Veckans fråga: Hur ofta stänger du av datorn?

Permalänk

Endast vid Windows-uppdateringar som kräver omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

När är man klar med den?
Säg att man äter frukost, använder datorn, lämnar den i 5 minuter. Är man klar med datorn?
Säg att man går och äter lunch och sen tänkt gå tillbaka till datorn. Är man klar med datorn?
Säg att telefonen ringer och man fokuserar på det. Är man klar med datorn?

Nä, det är inte självklart alls i mina ögon.

I mitt fall är jag klar med den när sista proteinsyntesen är klar lagom vid dotterns läggdags (då hon vill sova i rummet vi har datorn). Fler borde ha just vika protein som en måttstock 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Laptop med automatisk standby när man stänger locket, så startar bara om när det måste ske, typ halvårsvis

Permalänk
Medlem

När dagens uppgifter är avklarade stängs datorerna av. Dessutom har jag en centralbrytare som gör all elektronik strömlösa när det är läggdags. (Datorer,skrivare, switchar och AP.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

På sistone har det mer varit en fråga om hur ofta jag sätter på datorn... 😅

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hemma: När jag är klar med den. Den startar på väldigt kort tid så varför inte.
Jobbdatorn: När den packar ihop totalt efter WU, några veckor senare.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

På sistone har det mer varit en fråga om hur ofta jag sätter på datorn... 😅

Inte hur ofta du startar den då?...

Permalänk
Medlem

När jag inte ska använda den inom nån timme eller går och lägger mig, har inget viloläge eller hibernate alls igång.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Varför finns inte alternativet "Varje kväll"? Stänger av datorn när jag lägger mig och startar på morgonen före frukost.

Och så startar jag om vid tex nyinstallationer av program.

Några frågor på det?

/ B

Permalänk
Medlem

Desktopen stängs ner när jag inte sitter vid den, den bärbara går i viloläge när den har extern ström och annars hibernate, och det som återfinns i rackskåpet går 24/7.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Endast när jag åker bort några dagar. Jag vet också att slitage går ungefär ett jämnt ut mellan att stänga av och låta stå på idag. Med gamla diskar var det definitivt betydligt sämre att stänga av hela tiden. Jag lever väl kvar i den världen 🤷‍♂️

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Stänger av den varje kväll, vill ha helt tyst när jag sover.

Och bra om all ström är klippt om man är på jobbet och det bli åska

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Stänger av om jag inte skall använda datorn på ett tag. Ska jag snabbt kika på någon serie en timme eller så får den stå på.
Sitter dock större delen av dygnet vid datorn.

Permalänk
Medlem

Stänger av den när jag sover. Inte för ljudnivåns skull.
Kyl/frys o grannar mer högljudda.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Jag stänger av datorn när jag är klar med den.
Men så har det inte alltid varit, utan detta började efter att ukrainakriget bröt och de elpriser som följde.

Vi installerade solceller 2023 och sedan dess har det i det närmsta blivit en tävling att generera så mycket ström det bara går. Har hört samma sak från andra villa-ägare också. Installerar man en anläggning norr om 200 000 kr så e det väl klart att man vill försöka tjäna i den kostnaden så fort som möjligt, således blir det en självklarhet att stänga av datorn också för att snabbare nå sitt mål 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Om jag är borta från hemmet mer än 24h. Kanske dumt och något sorts viloläge hade kanske vart bättre. Skärmsläckaren går igång efter 11min och efter totalt 21 så släcks skärmen. Gott så.

Permalänk

Min stationära - alltid när jag är klar med den. Min Macbook - aldrig

Permalänk
Medlem

Förr i tiden när min dator agerade också NAS så stängde jag aldrig ner men sen efter att jag separerade dator och NAS så ser jag ingen anledning mera att sova med datorn på även fast jag stör mig inte på fläktljud. Jag menar när man var ung och dum sov jag typ 2m från en dator med CPU fläkt på typ nånting på 40dB och en massa andra fläktar, var som en mera tystgående dammsugare i princip, efter det så verkade allting vara tyst i jämförelse.

Idagsläget sätts den i viloläge så fort det blir att vara borta typ nån timme eller två eller mera men sällan stängs av helt men omstarter med jämna mellanrum (pga prestandaförlust och uppdateringar).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag har bara en knapp på min dator, det är för att sätta igång den.
Var finns avstängningsknappen?

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk

Laptopen står på hela tiden . Delar wifi från den då lägenheten har dåligt wifi i 2 rum . Stationära stängs av varje kväll men står på på dagarna. Riktiga damm fångare får bli städning snart av båda datorerna

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av mina, har inte mer i elräkning än vad grannen har och han har bara 1 dator samt att han bor själv och har 1 barn varannan vecka.
Vi själva är 3-4 personer i vårt hushåll.

Moderna datorer drar ju inte så mycket i idle, HP ProLiant servern drar 76W i genomsnitt, lär ju vara mer än vad min desktop burk drar i idle.

Jag stänger av desktop burken om jag ska iväg mer än 2 dagar dock, annars så används den ju till och från under dagarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Om jag inte använder en pryl är den avstängd, samma sak gäller för datorn.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk

Kör boinc på den, avstängd på natten pga ljudet. Hade min chromebook som körde dream lab, men den appen lades ned nyligen.

Permalänk
Medlem

Min stationära dator stänger jag av när jag är klar med den medans "min" laptop jag har på jobbet stängs av en gång i veckan ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det var så förr ja, alla källor, all information jag hittar om det idag säger att det inte längre är så och att komponenterna tar mer "skada" av att vara på i endast 30 min

Komponenter kan ju självdö utan att faktiskt vara på också...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Stänga av datorn, nä fy vad jobbigt, lika idiotiskt som att stänga av mobilen..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk

För mig i strömsparläge på dagarna när ja på jobb, annars är de för de mesta på. Bara vid underhåll eller vid rejäla stunder med åska stänger jag av den, men de sällan.

Permalänk
Medlem

Startar om en till två gånger i veckan när jag bootar in i windows för att spela PUBG.. annars är den tillgänglig för GPU-kraft i Open-Webui och annat i hemnätverket..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Varje dag när man går och lägger sig så blir det naturligt att stänga av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaYn-:

Jag har bara en knapp på min dator, det är för att sätta igång den.
Var finns avstängningsknappen?

Ha ha!

"Stäng aldrig av något som fungerar, tids nog ger den upp ändå"

/ B