Permalänk

Lön: 34 500
31 år
friskvård 5000
Tjänstetelefon brukar bli nyaste Samsung då jag gillar Android
Tjänst: IT-Tekniker i storstad, fast kommunalt. Föredrar trygghet just nu i livet. Kanske går över till privat sektor igen snart för
få ett rejält lönelyft. Men väldigt svårt att slå distansen jag har till jobbet just nu, plus att jag kommer och går som jag vill.

Väntar fortfarande på nya lönen 2025, men blir retroaktivt som vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Yrke: Rådgivare inom kommersiell fastighet
Lön: 40 000 dkk, ca. 62 000 kr i nuvarande växelkurs
Bonus: Baserad på företagets, avdelningens och enskild prestation. Vet ej normal storlek än, kanske 1-2 månadslöner.
Ålder: 27 år
Erfarenhet: 0 år, rätt ur Universitetet
Förmåner: 1-2 dagar/v remote, 5 veckor semester, lunch för 400 DKK/månad, dansk friskvård(inte som svenskt friskvårdsbidrag), semesterersättning, 4% av bruttolön i pension.

Kan uppdateras lite, samma plats och tjänst.

Lön: 41000 DKK
Bonus: Senaste bonusen var 40000 DKK
Ålder: 28
Förmåner: 6 veckor semester, 10% bruttolön i pension. Resten är som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Kan uppdateras lite, samma plats och tjänst.

Lön: 41000 DKK
Bonus: Senaste bonusen var 40000 DKK
Ålder: 28
Förmåner: 6 veckor semester, 10% bruttolön i pension. Resten är som innan.

Bor du i Sverige eller Danmark med tanke på skatterna?
Hur mycket skattar du av 41 papp DKK inkl svenska inbetalningar?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Bor du i Sverige eller Danmark med tanke på skatterna?
Hur mycket skattar du av 41 papp DKK inkl svenska inbetalningar?

Bor i Malmö så drar nytta av växelkursen och lägre levnadskostnader jämfört med att bo i Köpenhamn.
Som nämnts tidigare är skatten högre men tack vare ovanstående så får jag ut en relativt bra lön netto i SEK, varierar med valutan men har väl oftast varit mellan 38-42k SEK ut per månad.

Man betalar 8% på bruttolönen i ”arbetsmarknads-bidrag” och sedan 38% i A-skatt på resterande lön. Brukar bli ungefär 14000 DKK i skatt.

Eftersom min huvudsakliga inkomst är i Danmark så skattas min löneinkomst där, inget jag kan ändra på. Svenska inbetalningar vet jag inte vad du syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Bor i Malmö så drar nytta av växelkursen och lägre levnadskostnader jämfört med att bo i Köpenhamn.
Som nämnts tidigare är skatten högre men tack vare ovanstående så får jag ut en relativt bra lön netto i SEK, varierar med valutan men har väl oftast varit mellan 38-42k SEK ut per månad.

Man betalar 8% på bruttolönen i ”arbetsmarknads-bidrag” och sedan 38% i A-skatt på resterande lön. Brukar bli ungefär 14000 DKK i skatt.

Eftersom min huvudsakliga inkomst är i Danmark så skattas min löneinkomst där, inget jag kan ändra på. Svenska inbetalningar vet jag inte vad du syftar på?

Och sen 2700 på tågkortet över bron? Som man visserligen får göra diverse avdrag på senare i deklarationen
+ du bränner ganska mycket tid i pendling, inte sant?

Oavsett så lönar det sig i slutet av dagen för dig:) Personligen står jag inte ut med danskan och är för bekväm att lägga mer än 15 minuter dörr till dörr på jobb (har idag 2 minuter). Jobbar nu med en från Jylland, jag fattar ingenting

Permalänk
Medlem

Lön: 54000
36 år
Förmån: 6500kr friskvård, vilken telefon som helst med tak på 9k, krav 4 dagar på kontoret men ingen skäller på en om man jobbar 3-4 dagar remote. Privat sektor och inom byggbranschen. Stockholm.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sceptic:

Jag refererade till eventuella svenska pensionsinbetalningar... fast vid eftertanke blandade jag ihop dig som anställd med svenska konsulter uthyrda i Danmark. Känner några sådana.
Dom får själv betala in till svensk pension från uppdragsintäkten.
Du kommer dock få pension från Danmark som täcker de år du är anställd där.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Och sen 2700 på tågkortet över bron? Som man visserligen får göra diverse avdrag på senare i deklarationen
+ du bränner ganska mycket tid i pendling, inte sant?

Oavsett så lönar det sig i slutet av dagen för dig:) Personligen står jag inte ut med danskan och är för bekväm att lägga mer än 15 minuter dörr till dörr på jobb (har idag 2 minuter). Jobbar nu med en från Jylland, jag fattar ingenting

Med den senaste tidens växelkurs får jag tillbaka väldigt bra med pengar i deklarationen eftersom jag köper biljetter i SEK och får skatteåterbäring i DKK.
Dörr till dörr ca 1h, så inte särskilt farligt i mitt tycke när det är ett Öresundståg mest. Läser böcker på tåget så har gett mig en god vana faktiskt.
Folk pendlar dessutom typ lika länge inom stor-Köpenhamn…
Jag har lärt mig Danska och gått kurser, så är inte något problem för min del, men kräver ju en del pannben helt klart. Danskar gillar danska.

Skrivet av Honk:

Jag refererade till eventuella svenska pensionsinbetalningar... fast vid eftertanke blandade jag ihop dig som anställd med svenska konsulter uthyrda i Danmark. Känner några sådana.
Dom får själv betala in till svensk pension från uppdragsintäkten.
Du kommer dock få pension från Danmark som täcker de år du är anställd där.

Ah precis, min firma ger (vilket är rätt standard men inget lagkrav) 10% av bruttolönen i inbetalning till pension. Men sen kan jag ju spara privat i Sverige eller be firman ta mer av min bruttolön till inbetalningen i Danmark om jag vill. Lönar sig inte än med min låga lön, men med progressiv skatt kan det kanske löna sig senare om man har högre lön.

Permalänk
Medlem

Yrke: 3d artist, egen firma.
Lön: 52200kr
Erfarenhet: ca 20 år.
Ålder: 43
Utbildning: ingen
Stad: Stockholm
Fördelar: Jobbar när jag känner för det och bestämmer själv hur jag vill jobba och vad jag vill ha i lön och förmåner.
Nackdelar: Jobbar lite för mycket under vissa perioder och sitter ner för mycket.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Yrke: Projektinköpare
Erfarenhet: 5,5 år
Lön: 48k (Inte haft årets höjning ännu)
Ålder: 32
Utbildning: 2 år YH + 3 år högskola
Placering: Göteborg

6v semester, 5k friskvård, dator & mobil om jag vill, ?.

50 jämnt efter årets höjning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De flesta verkar få 2 papp överlag i lönehöjning.
Vissa sticker ut med allt från 4-8 papp men de kan nog räknas på ena handens fingrar.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

@Honk: % är mer intressant eller?
2 papp om man tjänar 20k är ju riktigt bra, men tjänar man 100k i månaden så täcker det inte ens inflationen.

Jag fick 7% förra året (justeringen sker från 1 juli, men betalas retroaktivt med oktober lön), så får se vad det blir i höst. Hoppas på 5%.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Honk: % är mer intressant eller?

Helt korrekt. Min poäng var att det verkar överlag finnas en psykologisk gräns att ge mer än 2k +/-0.5k.
Har man lägre lön blir 2k en bra procentsats.
Har man högre lön motsvarar 2k ca årets avtal.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

De flesta verkar få 2 papp överlag i lönehöjning.
Vissa sticker ut med allt från 4-8 papp men de kan nog räknas på ena handens fingrar.

900kr för min del så finns uppenbart de som ligger lägre också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

900kr för min del så finns uppenbart de som ligger lägre också

Då kanske 900 motsvarar årets avtal runt 3% för din lönenivå?
Annars har du (kanske) blivit lurad av din arbetsgivare.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Då kanske 900 motsvarar årets avtal runt 3% för din lönenivå?
Annars har du (kanske) blivit lurad av din arbetsgivare.

Njä, det ör ganska precis hälften av 3% av min nuvarande lön. Men bolaget jag är på (och väldigt många andra) har det tufft, så det blev inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig. Har själv fått liknande sunkökning för några år sedan vilket innebar att jag bytte jobb inom ett halvår och gick upp 12% i lön.
Jag är beredd att göra om denna resa om nuvarande arbetsgivare halkar efter fastän de gör stora vinster.
De har förlorat många bra erfarna medarbetare som lämnade för 3-4 år sedan pga detta. Sedan ändrade de policyn för att minska skadan. Tillsvidare verkar de hålla sig till planen men när ekonomer i toppen sitter och räknar på vinst är det lätt att falla tillbaka till gamla normer och kortsiktigt tänkande.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Lite lägre ökning i år än tidigare men det är okej. Kan inte förvänta sig 5000+ varje år.

Ny lön: 57 200 kr
Ökning: 2 200 kr

Jobb: Applikationskonsult inom Dynamics 365.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Hsr en liten fundering på vad ni tycker är rimligt att få i löneökning.

Jobbar som Utvecklare på ett litet bolag men som blev uppköpt av ett större bolag för många år sedan, så vi har väldigt bra förmåner osv utifrån detta.

Jag har jobbat där i 3 år nu och min chef har "tagit" bort stämpeln som junior på mig nu och att jag då blir mid-level eller "bara" utvecklare kan man säga.

Under året som varit har jag varit ansvarig för ett projekt som få i teamet skulle klara av och gjort en migration som gjort att vi kan använda oss av många nya funktioner i ett ramverk vi använder. Utöver det så har jag tagit en mycket större plats i teamet och jobbar effektivt.

Tidigare i år så blev jag även mentor till en LIA-student och det har gått toppen, både i min roll som mentor och även för honom. Han kommer få en anställning hos oss.

Det jag nu undrar. Jag och den nyanställde har liknande utbildningar (YH 2 år) och hans ingångslön blev 1000 kr mindre än vad jag har idag (ligger på 38k).

Det som ska tilläggas är att chefen har satt mig på nivån "överpresterande" och det är den näst högsta man kan få utifrån skalan, men med den rollen jag har så är det iprincip oerhört sällsynt att man skulle kunna få högre.

Jag har alltså möjlighet att få högre än de 3% som är enligt kollektivavtalet.
Förra året sa chefen att min lön är på tok för låg och höjde den med 9% och gick då från 35122 till 38k.

HR har sista ordet så han kan inte sätta vad han tycker att jag förtjänar men han säger även att han fortfarande tycker jag ligger alldeles för lågt.

Vad tycker ni är rimlig ökning och vad borde jag nöja mig med? (Det ska tilläggas att vårt bolag går oerhört bra och visar oerhört bra siffror)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

Jobbar som Utvecklare på ett litet bolag men som blev uppköpt av ett större bolag för många år sedan, så vi har väldigt bra förmåner osv utifrån detta.

Jag har jobbat där i 3 år nu och min chef har "tagit" bort stämpeln som junior på mig nu och att jag då blir mid-level eller "bara" utvecklare kan man säga.

Under året som varit har jag varit ansvarig för ett projekt som få i teamet skulle klara av och gjort en migration som gjort att vi kan använda oss av många nya funktioner i ett ramverk vi använder. Utöver det så har jag tagit en mycket större plats i teamet och jobbar effektivt.

Tidigare i år så blev jag även mentor till en LIA-student och det har gått toppen, både i min roll som mentor och även för honom. Han kommer få en anställning hos oss.

Det jag nu undrar. Jag och den nyanställde har liknande utbildningar (YH 2 år) och hans ingångslön blev 1000 kr mindre än vad jag har idag (ligger på 38k).

Det som ska tilläggas är att chefen har satt mig på nivån "överpresterande" och det är den näst högsta man kan få utifrån skalan, men med den rollen jag har så är det iprincip oerhört sällsynt att man skulle kunna få högre.

Förra året sa chefen att min lön är på tok för låg och höjde den med 9% och gick då från 35122 till 38k.

HR har sista ordet så han kan inte sätta vad han tycker att jag förtjänar men han säger även att han fortfarande tycker jag ligger alldeles för lågt.

Vad tycker ni är rimlig ökning och vad borde jag nöja mig med? (Det ska tilläggas att vårt bolag går oerhört bra och visar oerhört bra siffror)

Allt under 45k tycker jag låter för lågt om personen som precis började fick 37k

Nu är jag inte aktiv inom din bransch men hos bygg får man en skillnad på 70% i början.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Yrke: Säljare verktygsmaskiner till Industrin
Erfarenhet: 15år
Ålder: 41
Utbildning: Livets hårda skola.
Grundlön: 65500
Bonus: Normalt ca 5K / mån beroende på hur företaget presterar (Samtliga anställda får detta oavsett position)
Provision: Ca 400 000-500 000 / år (1% av min personliga försäljning, och har budget på 30 000 000 SEK)

Övrigt:
50 semesterdagar / år då jag inte får övertidsersättning.
Rixkort med 4 lax / mån.
Tjänstebil med förmån: Just nu Tesla Model Y LR DM
Dubbelt traktamente varav 50% får skattas på såklart
Friskvårdbidrag: 5000:- /år

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

Du bör ligga närmare 45k, om inte över.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Forskare inom naturvetenskap, stor anläggning i Lund
circa 50k i bruttolön, 40 år, såklart phd och 15 års erfarenhet efteråt
32 dagar semester, 1800 i friskvård
väldigt mångsidig jobb utöver själva forskning: delvis projekt management, delvis programmering, delvis user support, delvis teknisk stöd (instrument design och utveckling, maintenance, osv)
flexitid med cirka 40 timmars/vecka
tycker mckt om jobbet då det är sjukt intressant dock känns att skulle kunnat betalas bättre

Permalänk

Yrke: 3d grafiker inom spelbranschen
Erfarenhet: 5-6 år (inom denna yrkesrollen)
16 år inom reklam/art

Ålder: 42

50 k
30 dagars semester
4,5 k Friskvårdsbidrag
Distansarbete 2 dagar i veckan
Flextid (inom rimliga gränser)

Lönesamtal innnan sommaren så får de om det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Njä, det ör ganska precis hälften av 3% av min nuvarande lön. Men bolaget jag är på (och väldigt många andra) har det tufft, så det blev inte mer än så.

Har arbetsplatsen kollektivavtal så är det minst 3% som gäller.
Men, eftersom det är en pott kan någon få exempelvis 1% och någon annan 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har arbetsplatsen kollektivavtal så är det minst 3% som gäller.
Men, eftersom det är en pott kan någon få exempelvis 1% och någon annan 5%.

Beroende på avtal så finns en miniminivå också,har för mig vi har 1100kr. Inte tittat vad den landande på ,vart klar igår innan strejl skulle påbörjas under kommande veckan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Yrke: Team leader produktionslina
Erfarenhet: 8 år (1 år som TL)
Ålder: 31
Utbildning: Teknisk utbildning för el och hybridfordon.
Grundlön: 31000
Tillägg: 3000 som TL
Bonus: Beror på om företagets årliga mål uppnåtts. 0-8% av ackumulerade årslönen.
Förmåner: 3000 friskvårdsbidrag, gratis kaffe, billig restaurangmat och underhållningsrum för alla anställda

Permalänk
Medlem

är lönerna högre i stockholm än på landet? hur är det för en vanlig medioker nyexad högskoleingenjör?

funderar om det är ekonomiskt värt att flytta dit, skatterna är ju också 4% lägre än där jag bor. många bäckar små

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

är lönerna högre i stockholm än på landet? hur är det för en vanlig medioker nyexad högskoleingenjör?

funderar om det är ekonomiskt värt att flytta dit, skatterna är ju också 4% lägre än där jag bor. många bäckar små

Generellt ja, men sen är ju hyror/bostadspriser ganska saftiga också ( man kan iofs bo i kommuner som Haninge/Huddinge osv som är "billigare", men då måste man ju ha en ängels tålamod med pendeln)

Förstahands kontrakt på hyresrätter är ...tufft

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Ja men allt omkring är dyrare

Visa signatur