Microsoft: 30 procent av vår kod skrivs av AI

Permalänk
Medlem

Dom skall Ersätta C partiledare med AI här är den hemliga koden

10 PRINT "Håll gränsen" : LET X=X+1
20 IF X>20 THEN GOTO 40
30 GOTO 10
40 END

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Med rätt förståelse är LLM's helt magiska till att öka sin egen produktivitet. Jag använder AI nästan dagligen inom arbetet, på fritiden och inom många olika fält. Min egen utveckling har blivit exponentiell på senaste. Då har vi fortfarande ett väldigt antikt gränssnitt till dessa - tangentbord. Den riktiga revolutionen kommer när vi på något sätt kan framföra snabbare vad vi vill göra, ha för output utan att speca upp massa parametrar så den förstår exakt. Ibland får man bråka som bara den när den börjar hallucinera - men ibland sköter den sig fläckfritt väldigt länge och det är nästan magi.

Däremot när man själv är total nybörjare på något så blir det svårt. T.ex har jag kämpat med OpenWrt den här veckan, där man man lade om strukturen för hur man configurerar bara ett par år sedan. Mycket info från gamla versioner är ute på nätet och i LLM's förståelse för applikationen. Då jag själv saknar förståelse (det börjar släppa nu, och jag ser varför det har varit sådan uppförsbacke) kan jag inte självsäkert se var AI:n har fel. Så man får bege ut på nätet själv, googla, söka i forum etc.

Så du menar att jag frågar fel? Eller menar du att den skriver något som man sen, om man har tur bar måste justera lite?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att denna artikeln är skrivet av en AI med tanke på hur bra rubriken blev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Är det kod genererad av AI men testad och verifierad av människor, som stöd i utveckling? Eller är det mer autonomt, en kravserie som matas in och LLMer som sköter både skapandet av lämpliga tester, exekveringen av dessa, samt den iterativa utvecklingen?

Oklart hur det ser ut för kodare, men med de jag jobbar med så verkar AI inte jätte bra på att förstå kontexten bakom all bakomliggande kod som finns i hela projektet. Det kombinerat med att den alltid tror att den gör rätt hjälper inte så mycket. Men AI kan hjälpa en rätt snabbt att lösa vissa problem eller generera snabbt en bas för ny kod som man själv kan bygga vidare på.
Jobbar själv med testning.
AI för testning är ännu värre, jag har inte lyckats använda det på ett vettigt sätt ännu förutom att den kan hjälpa en att brainstorma problem eller bygga bas för testskripts. Ännu mer kontext att förstå för AI och att sen låta den sköta test-jobbet och lita på resultatet låter som en mardröm just nu. Men kanske finns företag som har lyckats bättre med AI, vem vet.

Permalänk
Medlem

Att använda AI för kodning har ju visat sig sänka kvaliten i studier som man gjort, kommer inte ihåg exakt källan men ThePrimeagen har nån video om det. Det är ju inte så konstigt tycker jag eftersom det är väldigt lätt att det blir slentrian att fråga en LLM och sen kopiera in koden utan att riktigt kolla om det stämde. Sen är det även en katastrof om juniora utvecklare använder LLM istället för att handknacka och lära sig förstå språken och verktygen ordentligt innan man tar till stödverktyg som AI.

Jag har själv ännu inte börjat använda AI på jobbet, har provat lite kort men det har varit dåliga resultat och rent felaktiga svar så jag orkar inte med att tjafsa med det i nuläget utan skriver istället själv. Ser även en vinst i att jag då får kolla upp saker på egen hand och hitta tangentiella saker i dokumentation också vilket gör att jag lär mig nya saker på vägen.

Men nog tror jag säkert att det blir aktuellt för de flesta inom utveckling att använda AI så småning om, tycker mest att vi inte är riktigt där än.

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Eller be en AI korrigera alla felaktiga "dem" i en text.

Tack för upplysningen.

Även en jättebra idé, då slipper du och får mer tid över till att göra något roligt på din fritid.
Nu blev jag plötsligt motiverad att börja använda AI!

Permalänk
Medlem

Detta är ju goda nyheter, hur mycket mer kommer att skrivas av AI 2030? 100% av allt vid 2035-2040?
Jag tänker då inte bara för Microsoft utan för hela världen.

Permalänk
Medlem

Om jag vore designer hos Microsoft skulle jag inte känna mig säker för 5 öre.
Men å andra sidan, nu vet vi vad man skyller alla felen på....

Permalänk
Medlem

Det förklarar ju varför Windows 11 är som det är...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

aha det förklarar varför windows 11 är så förfärligt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag hade då aldrig kunnat föreställa mig en värld där man ersätter programmerare innan man ersätter personalen på hamburgerkedjor! Var är mina robotar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag hade då aldrig kunnat föreställa mig en värld där man ersätter programmerare innan man ersätter personalen på hamburgerkedjor! Var är mina robotar?

Du beställer mestadels själv på mcdonalds idag via en skärm, då kan en person jobba i "kassan" och ställa fram maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är lite nyfiken för jag använder inte office, hur kan man göra det sämre?

Det är (förenklat) ett program där man skriver text. Hur kan man sabba det?

Har du sett vilket skit deras nya mailklient är till skillnad för en äkta programvara som inte är ett glorifierat skal via webview?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Så du menar att jag frågar fel? Eller menar du att den skriver något som man sen, om man har tur bar måste justera lite?

Jag gör själv misstaget att "snällt" fråga ofta och är långt ifrån en expert på "prompting". Bästa är att ge väldigt tydliga instruktioner. Tänk dig vad en anställd eller övrig människa hade uppfattat som extremt kallt och dominerande. Hamna i en loop från en rätt öppen begäran där den gör något litet misstag i varje svar och du måste korrigera slutar oftast med att den blir osäker och börjar hallucinera. Vid det läget brukar den få sig en utskällning av mig och med lite tur hamnar den på banan.

Du kan anpassa den också. T.ex har jag fått dra ner ffa chatgpt's käcka ton med en massa emojies och beröm. Du kan prompta ai:n att skriva vettiga instruktioner åt sig själv som du lägger in.

Jag jobbar mycket i projekt och inte nya chattar med gpt. Även om den minns övriga chattar så är det bättre om den har projektfiler att referera till snabbare. Ex. du håller på med Home Assistant, och i projektet har du lagt upp alla dina entities som den kan referera till när den kodar. Du kan även anpassa hur den svarar specifikt i detta projekt.

Sedan är olika LLM's bra på olika saker. Fråga AI:na om detta, dom har bra koll på både andra modellers och sina egna styrkor/svagheter. ChatGPT är användarvänlig, trevlig (för trevlig), Grok är mycket mer pragmatiskt och matar ut kod/instruktioner som bara den - ofta alldeles, alldeles för långa svar och upprepar sig också så den får man hejda "svara så kortfattat du kan". Den är grym på en del saker, och inte så politiskt justerad (spelar roll när man berör makroekonomi etc). Har dock inte betalversion där, så hoppar över till gpt när den säger stopp. Har inte testat jättemånga fler, men lutar åt att man kommer ha en verktygslåda med olika LLM's allteftersom man adopterar detta nya sätt att vara produktiv på.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre? Räknas AI-driven auto-komplettering? Skriver utvecklarna 30% mindre kod, eller är AI bara bättre på att spy ur sig massa kodrader?