hade Amigan så såg man många demos eller intros, roligare än nya spel nästan. Sedan samlade man ju på moduler också. Har alla moduler kvar och massar med adf-filer med 47 stycken demos. Ingen Amiga kvar tyvärr.

Dr.Awesome, Jester, Jogeir Liljedahl, Lizardking för att nämna några. The war av Audiomonster är en av mina favoriter. Körde den ibland repeat hela dagarna. Men Liljedahl var nog en klass för sig.

Kommer ni ihåg. Budbrain... Sett många gånger.

Oh yes
Först Atari ST, Amiga, sen PC på 90-talet när Gravis Ultrasound blev demoscenens favorit
Jag har också ett gäng moduler kvar från den tiden även om några strök med i en hårddiskkrasch
Lite oklart varför, men tappade det mesta av demointresset ungefär när 3d accelerade grafikkorten tog över.
Slänger in en gammal PC favvo "Dope" från 95
(även om den är lite off topic då den inte är svensk)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kan nämnas att han gjort en av de bästa chiptunes genom tiderna, Funky Stars för Hybrid.

https://www.youtube.com/watch?v=8LiTxEUxSHU

Den hade jag glömt! Men utan att höra den så vet jag exakt hur den går. Och även mitt första telefonnummer. Men jag kommer inte ihåg vilken dag min senaste son ska börja dagis på.

Kommer du ihåg låten Acidgod?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oh yes
Först Atari ST, Amiga, sen PC på 90-talet när Gravis Ultrasound blev demoscenens favorit
Jag har också ett gäng moduler kvar från den tiden även om några strök med i en hårddiskkrasch
Lite oklart varför, men tappade det mesta av demointresset ungefär när 3d accelerade grafikkorten tog över.
Slänger in en gammal PC favvo "Dope" från 95
(även om den är lite off topic då den inte är svensk)
https://www.youtube.com/watch?v=EcVN7-AxLQA

För mig blev det mer och mer att man fixade med sin BBS på Amigan och när jag fick PC va det mest spel och sådana saker i början så Demoscenen på PC hade jag inte alls koll på. Kan tänka mig att det var mycket svårare eftersom hårvaran så olika mellan maskinerna.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Moduler var ju väldigt kul, långt innan .mp3 blev vanligt körde jag ofta en musikspelare med moduler i bakgrunden på min Amiga medan jag gjorde annat, drog ju typ ingen CPU-tid alls - åtminstone om man hade en lätt trimmad Amiga 500. Tyvärr försvann min modul-partition, även om om jag har en hel del från den sparat. Packat med någon XPK-packer så lite strul att komma åt dem nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Geeks
SweClockers

Utöver Lizardking är jag väldigt svag för Chipzel, som vi lyckades få med på Moderskeppet 2. Kanske dags för en comeback på Moderskeppet 4 eller 5?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Av någon anledning så är alltid denna Amiga demo den första jag tänker på när "demoscenen" nämns, musiken håller än idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

Shameless self-promotion! Wiklund, Algar och Gustaf "Lizardking" Grefberg uppträder på Moderskeppet Gaming i maj.

https://moderskeppet.geeks.se/gaming/

Peak music

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Historiens mest undercover konstform? Så gött att se scenen fortsätter leva.

Permalänk
Medlem

Jag har sett Lizardking vinna en ölhävartävling på ett LAN. Det är meriter det

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Slänger in en av de mest klassiska svenska PC-demona så jag är lite mer on-topic:
Crystal Dream 2

Musik av tidigare nämnda Lizardking
Släpptes samma år som Doom (93)
Flöt bra på en DX2 66 med Gravis Ultrasound!
(Känns väldigt old-school nuförtiden, lite mer i samma stil som Amiga-eran... mycket av 3D:n är inte ens texturmappad )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

För mig blev det mer och mer att man fixade med sin BBS på Amigan och när jag fick PC va det mest spel och sådana saker i början så Demoscenen på PC hade jag inte alls koll på. Kan tänka mig att det var mycket svårare eftersom hårvaran så olika mellan maskinerna.

Härliga tider då man tankade ner warez från bbs:er med "hittade" calling cards från at&t..