Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Inget fel på INIU grejer, de gör sitt jobb

Det verkar vara bra kvalitet på INIU-powerbanken. Fick hem den idag. USB-hubben fungerade den också.

Permalänk
Medlem

Fick valet att få en grej levererad till ombud den 27:e (igår) eller hem, den 31:a (lördag).
Jag klickade i att få den till ombud, för att det stod klart och tydligt att den skulle fraktas med Bring. (Minns inte vem som skulle leverera direkt hem, men det är inte långt till ombudet)
Nån dag senare så var det helt plötsligt inte Bring längre, utan postnord. . . som skulle leverera. Visst, den kom i tid (kors i taket!) men hela hörnet på kuvertet, ni vet, dom där bruna, lite hårda pappkuverten som amazon skickar i, var helt bortrivet. Hålet var stort nog för att innehållet hade kunnat ramla ut. Jag tog till och med ut innehållet genom hålet, utan att öppna kuvertet det minsta.

Om valen står mellan att få paketet snabbt med postnord (lmao) eller några dagar extra med bring/budbee/instabox/etc. så väljer jag _alltid_ allt annat än postnord. Eftersom nio av tio paket som postnord levererar har mystiska 'transportskador', plus att det oftast tar flera dagar längre att komma fram.

Det kanske inte låter så illa så där i allmänhet, men när det står att firma xxx ska leverera och att dom sen väljer en annan firma, utan att kunden har någon som helst möjlighet att påverka beslutet.. Det är sånt som får mig att bli lite smått förbannad.

Glad lillördag på er, allesammans!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Fick valet att få en grej levererad till ombud den 27:e (igår) eller hem, den 31:a (lördag).
Jag klickade i att få den till ombud, för att det stod klart och tydligt att den skulle fraktas med Bring. (Minns inte vem som skulle leverera direkt hem, men det är inte långt till ombudet)
Nån dag senare så var det helt plötsligt inte Bring längre, utan postnord. . . som skulle leverera. Visst, den kom i tid (kors i taket!) men hela hörnet på kuvertet, ni vet, dom där bruna, lite hårda pappkuverten som amazon skickar i, var helt bortrivet. Hålet var stort nog för att innehållet hade kunnat ramla ut. Jag tog till och med ut innehållet genom hålet, utan att öppna kuvertet det minsta.

Om valen står mellan att få paketet snabbt med postnord (lmao) eller några dagar extra med bring/budbee/instabox/etc. så väljer jag _alltid_ allt annat än postnord. Eftersom nio av tio paket som postnord levererar har mystiska 'transportskador', plus att det oftast tar flera dagar längre att komma fram.

Det kanske inte låter så illa så där i allmänhet, men när det står att firma xxx ska leverera och att dom sen väljer en annan firma, utan att kunden har någon som helst möjlighet att påverka beslutet.. Det är sånt som får mig att bli lite smått förbannad.

Glad lillördag på er, allesammans!

Bring har aldrig lyckats leverera ett paket till mitt hem, 90% av gångerna så är det "ingen hemma".. och det i flera olika städer. Postnord har sällan medfört något krångel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Trist att så många har problem. DHL är de enda som enl min erfarenhet fortf ljuger om sina "försökte leverera, ingen hemma". Postnord, Bring, Budbee och alla andra levererade smärtfritt såväl till min GBG adress som till nya adressen i hus i Kungsbacka. Verkligen flawless, vilket jag ändå är ganska förvånad över givet strulen man läser om för andra via Amazon.

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft min första dåliga erfarenhet med Amazon.

I december beställde jag ett gåband som jag har använt flitigt varje dag. Nu har det gått sönder (något fel med motorn) och jag kontaktade Amazon för att göra en reklamation. Svaret jag fick var ungefär:
"Du kan självklart reklamera varan, men eftersom den är så stor måste du själv boka och betala frakten med ett företag som kan hantera en så stor försändelse. När vi fått tillbaka varan kan du skicka in kvittot på frakten så återbetalar vi dig för den."

Vad jag har förstått bryter detta mot Konsumentköplagen. När jag påpekade detta för supporten stod de dock på sig och hävdade att jag måste lösa frakten själv och ligga ute med kostnaden.

Har jag rätt uppfattning om att det är Amazon som ska lösa frakt? Vill ju inte pusha på för hårt om jag har fel

EDIT:
Det är Amazon.se detta handlar om och varan säljs av "Amazon EU S.a.r.L."

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

I december beställde jag ett gåband som jag har använt flitigt varje dag. Nu har det gått sönder (något fel med motorn) och jag kontaktade Amazon för att göra en reklamation. Svaret jag fick var ungefär:
"Du kan självklart reklamera varan, men eftersom den är så stor måste du själv boka och betala frakten med ett företag som kan hantera en så stor försändelse. När vi fått tillbaka varan kan du skicka in kvittot på frakten så återbetalar vi dig för den."

Vad jag har förstått bryter detta mot Konsumentköplagen. När jag påpekade detta för supporten stod de dock på sig och hävdade att jag måste lösa frakten själv och ligga ute med kostnaden.

Har jag rätt uppfattning om att det är Amazon som ska lösa frakt? Vill ju inte pusha på för hårt om jag har fel

EDIT:

Handlar det om mycket pengar (varan)?
Angående frakten så hade jag nog sagt att jag inte har möjlighet att ligga ute med den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

EDIT:

Citat:

Säljaren i Spanien går med på att laga min trasiga kamera, men vem betalar frakten till Spanien?

Säljaren måste reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten, om det har gått högst två år sedan den köptes. Säljaren ska därför stå för frakten.

Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

EDIT:

Det låter rimligt tycker jag, du får ju tillbaka pengarna när du skickar in kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

EDIT:

Finns ingen lag vad jag vet som säger att säljaren står för frakten tillbaka, det får du som köpare lägga ut.

Permalänk
Medlem

Konsumenten skall hållas skadeslös vid en godkänd reklamation. Du kan dock behöva ligga ute med fraktkostnaden tills reklamationen behandlats (och godkänts).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Finns ingen lag vad jag vet som säger att säljaren står för frakten tillbaka, det får du som köpare lägga ut.

Du missar helt mitt inlägg?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du missar helt mitt inlägg?

Det är inte det ditt inlägg säger. Det ska inte kosta dig något, men det behöver inte betyda att du får frakten betald i förväg.

Skrivet av Konsumentverket:

Konsumentverket
Du ska inte få några extra kostnader för att det är fel på varan. Företaget ska stå för kostnaderna.

Exempel på kostnader kan vara:

fraktkostnad för att skicka varan på reparation
kostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butiken
inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot reparatör.

Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner på att klaga på felet.

För att få ersättning behöver du bevisa att det finns fel på varan och kunna visa underlag på kostnaderna. Underlag kan vara kvitton, fakturor eller andra bevis.

Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.
Om varan orsakar skador

Du kan även kräva ersättning om den felaktiga varan orsakar skador.

Skadeståndet är menat att ersätta skadan. Du ska inte hamna i en bättre sits än du var i innan skadan.

Permalänk
Medlem

Du bör väl utnyttja garanti i detta fall istället för en reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Du bör väl utnyttja garanti i detta fall istället för en reklamation?

För att nyttja en garanti i den bemärkselsen så måste du reklamera varan. Reklamationen är själva processen att reklamera varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Bring har aldrig lyckats leverera ett paket till mitt hem, 90% av gångerna så är det "ingen hemma".. och det i flera olika städer. Postnord har sällan medfört något krångel.

Jag beställer inte saker så ofta, men dom gångerna som bring har levererat så har det funkat bra.
Det diffar såklart på var man bor, hur många andra paket chauffören har att köra ut just den dagen, etc.

Just den här gången så valde jag utlämningsställe för att, det skulle gå fortare, för att jag skulle ha en ursäkt att gå till affären, för att jag skulle slippa vara hemma 'mellan 17-22' och för att jag kände "ah, det är bring som kör, då kommer det levereras oskadat och i tid".

Det jag blev putt på var som sagt att amazon lovade en leverantör som jag litar på men sen bytte till den leverantören som nästan alltid misshandlar mina paket. (När det inte är stora skador så är det alltid udda placerade hål, stora nog för en snake-cam )
Jag vet såklart inte i vilken del av kedjan som mina paket får "transportskador" men jag vet vilken speditör som, förutom skador, alltid tar längst tid på sig att leverera.

Och som jag sagt tidigare här på swec så har mina interaktioner varit positiva med just amazon. Om jag hinner med/orkar en chat i morgon så ska jag fråga amazon vad dom tycker i frågan.

I övrigt tycker jag att både butiker och speditörer kommer för lätt undan med längre än utlovad leverans och skadade eller dåligt packade paket.
Köpte t.ex. en sak nyligen på känd webbsida en tordsagskväll och i kassan så står det 'förväntad leverans på fredag' Vilket vi alla vet inte har fungerat på väldigt länge. Postnord hämtade paketet från avsändaren på fredagen och så fick jag det på onsdagen.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Handlar det om mycket pengar (varan)?
Angående frakten så hade jag nog sagt att jag inte har möjlighet att ligga ute med den summan.

Nja, bandet kostade cirka 2 500 kr. Det skulle i princip kunna vara så att man som kund faktiskt inte har råd att betala frakten själv, i det här fallet verkar den ligga på omkring 1 500 kr. Vad gör man då, om man inte har möjlighet att ligga ute med en sådan summa? Det verkar finnas delade meningar om vad som egentligen gäller i sådana situationer.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med priserna på Amazon.se?

Har prime sedan länge och har aldrig haft problem med att priset diffar rejält när man kollar på varan och sedan ska köpa.

T ex Philips TAM3205M2 Micro Music System - står 1 224,66kr när man tittar på varan - 1 772,87 kr när man trycker på köp.

Har hittat att det förkommer på massa olika varor (elektronik) - även Xbox och Playstation men där blir det inte ett lika stort påslag procentuellt.

Allt är givetvis med Prime - det är inte frakt som läggs på utan priset på varan ändras.

Permalänk
Medlem

Bring måste nog tyvärr vara den sämsta fraktfirma jag stött på. Bor ändå ganska centralt i en större stad. Men alla problem de verkar ha...

Skrivet av wofser:

Vad har hänt med priserna på Amazon.se?

Har prime sedan länge och har aldrig haft problem med att priset diffar rejält när man kollar på varan och sedan ska köpa.

T ex Philips TAM3205M2 Micro Music System - står 1 224,66kr när man tittar på varan - 1 772,87 kr när man trycker på köp.

Har hittat att det förkommer på massa olika varor (elektronik) - även Xbox och Playstation men där blir det inte ett lika stort påslag procentuellt.

Allt är givetvis med Prime - det är inte frakt som läggs på utan priset på varan ändras.

Brukar det inte finnas en länk under totalpriset på sista sidan som visar moms och så?Kan den ge någon ledtråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Brukar det inte finnas en länk under totalpriset på sista sidan som visar moms och så?Kan den ge någon ledtråd?

Jo - men den är ännu mer förvirrande.

Kollar på varan - priset är 973 kr:

https://i.imgur.com/ruUim9K.png

Trycker på köp - priset blir 1493 kr.

https://i.imgur.com/iYIYQ4W.png

Sammanfattning - helt förvirrande:

https://i.imgur.com/e034a67.png

Artiklar - 258 kr
Frakt och hantering - 0 kr
Totalt exklusive moms - 1299 kr
Totalsumma för beställning - 1493 kr.

Permalänk
Medlem

Ah nåt är borken hos Amazon. Jag ser samma problem som dig, dvs att summeringen i checkouten visar helt andra siffror än resten av checkout-sidan.