Veckans fråga: Planerar du att uppgradera till en Gen 5-SSD?

Permalänk
Medlem

Kanske överväger det framgent när pris och värme inte är ett problem. Min system-ssd är en stackars 250gb Gen 3 så det hade inte varit otänkbart att bumpa upp den om något år eller två.

Sitter med en 2tb gen4 för film/musik/serier bibliotek och en 2tb gen4 för spel. Sistnämna skulle jag fasen gått upp på 4 tb men ja ja...

Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig, har ett Asus Hero på väg som klarar av att driva 3x5.0 + 2x4.0 M.2 NVME SSD så det finns i pipelinen. Har bra erfarenhet av Kingston SSD, har flera stycken och ingen har krånglat. Samsung och även WD ser man ofta att det buggar för folk på hårdvaruforum, man ser sällan Kingston i det sammanhanget.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Nej men ge oss typ gen 4 med 30 öre per gb istället

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

Sitter med 1 512 gb gen3 som c disk. En 2 tb Gen 4 som spedltisk och en 1tb Gen 5 som redigeringsdisk för Mina filmjobb. Men även om jag ibland använder raw videofiler I 6k så kommer jag inte upp i så höga hastigheter att jag behöver gen 5.

Permalänk
Medlem

SATA börjar bli lite lång i tanden men duger till det mesta och PCIE 3.0 är det inget som helst fel på, att jag råkar ha en PCIE 4.0 är nog mest en slump.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Skulle visserligen vara intressant att veta hur laddningstider i spel påverkas i ett sånthär generations-skifte... För kommer det till att ladda ner spel och dylikt så blir fiberkopplingen oftast flaskhalsen ändå. Personligen sitter jag på 1 Gigabits lina om jag inte minns fel.

Antar man då och då flyttar en fil också. Men mina användningsområden idag varken kräver eller utnyttjar? högre hastigheter.
Visst flyttar man en fil då o då, men det är så sällan, och de är så små att det inte blir relevant. Vill hellre ha större ssder för billigare peng.

Permalänk
Medlem

Köpte en gen 5 när jag byggde nytt men tvivlar på att skillnaden mot en gen 4 är märkbart stor i praktiken.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kingston FURY släpper sin första PCIe 5.0 NVMe-SSD och vill undersöka hur stort uppgraderingssuget är bland SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

detta svarsalternativ fanns inte med .. hmm "Inga, jag håller mig till Gen 3 tills vidare" för det gäller för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Skulle visserligen vara intressant att veta hur laddningstider i spel påverkas i ett sånthär generations-skifte... För kommer det till att ladda ner spel och dylikt så blir fiberkopplingen oftast flaskhalsen ändå. Personligen sitter jag på 1 Gigabits lina om jag inte minns fel.

Antar man då och då flyttar en fil också. Men mina användningsområden idag varken kräver eller utnyttjar? högre hastigheter.
Visst flyttar man en fil då o då, men det är så sällan, och de är så små att det inte blir relevant. Vill hellre ha större ssder för billigare peng.

Skillnad på att ladda in spel och ladda ner spel. 1 Gbit/klarar ju t o m en HDD. Däremot att starta redan nedladdade spel och laddningstider inuti spelen är en annan sak men där snackar vi rent akademiska skillnader mellan PCIe 3 och 5 i de tester jag sett. Så personligen skulle jag ju välkomna lägre priser speciellt som privatperson.

På jobbet har jag väl några tillfällen där snabbare disk skulle spara tid men oftast går man ju och tar en kaffe eller passar på att sträcka på sig en sväng när det ska läsas in stora mängder data. Så även där hade det nog varit trevligare med lägre pris så vi kan gå över till SSD och 10 GBit i vår nätverkslagring.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte haffa en när det är någon bra rea för att ersätta den jag har nu, för den är bara på 500GB och lite väl liten. Jag tror väl inte att det kommer vara någon sådär jättestor skillnad i praktiken om jag ska vara ärlig, det är mest för att jag nu har stöd för pcie5-diskar på moderkortet och det är skoj att kolla hur höga siffror man får i benchmarks.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av evil penguin:

Mitt intresse för PCIe 5.0 SSDer har i princip väckts först nu i och med SM2508; den nya kontrollern verkar ju mycket lovande sett till att få värmeutvecklingen under kontroll.
@CrispVanDahl @Rosenvik kan månne t.ex. denna enhet eller annan SM2508-baserad enhet hamna i ett test snart? Gärna då med extra fokus på värmesituationen kontra prestanda för 5.0-enheter, dvs hur bra SM2508 lever upp till vad det skrutits om på förhand?

Dock är ju priset väl högt per TB i dagsläget, jag behöver i ärlighetens namn volym mer än jag behöver PCIe 5.0-prestandan jämfört 4.0. Men något slags villhöver har väl börjat vakna till iaf, i väntan på rätt pris.

Dessa två ligger på skrivbordet så något kul ska vi nog kunna hitta på.

Permalänk
Medlem

Nja, inget som lockar nämnvärt. Visst, högre hastigheter och fler IOPS är aldrig fel, men för mitt vardagliga bruk - inklusive foto- och videoredigering på hobbynivå så räcker 4.0 mer än väl, och givet att jag skulle behöva byta plattform i övrigt för att dra nytta av det så blir det väldigt dyra IOPS. Kanske blir aktuellt med en 6.0 till nästa plattformsbyte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Discokungen
Skrivet av evil penguin:

Poängen med den här "nya vågen" baserad på SM2508 (inkl. Kingston Fury G5 som sponsorn för denna fråga vill sälja) är väl just att värmeproblemet ska vara under kontroll jämfört den första vågen av PCIe 5.0 SSDer: https://www.sweclockers.com/nyhet/39618-nu-kommer-svalare-ssd...

Trevligt! Då är det lite lönt om man köper nytt. Jag har själv tre SSDer i datorn så för egen del är det rätt onödigt att byta bara på grund av att de har högre bandbredd, det är ändå inte den viktigaste prestandan för SSDer!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ser gärna att möda läggs på att ge vår mästarras alla magiska funktioner som snabbar på inläsning av spel, vems ansvar det nu kan tänkas vara. Innan dess vet jag inte vem som har nytta av ännu snabbare lagring.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Dessa två ligger på skrivbordet så något kul ska vi nog kunna hitta på.

Trevligt 👍

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget behov av något med den hastigheten, men visst när jag skaffar ny dator så finns det chans.

Permalänk
Medlem

Nix. Sitter och sätter ihop en ny dator som ska köpas till sommaren (nuvarande fyller 6 år ungefär samtidigt), och jag har sett ut 2st Gen4 SSD (1TB + 4TB), och att den ens blev Gen4 var ren tillfällighet då det enda jag ens kollade på var pris/GB samt garantitid och TBW. Kollade lite snabbt igen, och skillnaden i pris för en 4TB disk är i runda slängar +70% för Gen5 jämfört med Gen4. Skillnaden mellan Gen3/SATA mot Gen4 däremot är dock obefintlig.

Håller disken bara hyfsad kvalitet vad gäller livslängd så är det i princip bara pris/GB jag bryr mig om vad gäller SSD. Finns inget användningsområde för mig där jag ens behöver hastigheten från Gen4, så ökade hastigheter är för mig totalt ointressant. Att däremot kunna helt släppa mekanisk lagring är dock högst intressant, och lyckas de få till 8TB+ till rimliga priser så duger t.o.m. SATA3. I dagsläget är det dock fortfarande 6000-7000kr för 8TB, vilket är typ 4x priset för mekanisk lagring. En eller ett par mindre M.2 Gen3+ som systemdisk och för de få program som faktiskt kan utnyttja hastigheten räcker till i övrigt.

Permalänk
Medlem

Sitter idag redan med Gen 5

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Gen5 tilltalar inte pga priset, sedan har jag inget Gen5 moderkort ändå MEN det betyder inte att man inte skulle kunna få ut mer prestanda då det finns många långsamma Gen4 SSD's i budget klassen som i bland slås av bra Gen3 SSD's.

Kör 3st Gen4 i min Ryzen 5600G filserver på ett Hyper 16X kort. Alla AMD Ryzen G modeller är Gen3 endast på AM4, finns även B550 Gen3 moderkort, MSI sålde sådana bland annat där även Gen4 prollar begränsas till Gen3.

Men jag ligger stadigt på 3.8GB/sek med en Firecuda 530 Gen4 på Gen3 så maxar PCI-E bussen, nåt inga av mina Gen 3 SSD's görs inte ens när jag köpte den snabbaste då A-DATA gjorde en jävla bait and switch....

Har 3st Firecuda 530 i riad0 för 11-12GB/Sek, dock är det egentligen bara kapaciteten och random prestandan jag ville förbättra då jag fick dessa SSD's på reapris.

Så det är rätt smart att köpa en snabb Gen4 även för ett Gen3 mobo då man når nära 4GB/sek med en bra sådan SSD.
Men jag skulle inte köpa Gen5 mest pga hur mycket dyrare dom är och just nu är Gen4 billigt och har bra urval.

Sedan undviker jag allt DRAM lös skit, vet inte varför det insisteras på att köra utan DRAM, hela poängen med en SSD var ju initialt låga latenserna kontra en HDD och att springa över PCI-E bussen till system minnet innebär höga latenser jämfört med att ha DRAM lokalt på SSD'n och det behövs.DRAM på en SSD är till för att hålla metadata så man snabbt kan hänta relevant data, inte vänta på att luska ut var datan är innan man sedan ska spendera tiden att hämta den också.
Så DRAM löst är ren skit, denna fokus på "bandbred" ä inte primära poängen med en SSD utan det är låga latenserna och lägsta garanterad bandbred är högre än en HDD.
Nand är definitivt inte alltid snabbt, en Radering cykel tar 15ms, en 25 år gammal SCSI disk kan skriva om en sektor på 4ms.
Det döljs på en SSD med TRIM och garbadge collection.

Så ja billiga DRAM lösa och allmänt billiga SSD's kan ha horribel prestanda i praktiken tyvärr.
Är man på en budget så är det bättre att leta upp en deal på en Gen4 SSD med DRAM som är väldesignad.

Det hjälper ju inte att prestandan på Nand i praktiken går ner ju mer kapaciteten ökar vilket göra många små budget SSD's extremt långsamma vid tex skrivningar.

Så för mig är det prisvärda Gen4 som gäller just nu, går ofta att få en 2TB under 1400Kr med DRAM som fått bra betyg i reviews.

Med min Ryzen 5900X och X570 moderkort så har jag testat att flytta spel från min Gen3 A-DATA med DRAM som är relativ slö med ca 2.5GB/sek till min nya Gen4 på 6-7GB/sek men märker ärligt talat noll skillnad ens på spel på 100GB+ när det kommer till laddnings tider.

Däremot spelar SLC buffertens storlek och SSD'ns prestandan roll när den blir full om man som jag kör 10Gbit lan mellan burkarna, då kan nätverket vara för snabbt faktiskt med äldre Gen3 och vissa Gen4 SSD's men i praktiken inget direkt problem för mig.

Permalänk
Medlem

Nej. Har precis uppgraderat till Gen 3.

Var inte sugen på att dribbla med värmespridare och värmeutveckling på de nya SSD enheterna. Så jag tog något mitt emellan, som ändå är välbeprövat och gör jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Även jag har Gen 3. Ser inte behovet av snabbare för mig personligen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om de blir billiga på 8TB så skulle jag uppgradera direkt. Men skulle vara nöjd med SATA hastigheter för den lagringsmängden, vill mest bara ta bort rörliga delar (byta ut mekanisk disk). Men inte värt det för 3x priset, dock på gränsen.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat tester med PCI-E 5.0 SSD med Bitlocker enabled vs. 4.0 SSD med och utan bitlocker enabled?
Vore intressant att veta hur stor skillnaden är.

Skulle det kunna vara ett test ni kan göra när tid finnes? @Rosenvik

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2