Microsoft: 30 procent av vår kod skrivs av AI

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: 30 procent av vår kod skrivs av AI

Satya Nadella avslöjade siffran i ett samtal med Mark Zuckerberg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice M$, då kan ni väl sänka priset iaf ~20% för kunderna. Istället för att öka priserna ständig...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Microsoft går från klarhet till klarhet.

Ett under att Windows ens fungerar så bra som det faktiskt gör. Mest Teams och Office som bråkar för mig på jobbet.

Edit:
Är dock lite tveksam till hur mycket kod som "skrivs" av AI. Handlar väl mer om att sammanställa allt som finns på GitHub och plocka bitar som statistiskt fungerar ihop?

Då är det inte så konstigt att enklare och populära skriptspråk såsom Python är lättare för en AI än "döende" C++ som är betydligt mer komplext och plattformsberoende.

Permalänk
Medlem

koden är väl ok, synd bara att dom använder AI till att föreslå "förbättringar" och features(bra svenska där) också

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Inte undra på att Windows och Office bara blir sämre och sämre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte undra på att Windows och Office bara blir sämre och sämre.

Är lite nyfiken för jag använder inte office, hur kan man göra det sämre?

Det är (förenklat) ett program där man skriver text. Hur kan man sabba det?

Permalänk
Medlem

Förklarar väl ett o annat

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Är det kod genererad av AI men testad och verifierad av människor, som stöd i utveckling? Eller är det mer autonomt, en kravserie som matas in och LLMer som sköter både skapandet av lämpliga tester, exekveringen av dessa, samt den iterativa utvecklingen?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Så klart att dom vill spä på hypen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är lite nyfiken för jag använder i office, hur kan man göra det sämre?

Om du behöver ställa den frågan, så är jag faktiskt lite tveksam till att du ens använder Office.

Se bara hur Office 365 har förstörts från att vara en Win32-applikation till att bli ett resurshungrigt missfoster med Edge WebView2.

Prestandan i Excel är exempelvis betydligt sämre jfm tidigare.

Inte så konstigt att PowerBI fortfarande kör Win32 för mer krävande delar.

Permalänk
Medlem

Nej, det var inte det han sa. Han sa att 30% av koden skrivs MED HJÄLP av AI, inte att den är skriven av AI.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om du behöver ställa den frågan, så är jag faktiskt lite tveksam till att du ens använder Office.

Se bara hur Office 365 har förstörts från att vara en Win32-applikation till att bli ett resurshungrigt missfoster med Edge WebView2.

Prestandan i Excel är exempelvis betydligt sämre jfm tidigare.

Inte så konstigt att PowerBI fortfarande kör Win32 för mer krävande delar.

Gick lite fort där. Skulle stå "jag använder INTE office"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nej, det var inte det han sa. Han sa att 30% av koden skrivs MED HJÄLP av AI, inte att den är skriven av AI.

Så är det antagligen, men det är absolut inte det han sa.

Frågan var "Do you have a sense of how much of the code -- like what percent of the code that's being written inside Microsoft at this point is written by AI, as opposed to by engineers?"

Och svaret i slutändan "... so I would say maybe 20-30% of the code that is inside of our repos today in some of our projects are probably all, uh, written by software".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Gick lite fort där. Skulle stå "jag använder INTE office"

Då hänger jag med!

Själv vidhåller jag att Microsoft Office hade sin peak för ungefär 15 år sedan (tänk Windows 7). Allt annat är främst anpassningar för "nya tekniker".

Nu senast är självklart även AI inbakat i Office, vilket segar ned allt som har med rättstavning att göra.

Permalänk
Medlem

Förklarar ju en hel del, i kombination med att de har outsourcat sin QA till användarna sedan tio år tillbaka.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så är det antagligen, men det är absolut inte det han sa.

Rubriken är ju lika förbaskat missvisande, för han säger 20-30% "..in some of our projects .." om ditt citat stämmer.

Permalänk
Medlem

Det är flera stora företag som har kommit med liknande påståenden. Den gemensamma nämnaren är att de alla "säljer" AI, så jag skulle ta påståendet med en nypa salt.

Frågan är hur man ens kan veta att en kod är genererad av AI, och hur många manuella justeringar som har gjorts innan den har skickats in till repositoriet.

Men det sker en stor förändring. Säkert 80 procent av den kod jag skickar in grundar sig från AI. Varför? För att det går mycket snabbare. Allt jag behöver göra är att verifiera att det ser ut som jag vill. När utvecklare kan producera mer väljer tyvärr många företag att säga upp folk i stället för att öka produktionen, vilket sannolikt kommer att ha stor påverkan på arbetsmarknaden framöver.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Känns som om de använder AI för mer än bara kod när man ser på den förvirrade designen som Teams har.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Förklarar ju en hel del, i kombination med att de har outsourcat sin QA till användarna sedan tio år tillbaka.

De kan väl outsourca QA till sin AI om den nu är så otroligt bra. Men kanske de redan gjort det, därav alla problem för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare alltid sett sweclockers som lite av en fristad där alla användare är för och tycker om att hjälpa varandra att "hänga med" i all ny teknik som kommer.

I och med AI verkar det däremot ha skett ett skifte där många användare främst försöker försvara sin egen kompetens och påstå att deras kompetens minsann aldrig kan ersättas av "någon maskin" vilket jag tycker är synd.

Vi är just nu inne i "nästa" industriella revolution och jag är grymt imponerad av hur långt språkmodeller har kommit på så kort tid, framtiden är än mer spännande och det kommer inte dröja många år innan merparten av allt kodknackande utförs av AI.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då hänger jag med!

Själv vidhåller jag att Microsoft Office hade sin peak för ungefär 15 år sedan (tänk Windows 7). Allt annat är främst anpassningar för "nya tekniker".

Nu senast är självklart även AI inbakat i Office, vilket segar ned allt som har med rättstavning att göra.

Instämmer fullständigt. Det blir inte bättre heller av att Microsoft konto numera är ett absolut krav för alla utgåvor av Office sedan Office 365/2021.

Intressant nog så upptäckte jag häromdan att Office XP, inte har några problem som helst med att läsa word-dokument skapade i Office 2021. Så det är ju, tack och lov, fullt gångbart att använda gamla versioner utan all enshittification.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

I och med AI verkar det däremot ha skett ett skifte där många användare främst försöker försvara sin egen kompetens och påstå att deras kompetens minsann aldrig kan ersättas av "någon maskin" vilket jag tycker är synd.

Kan delvis hålla med, men många av oss har även varit med vid tidigare skiften.

Minns när man hävdade att Word skulle göra webbutvecklare arbetslösa i och med att det gick att spara i HTML.

Sen är programmering långt mer än enbart syntaxen för mig.

Att låta AI skriva syntax är utifrån exempelvis Gherkin är något jag välkomnar med öppna armar.

Känns inte mycket konstigare än att låta en kompilator skapa binärer utifrån ANSI C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

”skrivs av mjukvara”, det vill säga genereras av AI

Det där är ju inte alls att likställa. Finns massor av kodgenerering som inte har något med AI att göra.

För mig låter det som att Satya duckade den faktiska frågan, snarare än att det betyder att 20-30% är AI-genererat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om de nu använder AI och de tenderar att öka användandet, så gör datahackarna arbetslösa. Använd AI på ett förnuftigt sätt och inte bara för att spara på personal. - Dags att gnugga geniknölarna Microsoft !!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja... och vad... 10%? av tiden i mjukvaruutveckling går åt till att "skriva kod"
Congrats MS

// skrivit kod i 20 år, vara 15 på heltid :S

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Dem marknadsför sin egen AI på ett subtilt sätt.

Kanske är lite off-topic men jag tror inte AI är speciellt pålitligt när det kommer till kodgenerering.

Sedan ungefär två år tillbaka så har jag sett att medarbetare tar kod som är genererad av AI för att dem själva tänker att det går snabbt att lösa problemet på ett snabbt sätt. I slutändan när man frågar i en code-review så blir det snabbt genomskinligt att man inte riktigt har koll på hur koden fungerar eller om det hade gått att göra på ett effektivare sätt som minskar boilerplate-kod avsevärt eller att det helt enkelt redan finns en inbyggd funktion i ramverket att använda istället.

Jag tror att man gör sig själv irrelevant om man börjar nyttja AI till kodgenerering utan att förstå sig på vad man gör eller hur saker fungerar,
copy + paste on steroids.

Att däremot generera JSON eller något yml-template känns ganska vettigt att göra med hjälp av AI.

Permalänk
Medlem

Förtydligande: det gäller "vissa projekt" (generera testfall? ), och det granskas och godkänns av faktiska utvecklare. Som tur är. För Microsoft. Än så länge. De kunde ju sparka sitt test-team för en bunt år sedan vilket var en satans dålig idé, så självklart kommer de ta nya idiotiska beslut i samma riktning.

Glorifierad autocomplete, LLM-baserat kommer aldrig att bli mer än det.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag har tidigare alltid sett sweclockers som lite av en fristad där alla användare är för och tycker om att hjälpa varandra att "hänga med" i all ny teknik som kommer.

Vi är just nu inne i "nästa" industriella revolution och jag är grymt imponerad av hur långt språkmodeller har kommit på så kort tid, framtiden är än mer spännande och det kommer inte dröja många år innan merparten av allt kodknackande utförs av AI.

Det är inte riktigt det jag ser.

Poängen jag ser oftast mot LLM-kod är nog ändå att kvalitén på koden i många fall inte är så bra. Koden är inte bättre än träningsmaterialet och det finns väldigt mycket dålig kod att hitta på ställen som GitHub, både i hur omständiga lösningarna är och vilka subtila säkerhetshål som dyker upp. Sedan finns det såklart också LLM:er som ska försöka identifiera dessa problem i kod skriven av människor men det är inte de som hamnar i rampljuset.

Utvecklingen som vi dock inte vill se är programmeringsspråk som blir obegripliga för människor med försumbar vinst i prestanda och ett hagel av inherenta säkerhetshål som konsekvens. Notera att det inte nödvändigtvis är nya språk vi pratar om, det kan vara en trend i existerande språk också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Datavetare

Tvivlar på att "AI" kommer helt ersätta programmerare i närtid.

Däremot är det redan nu absolut kritiskt för programmerare att bli väldigt bekväm med att använda LLMs. Likt allt annat är inte en LLM en ersättning för bristande kunskap och förståelse. De som vägrar "AI" kommer tappa i produktivitet, lite som att hålla fast vid assemblerprogrammering när resten av världen gick vidare med högre nivå språk.

De stora bristerna inträffar när man använder LLMs för att utveckla kod man inte fullt ut förstår koden och/eller domänen. Då är det mest bara tur om det råkar fungera korrekt. Men det ändra inte att dagens LLMs är en enorm boost när de används på rätt sätt, är redan lite "StarTrek" över hur man kan interagera med datorn idag.

Nadella nämner att Microsoft ser stora fördelar med att använda "AI" för t.ex. code-review. Helt med här, likt hur en kompilator är väldigt bra att påpeka fel i rätt specifika detaljer som för en människa är "men man fattar ju vad som menades" tar LLMs det än nivå till och kan väldigt ofta peka på detaljer som må kompilera och kanske är rätt, men som sannolikt är ett misstag.

LLMs är också väldigt bra på att föreslå samt till viss grad även skriva tester.

I nuläget går det nog i första hand fel när man låter LLMs skriva lite väl mycket av koden samtidigt som man rätt mycket ignorerar tester samt inte fullt ut förstår kod och/eller domän.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Jag tycker datorforumsmedlemar överlag alltid har varit skeptiska till ny teknik. Som folk hånade dessa amerikaner runt år 2009 som stod i kön fler timmar för att få senaste iPhonen, så mycket prat det var att en vikbar skärm ej skulle gå att göra osv.

Nå jag själv har gjort rätt mycket kodgeneringen och min åsikt om ämnet är att det är roligt att göra, i praktiken så är det inte alltid lika roligt. Det är för att personen som matar in data i något ta excelark så följer de ej specifikationerna, de hittar på egna regler och anser sig att de kan skriva en kommentar vid sidan av som förklarar.
Och man som utvecklare ser felet, man kan fixa till dem själv, problemet är att denna tid att fixa till får man ej göra på arbetstid, sedan när de uppdaterar deras material med något så kommer samma Excel-fil med samma fel igen.
Man måste få de som skriver in data att göra korrekt och det vill de ej göra när det är ett annat bolag. För det uppstår en arbetskostnad som ingen vill betala för.

Jag ser då AI inom kodgenerering något som skulle kunna göra det lättare, man kan göra en lösning som accepterar att användare skriver in informationen lite olika och det tolkas rätt ändå.