Intel byter sockel igen

Permalänk
Melding Plague

Intel byter sockel igen

LGA-1851 ser ut att bli kortlivad – Nova Lake-S kommer till LGA-1954.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lol… tur att man har gått över till AMD.

Permalänk
Medlem

Man har kört AMD i många år nu…😊

Permalänk
Medlem

Vilket skämt intel är.

Permalänk
Discokungen

Det blir smärtsamt uppenbart hur artificiella sockelbytena är när AMD kör samma sockel i många generationer. Det har självklart sina nackdelar det också men med dagens moderkortspriser blir man inte lockad till Intel oavsett prestanda...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Bortsätt från "pengar", vad finns det för fördelar med att byta sockel? Prestanda vinst? Energi effektivitet?

Permalänk
Medlem

Tur man går över till AMD i år.

Permalänk
Medlem

Så precis som vanligt då med bara 1700 som blev en avstickare även om 14xxx serien inte borde räknas då det mer eller mindre bara va en rebrand utöver ett fåtal modeller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Bortsätt från "pengar", vad finns det för fördelar med att byta sockel? Prestanda vinst? Energi effektivitet?

Absolut nada, vilket amd utan problem bevisat flera gånger.

Förmodligen är det pengar eller att Intel helt enkelt inte kan tänka tillräckligt långt fram i tiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Möjligheten att få nya funktioner och högre kapacitet. Man slipper behöva jobba runt begränsningar som en mindre sockel ger. Egentligen borde processorer och moderkort sitta ihop och säljas som enheter, anser jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tänk vad fint om stationära bestått av moderkort, dotterkort samt CPU-kort.

Tänker tillbaka på Amiga 3000 och 4000 samt väldigt lite på Pentium II Slot 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Möjligheten att få nya funktioner och högre kapacitet. Man slipper behöva jobba runt begränsningar som en mindre sockel ger. Egentligen borde processorer och moderkort sitta ihop och säljas som enheter, anser jag.

Ja tack! Jag vet att det inte är så svårt (har lyckats en gång och den datorn har tuffat på i 4 år nu), men CPU-montering med kylpasta osv är det som håller mig från att bygga dator själv i fortsättningen. Det och kanske kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Blir nog AMD många år framöver för egen del. Ser inte att intel är kapabla till något vettigt.

Permalänk
Medlem

Jag får GameCube och Wii vibes där de hade samma eluttag men ändrade fysiska designen på kontakten så att den medvetet inte skulle passa i den andra konsolen... Vad medför Nova Lake-S med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Ja tack! Jag vet att det inte är så svårt (har lyckats en gång och den datorn har tuffat på i 4 år nu), men CPU-montering med kylpasta osv är det som håller mig från att bygga dator själv i fortsättningen. Det och kanske kabeldragning.

Har byggt sen tidigare pentium datorer. Men håller med dig, finner inte glädje i det och har nuförtiden nog pengar att få det förbyggt så nästa får nog bli första sen hemma pc tiden. Enda anledningen jag byggt själv är för att flytta över komponenter, främst hårddiskar ändrar sig inte så mycket mellan generationer. Nästa gång blir det nog att byta ut sista HDD som används för lagring med en stor SSD.

I slutändan är det väl att sänka strömförbrukningen och ändra fläktkurva på det man köpt som man spenderar mest tid på nuförtiden.

Mer om ämnet här. Tror jag en gång någonsin bytt CPU på ett nuvarande moderkort. Alla andra gånger har det blivit att man gör sig av med datorn och köper ny låda (exklusive några hårddiskar). Speciellt nuförtiden när en CPU ofta räcker 7+ år.

Permalänk
Snusfri

Handen på hjärtat, hur många egentligen köper enbart en ny CPU?
Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år mellan, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

1151 må tekniskt sett använts i 4 generationer men du kunde inte använda samma moderkort för mer än 2 generationer då 6 och 7000 serien hade en och 8 och 9000 serien en. Du kunde inte sätta 9000 serien på moderkort för 6 eller 7000.

Intel har alltid kört med bara 2 generationer. 14000 serien kan knappast kallas egen generation för bara 13000 igen.

Intel borde sluta byta hela tiden om de ska kunna konkurrera med AMD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

hoppas på att bartlette lake elelr vad det nu heter kommer ut snart till lga1700 så man kan få en intel cpu utan e kärnor med hela 36MB l3$.

.
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare

Det här borde väl ändå inte förvåna någon, eller?

Går ju inte precis bra för Intel, de behöver prioritera långt mer vad man vill satsa på nu och prio är uppenbarligen inte desktop utan det är bärbara och servers.

Hade det gått lite mer enligt plan hade Arrow Lake varit andra generationen på LGA-1851 och bortsett från lite "refresh:es" har det ju "alltid" varit två generationer per sockel.

Sen om rykten kring Nova Lake S stämmer, upp till 16 P-kärnor och 32 E-kärnor, kanske det inte ens är realistiskt att trycka ner det i LGA-1851.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intels-next-g...

Vet inte vem man längre riktar sig mot med desktop, men om 16+32 kärnor stämmer är det mer en HTPC-light plattform än en gaming-plattform man siktar på.

En sak man får med Intel 18A är "backside power delivery" som tydligen ska möjliggöra högre frekvenser, det lär ju dra en del ström och vill man skruva upp maxeffekt genom socket behövs en ny sådan (på serversidan är både Intel och AMD uppe på vansinniga 700 W per socket).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Min gissning är att gamla sockeln är bara 1 fas och de kan bara förse processorn med 3.8KW vid 16A säkring. Nya sockeln kommer vara 3fas, 400V….

Eller inte. Oavsett vad så är väl senaste Intel inte precis felfri och det vore intressant om de byter sockel av någon vettig anledning som gör en markant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det kanske är lite fler här än genomsnittet, men undersökningar visar att 90%+ kör så länge de kan på sin gamla dator och köper sedan nytt och bryr sig inte alls om det är Socket XX eller Socket XY, bara den har funktionerna och prestandan.

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år imellen, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

Jag har gjort det ett par gånger, senast på AM4, men då har jag inte börjat med en toppmodell i sin gen.
Vad avser AM5 så skaffade jag plattformen sent 2023 inkl en 7800X3D och om nästa AM5-gen kommer och jag ännu inte erfar något som helst behov av att byta CPU så kommer jag inte att försöka "maximera" livslängden på nuvarande plattform most likely utan snarare byta hela rasket ja när behovet finns. Men planen med att hoppa på AM5 på första gen var att kunna återanvända sockeln vid behov. We'll see.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1151 må tekniskt sett använts i 4 generationer men du kunde inte använda samma moderkort för mer än 2 generationer då 6 och 7000 serien hade en och 8 och 9000 serien en. Du kunde inte sätta 9000 serien på moderkort för 6 eller 7000.

Intel har alltid kört med bara 2 generationer. 14000 serien kan knappast kallas egen generation för bara 13000 igen.

Intel borde sluta byta hela tiden om de ska kunna konkurrera med AMD.

Ahh, drömmer mig bort lite om att det vore oerhört nice om mitt gamla moderkort med 6+7 000 processorer kunde installera en 9000...Det vore en värdig uppgradering.

Moderkortet har haft en Intel G4560 och sitter fick en massa år senare en 6500 för att iaf få 4 riktiga kärnor .
Det var en rejäl uppgradering...hade väl helst gått till en 7600 eller nått sånt, men hittade ingen billig sådan begagnat när det begav sig

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan ta mig själv som exempel, jag bygger helt nytt med ett visst antal år imellen, 2011 (2600K), 2018 (8700K), 2022 (13900K).

fast om moderkorten/plattformen tillät så hade man ju gjort det, dvs bara uppgraderat en cpu. am4 är ett bra exempel jue, många som uppgraderat bios å ploppat i en ny am4 cpu för att istället köra med sin ryzen 1000 eller ryzen 2000. hade nog gått att köra med zen4 å zen5 oxå om de inte tvingade på en ddr5.

frågan e hur det blir med zen6, det sägs ju att den skall få dubble minneskontroller som intel kör med, får se om det ställer till det för am5.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på LGA1155, förstår inte varför man ska köpa nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

LGA 1700 här. Blir AM5 nästa gång. Då hinner priserna sjunka lite också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

AMD borde gå ut nu och säga att de kommer att köra med AM5 i två generationer till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag kör AM4 och har gått från 1800X till 3900X, till 5900X, till 5950X för att slutligen landa på 5800X3D.
Därimellan så bytte jag moderkort en gång också för att få fler funktioner, men hade jag velat så hade jag kunnat köra samma moderkort från dag 1 så plattformen har levererat i över 8 år nu.

Fast å andra sidan berodde kanske det på att det var rätt stora hopp mellan generationerna och första Ryzen var inte SÅ bra.

Men med det sagt så behövde jag en extra m.2 slot och lite annat, så det blev till att uppgradera nyligen ändå.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av norrby89:

Absolut nada, vilket amd utan problem bevisat flera gånger.

Det hade de endast bevisat om de aldrig bytt sockel, uppenbarligen finns det många anledningar även för dem.
De har däremot varit bättre på att hålla antalet byten nere.

Skrivet av THB:

Källa?
Här måste man nog även väga in respektive möjligheter att ens "fysiskt" göra ett byte (edit: t.ex. fastlödda komponenter, proprietära lösningar osv.) och som dessutom smakar något. Datorer på de socklar som varit uppgraderbara väl och under lång tid bör rimligtvis ha en hyfsat annorlunda statistik än de kortlivade plattformarna. Hade bytet varit möjligt i samma utsträckning som t.ex. att skifta en HDD till SSD så hade det säkerligen varit betydligt vanligare att förlänga livslängden genom cpu-skifte.

Skrivet av THB:

Personligen har jag hunnit köra fyra olika CPU:er på AM4 nu.
På mina Intel-plattformar har det inte varit likadant, men det är som antytt ovan för att det inte gått snarare än att man inte velat göra en uppgradering.
4690K till 5775C var väl senaste stora möjliga bumpen som var aktuell för min del på Intel-sidan (och den var grym), men även det var ett undantagsfall, Broadwell-releasen sågs alltid som en udda fågel och kom efter Skylake.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag! Eller gjorde fram till om med 2003

Numera när nära nog enbart grafikkort och diskar kan överleva snabba generationsskiften, så känns det bättre att byta moderkort, minnen och CPU på samma gång.

Lite därför jag nära nog enbart kör laptops numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gick från 1600x till 5600x. Funderar nu på att löpa linan ut och köpa en 5700X3D på samma moderkort.
Har svårt att motivera ett byte till AM5 när 5700X3D finns. Jämförbar spelprestanda på AM5 kostar runt 6000kr när man faktorerar in moderkort och minne som måste köpas till. Medans endast ny cpu på AM4 kostar 2600kr.

Bättre att vänta in och vara med tidigt på AM6, precis som jag var med AM4.