Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

I alla fall 24.10.0 har en rätt trist brandväggsläcka. Jag kan inte lista ut från release notes av 24.10.1 om den är fixad där eller inte.

Min begränsade förståelse säger att det rör sig om IPv6 (DNS/UDP) som i begränsade fall kan smita förbi DNS hijacking, dvs trafik inifrån och ut. Det tycks vara kärnan eller konfiguration av kärnan som är buggig. Jag avstår nog 24.10 samt master snapshot ett tag till, eftersom jag använder just den funktionaliteten (adblock-paketet).

Fixat i main/master nu: https://github.com/openwrt/openwrt/commit/5501a502e499e0202bd...

Tycks ha varit Felix som patchat kärnan i jakt på prestanda och glömt UDP, vilket då gjort att paket kunnat ta sig förbi brandväggen. Som vanligt när det gäller honom verkar koden inte ha granskats publikt. Rätt illa och det verkar inte vara utrett exakt vilka konsekvenser det fått.

Fixen tycks vara mer patchning, inte att använda upstream Linux och förlora prestanda. Får väl se om detta resulterar i en CVE. Jag är i alla fall måttligt imponerad och tänker definitivt inte använda 24.10.0 eller 24.10.1.

Permalänk
Medlem

Då var kvällen kommen när flash skulle ske. Får massa fel när jag ska "begär bygge", typ

Error: Impossible package selection
STDERR
STDOUT

Försöker installera luci via ssh men inte helt lätt det heller.

-sh: apk: not found
-sh: opkg: not found

Vi ser om jag hinner grotta här mer eller fortsätter imorgon

Edit: Ok, verkar som att jag ska in med factory.bin först av allt, sedan funkar såklart ssh kommandona

Edit2: Fick igång OpenWRT rätt snabbt, men ganska så brant inlärningskurva. Sätta upp SSID-Guest etc var inte helt enkelt (missade att öppna portar för DCHP/dns)

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, tack, precis vad jag sökte

Utgick från motsvarande för mt7620, körde menuconfig, plockade bort alla targets utom WT3020 (8M).

Bökade även om i openwrt/target/linux/ramips/dts/mt7620n_nexx_wt3020.dtsi, ändrade

partition@0 { label = "u-boot"; reg = <0x0 0x30000>; read-only; };

till

partition@0 { label = "u-boot"; reg = <0x0 0x30000>; read-write; };

En ren chansning att det ska vara "read-write". Google gav väldigt brusiga resultat när jag försökte hitta nån syntaxreferens för device tree. Det värsta som kan hända är väl dock att jag får löda loss chipet och återställa det mha hw-programmerare.

Det kompilerade hursomhelst utan varningar. Har några ärenden att uträtta, så tänkte vänta tills ikväll med att flasha. Funkar det inte, så testar jag att radera raden helt och hoppas på att det defaultar till r/w istället, om ingen vet rakt av vad det ska vara

Flashade imagen från ovanstående operation, funkade utmärkt att i sin tur flasha Breed från den. Ett par noteringar:

- Dokumentationen i OpenWRT-wikin är inte up to date. I aktuella versioner av OpenWRT heter kommandot för att hantera mtd-partitioner rätt och slätt mtd. Det använder dessutom partitionernas faktiska namn snarare än löpnummer (om de inte hade löpnumren som namn tidigare dvs). Körde med andra ord:

mtd unlock u-boot
mtd erase u-boot
mtd -r write breed-mt7620-reset1.bin u-boot

...istället för det som föreslogs på den länkade sidan. Oklart om det hade gått att låsa upp från en officiell image också, problemet kan ha varit att jag pekade på mtd0 enligt dokumentationen när jag försökte, som ju inte finns.

- Build system-dokumentationen föreslår att bygga med "make -j1 defconfig download clean world". Varför -j1? Enda gången jag kan se någon nytta i det är väl om man vill köra kompileringen i "bakgrunden" utan att den käkar upp all tillgänglig cputid typ. Kanske trevligt om man vill göra annat på datorn samtidigt. Personligen skippade jag det för att spara tid, och det funkade utmärkt ändå. Undrar dock om det är något jag missar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

- Build system-dokumentationen föreslår att bygga med "make -j1 defconfig download clean world". Varför -j1? Enda gången jag kan se någon nytta i det är väl om man vill köra kompileringen i "bakgrunden" utan att den käkar upp all tillgänglig cputid typ.

Parallella byggen ger sämre felmeddelanden vill jag minnas. Andra versioner av bygginstruktionerna har sagt att man ska köra med antalet trådar och om det går fel byta till 1 tråd. Det har väl kanske genererat för mycket frågor på forumet eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Parallella byggen ger sämre felmeddelanden vill jag minnas. Andra versioner av bygginstruktionerna har sagt att man ska köra med antalet trådar och om det går fel byta till 1 tråd. Det har väl kanske genererat för mycket frågor på forumet eller något.

Ah, ja, är det på det viset är det ju fullt rimligt att ha med -j1 i de officiella instruktionerna. Den där sortens ständigt återkommande frågor kan bli rätt störiga i längden...

----

Projektet är avslutat med lyckat resultat i övrigt

Byggde en image för Nexx WT3020 med 128MBit EEPROM över natten. Några smärre mods av källkoden för att definiera den nya EEPROM-storleken krävdes. Infon på wikisidan för WT3020 var väl inte helt up to date, men var lätt att bena ut hur man skulle gå tillväga trots förändringarna.

Lödde loss och dumpade originalchipet, en 64Mbit EEPROM ur 25-serien. Skrev dumpen till första halvan av en 128Mbits motsvarighet. Lödde i det i routern, bootade upp, och flashade 16M sysupgrade-imagen som vilken sysupgrade som helst bortsett från undantaget att jag förstås fick bocka i Force flash i och med att modellinfon av naturliga skäl inte stämde överens.

Up & running:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, ja, är det på det viset är det ju fullt rimligt att ha med -j1 i de officiella instruktionerna. Den där sortens ständigt återkommande frågor kan bli rätt störiga i längden...

----

Projektet är avslutat med lyckat resultat i övrigt

Byggde en image för Nexx WT3020 med 128MBit EEPROM över natten. Några smärre mods av källkoden för att definiera den nya EEPROM-storleken krävdes. Infon på wikisidan för WT3020 var väl inte helt up to date, men var lätt att bena ut hur man skulle gå tillväga trots förändringarna.

Lödde loss och dumpade originalchipet, en 64Mbit EEPROM ur 25-serien. Skrev dumpen till första halvan av en 128Mbits motsvarighet. Lödde i det i routern, bootade upp, och flashade 16M sysupgrade-imagen som vilken sysupgrade som helst bortsett från undantaget att jag förstås fick bocka i Force flash i och med att modellinfon av naturliga skäl inte stämde överens.

Up & running:

<Uppladdad bildlänk>

På tal om WT3020, har du också haft problem med att den återställer sig till default någon gång ibland, med ganska långa mellanrum? Har hänt mig 2 eller 3 gånger. Använder den bara då och då så har inte lyckats lista ut något eventuellt mönster.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

På tal om WT3020, har du också haft problem med att den återställer sig till default någon gång ibland, med ganska långa mellanrum? Har hänt mig 2 eller 3 gånger. Använder den bara då och då så har inte lyckats lista ut något eventuellt mönster.

Nä, det har aldrig hänt mig. Å andra sidan använder jag den inte jätteofta heller längre, så kan ju vara en fråga om det att det helt enkelt inte hunnit hända i mitt fall.

Kör du OpenWRT på din också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lite spekulation kring de spontana resetsen förresten. Orkar inte pilla upp WT3020:an igen och eventuellt råka slakta de clips som överlevde gårdagens öppning - ett av dem gick sönder - så har inte mätt mig till något, men kan ge mig på att resetknappen är direktkopplad till nån gpio på SOCen, som mycket sannolikt är någon högimpedansvariant. Noterade även att det inte finns något som helst EMI-skydd.

Antingen kan ingången vara konfigurerad active low med intern pullup över en större resistans, säg > 10 kOhm i alla fall, eller så är den konfigurerad som active high. I det första fallet drar brytaren den från början höga ingången låg genom att jorda den vid påverkan. I det andra fallet dras den från början låga ingången hög genom att brytaren kopplar den till en spänningskälla vid påverkan.

I det första fallet kan resetknappen ha ganska stort övergångsmotstånd och ändå dra ingången låg. Man kan betrakta det som en spänningsdelare med den interna pullupresistansen som Z1 och brytaren som Z2, med ingången i mittnoden. Skulle knappens övergångsresistans exempelvis vara densamma som den interna pullupresistansen, så halveras spänningen i mittnoden. Det är inte helt orimligt att tro att ingången skulle kunna dras låg om det någon gång kommit något som inte ska vara i brytaren, och det råkar vara lite fuktigt i luften, tillräckligt för att ev gegga ska börja leda. Avstånden i en såndär brytare är små.

Är ingången active high kan avsaknaden av EMI-skydd ställa till det. Ledarna på kretskortet kommer agera antenn, och har man otur räcker den inducerade spänningen från någon källa i närheten för att dra ingången hög. Det är väl dock lite av en hypotetisk möjlighet, man brukar köra active low om det inte finns särskilda skäl att inte göra det. En vanlig knappbrytare medför inga sådana.

Möjligheten att det blivit något fel på flashminnet kan man nog förkasta. Det hade märkts på andra sätt också, det vore ju en jäkla slump om det skulle ha tappat datan i just den region som håller konfigurationen, men inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Intressant att WT3020 dyker upp här. Jag modiferade några stycken med 16MB flash för länge sedan och för nästan lika länge sedan gjorde jag en 16MB patch till Openwrt. Vid det tillfället var 22.03 senaste.

Jag märkte dock att wifiprestandan var usel med 22.03 så jag hamnade till slut på v19.07 där prestandan var så mycket bättre.

Kanske dags att patcha upp och testa en aktuell releaste om det är fixat.

Har ni märkt några problem?

Permalänk

Jag har precis blivit kompis med OpenWRT och kan bara säga att jag är imponerad!

Rekommenderar flint2 routern trots seg leverans till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, det har aldrig hänt mig. Å andra sidan använder jag den inte jätteofta heller längre, så kan ju vara en fråga om det att det helt enkelt inte hunnit hända i mitt fall.

Kör du OpenWRT på din också?

Ja, kör OpenWrt på den. Kan nog vara som du säger i ditt andra inlägg.

Det händer tillräckligt sällan för att jag inte tyckt att det är värt att gräva mer i.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbee47:

Hej,

Intressant att WT3020 dyker upp här. Jag modiferade några stycken med 16MB flash för länge sedan och för nästan lika länge sedan gjorde jag en 16MB patch till Openwrt. Vid det tillfället var 22.03 senaste.

Jag märkte dock att wifiprestandan var usel med 22.03 så jag hamnade till slut på v19.07 där prestandan var så mycket bättre.

Kanske dags att patcha upp och testa en aktuell releaste om det är fixat.

Har ni märkt några problem?

Nu är väl mitt underlag kanske inte det bästa, mest bara surfat runt lite som test efter modifikation och installation av 24.10.1, men jo, det är rätt slött. Bredbandskollen ger bara 6.5Mb/s ner och 15.7Mb/s upp. Får liknande hastigheter vid lokala transfers av komprimerade filer till och från filservern. (Tillägg: kopplade upp den mot lokala nätverket via WAN-porten, så är väl NATat mot filservern i vad mån det påverkar prestandan).

Latencyn är inget uppseendeväckande, att surfa runt känns rappt och sådär. Någon millisekund eller två i ping mot lokala maskiner över wifi.

Vad har du för siffror på din router med 19.07? Hoppas fan inte det här slutar i att jag nedgraderar och att 16MB-modifikationen i praktiken blir meningslös

Skrivet av blunden:

Ja, kör OpenWrt på den. Kan nog vara som du säger i ditt andra inlägg.

Det händer tillräckligt sällan för att jag inte tyckt att det är värt att gräva mer i.

Ett enkelt test kunde ju vara att plocka bort resetknappen och se om det upphör att ske. Behöver du reseta kan du bygla lödöarna med ett gem eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett enkelt test kunde ju vara att plocka bort resetknappen och se om det upphör att ske. Behöver du reseta kan du bygla lödöarna med ett gem eller nåt

Det är inte värt att modifiera den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud att sätta upp VLAN - sammanhanget mellan bridge devices, interfaces, devices, firewall zones... blir fort rörigt både i UI och skallen. Igår kväll kände jag mig trögare än på länge och mycket hjälp är från äldre versioner av OpenWrt

Så här har jag förstått proceduren nu men är något jag missat då jag inte kunde få kontakt på portarna jag knöt till min vlan bridge device. Mitt mål är att alla fysiska portar på router ska vara på VLAN10, sedan tillkommer VLAN 20 (main wifi), VLAN 30 (IOT), osv över trådlöst.

1. Devices > Default br.lan > ta bort lan 1, lan 2, lan 3 från bridge ports. (låter dock lan1 vara kvar som conf-port och tar över den när jag kommer åt luci från lan 2 på vlan från min pc tänker jag)
2. Skapa ny bridge device "vlans", binda lan 1, lan 2, lan 3, eth0, wan. Dessa två senare funderar jag över då dom ej är valda i min def. br.lan men alla verkar ta med.
3. Fortfarande på min nya bridge device, under bridge vlan filtering > add vlan (id 10, 20, 30) och tagga/untagga, gör local, primary vlan osv (nu börjar det göra ont i huvudet). Detta skapar software vlan 10, 20, 30...
4. Save/apply någonstans här för att komma vidare, gå till interfaces, knyta till standard br.lan och fortsätta med att confa dessa vlan med ip, dhcp osv.

En del menar på att man behöver ett vlan1 för att få det att fungera, en del menar på att man ska ha ett extra otaggad, obundet vlan som ett "black hole vlan" var ej taggad trafik hamnar... fungerar bättre och säkrare.

Tillsv vill jag bara ha 2 portar på routern som jag kan skriva in mina statiska IP på enheterna som ansluter dit och få kontakt. Säkerhet och bra filtering, routing, regler kan jag bry mig om senare och testa en ändring i taget... så är det bäst att köra allt otaggat först?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortsätter flika in lite budget-tips på OpenWRT kapabla routers.

Amazon säljer Cudy M3000 för 525:-

Det räknas nog som en Mesh-nod mer än en router då den endast har 2st portar, 1st 1Gbps och 1st 2.5Gbps, men den är enkel att installera OpenWRT på och kan givetvis användas precis hur man vill.

Wifi6 - 2.4, 5GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Amazon säljer Cudy M3000 för 525:-

Det räknas nog som en Mesh-nod mer än en router då den endast har 2st portar, 1st 1Gbps och 1st 2.5Gbps, men den är enkel att installera OpenWRT på och kan givetvis användas precis hur man vill.

Wifi6 - 2.4, 5GHz

<Uppladdad bildlänk>

v1 har OpenWrt-stöd, men inte v2, än i alla fall. Så det gäller att veta vad man köper. Att utnyttja ångerrätt för en misslyckad OpenWrt-installation är ju inte en fantastisk ide.

Prisvärd trådad AP skulle jag säga, inte så sexig mesh-nod eftersom den bara har en 5GHz+-radio. Men det beror på användningsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

v1 har OpenWrt-stöd, men inte v2, än i alla fall.

Den svarta modellen finns endast som v1 vad jag vet, så denna känns ganska säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Banana Pi:s nya smart-router kort BPI-RV2 med RISC-V processor finns nu att beställa direkt från tillverkaren på Aliexpress för endast ca 500kr med frakt:

https://www.aliexpress.com/item/1005008834782479.html

Stöd finns redan inlagt i OpenWRT.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har klurat på en bra ntp-server hemma, och den där har stöd för PTP-stämpling i hårdvara (gissningsvis på 2,5Gbps-porten) och kostar typ femhundra spänn. Och RISCV vilket är intressant pga anledningar.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Jag har klurat på en bra ntp-server hemma, och den där har stöd för PTP-stämpling i hårdvara (gissningsvis på 2,5Gbps-porten) och kostar typ femhundra spänn. Och RISCV vilket är intressant pga anledningar.

Ja, jag har varit intresserad att införskaffa den första RISC-V produkten i mitt hem - men har nyligen fått hem Orange Pi RV2 som också går att köra OpenWRT på, så jag nöjer mig med den för tillfället

(det finns en modifierad version av OpenWRT från tillverkaren, men officiellt stöd verkar vara på gång framöver)

Permalänk
Medlem

Spännande här idag när jag skulle ändra lite. Är 99% säker på att jag inte rörde LAN-porten jag var ansluten till men något var säkert fel vid save/apply - fick inte tillbaka länk och inte heller revert-meddelandet som brukar komma när den märker att länk är bort kom. Alla portar verkade stendöda förutom i recovery mode. - återfick aldrig länk med routern efter flash av firmware igen som jag varit tvungen att göra några gånger tidigare.

Fick till slut in standardfirmware med ubi cleaner som @Pulver nämnde i ett av hans inlägg.

Nytt försök med OpenWRT senare.

Visa signatur