Anmäl dig till Roborock Challenge!

Video: Calle bygger epyskt AMD-lego

Permalänk
Melding Plague

Video: Calle bygger epyskt AMD-lego

Calle tar lite paus från grafikkort och processorer och bygger lego istället.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Podiet lyser upp med en läcker effekt"

Visarerå!

Permalänk
Hedersmedlem

Hund! <3

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Ni kan inte fråga er kontakt på AMD om man får köpa ett sett?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag reagerade med nå svart klurigt som rörde sig 😁

Permalänk
Medlem

Lite udda grej men kul.
Ganska läckert när den är upplyst.

Antar att de fyra upplysta blocken på sidorna ska föreställa varsin CCD och sen en stor IOD (I/O Die) i mitten.

Kan inte AMD skicka en AMD EPYC 9335 och kompatibelt moderkort till Calle så han kan jämföra.

Åtminstone enligt Wikipedia så är EPYC 9335 en 32C/64T processor med 4CCD och 1 IOD,
likt den Calle har byggt här.

Permalänk
Discokungen

En av få byggsatser jag känner att jag verkligen vill ha. Finns den ens att köpa?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

"Podiet lyser upp med en läcker effekt"

Visarerå!

Calle bygger epyskt AMD-lego - YouTube
Ca 6:30 in i videon är han färdig med bygget och visar upp den färdigbyggda Epyc Lego processorn.

Permalänk
Medlem

Haha. Det här va första gången jag såg en "review" från Sweclockers och som andra i tråden säger: HUND! hahah! Som hundägare.. MER HUND ÅT FOLKET!

Som datanörd så va det nog första gången i mitt liv som jag vill ha lego.. (jag va mer transformers på 80-talet än lego). Vill bygga en dual Epic rig men tjejen tittar på mig med onda ögat och säger.. "e-no"

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Calle bygger epyskt AMD-lego - YouTube
Ca 6:30 in i videon är han färdig med bygget och visar upp den färdigbyggda Epyc Lego processorn.

Jahaaaaaa! Det lyste så pass lite (borde ha visats med lite dämpad belysning imho) så jag märkte det inte ens. My bad!

Permalänk
Medlem

Kollade lite om det möjligen fanns att köpa och hittade en artikel om ASML gjorde lego på sin High-NA EUV maskin
Lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jahaaaaaa! Det lyste så pass lite (borde ha visats med lite dämpad belysning imho) så jag märkte det inte ens. My bad!

Om man jämför när den visas med podiebelysningen släckt, respektive tänd så märks det ganska markant.

Av de två screenshots jag tog,
På den andra bilden där locket är mera halvöppet och delvis skuggar omgivande belysning så syns det också lite tydligare än på den första bilden med locket helöppet.

Skulle man ha en jättestark belysning så är det sannolikt att den också utvecklar mer värme och skulle kunna riskera att smälta Legobitarna.
Skulle det visas upp i ett i övrigt mörkt rum så skulle det så klart synas ännu tydligare. Men då skulle det å andra sidan kunna vara svårt att se detaljerna på de delar som inte är upplysta.
Hade väl inte skadat att visa både och (denna typ av belysning och mer dämpad rumsbelysning).

Jag såg det ändå.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SwedenVirre:

Ni kan inte fråga er kontakt på AMD om man får köpa ett sett?

Kan kolla om den finns för någon form av försäljning men jag skulle tippa att så inte är fallet. När har frågade oss om vi var intresserade verkade det som att det fanns en väldigt begränsad mängd tyvärr.

Personligen kan jag tycka att AMD borde sälja kitet själva via sin hemsida, eller kanske till och med släppa fler byggsatser av flera olika processorer!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Werner:

Ja, sorry om det inte syntes så tydligt. När jag fotade med dämpad belysning blir det svårt att få till det bra. Antingen exponerar du bilden efter ljuset från byggsatsen och då blir resten av bilden kolsvart, eller så exponerar jag efter det dämpade ljuset och då blir ljuset från byggsatsen helt övexponerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man jämför när den visas med podiebelysningen släckt, respektive tänd så märks det ganska markant.

Av de två screenshots jag tog,
På den andra bilden där locket är mera halvöppet och delvis skuggar omgivande belysning så syns det också lite tydligare än på den första bilden med locket helöppet.

Skulle man ha en jättestark belysning så är det sannolikt att den också utvecklar mer värme och skulle kunna riskera att smälta Legobitarna.
Skulle det visas upp i ett i övrigt mörkt rum så skulle det så klart synas ännu tydligare. Men då skulle det å andra sidan kunna vara svårt att se detaljerna på de delar som inte är upplysta.
Hade väl inte skadat att visa både och (denna typ av belysning och mer dämpad rumsbelysning).

Jag såg det ändå.

Ok!

Skrivet av CrispVanDahl:

Ja, sorry om det inte syntes så tydligt. När jag fotade med dämpad belysning blir det svårt att få till det bra. Antingen exponerar du bilden efter ljuset från byggsatsen och då blir resten av bilden kolsvart, eller så exponerar jag efter det dämpade ljuset och då blir ljuset från byggsatsen helt övexponerat.

No worries alls; det var jag som missade det då det gick förbi ganska snabbt och inte syntes alltför tydligt bara.