SweClockers drop!

Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Vågar man beställa något lite dyrare från Amazon eller? Har hittat en produkt som säljs av dem själva, men har fel modell i titeln (bilden och all annan info säger dock rätt produkt). Har pratat med kundservice som säger att det är det på bilden/infon som stämmer.

Orkar bara inte med något strul om det ändå skulle vara fel, eller om något är trasigt. Känns som att Amazon ofta försöker fula sig vid återköp. Eller?

Du kan vara lugn, händer det nåt så lär dom ge bättre service än många andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Vågar man beställa något lite dyrare från Amazon eller? Har hittat en produkt som säljs av dem själva, men har fel modell i titeln (bilden och all annan info säger dock rätt produkt). Har pratat med kundservice som säger att det är det på bilden/infon som stämmer.

Orkar bara inte med något strul om det ändå skulle vara fel, eller om något är trasigt. Känns som att Amazon ofta försöker fula sig vid återköp. Eller?

Du ska aldrig utgå från att bilden är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du ska aldrig utgå från att bilden är rätt

Nej, men i detta fall är både bild och info rätt, det är bara modellen i titeln som är fel.

Jag frågade kundservice och de sa att bilden/infon stämmer, och att det finns i lager. På själva produktsidan går det inte någonstans att se om det finns i lager eller inte. Så jag lägger en beställning. Då ändras det till "skickas oftast inom 6 till 7 månader" och inget planerat leveransdatum. Så USEL information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Nej, men i detta fall är både bild och info rätt, det är bara modellen i titeln som är fel.

Jag frågade kundservice och de sa att bilden/infon stämmer, och att det finns i lager. På själva produktsidan går det inte någonstans att se om det finns i lager eller inte. Så jag lägger en beställning. Då ändras det till "skickas oftast inom 6 till 7 månader" och inget planerat leveransdatum. Så USEL information!

Vad är det för mystik produkt du hittat?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Deras beräknade leveranstid stämmer i princip aldrig. Kan stå att det skickas nästa år, så kommer det 3 dagar senare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Vad är det för mystik produkt du hittat?

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0DZXNRXF6

Förväntas komma i lager i november överallt annars, trodde jag lyckats knäcka systemet som hittat skärmar kvar i lager pga felmärkt hos Amazon, och kundservice bekräftade ju att det fanns i lager. Men det var väl fel på den informationen också. :')

Permalänk
Medlem

Weird... Jag köpte min GX950A från Amazon (för 19500 för att strö salt i såren), och det kommer upp att "You last ordered this product on July 11th" på den där produkten, men däremot har det ju ändrats så det nu står 45GR95QE i titeln som ju är den gamla 3440x1440-modellen.

Returer på Amazon brukar går sjukt smidigt, det tråkiga med en skärm är ju att den inte kommer gå till utlämningsställe och du troligen får hämta upp på postterminal, det gör ju en retur rätt trist OM det skulle vara en 45GR95QE. Men skulle ju vara ett riktigt ockerpris för den om så är fallet.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0DZXNRXF6

Förväntas komma i lager i november överallt annars, trodde jag lyckats knäcka systemet som hittat skärmar kvar i lager pga felmärkt hos Amazon, och kundservice bekräftade ju att det fanns i lager. Men det var väl fel på den informationen också. :')

Jämför samma ASIN # med andra amazoner:
https://www.hagglezon.com/sv/s/B0DZXNRXF6

ASIN står för Amazon Standard Identification Number, ett unikt 10-tecknat alfanumeriskt ID som Amazon tilldelar varje produkt i sin katalog. ASIN-numret hjälper Amazon att organisera, identifiera och spåra miljontals produkter.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Weird... Jag köpte min GX950A från Amazon (för 19500 för att strö salt i såren), och det kommer upp att "You last ordered this product on July 11th" på den där produkten, men däremot har det ju ändrats så det nu står 45GR95QE i titeln som ju är den gamla 3440x1440-modellen.

Returer på Amazon brukar går sjukt smidigt, det tråkiga med en skärm är ju att den inte kommer gå till utlämningsställe och du troligen får hämta upp på postterminal, det gör ju en retur rätt trist OM det skulle vara en 45GR95QE. Men skulle ju vara ett riktigt ockerpris för den om så är fallet.

Beror väl på vad för skärm vi pratar om. Men alla mina datorskärmar jag beställt har kommit till ombud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror väl på vad för skärm vi pratar om. Men alla mina datorskärmar jag beställt har kommit till ombud

Lådan är för lång för att levereras till åtminstone Postnord ombud i Stockholm enligt terminalen I Årsta. 45" Ultrawide är gigantiskt och dessutom tung så klandrar dem inte 😝

Men som sagt, det var ju mer att en eventuell retur riskerar bli jobbig rent fysiskt, inte med Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Lådan är för lång för att levereras till åtminstone Postnord ombud i Stockholm enligt terminalen I Årsta. 45" Ultrawide är gigantiskt och dessutom tung så klandrar dem inte 😝

Men som sagt, det var ju mer att en eventuell retur riskerar bli jobbig rent fysiskt, inte med Amazon.

Nu vet jag inte gränsen för längden men vikten vet jag är 20KG som gränsen är.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu vet jag inte gränsen för längden men vikten vet jag är 20KG som gränsen är.

Mmm. Tror den vägde 20.5 dessutom. Amazon upplyste om att de kommer gå till terminal redan vid beställning däremot. Lite intressant att man inte ens kunde köpa till hemleverans. (kommer inte ihåg om det gick att göra i postnords app separat.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag beställde från amazon och alla varor inte kom fram så krävde de att jag skulle polisanmäla stöld innan de hjälpte mig med återbetalning. Helt emot konsumentköpslagen osv. Ansvaret övergår på mig först när jag tagit emot varan, och jag kan ju inte anmäla något stulet som jag aldrig har haft. Det är ju Amazon som är bestulna.

Men men jag gjorde en polisanmälan som lades ner snabbt därefter, och tack vare Amazon så har offentliga resurser slösats. Osade starkt av riktlinjer och tillvägagångssätt som passar bättre i andra länder och som bara har autoöversatts. Egentligen borde man driva detta så att de ändrar sina riktlinjer men men ...

Inte nöjd, kommer inte handla där igen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Beror nog på vad det kostar. Många tusen gör det säkert krångligare.

Om du är riktigt nojig skulle jag filma när du hämtade och öppnade det

Permalänk
Medlem

Köpte en UGREEN NASync DXP4800 Plus och 2x6TB diskar på Prime Days, sedan när jag satt upp allt så drog jag ner hela skiten i backen och allt var mer eller mindre helt förstört. Försäkringsbolaget ville ha reparationsunderlag så jag frågade Amazon om hjälp. Det slutade med att de tog tillbaka allt och återbetalade mig hela kostnaden, detta var inget jag ens frågade om, utan ville bara ha hjälp så jag kunde ta det på drulle. Har nu beställt nytt för att bygga egen NAS.

De var även väldigt hjälpliga när en säljare försökte blåsa mig på "nya" diskar som hade använts i 12000/14350 timmar. De eldade nog en hel del i rumpan på han för han försökte bryta mot deras policy om retur också.

Enda jag har att klaga på är att de är ganska dåliga att packa ibland. Endera kommer det vadderat som att de fraktar en bebis eller så har det inget alls och bara flyger omkring. Airmee har en tendens att kasta omkring paketen verkar det som, de kommer alltid med någon buckla och senast fick min Story of Seasons: Grand Bazaar Limitied Edition till Switch 2 en ful buckla på kartongen för att det flugit omkring så mycket.

Permalänk
Medlem

Tycker mig se att Amazon är rätt bra på att matcha Webhallen, Elgiganten etc när de har kampanjer. Hade ögonen på ett Asus TUF Gaming b760 Wifi D4-moderkort som Webhallen satt ner till 1490. Nästa dag kostade det 1490 på Amazon också, och idag låg det i min kundkorg på Amazon för 1303. Jaja, inte ett ny kort, men jag gör numera så att när någon "svensk" kedja har kampanj på något så väntar jag en dag och så har ofta Amazon det också...man kan ju diskutera vem man ska köpa ifrån, men överlag har jag mer positiva erfarenheter av Amazon än Komplett, Webhallen, Netonnet, etc.

Det jag däremot är lite förvånad över är att Amazon idag har dragit 122kr för en 128GB USB-SSD som de ännu inte skickat, de brukar dra och skicka ungefär samtidigt. Jaja, det löser sig nog på nåt sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

tidigare i tråden så skrev jag att som konsument har jag svårt att se något negativt (skulle jag inte sagt) dom senaste typ 10 beställningarna har varit fel produkt på 7 av dom som skickats.... nu var visserligen 5st från samma försäljare dvs vattenkylnings kopplingar som skulle vara 16/10 men som var 13/10, sedan kom en 10" kabel genomföring som skulle vara 19" samt en switch som skulle vara poe men som inte var poe. det var länge sedan jag fick så mycket fel, senaste gången innan detta var en propeller för ett år sedan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Köpte en UGREEN NASync DXP4800 Plus och 2x6TB diskar på Prime Days, sedan när jag satt upp allt så drog jag ner hela skiten i backen och allt var mer eller mindre helt förstört. Försäkringsbolaget ville ha reparationsunderlag så jag frågade Amazon om hjälp. Det slutade med att de tog tillbaka allt och återbetalade mig hela kostnaden, detta var inget jag ens frågade om, utan ville bara ha hjälp så jag kunde ta det på drulle. Har nu beställt nytt för att bygga egen NAS.

De var även väldigt hjälpliga när en säljare försökte blåsa mig på "nya" diskar som hade använts i 12000/14350 timmar. De eldade nog en hel del i rumpan på han för han försökte bryta mot deras policy om retur också.

Enda jag har att klaga på är att de är ganska dåliga att packa ibland. Endera kommer det vadderat som att de fraktar en bebis eller så har det inget alls och bara flyger omkring. Airmee har en tendens att kasta omkring paketen verkar det som, de kommer alltid med någon buckla och senast fick min Story of Seasons: Grand Bazaar Limitied Edition till Switch 2 en ful buckla på kartongen för att det flugit omkring så mycket.

Ja det var snällt av dom ta emot trasiga produkter som du haft sönder, hur dom nu tjänade på att göra så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja det var snällt av dom ta emot trasiga produkter som du haft sönder, hur dom nu tjänade på att göra så vet jag inte.

Jädrans goodwill! Ibland ska det väl löna sig att vara trevlig. Köpte det mesta till nya NASen hos dem och en ny PCI-Express 5 4TB SSD. Så de räknar väl med att tjäna in det på mig så småningom.

Permalänk
Medlem

Nu kommer allt som hemleverans igen fast man valt ombud. Har för mig det kunde vara tvärtom förr, att de aldrig kan få ordning på det...

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Nu kommer allt som hemleverans igen fast man valt ombud. Har för mig det kunde vara tvärtom förr, att de aldrig kan få ordning på det...

Skumt det där, man väljer ju ombud av en anledning. Om du kontaktar dom får du nåt svar varför det blir så ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Jag har valt ombud på typ 9/10 senaste beställningar, kommer alltid till ombudet jag väljer.
Väljer du vilket ombud du vill det ska komma till?
Jag välja typ postnord ombud, bring osv.

Väljer alltid bring som ligger nedanför mig typ.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en usb-ssd, till ombud, men den var slut pga 50% rabatt så beställningen har vilat en stund. Nu skickades den dock igår och verkar komma fram på onsdag med Airmee, 6 dagars leverans är rätt ovanligt med Amazon. Kanske hänger ihop med varifrån de skickas (jag vet inte varifrån).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag beställde en usb-ssd, till ombud, men den var slut pga 50% rabatt så beställningen har vilat en stund. Nu skickades den dock igår och verkar komma fram på onsdag med Airmee, 6 dagars leverans är rätt ovanligt med Amazon. Kanske hänger ihop med varifrån de skickas (jag vet inte varifrån).

Det är andra gången du nämner denna usb-ssd (för 122kr)
Har du en länk?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det är andra gången du nämner denna usb-ssd (för 122kr)
Har du en länk?

https://www.amazon.se/HP-x911w-Flash-Drive-design/dp/B0B1WSTN...

Men nu kostar den 260. Vet inte om den är bra. Men jag behöver en liten usb med fart i så spontanköpte när priset var som det var.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Gjorde ett liknande ärende med ett mobiltillbehör som var öppnat och använt...3:e parts säljare, men vart inga problem.
Fick mail av Amazon att mina pengar återbetalas inom 5 dgr efter att returen har godkänts.

Det gick bra! Fick mina pengar tillbaks men det tog lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaxXeZ:

Hej! Jag beställde denna https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07FBTB2V5/ref=ox_sc_act_title_...
Har nu fått från FedEx jag ska betal 341 kr för importmoms och administrationsavgift. Är detta rimligt eller har det blivit något fel?

Tänkte ge en uppdatering ifall någon råkar ut för samma sak. Som jag fick tips om i tråden stämmer det inte, enligt amazon.se regler ska säljaren stå för alla tullavgifter. Jag skrev till säljaren som svarade snabbt och de sa betala fakturan och sen skicka kvitto till oss så återbetalar vi dig. Gjorde det och nu fick jag ett mail av amazon att en återbetalning på summa för fakturan är påväg

Visa signatur

9800x3D, RTX 5080 | AW3423DWF (OLED, 3440x1440 @ 165 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

https://www.amazon.se/HP-x911w-Flash-Drive-design/dp/B0B1WSTN...

Men nu kostar den 260. Vet inte om den är bra. Men jag behöver en liten usb med fart i så spontanköpte när priset var som det var.

Det var jag som tipsade om denna och då kostade den 158:-, gick den verkligen ned ännu mer?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Jga tycker Amazon är föredömliga på kundvård. Jag har inte gjort så många returer, men aldrig haft något problem där. När det en gång kom en avgift från Postnord för något från Kina fick jag en återbetalning direkt. Vid ett tilfälle slarvade Airmee bort leveransen. Kontaktade Amazon som genast skickade en ny leverans.
Det enda negativa jag har att säga är deras röriga sida där det kan vara rejält svårt att hitta vad man letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Det var jag som tipsade om denna och då kostade den 158:-, gick den verkligen ned ännu mer?

Jag såg att det drogs 122kr, men det visade sig att den var en del av en beställning som jag hade lite rabatt på; 140kr kostade den "egentligen" när jag beställde. Priserna på Amazon går verkligen upp och ner hela tiden, nästa lite irriterande (fast bra när det går just ner såklarT).

Mitt moderkort som jag inte ville ha (ett Asus Prime, gick upp till Asus TUF när jag fick tag på en bättre/törstigare processor) ska gå i automatisk retur från Posten idag, ska se när jag får pengarna tillbaks.

Visa signatur

***gamla grejor duger***