Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Kör du blandade upplösningar, olika skalningsfaktorer, blandade refresh rates, HDR och VRR?

Olika skalningar, olika upplösningar, satt samma refreshrate men olika funkar.
Har ingen nytta av HDR så jag har inte ens kollat efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Olika skalningar, olika upplösningar, satt samma refreshrate men olika funkar.
Har ingen nytta av HDR så jag har inte ens kollat efter det.

Ok, sist jag kollade var det problem med att blanda refresh rates, och G-SYNC/HDR kunde man bara glömma. Men det rör sig säkert framåt på den fronten med.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt, personligen finner jag det ungefär lika lockande att sticka en gaffel i ögat som att köra linux på min desktop igen. Däremot rullar linux på flertalet andra enheter här i hemmet, dock inget med fönsterhanterare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag känner genuin olust inför Windows, då det finns ett antal saker som irriterar mig med detta OS. Överst på den listan är annonser, integrerad AI, och sättet som Windows hanterar systemuppdateringar (installera i hemlighet i bakgrunden, och berätta om uppdateringarna för användaren först när omstart krävs).

Så varför använder jag då Windows på datorer som jag själv äger? Jo, jag behöver vissa applikationer som inte finns på andra plattformar. Dit hör MS Visio, som jag är beroende av i mitt företag. Dessutom använder jag många musikprogram som inte finns till Linux.

Linux är för övrigt ett operativsystem som används extremt mycket. Och då syftar jag inte på Android, som numera är så olikt Linux att det officiellt inte kallas för Linux längre. Jag tänker så klart på servrar, och massor av inbäddade system som kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

PowerShell är så verbose att det blir omöjligt att både läsa för någon som är van vid tex bash, samt att använda on the fly som ett normalt shell. Prova att ta bort en katalog, göra en symlänk eller flytta något. Får skriva en halv roman innan man är färdig. Det enda man kan göra med PowerShell är att skriva script som man sen exekverar. Om man inte lägger ett par månader på att författa alias (en del alias finns redan, ett gäng har tom GNU-syntax).

Fördelen är att alla kommandon följer samma namnschema och har exakt samma parametrar. Vissa har fler, andra färre, men de som är samma heter alltid samma sak. Tab completion är också riktigt bra i PowerShell, även om man rätt ofta får skriva en kvarts roman ändå eftersom så många parametrar och kommandon heter nästan samma sak och man inte vill trycka på tab 28 gånger.

I sammanhanget är det rätt roligt att PowerShell går att köra på Linux och macOS om man är särskilt masokistiskt lagd.

Intressant perspektiv! Har själv bara använt powershell för att SSHa till mina linux-maskiner, så har mycket liten erfarenhet av det..

Jag uppskatar ändå att det är myclet mer likt bash än gammla cmd. Jag kan göra lite grundläggande saker utan att googla.

Permalänk
Skrivet av urban22:

Ok, sist jag kollade var det problem med att blanda refresh rates, och G-SYNC/HDR kunde man bara glömma. Men det rör sig säkert framåt på den fronten med.

Iom wayland så har typ alla skrivbord stöd för variable refresh(oavsett smak) och HDR numera (HDR är ganska färskt)

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk

Jag skulle inte ha något emot ett nytt Workbench!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Jag skulle inte ha något emot ett nytt Workbench!

Ambient/MorphOS?

https://www.morphos-team.net/

Workbench var dock det sämsta med AmigaOS enligt mig. Körde istället DOpus Magellan för att ersätta Workbench helt. Scalos var också ett bättre alternativ, vilket än idag rullar på min A500 Plus

Just DOpus (Durectory Opus) kör jag idag som ersättare för Explorer.exe i Windows:

https://www.gpsoft.com.au/

Annars känns just macOS och Finder som det system som är mest likt gamla Workbench idag. Du får även värdelös filhantering på köpet, precis som i Workbench

Permalänk
Medlem

Antalet persondatorer lär minska, så där kommer Microsoft att tappa, men inte till Linux.

På enterprise-sidan så vet jag inte hur Linux ska kunna konkurrera? Det finns allt för många nackdelar från ett företagsperspektiv.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Jag har 4 skärmar som "bara funkar".

KDE Wayland på Fedora 41 (uppgraderad till Fc42).

Lite avundssjuk faktisk för hade varit trevligt köra linux.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧Airpods max / Sony xm5|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Antalet persondatorer lär minska, så där kommer Microsoft att tappa, men inte till Linux.

På enterprise-sidan så vet jag inte hur Linux ska kunna konkurrera? Det finns allt för många nackdelar från ett företagsperspektiv.

Persondatorer hade väl ökat sade dem i något reportage i typ januari...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Persondatorer hade väl ökat sade dem i något reportage i typ januari...

Persondator som köps privat?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Det har de heller aldrig behövt göra.

Laptops kommer färdiginstallerade. Med macOS eller Windows. Sedan rätt så länge.

Detta brukar vara min käpphäst i såna här diskussioner.
Om laptops med Fedora eller Ubuntu fanns på Elgiganten bredvid Applehörnan och en tusing billigare än samma laptop med Windows (eller vad som nu är den officiella licenskostnaden), så hade vi haft en mer realistisk bild av hur lätt eller svårt Linux faktiskt är.

(Och för dem som klagar på kompatibilitet: Den situationen - men mycket värre - har vi haft förr, när man fick välja mellan C64, Spectrum, Apple, Amiga, Atari, PC….)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Persondator som köps privat?

Annars är väl det en företagsdator?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

PC står väl för Personal Computer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

PC står väl för Personal Computer...

Ja och jag har inte använt det ordet utan persondatorer, alltså privatbruk

Visa signatur

Permalänk

Det kan du nog inte förutsätta. PC kommer garanterat översättas till persondator på svenska, och samma ord kommer användas oavsett om köparen är privatperson eller företag.

Etymologin för PC handlar inte om att det var en dator för privatpersoner, utan att det var en dator som var till för en enda person, till skillnad från fleranvändarsystem som länge hade varit vad folk associerade ordet dator med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kan du nog inte förutsätta. PC kommer garanterat översättas till persondator på svenska, och samma ord kommer användas oavsett om köparen är privatperson eller företag.

Etymologin för PC handlar inte om att det var en dator för privatpersoner, utan att det var en dator som var till för en enda person, till skillnad från fleranvändarsystem som länge hade varit vad folk associerade ordet dator med.

I engelska artiklar brukar man faktiskt nämna client eller personal, så det finns en avgränsning. Så tror nog att de särskiljer då försäljningen oftats sker annorlunda, många företag leasar dessutom och köper inte

Visa signatur

Permalänk

I engelska artiklar brukar man faktiskt nämna client eller personal, så det finns en avgränsning. Så tror nog att de särskiljer då försäljningen oftats sker annorlunda, många företag leasar dessutom och köper inte

Man behöver dock se detta utifrån kontext:
Är artikelförfattaren ute efter att berätta om fördelningen mellan kommersiella och privata kunder, eller ger de information om hur bra det går för PC-avdelningarna hos stora, börsnoterade datortillverkare? Det förra har visst nyhetsvärde, men jag slår vad om att det senare är vad investerare och aktieägare är mest intresserade av, vilket bekräftas om du gör ett webbsök efter "pc sales q1 2025" och läser artiklarna. Leasing kontra köp är irrelevant för tillverkarna eftersom produkterna säljs oavsett: Skillnaden där är bara om det är slutkunden eller ett finansinstitut som betalat för prylarna.

Att PC-försäljningen ökat innebär alltså att datortillverkarna sålt fler laptops, desktops och workstations under senaste kvartalet än under den period man jämför med, oavsett vem som faktiskt köpt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man behöver dock se detta utifrån kontext:
Är artikelförfattaren ute efter att berätta om fördelningen mellan kommersiella och privata kunder, eller ger de information om hur bra det går för PC-avdelningarna hos stora, börsnoterade datortillverkare? Det förra har visst nyhetsvärde, men jag slår vad om att det senare är vad investerare och aktieägare är mest intresserade av, vilket bekräftas om du gör ett webbsök efter "pc sales q1 2025" och läser artiklarna. Leasing kontra köp är irrelevant för tillverkarna eftersom produkterna säljs oavsett: Skillnaden där är bara om det är slutkunden eller ett finansinstitut som betalat för prylarna.

Att PC-försäljningen ökat innebär alltså att datortillverkarna sålt fler laptops, desktops och workstations under senaste kvartalet än under den period man jämför med, oavsett vem som faktiskt köpt dem.

Och hur många företag köper desktop? Typ inga,det är mac/Laptop som gäller idag... Och desktop går uppåt med 1% under 2024

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick en uppenbarelse igår att både Windows och andra fönsterbaserade OS kommer ersättas för de flesta tillämpningar av smarta AI-agenter som förstår talat språk. Fönsterbaserade OS kommer förstås finnas kvar, men på samma sätt som MS-DOS finns kvar idag, dvs förlora relevansen för de flesta. Min framtidsspaning att vi är där om 10 år...

Permalänk
Skrivet av Perwis:

Jag fick en uppenbarelse igår att både Windows och andra fönsterbaserade OS kommer ersättas för de flesta tillämpningar av smarta AI-agenter som förstår talat språk. Fönsterbaserade OS kommer förstås finnas kvar, men på samma sätt som MS-DOS finns kvar idag, dvs förlora relevansen för de flesta. Min framtidsspaning att vi är där om 10 år...

Nyckelordet är ”förstår”. Vi har ingen uppenbar väg från där vi är idag till AI på något motsvarande sätt som ett GUI bara behövde mer hästkrafter än ett TUI för att bli användbart. Så jag sätter femtio internetpoäng på att vi inte kommer att vara där om 10 år.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ambient/MorphOS?

https://www.morphos-team.net/

https://amiga.gr/sites/default/files/users/user1/morphos314.png

Workbench var dock det sämsta med AmigaOS enligt mig. Körde istället DOpus Magellan för att ersätta Workbench helt. Scalos var också ett bättre alternativ, vilket än idag rullar på min A500 Plus

Just DOpus (Durectory Opus) kör jag idag som ersättare för Explorer.exe i Windows:

https://www.gpsoft.com.au/

Annars känns just macOS och Finder som det system som är mest likt gamla Workbench idag. Du får även värdelös filhantering på köpet, precis som i Workbench

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Vem vill ens prata med sitt os? Förutom att den kommer vara för långsam så kommer den knappt förstå gemeneman då dessa inte kan fackspråk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Tack för tipset!

Icaros Desktop kan också vara värt att kolla in:

Det ska även fungera på vanlig PC-hårdvara, även om jag enbart testkört genom VirtualBox.

https://vmwaros.blogspot.com/

Hittar tyvärr ingen bra länk för nedladdning just nu, men både Icaros och MorphOS vill jag dra igång igen

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

SteamOS är nog den enda Linuxdisten som kan få spelarna att gå över.

Själv har jag inga som helst planer att testa någon Linuxdist någonsin igen med undantag för SteamOS om de blir bra.

Skrivet av downup:

Alltid sett Linux som ett "nörd"OS, att man måste vara sjukt insatt i detta ekosystem för att fatta.

Har samma åsikt. Skriva i en variant av DOS o hoppas det fungerar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kan du berätta mer om hur bash/unix shell är en variant av DOS? Eller om du menar att du installerade DOS på linux så är jag inte förvånad över att det kanske inte gick så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu för tiden så kör du installern och sedan är det klart.

Not true!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Not true!

Vad mer är det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tänker du vid felsökning om du har ett problem eller om du ska surfa? Eller om du ska stoppa in en ny disk?

Vad är det du försöker göra som kräver att du använder konsollen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?