Vinn nätagg från Seasonic

Jensen Huang i Sverige: Utveckla er egen AI

Permalänk
Medlem

Fränt att han var här, visste det knappt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Modellerna kommer inte vara universella. Det finns få objektiva sanningar i världen och modellerna kommer därför färgas av kultur, tid osv... En kinesisk modell kommer inte berätta så mycket om Himmelska Fridens torg.

Därför ska det vara öppen källkod. Så du kan kommentera bort kodraden med det åsiktsfilter du inte vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meanh:

Första AI:n som raderar sig själv kommer vara antingen svensk eller finsk.

Intressanta val när Finland är #1 på Happiest Countries in the World, och Sverige #4

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jensen Huang har helt rätt; alla länder borde utveckla sin egen hårdvaruagnostiska AI...

Permalänk
Medlem

ASIC för "AI" som piskar Nvidias gpu:er kan inte komma fort nog, jag är så jävla less på Läderlappen Huang.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

ASIC för "AI" som piskar Nvidias gpu:er kan inte komma fort nog, jag är så jävla less på Läderlappen Huang.

Menar du NPUer?

Permalänk
Medlem

Ai känns lite som självkörande bilar. De är alltid ett par år bort från att bli jättestort och överallt.

Permalänk
Medlem

Givetvis då med Nvidia chip i alla datahallar med. Sedan ska vi skattebetalare såklart stå för notan vad gäller elen med, samt såklart pröjsa den utbyggnad av elnätet / upprustning som krävs för att möta det ökade behovet också. Undrar bara, vad får vi tillbaka för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Därför ska det vara öppen källkod. Så du kan kommentera bort kodraden med det åsiktsfilter du inte vill ha.

Om du matar din AI med kinesiskt källmaterial kommer det du får ut skilja sig väsentligt från det OpenAI trycker ut. Trots att du har samma åsiktsfilter igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror inte vi i Sverige ska utveckla AI. Den kommer bara bli deprimerad.

Och folkskygg när den står vid bussen på vägen till jobbet.

Permalänk
Medlem

Kanske dom kan byta ut VDn på Nvidia till AI…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tanke på hur hårt Nvidia optimerar för AI så ser jag inte något enormt värde att gå från deras datacenter-kort till ASIC, om något tror jag nog att medan utveckling går som den gör nu är det i GPGPU som man vill satsa på.

Visst kan nog mer prestanda kramas ur en ASIC- men om ett år kanske deras arkitektur är förlegad redan eller så är det något nytt format som man måste designa ny asic för.

Skulle även säga att det inte egentligen handlar om att marknaden ska efterfråga ASICs och Nvidia följa, Nvidia har nig mer inflytande än någon annan aktör på hur AI-w8rkloads accelereras. Det finns många sätt, men saker är att man vill ju utveckla för den hårdvara som finns tillgänglig, Nvidia bestämmer hur hårdvaran ser ut och utveckling sker till väldigt stor del efter vad de erbjuder, även om typ google kan bygga sina egna grejer och forskare testar annat osv.

Skrivet av dlq84:

Menar du NPUer?

NPU för små enhter typ telefoner, men TPU som tensor cores i grafikkort och de "stora" acceleratorerna. Grejen är att man får bäst prestanda ur en Asic genom att begränsa arkitekturen enormt, säg specifika längder av flyttal eller integer. Nvidia accelererar allt möjligt nu, för AI grejer rör sig snabbt mellan olika format i modellerna. Inte säker att det är jättevärt att bygga stora ASICs för det riktigt än.

Du ska ju designa dina ALUs för FP från 32 ned till 8 och INT från 8 ner till 2 iallafall för att täcka vad som körs just nu.

Med det sagt har väl google en tensor-asic av något slag, och tror att deras telefoner har rätt robust NPU eller tyyyp NPU även om de av någon anledning kallar processorn Tensor.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har för mig att skattereduktionen för serverhallar togs bort redan 2022: https://www.di.se/digital/regeringen-slopar-skatterabatt-for-...

Det tog till året efter innan den faktiskt togs bort, men det här kan man läsa på skatteverkets hemsida:

"Från den 1 juli 2023 finns inte längre möjlighet att få avdrag eller återbetalning av energiskatt på el som förbrukats i en datorhall. Från den 1 juli 2023 finns inte heller möjlighet att vara godkänd som frivilligt skattskyldig för energiskatt på el för förbrukning i en datorhall."

Jag var lite orolig att det stannat vid ett förslag som det beskrevs i artikeln du länkade men tack och lov inte!

Permalänk
Medlem

Det var klart bästa säljsnacket hittills, för att få sälja in hårdvara...

Varvid Astra Zeneca, Ericsson, Saab, SEB och Wallenberg Investments, svalde det med hull och hår.

Helt klart AAAAA till Jensen Huang.

AAAAA är vad dom betecknar som högsta kvalitet i Asien.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Fan vad trött jag är på AI hypen och den mannen. Skulle vilja ta 3 5060 och köra upp i @@krkr& på honom.

Lite infantilt att gnälla över några grafikkort i just den här artikeln som handlar om nvidias huvudsegment.

grafikkort till spel utgör en väldigt liten andel av företagets intäkter idag.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den kommer bli lagom bra! 🇸🇪 🫡

exakt! haha

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

tar förgivet att det är skatteslavarna som ska stå för notan, gratis el till miljardärerna, allt annat vore ett direkt hot mot demokratin

Permalänk
Medlem

Prolly factually correct due to market reasons.

Anyway..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan vad trött jag är på AI hypen och den mannen. Skulle vilja ta 3 5060 och köra upp i @@krkr& på honom.

Samma här, tröttnat rejält på att höra "AI AI AI"

Permalänk
Medlem

Bort med fanskapet, jag behöver inte ha en högre elräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Visst kan nog mer prestanda kramas ur en ASIC- men om ett år kanske deras arkitektur är förlegad redan eller så är det något nytt format som man måste designa ny asic för.

Samma sak gäller gpu:er, de blir i praktiken förlegade i så rask takt som Läderjensen klarar av - han vill ju sälja.

Massiv energieffektiv konkurrens vore bra för alla utom Läderjensen

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag skäms å Linköpings universitets vägnar.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

En hel del psyksjuka kommentarer här inne... Om det är någon som har koll på ämnet är det väl han? Vilket också intygas genom att utnämna honom till hedersdoktor........... wtf. Varför bör man inte satsa på AI?

Permalänk

förlita er inte på utländsk AI... hur är det utländska AI kort då?

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att han har en poäng även om han inte är det minsta opartisk i frågan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

En hel del psyksjuka kommentarer här inne... Om det är någon som har koll på ämnet är det väl han? Vilket också intygas genom att utnämna honom till hedersdoktor........... wtf. Varför bör man inte satsa på AI?

För att det är ett ekonomiskt och energimässigt svart hål. Det AI-vurmarna inte gillar att prata om är att företag som OpenAI går med förlust. De existerar enbart på hoppet och hypen att det "eventuellt" ska löna sig.

90% av all AI användning är bara renodlat slöseri med resurser. Memes, roliga texter, dumma frågor, lata frågor, värdelösa bilder... m.m. Detta då som i sin tur bidrar kraftigt till ett ökande fördummande av mänskligheten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med vilken energi?

Vi ju redan problem förutspådd energibrist för industrins tillväxt, p.g.a både elproduktion och undermålig infrastruktur.

Känns mer och mer som en myt det där, särskilt efter Northvolts konkurs. Vilken industritillväxt är det frågan om?

Vi förbrukade 10 twh mer per år för 20 år sedan än vi gör i dag trots att vi nu är nästan två miljoner fler invånare, och trenden är klart sjunkande. Om trenden skulle vända har vi ändå rätt gott om tid innan vi är på all-time-high, och trenden har inte vänt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Första AI:n som raderar sig själv kommer vara antingen svensk eller finsk.

Ni verkar anspela på att svenskar och finnar är deprimerade men vi tillhör nog bland dom lyckliga i världen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Såklart Jensen vill bara sälja mer på Ai-hype, men jag kan nog tycka det finns en poäng i det.

Skrivet av Molotov:

Ni verkar anspela på att svenskar och finnar är deprimerade men vi tillhör nog bland dom lyckliga i världen

En helt annan diskussion men finns ju olika sätt att mäta. Högst depression finns också i Sverige/Finland/Danmark, samma länder som är "lyckligast".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För att det är ett ekonomiskt och energimässigt svart hål. Det AI-vurmarna inte gillar att prata om är att företag som OpenAI går med förlust. De existerar enbart på hoppet och hypen att det "eventuellt" ska löna sig.

Jag tror det kommer bli standard för alla som jobbar med datorer att betala för en LLM-licens, precis som de i dag betalar för molntjänster, Windows och Office. Så det kommer finnas massor med pengar på marknaden.

Men jag ser inte något sätt för OpenAI att ta hela kakan. De har inget speciellt som gör att någon kommer vilja betala mer för deras tjänst än för andras. Det är kanske just den grejen de vill hitta genom att köpa Jony Ives bolag, men det känns aningen desperat.

Google är redan på banan och kanske till och med bäst just nu, Anthropic finns också, och DeepSeek som ju släppte sin LLM gratis. Microsoft har redan allas öron och ligger långt framme med applikationer som kan prata med valfri LLM.

Samtidigt - Tesla gick med förlust i 17 år, Amazon i 10 år, Facebook i 5 år och ingen av dem gjorde något unikt egentligen.