Samlingstråd LG OLED 2024 (A4/B4/C4/G4/Z4)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MatteKalle:

Nån som vet om/hur man kan få fram vilken upplösning som för tillfället visas? Specifikt är jag intresserad av att kunna kontrollera vilken upplösning som körs i specifika appar i webos.

Om du är ute efter svar på frågan "vilken upplösning kör netflix/prime/SVT/etc. på streamen just nu?" så är det troligtvis bortom WebOS perspektiv. Den funktionen måste varje individuell app själv implementera, likt YT:s stats for nerds och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Det händer tyvärr inget oavsett hur många gånger jag trycker på den gröna knappen. Det kanske bara funkar på externa källor och inte i webbs?

Ah stämmer säkert, använder inte webos och antog att det är samma där.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om du är ute efter svar på frågan "vilken upplösning kör netflix/prime/SVT/etc. på streamen just nu?" så är det troligtvis bortom WebOS perspektiv. Den funktionen måste varje individuell app själv implementera, likt YT:s stats for nerds och liknande.

Jag tänker att tvn borde kunna känna av vilken upplösning som körs och visa det. Alltså oavsett om det är en app via webbos som körs eller nån extern källa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MatteKalle:

Jag tänker att tvn borde kunna känna av vilken upplösning som körs och visa det. Alltså oavsett om det är en app via webbos som körs eller nån extern källa.

För WebOS i förhållande till appen är det rimligen inte annat än appens viewport, typiskt då att appen kör en viewport på 1920x1080 eller 3840x2160. Vad varje app strömmar eller renderar internt är just internt.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag får tid att äntligen köpa en tv. Såg att c4 är mer prisvärd än g4 nu då det inte är någon rea på g-serien längre (då kan man ju lika gärna köpa g5 sen). Vet någon ifall det går bra att installera väggstativ till c4/5 eller g4/5 på såna "akustiska" ribbväggar?

Permalänk
Medlem

30% rabatt på G5 @ Webhallen med kod!

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en LG C4 77" som just nu kostar 23,000 kr fram till 11 maj. Det är ett riktigt bra pris, men att kunna få den billigare är ju ännu bättre, så om någon vet om en rabatt eller liknande så får ni gärna hojta till.

Permalänk
Medlem

@Agima: Börjar låta som en repig skiva här men direkt via LG (inloggad medlem) och med rabattkod från Benify kan du köpa en C4 77" för 20 277,18 kr. Ett bra / helt OK pris! Sällan varit billigare om vi exkluderar specialkampanjer och events från till exempel Power och butiksöppningserbjudanden från Webhallen.

LG:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled77c44la/

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Glöm inte att registrera dig och logga in för att få den fullständiga rabatten.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Agima: Börjar låta som en repig skiva här men direkt via LG (inloggad medlem) och med rabattkod från Benify kan du köpa en C4 77" för 20277,18 kr. Ett bra / helt OK pris!
LG:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled-evo/oled77c44la/

Rabattkod:
BENI25_ALLALG

Glöm inte att registrera dig och logga in för att få den fullständiga rabatten.

Lycka till!

Det var snabbt pinkat. Slog till direkt och gjorde en beställning. Tack för rabattkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agima:

Det var snabbt pinkat. Slog till direkt och gjorde en beställning. Tack för rabattkoden.

Grymt! Otroligt mycket TV för pengarna, själv nöjd C3 77"-ägare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Grymt! Otroligt mycket TV för pengarna, själv nöjd C3 77"-ägare!

Den kommer ersätta en LG C1 77" så jag förväntar mig en märkbar uppgradering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Agima:

Den kommer ersätta en LG C1 77" så jag förväntar mig en märkbar uppgradering.

Inte superdrastisk, såvida man inte är fintrimmad på skillnaderna förstås. Skillnaden C1->C4 är att C4:n bör upplevs lugnare i bilden, tydligare i nyansering (mindre posterisering och mindre synliga halvtoner), jämnare över ytan och då ljusstarkare på ett sätt som inte alltid märks direkt mer ljus utan att den håller starkare lägstanivåerna där ljusa scener inte tappar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte superdrastisk, såvida man inte är fintrimmad på skillnaderna förstås. Skillnaden C1->C4 är att C4:n bör upplevs lugnare i bilden, tydligare i nyansering (mindre posterisering och mindre synliga halvtoner), jämnare över ytan och då ljusstarkare på ett sätt som inte alltid märks direkt mer ljus utan att den håller starkare lägstanivåerna där ljusa scener inte tappar lika mycket.

Efter att ha jämfört modellerna så är det inte är så stor skillnad som jag förväntade mig när det gäller 3 generationer. Att reflexbehandlingen på C1 får betyget 9.3 medans C4 får 6.5 är nog det som förvånade mig mest, och med tanke på att jag har flertalet takfönster så blir det en rejäl nedgradering. Känns som att jag borde avbeställa och leta efter något annat.

Edit: Jag valde att avbeställa. För att inte gå OT och diskutera olika märken i en tråd som handlar om just LG så kommer jag ta diskussionen i rätt tråd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Agima:

Efter att ha jämfört modellerna så är det inte är så stor skillnad som jag förväntade mig när det gäller 3 generationer. Att reflexbehandlingen på C1 får betyget 9.3 medans C4 får 6.5 är nog det som förvånade mig mest, och med tanke på att jag har flertalet takfönster så blir det en rejäl nedgradering. Känns som att jag borde avbeställa och leta efter något annat.

Edit: Jag valde att avbeställa. För att inte gå OT och diskutera olika märken i en tråd som handlar om just LG så kommer jag ta diskussionen i rätt tråd.

Åh, du är ännu ett offer för rtings presentation av siffror och hur detta misstolkas. Rtings gör väldigt bra saker men deras presentation leder påfallande ofta till missuppfattningar. Rtings har testat reflexfilter under två olika metoder på C1 och C4 och detta är tydligt när du kollar de individuella testerna. Jämförelsefunktion tar inte hänsyn till detta utan jämför det gamla testet med endast ett av tre av de nya deltesterna.

C1 och C4 har inte helt identiska reflexfilter men de beter sig likadant som det varit i snart 10 år med OLED:arna. Det är inget stort ändrat på den fronten. Så avbeställ inte av fel orsak nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åh, du är ännu ett offer för rtings presentation av siffror och hur detta misstolkas. Rtings gör väldigt bra saker men deras presentation leder påfallande ofta till missuppfattningar. Rtings har testat reflexfilter under två olika metoder på C1 och C4 och detta är tydligt när du kollar de individuella testerna. Jämförelsefunktion tar inte hänsyn till detta utan jämför det gamla testet med endast ett av tre av de nya deltesterna.

C1 och C4 har inte helt identiska reflexfilter men de beter sig likadant som det varit i snart 10 år med OLED:arna. Det är inget stort ändrat på den fronten. Så avbeställ inte av fel orsak nu.

Innan jag tog beslutet att avbeställa så hade jag redan läst om deras uppdaterade testmetoder.

Det är inte bara reflektionerna som avgjorde utan också sådant som att bilden får en grönaktig ton om man inte sitter rakt framför när man tittar. Verkar vara ett vanligt problem när man läser på nätet och flera recensenter tar även upp detta. Ratings själva skriver att LG hörde av sig och sa deras exemplar är "så dåligt det kan bli" men det är ju ingen tröst då jag finner det förvånande att man som tillverkare accepterar detta alls. Känner att jag inte är villig att rulla tärningen och hoppas på att få ett exemplar som har minimalt men detta problemet.

Rtings hade en undersökning på deras sida om detta med grönaktig ton och enligt svaren så var C4 den modell som hade flest problem, 3 av 10 upplevde problem i varierande form. Och när man ser på deras tester överlag så har problemet blivit vanligare med åren. Grafen innefattar samtliga märken, och inte bara LG.

Min C1 var min första OLED från LG och den hade jag inga direkta problem med. Tycker att en 3 generationer nyare TV bör prestera markant mycket bättre på alla plan vilket den tyvärr inte gör.

Eftersom jag har en så ljus lägenhet med flera takfönster så är kanske Mini-LED bättre. Sålde av min C1 innan jag flyttade så jag vet inte hur en OLED presterar här.

Även om Ratings testmetoder har uppdaterats så förutsätter jag att när man tar kort så gör man det under samma ljusförutsättningar och med samma kamerainställningar. Skillnaden är stor.

C1.

C4.

Hur som helst så har jag avbeställt och jag kommer läsa runt på nätet under några dagar och kolla efter olika alternativ som jag sedan eventuellt kommer fråga om i din tråd som jag länkade till ovan, och du får gärna komma med din input då med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Agima: Jag har testat alla LG:s OLED-generationer från första modellen som kom 2013. Det filter som sitter där under de 8 åren från C6:n till C4:n är i grunden densamma. Inte exakt men i på en nivå att man måste ställa dem bredvid varandra för att avgöra vilka små skillnader det är.

Rtings foton är inte 100 procent rätt eller jämförbara de heller eftersom det är variationer i kameror också. Kameror fångar också ljus på sätt som inte stämmer överrens med hur ögonen fungerar. Där har jag genom åren observerat hur de mäter en viss ljusnivå medan fotot berättar en liten annan historia när man kör jämförelser och särskilt då jämförelser mellan modeller där som är några år åtskiljda i sina tester. Plus alla andra faktorer som kan variera under de tre år som skiljer tillfällena åt fotografierna. Likt armaturen i de lampor de använder när de fotar av reflexerna. Bara något så enkelt som en ny firmware till kameran kan ge variationer. Det går inte att konsekvent ta foton för helt exakta jämförelser.

Jag tror det finns ett par stycken här i forumet som bytt från en något äldre LG-generation till en C4 och kan intyga om att även om reflexfiltret inte är exakt detsamma, så är det i stor identiskt i hur filtret fungerar i rummet.

Upplever du idag tydliga problem med att din C1 blir turkos i vinkel? Testa detta och tänk istället att en C4 blir motsvarande grön istället. Grönt är sämre på så sätt att man märker av förändringen mot grönt mer än vad man märker av förändringen mot turkos, för det är biologiskt tingat.

Däremot kan du tänka rätt med en bättre mini-LED ifall du ser ett behov av mer ljusstyrka. Tänk bara att majoriteten LCD:er jämfört med C4:n har betydligt sämre reflexfilter och dessutom tappar betydligt mer i vinkel. Där kan du snabbt få en jämförelse på rtings. I den vinkel C4 får en synbar grönton (och äldre modeller får en turkos ton) kommer i princip alla LCD:er mattas av, bleka ur och FALD:en syns hur den tänder och släcker.

För att få något motsvarande i fråga om reflexfilter och vinklar (ur soffsynpunkt) behöver du en mini-LED som är på toppnivå, likt Sony Bravia 9 och Samsung QN95. Kliver du under den nivån kommer du visserligen få märkbart mer ljus än C4:n men du får också ta del av nya nackdelar likt ännu sämre vinklar och ännu sämre reflexfilter.

Prismässigt kan modeller likt Sony Bravia 9 och Samsung QN95 göra att du hamnar på OLED G4-nivån. Och då lär en G4 vara den förbättring du söker eftersom dessa har så gott som obefintliga problem med vinklar – även i extremfall – och ger någonstans 40–50 procent mer ljus än C4:n. Där har du den förbättring du söker.

Permalänk
Medlem

Är man perfektionist med ett detaljöga så är nog G4 och kommande G5 ett mycket bättre val. C står för cheap (B för brutal cheap) och är till för massmarknaden som inte har så höga krav på mikrodetaljer och vill ha en stabil Oled till ett rimligt pris. Just nu är faktiskt C4 brutalt billig med ett stort lager hos butikerna, åtminstone 65".

Vet inte hur LG ska bli av med sitt stora restlager på modellerna från förra året.. Själv bevakar jag LG G5 men verkar vara trögt att få in den och det står 15/5. Hoppas på en bra deal till hösten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Garpen0:

Är man perfektionist så är nog G4 och kommande G5 ett mycket bättre val. C står för cheap (B för brutal cheap) och är till för massmarknaden som inte har så höga krav på mikrodetaljer och vill ha en stabil Oled till ett rimligt pris.

Jag som nyligen körde igenom en The Frame 2024 gillar relativiseringen i din beskrivning av C- och B-serien.

Permalänk
Medlem

Köpte just en LG 77 C4 för ca 20k direkt från LG med Benify-rabatt, tack för tipset 👍 dessutom en soundsbar med 50% rabatt (+Benfiy).

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag som nyligen körde igenom en The Frame 2024 gillar relativiseringen i din beskrivning av C- och B-serien.

Laxpuddingen, jag är väldigt tacksam för dina tv-inlägg här på forumet. Har mätt lite ljus i mitt vardagsrum och vet att jag kommer ha ganska mycket ljus från fönstersidan in på tvväggen. Speciellt från sjön från vilket ljuset studsar. Är G serien bättre lämpad än C för att limitera så mycket som möjligt ljus?

Visst kan man säkert dra för nån gardin om man ska se film, men inte för allt tittande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gluon:

Laxpuddingen, jag är väldigt tacksam för dina tv-inlägg här på forumet. Har mätt lite ljus i mitt vardagsrum och vet att jag kommer ha ganska mycket ljus från fönstersidan in på tvväggen. Speciellt från sjön från vilket ljuset studsar. Är G serien bättre lämpad än C för att limitera så mycket som möjligt ljus?

Visst kan man säkert dra för nån gardin om man ska se film, men inte för allt tittande.

G-serien är kanske marginellt bättre på att hantera reflexer men ingen skillnad som är distinkt. Däremot har den mycket mer ljus för de stunder det krävs att lysa ut rummet när mörkläggningen inte längre är adekvat. Om du har räckvidd i budgeten för en G4 finns det egentligen ingen anledning till att välja en C4 – annat än de sparade tusenlapparna då.

Samt som alltid: hur fungerar TV:n du har idag? Du kanske sitter på en TV i samma situation som redan från början är sämre en OLED C4 på allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samt som alltid: hur fungerar TV:n du har idag? Du kanske sitter på en TV i samma situation som redan från början är sämre en OLED C4 på allt detta.

Har aldrig ägt en tv. Hade projektor med ramduk förut så är inte direkt bortskämd med ljusstyrka. Å andra sidan är ju en duk inte som en stor spegel, och ganska behaglig på det sättet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gluon:

Har aldrig ägt en tv. Hade projektor med ramduk förut så är inte direkt bortskämd med ljusstyrka. Å andra sidan är ju en duk inte som en stor spegel, och ganska behaglig på det sättet

Hade du projektorn på samma plats, så kommer en C4 flerfaldigt överrösta projektorn med sin ljusstyrka och bilden fortfarande fungera i situationer där projektorbilden blev helt uppäten av ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hade du projektorn på samma plats, så kommer en C4 flerfaldigt överrösta projektorn med sin ljusstyrka och bilden fortfarande fungera i situationer där projektorbilden blev helt uppäten av ljus.

Låter ju ändå OK. Har nog snöat in mig för mycket på att g-serien visar mer riktig vit vit osv. Men så har man ju sett hockey med projektor på en grå högkontrastduk, och man har inte brytt sig nämnvärt :D. Men får se om det kommer mer rabatter på G serien, pga garantilängd osv.

Permalänk
Bildexpert 📺

"...mer riktigt vit" = hur man brukar beskriva ljusstyrka och där är G-serien just ljusstarkare. G-modellerna kan producerar fler fotoner om det krävs. De är dock lika riktiga (och av rätt sort) oavsett man väljer B-, C- eller G-serien.

Permalänk
Medlem

Ni som beställt direkt från LG hur gick hemleveransen till? Behöver jag vara hemma från kl 8-17 på en vardag eller var det mer flexibelt?

Visa signatur

9800X3D, RTX 5080 | AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av hur 42an funkar som datorskärm?

Jag var inne på att skaffa en C2 eller C3 en gång i tiden (minns inte exakt vilken), men avstod eftersom man då var tvungen att göra en del trix med tredjepartsprogram osv för att få det att fungera bra med dator. Är det fortfarande så idag, eller har det blivit enklare?

Jag använder datorn mest till surf och YouTube, men tänkte även koppla in min PS5. Tror ni 42an skulle vara lämplig för detta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cosmo_k:

Jag skulle gissa att LG:s 42-tums TV-modeller räknas till en av världens vanligaste bildskärmar i dagsläget. Att i fall man räknar ihop C2, C3 och C4:or som sålts för att gå som bildskärm till en datorn snarare än en traditionell TV-roll, är dessa tillsamman om inte världens mest sålda bildskärm, så åtminstone på topp tio.

Så ja, fungerar med dator och kräver lite mer och annat handhavande än en typisk bildskärm. Extraprogram är inget måste men underlättar. PS5 är förstås inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag var inne på att skaffa en C2 eller C3 en gång i tiden (minns inte exakt vilken), men avstod eftersom man då var tvungen att göra en del trix med tredjepartsprogram osv för att få det att fungera bra med dator. Är det fortfarande så idag, eller har det blivit enklare?

Jag använder datorn mest till surf och YouTube, men tänkte även koppla in min PS5. Tror ni 42an skulle vara lämplig för detta?

Jag är supernöjd med min. Känner inget behov av någon extra mjukvara, i alla fall i Windows 11. Det enda jag stör mig på är att undertexter är kolsvarta i VLC, när man kör HDR.

Vad väntar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Jag är supernöjd med min. Känner inget behov av någon extra mjukvara, i alla fall i Windows 11. Det enda jag stör mig på är att undertexter är kolsvarta i VLC, när man kör HDR.

Vad väntar du på?

Efter lite googling så verkar det som att skärmens största "downfall" är att text inte är superskarp vid te.x surf eller allmänt "windowsande", hur upplever du det?