Mikrotransaktioner står för 58% av datorspelintäkter

Permalänk
Melding Plague

Mikrotransaktioner står för 58% av datorspelintäkter

Köp av ”skins” och annat i spel som Fortnite utgör merparten av alla intäkter på PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En anledning till att dagens spelupplevelser är bristfällig...

Permalänk
Medlem

Säger inte att det finns ett orsakssamband men det verkar ju som att speltillverkarna har sina prioriteringar då. Att spelen kantas av buggar är inte lika viktigt om du kan köpa skins iaf. Så kan de fixa spelet senare om folk inte ledsnar på alla buggar och lägger ner och då kan de hävda att spelet inte var populärt (läs inkomstbringande) nog att fortsätta utveckla.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte förvånad.

De mest populära spelen är just sådana spel.
Det är många ”valar” som lägger stora summor på ett spel. Och många blir beroende likt casino.
Många barn spelar också spelen och ber föräldrarna om köpa saker hela tiden.

Man kan försöka få barnen spela Mario eller något istället men när alla andra i klassen spelar Roblox eller Fortnite så vill de också det.

Det enda som kan stoppa det är lagstiftning. Mycket snack om att det är föräldrars ansvar och visst det är det men när alla andra låter sina barn spela de spelen blir det väldigt svårt att stå emot hela tiden. Samma med sociala medier för ungdomar. När alla andra har det så är det väldigt svårt att stå emot. Om de andra inte hade det hade det varit mycket lättare.

Vi som undviker sådana spel blir äldre och äldre. De som växer upp med sådana spel blir fler.

Var 20 år sedan nu som DLC och sådant började komma i spel. Ingen född efter millennieskiftet minns en tid där man köpte ett spel och det inte behövdes patches eller fanns DLC och skins och gems.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Säger inte att det finns ett orsakssamband men det verkar ju som att speltillverkarna har sina prioriteringar då. Att spelen kantas av buggar är inte lika viktigt om du kan köpa skins iaf. Så kan de fixa spelet senare om folk inte ledsnar på alla buggar och lägger ner och då kan de hävda att spelet inte var populärt (läs inkomstbringande) nog att fortsätta utveckla.

Nej men precis. Det kan man ofta se på nya lanseringar av spel. Många utav utlovade funktioner saknas med butiken är super slipad och funkar alltid dag 1.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad, vet inte hur många 1000:- jag lagt på att grabben ska köpa skins och annat elände i Fortnite. Har gång på gång försökt komma fram och förklara att vore det inte bättre lägga pengarna på att köpa något du kan använda irl, dina dröm-fotbollsskor, spara till något du verkligen vill ha, spara till en resa. Vad som helst?
Nej, man måste ju ha Eminem-skin när det kommer, eller vilket som är poppis för stunden.

Så galet onödiga pengar att lägga, enda skillnaden är att det är lite andra kläder och annat hår som fladdrar.

Ska inte klaga för mycket, är jag son till slut ger med mig men också svårt när alla andra kör med det osv, detta ständiga grupptryck och rädsla för att vara utanför.

Permalänk
Medlem

Intessant att originalartikeln inte nämner ett ord om skins, men att Sweclockers väljer att fokusera på det.

Spelar själv en hel del F2P-spel och köper själv "Season Pass" då och då. Det har oftast väldigt lite med skins att göra, utan främst att det ger andra bonusar i spelen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

<Uppladdad bildlänk>

Tragiskt eg. Jag har försökt få flera i min omgivning att våga testa nya spel när de kommer, men de vägrar. De sitter kvar år efter år med sitt WoW, Rocket League, CS, PUBG osv... vägrar testa nya genrer eller nya spel. Iaf tills nästa grind-hype kommer som alla hoppar på som lämlar.

Det är en tråkig värld tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tyvärr inte förvånad.

De mest populära spelen är just sådana spel.
Det är många ”valar” som lägger stora summor på ett spel. Och många blir beroende likt casino.
Många barn spelar också spelen och ber föräldrarna om köpa saker hela tiden.

Man kan försöka få barnen spela Mario eller något istället men när alla andra i klassen spelar Roblox eller Fortnite så vill de också det.

Det enda som kan stoppa det är lagstiftning. Mycket snack om att det är föräldrars ansvar och visst det är det men när alla andra låter sina barn spela de spelen blir det väldigt svårt att stå emot hela tiden. Samma med sociala medier för ungdomar. När alla andra har det så är det väldigt svårt att stå emot. Om de andra inte hade det hade det varit mycket lättare.

Vi som undviker sådana spel blir äldre och äldre. De som växer upp med sådana spel blir fler.

Var 20 år sedan nu som DLC och sådant började komma i spel. Ingen född efter millennieskiftet minns en tid där man köpte ett spel och det inte behövdes patches eller fanns DLC och skins och gems.

Gäller märkeskläder också för barn och ungdomar, människor blir utnyttjade av dessa bolag. Inget av värde tillförs samhället men kostar bara en massa pengar som föräldrar som ska dras med förutom jobb, barn etc. plus såna här dumheter.

Det behövs riktigt hårda lagar och regleringar nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Herregud så sorgligt.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för indie-spel hade jag nog helt slutat spela spel ö.h.t. AAA återanvänder samma formula med ny fasad. Samma spel, nytt utseende, inget nytänk alls längre. Allt är mest en onlinebutik/kasino och det råkar följa med ett spel vid sidan om.

Permalänk
Medlem

Tragisk utveckling, men förstår den.

Har själv lyckats ta mig helt ur mikrotransaktionsträsket. Så jävla lurigt, jag gick från att vara blankt emot till "okej då, det är ju ändå bara kosmetiskt och jag vill stödja utvecklaren." Nu är jag äntligen i stadiet: "Aldrig någonsin igen".

Inga mer mikrotransaktioner, inga mer always-online eller game-as-service spel för mig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ja, det är sorgligt att det är så illa, men jag är inte förvånad. En av anledningarna, förutom att det är många som spelar den typen av spel där mikrotransaktioner är vanliga (f2p bl.a.), är att det inte är nånting "mikro" över mikrotransaktioner idag. Ett "skin" kan kosta som en tredjedel av ett fullpris spel t.ex.

Själv hatar jag mikrotransaktioner helhjärtat, så jag skulle aldrig lägga pengar på skiten. Och med mikrotransaktioner menar jag just det, jag buntar inte in expansioner och liknande i det begreppet.

Det är en tråkig utveckling vi går emot, där storföretagen bara blir girigare och girigare, samtidigt som folk faller mer och mer för omedelbar tillfredsställelse och gambling liknande koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Köp av ”skins” och annat i spel som Fortnite utgör merparten av alla intäkter på PC.

Läs hela artikeln här

Helt absurd...hur står det till med folk egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Inte ett dugg förvånad, vet inte hur många 1000:- jag lagt på att grabben ska köpa skins och annat elände i Fortnite. Har gång på gång försökt komma fram och förklara att vore det inte bättre lägga pengarna på att köpa något du kan använda irl, dina dröm-fotbollsskor, spara till något du verkligen vill ha, spara till en resa. Vad som helst?
Nej, man måste ju ha Eminem-skin när det kommer, eller vilket som är poppis för stunden.

Så galet onödiga pengar att lägga, enda skillnaden är att det är lite andra kläder och annat hår som fladdrar.

Ska inte klaga för mycket, är jag son till slut ger med mig men också svårt när alla andra kör med det osv, detta ständiga grupptryck och rädsla för att vara utanför.

Ja föräldrar är en del av problemet..inte bara i det, tyvärr

Permalänk
Medlem

Köper ibland season pass för PUBG, inte så mycket för skins även om det är lite roligt med skins med utan mer för att man får lite roliga uppdrag och levlar upp. Har även köpt ett skin till varje vapen i CS med räknare på till så lågt pris som möjligt för jag tyckte det var roligt att se antal kills per vapen. Annars köper jag i stort sett aldrig sånt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

Persoligen hoppas jag detta är sant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Helt absurd...hur står det till med folk egentligen

Fear of Missing Out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

En anledning till att dagens spelupplevelser är bristfällig...

Beror väl på hur man ser det. Tex så kan mtx ge möjligheter till att ett spel utvecklas, uppdaterat och bidrar till nästa generations spel. Giganter som CS. Fortnite, DOTA, Valorant mm gör det rätt bra. Även spel från mindre mindre aktörer som Helldivers, The Finals mm detsamma. Att många spel även blir gratis är även det ett stort plus för många. Bra utgivare och utvecklare kan gå denna balansgång att utveckla bra och intressanta mtx.

Självklart har vi spel som inte klarar av det eller utnyttjar detta till sitt max. Dessa får dock oftast ett dåligt rykte och spelarantal.

Permalänk
Medlem

Mitt kära muskelbygge har aldrig ens varit i närheten av att röra ett spel med mikrotransaktioner. Dessa har ingen plats över huvud taget i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Gäller märkeskläder också för barn och ungdomar, människor blir utnyttjade av dessa bolag. Inget av värde tillförs samhället men kostar bara en massa pengar som föräldrar som ska dras med förutom jobb, barn etc. plus såna här dumheter.

Det behövs riktigt hårda lagar och regleringar nu.

Lagstifta bort märkeskläder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

En anledning till att dagens spelupplevelser är bristfällig...

Nja, vet inte det jag. Jag tyckte jag spelade mycket TV-spel som barn (NES, Amiga o SNES). Men ett "stort" spel varade i 60-100 timmar. O det var mycket! Jämför med vissa av dagens spel där personer har spenderat tusentals timmar totalt! Inte konstigt att de vill köpa en annan färg på tröjan för att få lite variation. Men att spelen är bristfälliga? Snarare tvärt om, de är FÖR bra så man lägger så onödigt mycket tid på dem (Nu räknar jag med top-spelen de senaste 20 åren som "moderna". Gammal, jag vet)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag försökte visa min son Angry Birds som alla gillade för massa år sedan. Ettan är tydligen nedlagd, och istället finns det flera andra spel med samma franchise. Testade tvåan och känns som att själva spelet är typ 20%, resten är att parera alla popups och vänta på timers av olika slag

Jag håller mig nog till indie och offline framöver

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktioner är bara tragiskt, människans hjärna gillar belöningar och varje gång du köper så får du en belöning.
Bästa är att hålla sig långt borta från dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Lagstifta bort märkeskläder?

Skoluniform

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Inte ett dugg förvånad, vet inte hur många 1000:- jag lagt på att grabben ska köpa skins och annat elände i Fortnite.

Ska inte klaga för mycket, är jag son till slut ger med mig

Den enda du kan klaga på är givetvis dig själv i det scenariot. På samma sätt som en förälder som köper hem idel skräpmat inte sen ska klaga på om deras barn är överviktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Den enda du kan klaga på är givetvis dig själv i det scenariot. På samma sätt som en förälder som köper hem idel skräpmat inte sen ska klaga på om deras barn är överviktigt.

Nejdu, så enkelt är det inte. Om alla alltid gjorde helt logiska och pragmatiska val så skulle inga problem någonsin uppstå. Finns massor av variabler att ta in här och att bara ha mer viljestyrka och säga nej är inte alltid ett alternativ.

Detta kommer från en förälder som alltid sagt nej till mtx, priset är högt för både barnen socialt och familjerelationen hemma. Räkna med konflikter om utanförskap och oförstående barn.

Det betyder inte att man som vuxen är fri från ansvar men att lägga beslutet och skulden på alla föräldrar därute är inte rättvist eftersom de tävlar mot miljardföretag som vet exakt vilka knappar de ska trycka på hos barnen.

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Nejdu, så enkelt är det inte. att lägga beslutet och skulden på alla föräldrar därute är inte rättvist

Du ger anledningar till varför det inte alltid är lätt att ta föräldraansvaret på det sätt man skulle önskat att man kunde. Jag håller med dig, jag är givetvis inte heller en perfelt förälder. Det är nog ingen.

Men ta det ansvar det innebär att sätta en annan människa till världen. Skyll inte ifrån dig på någon annan. "Jag har inget val, internationella företag tvingar mig att agera på ett visst sätt". Försök istället lära dig och göra lite bättre nästa gång.

Förstår du skillnaden? I det ena målar du dig själv som ett offer och i det andra erkänner du att den som bestämmer mest över dina handlingar är du själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Du ger anledningar till varför det inte alltid är lätt att ta föräldraansvaret på det sätt man skulle önskat att man kunde. Jag håller med dig, jag är givetvis inte heller en perfelt förälder. Det är nog ingen.

Men ta det ansvar det innebär att sätta en annan människa till världen. Skyll inte ifrån dig på någon annan. "Jag har inget val, internationella företag tvingar mig att agera på ett visst sätt". Försök istället lära dig och göra lite bättre nästa gång.

Förstår du skillnaden? I det ena målar du dig själv som ett offer och i det andra erkänner du att den som bestämmer mest över dina handlingar är du själv

Förstår hur du menar och tänker, tack för en bra ton på din replik. Vill inte dra alltför mycket OT men tror det finns ett spektrum mellan vara offer och ta ansvar men det kan vi diskutera i en framtida tråd om ämnet dyker upp. Tack för denna gång 😇