Synology begränsar tredjepartsdiskar

Permalänk
Medlem

Så de gilla i te att sälja till privat personer?
För där försvann ju typ hela poängen med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Snacka om att skjuta sig själva i foten..

Vi får väl se, det är ju inte som att det inte finns exempel på framgångsrika "inlåsta" system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag råkade snubbla över denna tråd igår, det kan kanske vara ett alternativ för den som lessnat på Synology.

Lite dyra tycker jag, fördelen jag gillade med synology var ju deras j serier för oss som mest använder nasen som lagring och inte kör något mer avancerat på den.

Skrivet av tuomi:

Får se om tex qnap och andra mindre aktörer tar tillfället i akt, det är ju i princip bara slänga upp reklam där de skriver att deras nasar saknar HDD begränsningar så är man i hamn.

Skrivet av Xeonist:

Vi får väl se, det är ju inte som att det inte finns exempel på framgångsrika "inlåsta" system.

Du tänker nog på apple och liknande superstora aktörer där folk mer eller mindre hellre räddar sin telefon än sin familj som dessutom är en status symbol av rang. En nas däremot är ganska långt ifrån vad den vanliga svensson behöver eller vill ha och definitivt inget man skryter med eller visar för släkt och vänner.
Jag är den enda jag känner som haft en nas och har nu klarat mig i flera år utan en sedan min började döda alla diskar jag satt i den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bläckstråleskrivarbranchen tar anteckningar

Jag trodde de mer eller mindre skrivit boken?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då blir det till att överväga att köpa något annat märke när det är dags för uppgradering.
Det tråkiga om man skulle bygga eget och köra enbart lagrings os är att det blir meckigare att sätta upp webbserver.
Det är så sjukt najs när det bara funkar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag upplever dock NAS som något som förlegat för den stora skaran privatpersoner.
Man ska inte ha väldigt mycket data från sitt arbete lokalt hemma på en NAS utan godkännande från företagets It-avledningen att man just får ha detta. Kvar blir privat data och vad tusan har man för privat data idag när folk jobbar som galningar och knappt har ett privat liv?

Kanske...vi ser ju att datorer/mobiler fortfarande säljs med väldigt lite intern lagring, samtidigt som var och varannan mobil filmar i 8K; att betala icloud, gdrive, onedrive, etc, för dessa datamängder blir rätt dyrt och dessutom segt (och osäkert, men det kanske inte spelar in i vad folk väljer) - det borde finnas en marknad för en, tja, (hittar bara på ett ord) "Time Capsule" eller motsvarande som lagrar hela familjens filmer och bilder så att de slipper ha kvar dem i mobilen (där de tar för mycket plats) men ändå är åtkomligt från alla enheter.

Jag uppfattar det dock som att NAS-branschen helt misslyckats med detta gällande icke-företagsmarknaden; målgruppen borde vara svenne-banan som inte ens vet om att produkten finns, inte prosumers som ändå ofta väljer andra lösningar (delvis pga NAS-branschen själv).

(Time Capsule är ju Apples gamla nätverkade backuplösning om någon undrar, men mer fokus på backup än filserver)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Enkel lösning är ju att sluta köpa deras dynga och ist välja Qnap eller Asustor som f.ö har mkt vettiga produkter än Synology nånsin haft.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Enshittification i ett nötskal.
Jag som varit så nöjd med Synology tidigare men kommer aldrig rekommendera någon NAS från dem i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Skrivet av LessHack:

Så de gilla i te att sälja till privat personer?
För där försvann ju typ hela poängen med den.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om tex qnap och andra mindre aktörer tar tillfället i akt, det är ju i princip bara slänga upp reklam där de skriver att deras nasar saknar HDD begränsningar så är man i hamn.

Ja, de lämnar ju öppet mål mer eller mindre. Känns som att andra borde ta tillfället i akt att fylla tomrumet.

Men det framstår väl som att Synology aktivt försöker byta ut delar av sin kundbas (de som inte vill betala mer för samma sak), så det är kanske inte ens ett problem ur deras perspektiv att någon annan snappar upp "snåljåparna" som inte passar in i deras nya strategi.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Bättre att bygga egen NAS, billigare och har inga begränsningar + att man lär sig något på kuppen

Exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Bättre att bygga egen NAS, billigare och har inga begränsningar + att man lär sig något på kuppen

Inte för alla, kanske.
Men om man har möjligheten, och det är ju hygglig chans till det om man t.ex. hänger på Sweclockers, så håller jag helt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De läckor kommit gällande synologys kommande produkter är inte heller imponerande hårdvarumässigt. Att de sedan ska låsa ner vilka hårddiskar som fungerar kommer sänka försäljningen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Då blir det till att överväga att köpa något annat märke när det är dags för uppgradering.
Det tråkiga om man skulle bygga eget och köra enbart lagrings os är att det blir meckigare att sätta upp webbserver.
Det är så sjukt najs när det bara funkar.

Installera proxmox. Sedan skapa en VM som du installerar truenas eller hexos. Sedan skapa en VM för containers, tex Ubuntu eller kanske CasaOS.

Och sedan släng upp alla tjänster du vill ha där. Traefik för gratis certifikat och för att kunna ha många olika hostar till olika webserver-containers.

Finns lättare sätt, men jag gillar den setupen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Blir en hemmabyggd NAS i framtiden om min 1515+ dör (igen). Fick den där Atom CPU-buggen på min första enhet, fick den utbytt till en ny av samma modell och den har hållit sedan ungefär 2019.

Riktigt ruttet när de försöker låsa in användarna i deras egna produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du tänker nog på apple ...

Eller så har du ingen aning om vad jag tänker på, och vill du argumentera emot vad jag faktiskt tänker på så kan du ju bara fråga.

Faktum är att nästan alla framgångsrika system är "inlåsta", på ett eller annat sätt.

Säg att jag har en 620Slim, då är jag ju redan låst vid format, det finns mängder med format på hårddiskar som jag inte kan välja, utan den är låst till 2.5" SATA diskar, det är inte hela världen om jag ocskå måste välja Synology-diskar.

Till mitt Sonos-system kan jag inte gå och köpa random högtalare, till mitt Philips-hue system kan jag inte köpa valfri strömbrytare, när jag köper en spelkonsol så får jag bara acceptera att jag är låst till dom spel som erbjuds till den konsollen, det här är självklarheter i allas vardag.

Permalänk

låter bajs men är hdd:n billiga och motsvarar t.ex WD RED så bryr jag mig inte.

Men ja, mindre sannolikhet att man köper ny synology.

Har NAS DS918+ som fungerar bra fortfarande och som jag i överlag är nöjd med förutom vissa funktioner som saknas.

INTEL Celeron J3455 quad-core 1.5GHz, 8GB RAM DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Eller så har du ingen aning om vad jag tänker på, och vill du argumentera emot vad jag faktiskt tänker på så kan du ju bara fråga.

Faktum är att nästan alla framgångsrika system är "inlåsta", på ett eller annat sätt.

Säg att jag har en 620Slim, då är jag ju redan låst vid format, det finns mängder med format på hårddiskar som jag inte kan välja, utan den är låst till 2.5" SATA diskar, det är inte hela världen om jag ocskå måste välja Synology-diskar.

Till mitt Sonos-system kan jag inte gå och köpa random högtalare, till mitt Philips-hue system kan jag inte köpa valfri strömbrytare, när jag köper en spelkonsol så får jag bara acceptera att jag är låst till dom spel som erbjuds till den konsollen, det här är självklarheter i allas vardag.

Du missar en gigantisk skillnad...så har det alltid varit till dessa system.
Hade synology från början haft dessa låsningar hade det varit en helt annan grej. Då vet man om det när man "binder" sig till ett system.
Dessutom verkar enda anledningen vara gief me money och gör inget vettig skillnad för konsumenten.
Tänk om tex playstation kunde köra alla pc spel i alla tider och sddan tog bort det. Tänk dig ramaskriet och då hade de nog fått det rätt tufft. Dessutom om marknaden varit mindre, som synologys.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Har haft Synologys i bra bit över 10+ år, haft ETT problem en gång med den första, någon amerikan loggade på den och fixade den, sedan har den tuffat på. De tog inte betalt, trilskades inte, bara fixade och sa, "enjoy!". Var så jävla impad av servicen att jag köpte en till, eftersom det funkade så smidigt när den första hade barnsjukdomar.

Det började med att de tog bort massa skit ur Surveillance Station, begränsade antalet kameror och massa annat trams för hemanvändare, sedan börjar de alltså med den här skiten. Känns ju knappast man kommer få det där otroliga bemötandet man fick en kulen dag för 10 år sedan heller.

Nepp, nästa får man bygga själv. Trist.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min gamla Synology men vill dom absolut skjuta sig själva i foten så får dom göra det.
För min del blir det något annat märke när det är dags att byta.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Inte för att jag försvarar synology här men verkar som att det föll bort lite info.

Det är svårt att veta vad osläppta produkter kommer stödja men i dag är listan iaf långt fler än bara deras egna. https://www.synology.com/en-uk/compatibility

Fast är det inte skillnad? En kompatibel disk kan vem som helst föreslå. Synology köper in, testar lite snabbt och garderar sig med att de inte kan testa allt.
En certifierad disk ska fungera med systemet vilket troligtvis kräver rigorösare tester. Information och kanske betalning från tillverkare för att få sin disk certifierad.

Så jag tror listan kommer vara mycket kortare för dessa modeller, men det återstår att se. Är just nu inte allt för sugen att köra Synology till min nästa NAS.

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit tveksam till Synology för att de säljer underdimensionerad och dyr hårdvara men nu behöver en ju inte ens fundera längre.

Bra jobbat Synology! Ni gör valet ännu lättare!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk

Alla ska ha sina egna ekosystem så att konsumenten blir tvungen att rätta sig efter dom satta regler man väljer att ha. Allafall alla större företag. Just för tex dendär speciella tjänsten eller garantin som erbjuds av tillverkaren.

Köpte nas i vintras och var väldigt nära att välja synology, just för att dom är störst och populärast, med bra utbud. Men dom hade ju redan då börjat skilja på vilka diskar som fungerar i deras apparater så detta är knappast en nyhet, i mitt fall blev de nas av märket Asustor.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Synology tillverkar så klart inga egna hårddiskar,

Ähum?
https://www.inet.se/produkt/4305843/synology-plus-16tb-hat331...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Synologys ledning säger på ett möte att de har ett stort problem, de har en vikande försäljning och vi måste få in mer pengar på något sätt. Detta som beskrivs i artikeln blev lösningen de kom fram till, sedan får någon pressperson försöka hitta på varför anledningen är något annat.

Vi går emot en Dark Age där vi bara blir mer och mer inlåsta, Apple får ses som en pionjär inom området och fler hakar efter. Problemet för Synlogy är att de inte har en lika stor skara fanboys.

Jag upplever dock NAS som något som förlegat för den stora skaran privatpersoner.
Man ska inte ha väldigt mycket data från sitt arbete lokalt hemma på en NAS utan godkännande från företagets It-avledningen att man just får ha detta. Kvar blir privat data och vad tusan har man för privat data idag när folk jobbar som galningar och knappt har ett privat liv?

Jag vet inte om jag håller med…

Piratkopiering är på väg uppåt igen efter Golden Era of Netflix , Plex / Jellyfin / Emby är mer eller mindre alltid på topplistan över dockerimages och en egenbyggd NAS idag från något Kinamärke har aldrig varit varken billigare eller enklare…

Som svar på frågan vad folk har på sin NAS så är ju bilder, filmer och annan media ganska givet.
Det är som tur är fortfarande lagligt att rippa filmer och spara

Edit*
Kan ju dock tillägga att en renodlad NAS utan något mer ser jag noll behov av dock - En server däremot med nätverkskopplad lagring, det har aldrig funnits fler

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vad en NAS egentligen är:
* Standardhårdvara SBC
* Standard linux (t.o.m. SSD-cachning)
* Standardhårdiskar + SSD
* Ett web-interface som utvecklas över åren. (En programmerare)
* En snyggt designat chassi (40% av priset!)
* Ett varumärke som inger förtroende (50% av priset!)

Permalänk
Medlem

Dra av klisterlappen

Permalänk
Medlem

Alternativ till DS923+ kan vara TerraMaster F4-424 Pro med TrueNAS eller liknande.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ähum?
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/l71rtt/synology...

https://www.pcworld.com/article/2692685/synology-nas-is-cutti...

Citat:

Of course, as Tom’s Hardware notes, Synology doesn’t actually manufacture its own hard drives. Reviewers and enthusiasts have determined that the Synology-branded drives being sold since 2021 are made by Toshiba and Seagate, two of the biggest hard drive manufacturers on the planet, only rivaled by Western Digital.

Permalänk
Medlem

Så illa. Jag kör Synology sen 13 år tillbaka, men sånt här avskyr jag.

Permalänk
Medlem

Min 1513+ fungerar fortfarande bra tack och lov efter alla dessa år.
Men jag hade redan bestämt mig innan denna nyheten att nästa NAS inte blir en Synology.
Anledningen är att dom snikat ner sina "premium" NAS'ar så mycket att dom inte ens har en intern nätdel längre.

Det lutar åt ett hembygge med Xpenology, gillar deras mjukvara nämligen och att kunna byta hårddiskar eller expandera RAID'en utan att bygga om allt är fina saker.