Nintendo förklarar Switch 2:s halvfysiska spel

Permalänk
Melding Plague

Nintendo förklarar Switch 2:s halvfysiska spel

Företaget har även en förklaring till de höjda spelpriserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

2a-handsvärdet på "halv-fysiska" spel, kommer vara i princip 0 kr.

Hade varit smartare av Nintendo att spel som är "stora" kostar ytterligare 10 dollar. Där allt får plats.

Tror flera kunder hade föredragit det.

Men det jag tror egentligen Nintendo vill, är att få folk att mer välja digitalt, då de vill helst att alla köper digitalt istället för fysiskt. Att de därmed suddar ut gränsen mellan det mer och mer.

Permalänk
Skrivet av esafesa:

2a-handsvärdet på "halv-fysiska" spel, kommer vara i princip 0 kr.

Hade varit smartare av Nintendo att spel som är "stora" kostar ytterligare 10 dollar. Där allt får plats.

Tror flera kunder hade föredragit det.

Men det jag tror egentligen Nintendo vill, är att få folk att mer välja digitalt, då de vill helst att alla köper digitalt istället för fysiskt. Att de därmed suddar ut gränsen mellan det mer och mer.

Även en nackdel med digitala köp är att du förlorar tillgången till spelen den dagen nintendo stänger ner sin shop för enheten.

Både 3ds och wii har ju bägge förlorat sin tillgång så nu kan du bara spela dina köpta digitala spel om du redan har dem installerade på din enhet tar du bort dem från enheten så är du rökt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

En naturlig förlängning av en situation som redan finns på Switch 1 med bara. Det finns spel där som utgivaren valde att sälja på för små kort och sedan kräva att man laddar hem en patch för så lika bra att ta det hela vägen istället då och även tydligt markera detta istället för att man åker på en "överraskning" när man stoppar i kortet.

Tror inte detta kommer nämnvärt påverka värdet förutom för välinformerade samlare som vill ha datat lokalt vare sig de någonsin kommer kunna dekryptera och dumpa korten eller ej.

Permalänk
Medlem

Poängen är väl att äga "begagnat" marknaden också som just nu fortfarande tar mycket pengar för switch-spel. Begagnat Breath of the wild säljer fortfarande för 400kr, såhär 8 år senare.

Klart Nintendo vill tunnla in lite av den marknaden bland sina vinster också!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att dumpa kassetformatet då ? Får inte dom flesta spel plats är det ju en teknisk begränsning och är bara en dålig ursäkt från deras sida

Permalänk
Medlem

När jag läser det här är det enda jag tänker på att Nintendo skjuter sig själva i foten rätt så ordentligt. Jag tror inte Switch 2 blir den succé som Nintendo förväntar sig. Det är för många faktorer som talar mot konsolen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kanske dags att dumpa kassetformatet då ? Får inte dom flesta spel plats är det ju en teknisk begränsning och är bara en dålig ursäkt från deras sida

Switch 1 spel kunde va max 64GB på den dyraste kassetten och ser ut som att Switch 2 också bli max 64GB.

Kanske vi kan få 128GB i framtiden om det behövs men som det är idag så fick ju Cyberpunk 2077 + DLC plats på 64GB.

Kassetterna det inget fel på imo.

Skrivet av Viceroy:

När jag läser det här är det enda jag tänker på att Nintendo skjuter sig själva i foten rätt så ordentligt. Jag tror inte Switch 2 blir den succé som Nintendo förväntar sig. Det är för många faktorer som talar mot konsolen helt enkelt.

Kommer vara en storsäljare, om code in a box försvinner och byts ut mot de här korten så är det iaf bättre än förut, bästa hade ju dock varit om de valde en kassett som hela spelet fick plats på, Square Enix är dåliga på det.

Finns andra som kört på billigaste 1GB kassetten och man får lov att ladda ner spelet iaf, där är de nya kassetterns bättre också så man vet att spelet inte är hela spelet utan att behöva kolla på doesitplay.

Permalänk
Medlem

Dödar andrahandsmarknaden. Smart av nintendo. Dåligt för oss.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Dödar andrahandsmarknaden. Smart av nintendo. Dåligt för oss.

Fast det står inte det i nyheten: "Med ett nyckelkort kommer det precis som med vanliga fysiska spel gå att låna ut ett spel till släkt och vänner, och även att sälja vidare spelet på andrahandsmarknaden." Notera det jag fetmarkerade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"En del spel är helt enkelt så tunga att de inte ryms på de minneskort Nintendo använder"

Information väger väldigt lite, så hur kan de vara så tunga?
Kanske menar skribenten att de är stora?

Enda anledningen till att dessa spel måste halvt laddas ner är p.g.a. att öka kontrollen för Nintendo.

Surt då det blir svårare att bevara spelen för framtiden.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Där dog det för mig att köpa fysiskt.. ingen som helst mening om inte priset är lägre digitalt.
+låser man spelet till sitt konto går det inte ens att sälja vidare.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Även en nackdel med digitala köp är att du förlorar tillgången till spelen den dagen nintendo stänger ner sin shop för enheten.

Både 3ds och wii har ju bägge förlorat sin tillgång så nu kan du bara spela dina köpta digitala spel om du redan har dem installerade på din enhet tar du bort dem från enheten så är du rökt.

Det går fortfarande att ladda ner sina köpta spel till Wii, WiiU och 3DS, trots att det inte går att köpa nya.

https://www.nintendo.com/en-gb/Support/Wii/Troubleshooting/Wi...

https://www.nintendo.com/en-gb/Support/Purchasing/Download-ga...

Rätt bra att det går, Wii är trots allt 19 år gammal konsol.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det står inte det i nyheten: "Med ett nyckelkort kommer det precis som med vanliga fysiska spel gå att låna ut ett spel till släkt och vänner, och även att sälja vidare spelet på andrahandsmarknaden." Notera det jag fetmarkerade

tillägg "Sålänge sagd titel finns kvar på nintendos servrar/sålänge servrarna finns kvar".
När nintendo "pulls the plug" är kassatten värdelös.
och vem vill köpa en "timebomb"...? alltså sämre andrahands-värde jämfört med en kassett som faktiskt har spelet på sig.

Är ju typ så redan med en del spel idag som har halv-buggiga betor på kassetterna och behöver day 1 updates och dylikt eller bara har 1-2 kapitel av storyn och 3-4 är en update som krävs. und so weiter.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärdet lär vara ok första åren. Men de lär sjunka med tiden när dagen till servrarna stängs ner närmar sig snarare än öka som många spel gör idag om de är sällsynta.

Bättre än en kod som inte kan säljas alls efter den är använd.

Men hoppas att de flesta spelen inte behöver nedladdning. Jag tycker också att de kan ha saker som DLC eller bättre texturer som nedladdning så spelet är spelbart i någon form utan nedladdning men kanske vissa funktioner saknas och grafiken är sämre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det står inte det i nyheten: "Med ett nyckelkort kommer det precis som med vanliga fysiska spel gå att låna ut ett spel till släkt och vänner, och även att sälja vidare spelet på andrahandsmarknaden." Notera det jag fetmarkerade

Du missade det finstilta

…sålänge Nintendo underhåller sina nedladdningsservrar och inte stänger av dem, som de gjort med alla tidigare satsningar

För det spelar ingen roll hur mycket du vill, måste du ladda ner del av spelet finns det noll anledning att äga det fysiskt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kanske dags att dumpa kassetformatet då ? Får inte dom flesta spel plats är det ju en teknisk begränsning och är bara en dålig ursäkt från deras sida

Nintendo stänger ju ner sina butiker titt som tätt för att tvinga kunderna köpa om sina spel om och om igen. Är en del av deras affärsidé att blåsa kunden flera gånger.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

tillägg "Sålänge sagd titel finns kvar på nintendos servrar/sålänge servrarna finns kvar".
När nintendo "pulls the plug" är kassatten värdelös.
och vem vill köpa en "timebomb"...? alltså sämre andrahands-värde jämfört med en kassett som faktiskt har spelet på sig.

Är ju typ så redan med en del spel idag som har halv-buggiga betor på kassetterna och behöver day 1 updates och dylikt eller bara har 1-2 kapitel av storyn och 3-4 är en update som krävs. und so weiter.

Skrivet av SuperSverker:

Du missade det finstilta

…sålänge Nintendo underhåller sina nedladdningsservrar och inte stänger av dem, som de gjort med alla tidigare satsningar

För det spelar ingen roll hur mycket du vill, måste du ladda ner del av spelet finns det noll anledning att äga det fysiskt

Om det som @Mirialia skrivit stämmer så går det fortfarande att hämta spel från 3DS store. Det är samma sak hos MS med Xbox 360 t.ex. det går fortfarande att hämta spel man äger även om man inte kan köpa nya spel. Kommer ta mååååånga år innan detta ens är ett problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Börjar bli jobbigt om spelen blir runt 100GB/styck. Tänk nuvarande generationer av Playstation & Xbox.

Blir till att börja köra med fiber i sommarstugan, då 4G maxar ut på 10Mbps i inre Lappland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om det som @Mirialia skrivit stämmer så går det fortfarande att hämta spel från 3DS store. Det är samma sak hos MS med Xbox 360 t.ex. det går fortfarande att hämta spel man äger även om man inte kan köpa nya spel. Kommer ta mååååånga år innan detta ens är ett problem.

Men det kommer bli ett problem. om det är om 10 år eller 50 år.
Men ett NES spel är för evigt. med vissa extreme undantag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Alltså, det det här ersätter är ju "code in box" spel, och jämfört med det så är det här ju så jävla mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Så man kapar ytterligare rättigheter för köparen men höjer priserna? Ja, men de kommer ju utan tvekan att gå på det, så varför inte liksom. Dessutom blir det ett steg till mot full digitalisering, monopol på var man kan köpa spel och såklart att till slut få bort den där dryga begagnatmarknaden, så att folk alltid tvingas köpa nytt.

Vad kan det kosta att tillverka ett minneskort som rymmer 256 GB? 100 kr? 150? Möjligen hade det varit acceptabelt att höja priset på fysiska spel på grund av detta, men inte för att man kapar rättigheter.

Det tråkiga är att folk är så heta på gröten att de köper praktiskt taget vad som helst för att få tillgång NU!

Köper vi ett Swtich 2 så kommer det bli endast för nya Mario Kart, de e det enda Nintendo spel som spelas här numera. Men blir det en digital kopia, då får det vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Snacka om total miss av Nintendo, Switch 2 kiknar mer och mer Wii U.
löjligt högt pris på lansering givet att det är en budgetkonsol med fokus på barnfamiljer som redan har det tufft pga skenande matpriser, höga räntor och ökande arbetslöshet resan innan USAs vansinne till handelskrig.

Lägg nu till att spela blir markant dyrare, löjligt dyrt faktiskt. Och det går inte ens att spela från minneskortet utan du är *beroende* av höghastighetsinternet för att barnen ska kunna spela ex Mario på bilsemester, får hoppas du fixar ser hemma innan ni åker annars är det kört. Otroligt användar-ovänligt. Sony och Microsoft lyckas ju bättre där i princip alla spel är färdiga på skiva om än digitala patcher med buggfix finns...

Nintendo tycks göra allt fel denna gång. Detta kommer tvinga även tidigare trogna kunder att, av rent ekonomiska och praktiska skäl, satsa på mobilspel eller en Ipad till barnen. Det är billigare, enklare, samma eller bättre batteritid och billigare spel.

Permalänk
Medlem

Not good, not bad.

För mig som alltid säljer mina spel när jag är klar med dem för att få en rimlig nettokostnad (Mario Kart undantaget) så funkar denna lösning. Men tråkigt för dem som vill spara på fysiska riktiga kopior.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite av en storm i ett vattenglas. Trist givetvis för retrospelarna, men i det stora hela utgör de som spelar flera decennier gamla spel en minimal del av marknaden. Ser vi på Xbox 360 och PS3 kan man idag köpa de flesta sådana spel för några tior styck. Vi kan givetvis diskutera prissättning etc, men i slutändan är Nintendo ett kommersiellt företag och måste tillåtas göra kommersiella överväganden. I ena vågskålen ligger tiotals miljoner normala konsumenter, i den andra vågskålen en liten grupp entusiaster som förväntas spela spelen 20 år från idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det står inte det i nyheten: "Med ett nyckelkort kommer det precis som med vanliga fysiska spel gå att låna ut ett spel till släkt och vänner, och även att sälja vidare spelet på andrahandsmarknaden." Notera det jag fetmarkerade

Skillnaden är väl just att det bara fungerar så länge Nintendo aktivt arbetar för att det ska fungera, till skillnad från de "riktiga" kassetterna som fungerar så länge de inte är trasiga.

Kortsiktigt låter det som att andrahandsmarknaden fungerar men senare, när Switch 2 är "ute" (eller om Nintendo ändrar sin policy i något avseende), så blir de värdelösa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

I sammanhanget relevant att spekulera i hur stor andel av spelen som blir "halvfysiska". Gissningsvis en liten andel. Till Switch fanns det ofta, men såklart inte alltid, fysiska versioner från andra regioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tycker det är lite av en storm i ett vattenglas. Trist givetvis för retrospelarna, men i det stora hela utgör de som spelar flera decennier gamla spel en minimal del av marknaden. Ser vi på Xbox 360 och PS3 kan man idag köpa de flesta sådana spel för några tior styck. Vi kan givetvis diskutera prissättning etc, men i slutändan är Nintendo ett kommersiellt företag och måste tillåtas göra kommersiella överväganden. I ena vågskålen ligger tiotals miljoner normala konsumenter, i den andra vågskålen en liten grupp entusiaster som förväntas spela spelen 20 år från idag.

Inte riktigt, detta är ytterligare ett steg mot att helt digitalisera spelen och därmed plocka hem monopol på försäljningen. Vad man gör är att man bryter ner rättigheterna en liten del i taget så att man ska känna precis som du känner, att det inte är någon big deal. På sätt och vis kan det jämföras lite med hur man gör med integritetsfrågor och övervakning numera. Man vet att det kommer vara ett motstånd och att man kommer framstå som boven men man vill absolut göra detta, så då tar man små steg så att man får med sig så stor del av folket som möjligt. När de inser var man hamnat så är det redan försent att vända tillbaka.

Nu har jag inte följt med helt, men fick uppfattningen att digitala Mario Kart skulle kosta runt 800 medan fysiska skulle kosta 1000 kr. MEN även om man köper den fysiska versionen så får man inte spelet fysiskt utan måste ladda ner det. Exakt hur ägande skapat (ägarförhållandet) kommer se ut och hur man överlåter så kallade "fysiska" spel till andra verkar inte vara specificerat, men man kan nog förvänta sig en rad restriktioner.

Men ja, digitala spel är egentligen vägen att gå, det är helt oundvikligt. Men vi gamers vill såklart plocka med oss så mycket av rättigheterna vi kan. En vanlig digital kopia idag ger så gott som inga rättigheter, i Nintendos fall får man i alla fall lite mer rättigheter, men det är fortfarande inte ett fullfjädrat fysiskt spel man köper. Plockar man bort rättigheter, då ska priset vara lägre, inte högre som Nintendo anser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skillnaden är väl just att det bara fungerar så länge Nintendo aktivt arbetar för att det ska fungera, till skillnad från de "riktiga" kassetterna som fungerar så länge de inte är trasiga.

Kortsiktigt låter det som att andrahandsmarknaden fungerar men senare, när Switch 2 är "ute" (eller om Nintendo ändrar sin policy i något avseende), så blir de värdelösa.

Precis, dessutom kan man stänga ner gamla marknader för att tvinga folk köpa spel på nya plattformar. Nintendo är trots allt kungar på att få sina anhängare att betala 2, 3 och ibland även 4 gånger om för samma spel.

Att plocka bort en sådan rättighet kan se ut som en bagatell idag men kommer absolut ha en stor påverkan framåt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vissa fysiska spel idag är bara code-in-box, blir dessa game-key-card så är det ju bara bättre. Vill jag köpa digitalt går jag in i shoppen. Enda spelet jag sett än så länge som kör detta är Bravely Default HD Remaster, här handlar det nog inte om storlek utan om priset vilket är 30€.