Permalänk

Lättviktig laptop för studier

Hej! Jag hörde att Sweclockers är the place to go för hjälp vid datorköp.

Jag blev universitetsstudent förra året och köpte en platta (Samsung Galaxy Tab S9+) för studierna men även för att teckna på. Efter lite för många farthinder måste jag medge att en laptop tyvärr ändå hade fungerat bättre.

Ca.budget: Mellan 7-12k
Krav:

• Lättviktig, ska gå att slänga ner i ryggsäcken och ta med till skolan

• Ska klara av designprogram, såsom Adobe Illustrator, Photoshop, Figma, etc

• Helst inte Apple

• Lång livstid! Jag vill gärna se den hålla måttet ett par år iaf.

• 16-32GB RAM känns viktigt

• Bra batteri

Ev. bonusar:

• Får gärna tåla stryk då jag är professionell jonglerare (klumpig++)

• Spillsäkert tangentbord, om det finns (se ovan)

• Kan klara av vissa spel (har en stationär gaming dator, så det är bara för när jag reser exempelvis)

• Att kunna teckna på den är inte ett krav

Permalänk

Jag hade satsat på en thinkpad.
Typ X1 med nån rimlig processor. Jag hade inte köpt nytt (det är utanför budget) utan refurbed. Som student behöver du inte någon jättebra laptop. Köp nåt som gör jobbet. Du kan gamea enklare spel när du är borta. Finns många fantastiskt roliga spel som inte kräver mycket.

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag hade satsat på en thinkpad.
Typ X1 med nån rimlig processor. Jag hade inte köpt nytt (det är utanför budget) utan refurbed. Som student behöver du inte någon jättebra laptop. Köp nåt som gör jobbet. Du kan gamea enklare spel när du är borta. Finns många fantastiskt roliga spel som inte kräver mycket.

Jag har definitivt övervägt refurbed. Har du någon rekommenderad hemsida för det?
Hur vet jag vad som gör en rimlig processor?

Permalänk
Skrivet av ThatTinyThing:

Jag har definitivt övervägt refurbed. Har du någon rekommenderad hemsida för det?

Det enklaste är att du letar upp en dator som kostar ungefär det du tänkt och sen googlar processorn och "gaming".
Det finns videos med speltester på alla processorer jag någonsin sökt på. Så kan du se om det är ok prestanda för dig.
Om du lägger 12 000 kr kommer du få tag i nåt där 8gb RAM är en flaskhals så jag rekommenderar att spenderar du så mycket sikta på 16gb.
Andra vet bättre om vilka sidor du ska handla på men Amazon har ju refurbed och det finns en sida som heter refurbed.se som jag TROR mig minnas nån på forumet tyckte va ok

Permalänk
Medlem

Hej! Jag hörde att Sweclockers är the place to go för hjälp vid datorköp.

Satsa på en begagnad kontorsmodell från Dell, HP eller Lenovo. Utbudet är hur stort som helst, priserna låga, kvaliteten hög och de är byggda för att tåla att flyttas runt på. Och snåla inte in på budgeten, detta kommer ju ändå vara din kompis under några år.

Permalänk
Medlem

Sanningen är ju att det är svårt att hitta en bättre laptop för kraven än en Macbook Air.

Permalänk
Medlem

Inrego t.ex har väldigt mycket f.d företagsmaskiner som dom säljer.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Finns ingenting som slår en Macbook Air.

Visa signatur

It’s more fun to compute.