Oblivion Remastered ute nu

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Tips för er som tycker det är för dyrt kan ju handla på greenmangaming. Blir ca 10€ billigare.

För standard

För deluxe

Edit:
Kom ihåg att man inte kan nyttja steams refund om man köper externt.

Tack för tipset. Kunde inte motstå ett köp. Så det blev Deluxe-edition

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Tack för tipset. Kunde inte motstå ett köp. Så det blev Deluxe-edition

Kul! Blir ett köp för mig med lite senare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Fullpris för en remaster av ett nästan 20 år gammalt spel? Herregud hur pantad får man vara?

Samtidigt hinner man väl glömma så mycket på 20 år att det nästan blir en ny upplevelse*? Om man dessutom vet att man gillade den förra gången är det ju ett mindre riskabelt köp än ett okänt spel.

*Detsamma gäller ju för övrigt även böcker, filmer och tv-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Finns på Gamepass! Tankar för fullt!

Jag min ärthjärna glömde bort att jag hade det på gamepass. Nåväl - Varför inte köpa det igen.

Permalänk
Medlem

Ska tankas hem. Game pass levererar mycket godis. 👍

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

55 Dollars för det ?!?!?
Oh Hell NO!

Permalänk
Skrivet av holo:

55 Dollars för det ?!?!?
Oh Hell NO!

Ok, kan du motivera varför eller trollar du bara?

Ett av de bästa spelen genom tiderna enligt mig och man får många hundra timmars underhållning för de 55 dollarna så jag skulle säga att det är billigt i sammanhanget.

Som jämförelse kostar The Last of us Part 2 remastered lika mycket och ger runt 20-30 timmar underhållning max, så vet inte vad du gnäller över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Ett av de bästa spelen genom tiderna enligt mig och man får många hundra timmars underhållning för de 55 dollarna så jag skulle säga att det är billigt i sammanhanget.

Som jämförelse kostar The Last of us Part 2 remastered lika mycket och ger runt 20-30 timmar underhållning max, så vet inte vad du gnäller över.

Du anser att det är att "trolla" att förkasta en prislapp på 55 dollar (ca 525 kr), vilket naturligtvis inte är en obetydlig utgift för många människor, särskilt i dessa tider?

Skärpning.

Jag kan hursomhelst motivera att inte köpa spelet utan att hänvisa till ekonomiska omständigheter:
Bethesda Softworks LLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Lätt motiverat.
Redan köpt det.
Över 30 dollar är no deal, speciellt inte en för en remake.
Edit. Vet inte vad last of us har med saken att göra men föralldel:
Jag köpte 7 Days to Die för 9 Euro och det har jag nästan 4000 timmar speltid i såååå.
Empyrion gav jag 12 Euro för och har 1300 timmar i.

Jag ser inte korrelationen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Redan crashat för mig 5 gånger, tror jag väntar lite med att spela vidare...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Håller med att 55€ är mycket, men kan man verkligen kalla det för ett 20 år gammalt spel när allt förutom handling är nytt/uppdaterat?

55€ är ju inte fullpris längre, det kom vi fram till häromdagen. 80€ - 100€ kr är den nya normen.

Finns även på Gamepass för den som hellre lägger en mindre summa i en månad för att spela genom det där.

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Du anser att det är att "trolla" att förkasta en prislapp på 55 dollar (ca 525 kr), vilket naturligtvis inte är en obetydlig utgift för många människor, särskilt i dessa tider?

Skärpning.

Jag kan hursomhelst motivera att inte köpa spelet utan att hänvisa till ekonomiska omständigheter:
Bethesda Softworks LLC.

Att kasta skit på något och gnälla utan motivering tycker jag bara skapar dålig stämning och det motiverar att skärpa sig om något. Hade vederbörande skrivit en mening till om varför 55 dollar inte var motiverat för spelet hade iaf inte jag reagerat.

55 doilar är för övrigt inget ovanligt högt pris för ett AAA- eller motsvarande spel av en större studio, dessa har kostat 60-70 dollar vid lansering länge och nu höjs ju ribban kanske till 80+ dollar som nämnts. Jag köper absolut att man inte köper ett spel pga ekonomiska omständingheter men det gäller ju alla spel med motsvarande prislapp i så fall. Det är inte så att just Oblivion Remaster sticker ut på något sätt.

Så right back at you, skärpning.

Permalänk
Skrivet av holo:

Lätt motiverat.
Redan köpt det.
Över 30 dollar är no deal, speciellt inte en för en remake.
Edit. Vet inte vad last of us har med saken att göra men föralldel:
Jag köpte 7 Days to Die för 9 Euro och det har jag nästan 4000 timmar speltid i såååå.
Empyrion gav jag 12 Euro för och har 1300 timmar i.

Jag ser inte korrelationen?

Tänkte främst på AAA spel, därav jämförelsen med en annan remaster som precis släppts till PC. Men köper absolut din motivering.

Permalänk
Medlem

Riktigt tungdrivet om man vill maxa inställningarna, ~60-80 fps på max i 4k med ett 5090, dock så kan man lätt sänka inställningarna en nivå samt sänka lumen någon nivå så får man ut en del mer.

Med det sagt så har jag någon flaskhals då varken cpu eller gpu körs i 100% får gräva i lite mer varför senare, hade inte precis planer på att spela detta nu men fick spelet av en vän.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lómáldir:

Att kasta skit på något och gnälla utan motivering tycker jag bara skapar dålig stämning och det motiverar att skärpa sig om något. Hade vederbörande skrivit en mening till om varför 55 dollar inte var motiverat för spelet hade iaf inte jag reagerat.

55 doilar är för övrigt inget ovanligt högt pris för ett AAA- eller motsvarande spel av en större studio, dessa har kostat 60-70 dollar vid lansering länge och nu höjs ju ribban kanske till 80+ dollar som nämnts. Jag köper absolut att man inte köper ett spel pga ekonomiska omständingheter men det gäller ju alla spel med motsvarande prislapp i så fall. Det är inte så att just Oblivion Remaster sticker ut på något sätt.

Så right back at you, skärpning.

Användaren Holo skrev:

"55 Dollars för det ?!?!?
Oh Hell NO!"

Det var en över huvud taget trivial kommentar, och en förståelig sådan. Det finns väldigt många som väntar med att köpa sina spel tills prislappen sjunkit dramatiskt. Det är ingenting konstigt med det. Det var ju snarare du som tappade fattningen och började gnälla om "trollande" och annat trams, och skapade dålig stämning.

Vad som får anses vara en hög prislapp är för övrigt naturligtvis individuellt. Att 500 kr och mer är mycket pengar för många är självklart och knappast något som behöver spekuleras om särskilt mycket mer. Att "det gäller alla spel med motsvarande prislapp" är också sant, och helt irrelevant för konversationen.

Så återigen: skärpning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Riktigt tungdrivet om man vill maxa inställningarna, ~60-80 fps på max i 4k med ett 5090, dock så kan man lätt sänka inställningarna en nivå samt sänka lumen någon nivå så får man ut en del mer.

Med det sagt så har jag någon flaskhals då varken cpu eller gpu körs i 100% får gräva i lite mer varför senare, hade inte precis planer på att spela detta nu men fick spelet av en vän.

Återigen värdelös CPU-optimering i UE5. Flöt fin fint inne i grottorna men så fort man kommer ut i världen är 9800x3d belastad till 60-70 procent med värdelösa frame times (precis som i STALKER 2)...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Deluxe upgrade för 109 sek med GPU på Xbox.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Återigen värdelös CPU-optimering i UE5. Flöt fin fint inne i grottorna men så fort man kommer ut i världen är 9800x3d belastad till 60-70 procent med värdelösa frame times (precis som i STALKER 2)...

Jag vill minnas att det finns tweaks att lägga till i någon av spelens settings filer som gör det bättre.
Sådant som är universalt för för just UE5 som developers av någon outgrundlig anledning inte lägger till.
Kolla på nexusmods.com om du hittar något där tex.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Angående priset. Om jag har köpt ett spel och det senare kommer ut nya versioner av samma utgivare så anser jag att jag har betalat för dom med.

Skulle däremot en utgivare sluta supporta ett spel helt och en annan utgivare tar sig an spelet, ändrar det, gör det bättre, lägger till nytt osv då är det ett nytt spel.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Citat:

I️ was born 87 years ago. For 65 years I've ruled as Tamriel's emperor. But for all these years, I've never been the ruler of my own dreams.

I have seen the gates of Oblivion, beyond which no waking eye may see. Behold, in darkness a doom sweeps the land. This is the 27th of Last Seed, the year of Akatosh, 433.

These are the closing days of the 3rd Era...and the final hours of my life.

Blir Gamepass, pang på!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ibland känns det värt det att ha gamepass.

För dom som tycker det är för dyrt så användes bara steams DRM, vilket betyder att Blod-Svente och Jocke med kniven bara behövde vänta en kvart på spelet.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Superdumt att "Enter" är enda sättet att välja saker i dialog och lootmenyer (vänsterklick räknas inte). Ska jag verkligen behöva flytta en hand från WASD/mus hela tiden? Wat.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Ingen som testat än som kan bekräfta att konsol och konsolkommandon fungerar även i den här versionen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ingen som testat än som kan bekräfta att konsol och konsolkommandon fungerar även i den här versionen?

Verkar inte gå att få fram konsollen på pc så vitt jag sett. Kollade när brorsan spelade en stund under kvällen och han fick ej fram den. Kanske finns ngn setting man kan pilla på för att få fram den dock, fortsättning följer.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Verkar inte gå att få fram konsollen på pc så vitt jag sett. Kollade när brorsan spelade en stund under kvällen och han fick ej fram den. Kanske finns ngn setting man kan pilla på för att få fram den dock, fortsättning följer.

Min kompis sa att det går men att det diskvalificerar en från achievements. Därför testade jag inte själv.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Min kompis sa att det går men att det diskvalificerar en från achievements. Därför testade jag inte själv.

Jo, så är det ju alltid. Inget jag själv bryr mig om, så det hindrar inte mig.
Men vi får väl se om det kommer fram om det faktiskt, bevisligen går - och fungerar! - eller om de har stympat den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Var är Elder Scrolls VI? Är det detta vi får i väntan på det? Är väl inte helt dumt men 55 Euro för ett annars nästan 20 år gammalt spel känns lite i tyngsta laget.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp när det reas ut senare, Morrowind remaster hade varit så mycket trevligare men Oblivion hade en hel del charm också om man bortser från mainquest så ser fram emot att köra igenom det igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeffan97:

Var är Elder Scrolls VI? Är det detta vi får i väntan på det? Är väl inte helt dumt men 55 Euro för ett annars nästan 20 år gammalt spel känns lite i tyngsta laget.

Jag håller förstås med om att det är hög tid för en ny titel, men jag vet inte om åldern är något att uppröras över (givet att man tar betalt för en nylansering)? Skulle det vara mindre upprörande om det var 10 år gammalt (eller ett)?