Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bäddat in mitt.

<Uppladdad bildlänk>

Husdjur kom åt plasthöljet över tid blev det allt sämre...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Flyttat fibern till mitt patchskåp på annat ställe genom rör. Resten av dosorna samt strömförsöjning är alltså flyttat.

Det ser bättre ut idag, gamla bilder.

OBS! Själva flytten av fibern in i det skåpet gjordes av Telias underleverantörer då de äger den utrustningen och man bör inte pilla själv på den.

Snyggt! Har ganska tunn vägg så inte så mycket plats. Ville egentligen sätta det i garaget som är på andra sidan väggen där jag satte nätverksuttagen men det fick jag inte för telia. Så jag satte uttag som går in i garaget i flexslang, sen upp på vinden till en patchpanel. Sen har jag därifrån då kablar ner till rummen. Har enplansvilla så underlättar rejält.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex

Jo, man får ju anpassa efter verkligheten. Mitt sitter på yttervägg, med ganska mycket luft då ytterlagret är tegel. Sedan, precis som du, patchpanel, ett 6U skåp, är ibyggd på loftet, högst upp under nocken. Tyvärr hade jag egentligen velat ha en 9U där så det är lite trångt, men tillräckligt. Klassisk 1 1/2 plans villa med 60gr tak...

Sedan är det ju lite utmaningar att dra vidare, men än så länge har jag lyckats få till det där jag vill ha uttag, mest ovanvåningen, men också till garaget där jag har ett serverskåp med 3 st SuperMicro servrar.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Kanskje OT med, no med utomhus kameror . Måste man tänka på nått speciellt med Poe kablar utomhus? Shielded ? Metallkontakter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Kanskje OT med, no med utomhus kameror . Måste man tänka på nått speciellt med Poe kablar utomhus? Shielded ? Metallkontakter ?

Vet inte om det är något speciellt som gäller för kontakterna, men först och främst vill du ju ha kabel som är tänkt för utomhusbruk så att den inte vittrar sönder efter några år av solljuset.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska ersätta lite hårdvara på landet, är det nån som kör UX7 och har nått att säga om den? Det är en 100/100 lina, men sånt kan ju ändras med tiden.

I dag har jag en RT-AC68U som börjar bli till åren. Är väl mest orolig för att UX6 är aningen under måttlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Shielded, minst CAT6. Eftersom det går utomhus bör det vara jordat, men samtidigt skall ju din patchpanel också vara jordad i så fall. Annars är det liasom meningslöst med shielded.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

kanske aningen overkill för min setup, men jag vill verkligen ha en gateway fiber:)

hittar dock ingenstans där den finns att handla, vet att dom är anningen eftertraktade men någon kanske har nått tips

/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

kanske aningen overkill för min setup, men jag vill verkligen ha en gateway fiber:)

hittar dock ingenstans där den finns att handla, vet att dom är anningen eftertraktade men någon kanske har nått tips

/h

UI store verkar ha i lager 😊
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-advanced-hosting/p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

jaja, nu blev det beställt
6´e maj leverans, trevligt om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Den modellen av ”Fiber” UXG verkar inte ha inbyggd cloud key. Bara för info.

UCG-Fiber (inbyggd)
UXG-Fiber (ej inbyggd, måste manageras genom extern controller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

UCG-Fiber (inbyggd)

det är lurigt det där och tack för headsup, men jag har beställt den med cloud key som jag ville ha
lite luddig i vilken modell jag sökte

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

jaja, nu blev det beställt
6´e maj leverans, trevligt om det stämmer

Nice, trodde det var den modellen du ville ha så därför jag länkade just den, bra att du var uppmärksam.

Det brukar gå fort med deras leverans, hänt att jag fått det dagen efter beställning 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

UCG-Fiber (inbyggd)

Märkligt att de har exakt samma pris. Hur tänkte de där?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Märkligt att de har exakt samma pris. Hur tänkte de där?

För att det troligen är samma eller ytterst snarlik hårdvara? Att ha en inbyggd controller är antingen en fördel eller en nackdel beroende på hur man tänkt använda den, så det är inte nödvändigtvis något värdehöjande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För att det troligen är samma eller ytterst snarlik hårdvara? Att ha en inbyggd controller är antingen en fördel eller en nackdel beroende på hur man tänkt använda den, så det är inte nödvändigtvis något värdehöjande.

Hade ju kunnat ha en ”fysisk” knapp som är lite gömd, typ som med reset knapp där man stänger av eller på controller. Är säkert nästan identiska enheter som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hade ju kunnat ha en ”fysisk” knapp som är lite gömd, typ som med reset knapp där man stänger av eller på controller. Är säkert nästan identiska enheter som du säger.

Ja, det hade ju känts som en mycket smartare och mycket mer flexibel lösning. Smidigare om man som kund själv kan välja om man vill använda en extern adminkontroller+cam hd (tex. CloudKey+), eller använda dessa funktioner internt i routern (som tex. i Gateway Fiber).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

det är lurigt det där och tack för headsup, men jag har beställt den med cloud key som jag ville ha
lite luddig i vilken modell jag sökte

hmm..det går långsamt det här, hittar ingen info om hur många dom har i lager heller.

"Tracking Information
Pending
Waiting For Processing...."

Permalänk
Medlem

Min ER-6P saknar möjlighet köra QoS och hardware offloading samtidigt. Vad för router skulle klara av det? Jag har bara mediakonverterare samt switch inkopplat till den. På Uniquits hemsida kan man inte jämföra med utdaterade modeller.

En ny routern ska väggmonteras på befintlig routers plats. Och den sitter ungefär så långt bort från där jag och frugan befinner oss varför inbyggd AP är helt onödigt. PoE behöver den däremot. Jag vill inte gärna betala mer än 3500 kr.

UniFi-controllern är hostad på Home Assistant.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Min ER-6P saknar möjlighet köra QoS och hardware offloading samtidigt. Vad för router skulle klara av det? Jag har bara mediakonverterare samt switch inkopplat till den. På Uniquits hemsida kan man inte jämföra med utdaterade modeller.

En ny routern ska väggmonteras på befintlig routers plats. Och den sitter ungefär så långt bort från där jag och frugan befinner oss varför inbyggd AP är helt onödigt. PoE behöver den däremot. Jag vill inte gärna betala mer än 3500 kr.

UniFi-controllern är hostad på Home Assistant.

Behöver du passiv PoE så är det nog lättast att behålla ER-6P och använda den som PoE switch, det är ont om nya Unifi prylar som stödjer passiv PoE. Finns en adapter Instant Outdoor PoE Converter som gör om PoE till passiv 24V.

Billigast blir det med en Cloud Gateway Ultra (ingen PoE) men då får du flytta Unifi-controllern till denna.
Gjorde precis detta och det gick smidigt.
Gateway Fiber har PoE men ganska låg budget. En Lite 8 PoE + och Cloud Gateway Ultra blir billigare och bättre PoE budget.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Behöver du passiv PoE så är det nog lättast att behålla ER-6P och använda den som PoE switch, det är ont om nya Unifi prylar som stödjer passiv PoE. Finns en adapter Instant Outdoor PoE Converter som gör om PoE till passiv 24V.

Billigast blir det med en Cloud Gateway Ultra (ingen PoE) men då får du flytta Unifi-controllern till denna.
Gjorde precis detta och det gick smidigt.
Gateway Fiber har PoE men ganska låg budget. En Lite 8 PoE + och Cloud Gateway Ultra blir billigare och bättre PoE budget.

Switchen är inte inkopplad på PoE till routern så kanske inte nödvändigt med PoE på routern. De sitter ändå väggmonterade bredvid varandra.

Migrera controllern har jag gjort två gånger redan. Från en utdaterad UCK Gen1 till Docker och sen till HA via officiella tillägget (som jag är helnöjd med och slipper krånglet med MongoDB).

Tittade på UCG Ultra och den såg rätt bra ut. Kan vara värt 1400 kr. Principiellt är jag emot att köpa nytt när det fungerar.

Om jag ska ha någon bättre är UCG Fiber given som bara är 20 euro dyrare på Ubiquitis hemsida än UCG Max medan Inet är 500-800 kr dyrare. Hmm. Jag ska kolla vidare på vad det är för skillnad på processorerna. När min bindningstid tar slut om några månader kommer det bara vara 10 kr i skillnad på 250/250 och 500/500 (och ytterligare en tia mer för 1000/1000). Då vill jag ha QoS för att kunna balansera bredbredden.

Väggfästet från Ubiquiti är skamligt dyrt. Det måste gå att göra billigare själv.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Om jag ska ha någon bättre är UCG Fiber given som bara är 20 euro dyrare på Ubiquitis hemsida än UCG Max

köpte precis en max. och utan diskar er ju fiber 100eur dyrare typ, mao almost 50% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

hmm..det går långsamt det här, hittar ingen info om hur många dom har i lager heller.

"Tracking Information
Pending
Waiting For Processing...."

för att citera mig själv... så verkar den dyka upp idag

nån som har tips på vart man får tag i en m.2 tray till den, vad jag förstår så är det samma till max

edit: tacksam om någon sitter på ett tips med en lämplig 512gb el 1024gb m2 disk

Permalänk
Medlem

Ska hjälpa en kompis att få in internet i hans kontor som ligger 30 m från huset med fri sikt. Har kört en Mikrotik Wireless wire där men den har dött.

Om jag ska ha ett Ubiquiti-alternativ nu, vad är mest prisvärt? Två stycken NanoStation loco M5?

Edit: Gräva kabel är inget alternativ pga berg, lite asfalt och en önskan om att lämna trädgåden orörd.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ska hjälpa en kompis att få in internet i hans kontor som ligger 30 m från huset med fri sikt. Har kört en Mikrotik Wireless wire där men den har dött.

Om jag ska ha ett Ubiquiti-alternativ nu, vad är mest prisvärt? Två stycken NanoStation loco M5?

Edit: Gräva kabel är inget alternativ pga berg, lite asfalt och en önskan om att lämna trädgåden orörd.

Ja ett par sådana hade jag kört. Tänk på att poe injektor får köpas till på loco-modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag kör med

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uap-ac-mesh

och bytt antenn till

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/accessories-pro-ap-...

Funkar riktigt bra, kört i två år nu. Jag har en stuga på andra sidan tomten, och det var skönt att bara kunna köra riktat. Jag har inte stenkoll på NanoStation-brygga, men du behöver en AP även i andra änden har jag för mig?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kör med

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uap-ac-mesh

och bytt antenn till

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/accessories-pro-ap-...

Funkar riktigt bra, kört i två år nu. Jag har en stuga på andra sidan tomten, och det var skönt att bara kunna köra riktat. Jag har inte stenkoll på NanoStation-brygga, men du behöver en AP även i andra änden har jag för mig?

Det är två olika typer av produkter. UAP-AP-Mesh är en AP, NanoStation är en Point-to-Point-länk som man rent konceptuellt bör tänka på som en kabel. Därför behöver man nätverksutrustning på andra sidan den länken också, ja. Fördelen är att det brukar bli stabilare och snabbare än att försöka skicka WiFi från en AP långt bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är två olika typer av produkter. UAP-AP-Mesh är en AP, NanoStation är en Point-to-Point-länk som man rent konceptuellt bör tänka på som en kabel. Därför behöver man nätverksutrustning på andra sidan den länken också, ja. Fördelen är att det brukar bli stabilare och snabbare än att försöka skicka WiFi från en AP långt bort.

Inget i mitt inlägg hävdade något annat, jag poängterade lättheten att kunna köra med en enda riktad antenn, och att man annars även behöver en AP i andra änden. Men folk orkar väl inte läsa.

Jag får ut 450 Mbit i stugan cirka 30 meter bort i ur och skur - och som bonus extremt bra wifi i hela trädgården åt det hållet.

En Loco M5 verkar ha 10/100 Mbit interface enligt Ubiquitis hemsida…vilket ju är riktigt dåligt? Dock har jag sett exempel på länkar på typ en kilometer - men om frågeställaren har 30 meter förordar jag nog min lösning…

Bäst är väl en UniFi Bridge på 60 GHz-bandet och superstabil gigabitlänk, men dom kostar väl uppåt tio tusen.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ubb

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Inget i mitt inlägg hävdade något annat, jag poängterade lättheten att kunna köra med en enda riktad antenn, och att man annars även behöver en AP i andra änden. Men folk orkar väl inte läsa.

Jag får ut 450 Mbit i stugan cirka 30 meter bort i ur och skur - och som bonus extremt bra wifi i hela trädgården åt det hållet.

En Loco M5 verkar ha 10/100 Mbit interface enligt Ubiquitis hemsida…vilket ju är riktigt dåligt? Dock har jag sett exempel på länkar på typ en kilometer - men om frågeställaren har 30 meter förordar jag nog min lösning…

Bäst är väl en UniFi Bridge på 60 GHz-bandet och superstabil gigabitlänk, men dom kostar väl uppåt tio tusen.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ubb

Det var mer ett förtydligande att de inte är riktigt jämförbara, även för andra som läser inläggen.

Det finns någon modell med 1 Gbit/s-interface också har jag för mig. Var den jag tänkte på. 100 Mbit/s är precis som du säger inte fantastiskt direkt.

Ja, din lösning är också ett möjligt alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har jag fått UCG-Fiber på plats och satt upp APn, en U7 Pro XG. Monteringen blev mycket lättare när jag skaffat kontakter som passade kabeln, efter tips här i tråden. Wifi funkar fint så när som på ett problem...

Huset har två plan och trappan i mitten, så jag tänkte att om jag sätter AP i taket ovanför trappan så når den hela huset, och jag klarar mig på en ensam AP. För säkerhets skull så simulerade jag det hela i Unifi design center, och tänkte mycket och noga på hur jag skulle få murstocken (som också är mitt i huset) att störa så lite som möjligt. Men jag missade helt en annan detalj:

Dold text

Plåtskåpet på bilden är mycket riktigt säkringsskåpet! Förutsägbart nog har jag en stendöd kon genom den tredjedel av huset som ligger bakom väggen med skåpet. Inte så farligt som det kunde ha varit, det mesta av den skär innertak, väggar, garderober mm., så den märks egentligen först utanför huset. Men uppfarten utanför får en ganska stor död zon, som börjar redan på entretrappan.

Så nu funderar jag på alternativa placeringar av AP, och på möjligheten att skaffa en till AP (men i så fall blir det något billigare än Pro XG).

Min första tanke är att flytta AP lodrätt ned en våning, och sätta i innertaket på våningen under. Men då är följdfrågan, täcks övervåningen rimligt bra av en sådan lösning? Någon här som har testat?

Edit: efter lite mer testning så tror jag inte längre att säkringsskåpet är den största boven, utan snarare en kombination av skåpet, golvet mellan våningarna, brotakets takpannor och lite till. Men min fråga om att flytta ned AP en våning kvarstår!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Oegat Får du dålig täckning eller vad är problemet?
jag har samma hårdvara som dig och är inte svin imponerad av APn.
Min gamla AmpliFI täckte huset bättre.

Visa signatur

^^^
@¿@
o