Nya mobilregler: Bättre batterier och längre support

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan ju kanske stoppa in LineageOS på den om det finns som en modern version?

Och stödet kommer säkert utökas eftersom det här tvingar tillverkarna till färre antal modeller vilket gör det möjligt för utvecklarna att fokusera på färre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Många av oss "äldre" tvekade länge på att köpa mobil eller laptop med inbyggt batteri men till slut försvann ju allt med löstagbart batteri tyvärr. Att byta batterier har ju dock varit relativt enkelt på alla iphones och ipads jag lagat, men hade ju hellre bara klickat in ett nytt batteri.
Fina laptops på jobbet slänger vi efter 3-5 år enbart på grund av misshandlade batterier, 95% tid i dockan verkar reducera batteritiden rejält efter 3-5 år. Batterier "får inte bytas" enligt IT-policyn som är skriven av firman som levererar IT-tjänsten haha. Frågade om jag kunde få/köpa några utav de hundratal de hade på hög pga. dålig batteritid, men nej de skulle till återvinning, med utökade minnen laddare och hela klabbet, sjukt slöseri med resurser..

Det är ju jättetråkigt att de inte återanvänds. Men många företag idag är så rädda för att data ska hamna i fel händer. Och att montera ur diskar är för kostsamt. Man kan tycka för ett vanligt företag bör vanlig kryptering vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Kanske blir så att de häftigaste mobilerna helt enkelt måste privatimporteras om man vill ha en här i Europa. Kan tänka mig att det blir svårt att garantera tillgänglighet på udda delar i 9 år (säg 2 år försäljning + 7 år med reservdelar). Utvecklingen går fort och det är inte så lätt att göra gamla saker när man uppgraderat fabriken.

Alternativt får man väl producera en stor mängd delar och lagerhålla, sedan slänga dem när tiden gått ut. Men det verkar dyrt för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Ännu en win för EU, det här skulle aldrig hända om företagen fick bestämma själva (det är en satans dålig idé att låta dem göra det).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Förr programmerade jag om Android för att de skulle kunna användas längre. Bra om man slipper det.

Permalänk
Medlem

Tack EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den punkten är inte så dålig, men Motorola brukar inte vara så snabba på att få ut uppdateringar, och för många av deras modeller så ger de bara uppdateringar i typ två år efter att telefonen släppts.

Ja. De skiter ju ur sig både modeller och årsmodeller som få andra också. Så man kan ju ha en viss förståelse för att det blir drygt att uppdatera i det kaoset.

En annan aspekt av det jag menade med förra inlägget förresten.

Skrivet av jnsson:

Ja, men EU reglerna som börjar gälla nu, tvingar Motorola till o ge längre uppdateringar. Btw, så lanserade Motorola Moto G75 i höstas och den får 5 OS uppgraderingar och 6 års säkerhetsuppdateringar.

Nae..? Fem år av vilket som är det väll. Vilket egentligen inte betyder någonting. Och defenitivt inte ens garanterar att du får den senaste OS-versionen det där sista året av nallens livstid.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

hade en a modell den pajade efter 18 månader lämnade in den till service på en fredag
servicen skulle ta 2-3 arbetsdagar på måndag fick jag ett sms din mobil är klar
service bytte ut kretskortet och info från den gamla mobilen gick inte att rädda

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer man få säkerhetsuppdateringar då?

Permalänk
Medlem

De flesta batterier, i vart fall i märkesmobiler har nog klarat 800 cykler innan.

Batterier degraderas även av tidens tand (Calendar aging) och den står generellt för ganska mycket degradering.
Det är inte säkert att ett batteri som klarar sig med 80% kapacitet efter 800 fulla cykler klarar 800 fulla cykler under två - tre år.

Har man lämnat Calendar aging utanför lagen kan den bli halvt verkningslös.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Kanske blir så att de häftigaste mobilerna helt enkelt måste privatimporteras om man vill ha en här i Europa. Kan tänka mig att det blir svårt att garantera tillgänglighet på udda delar i 9 år (säg 2 år försäljning + 7 år med reservdelar). Utvecklingen går fort och det är inte så lätt att göra gamla saker när man uppgraderat fabriken.

Alternativt får man väl producera en stor mängd delar och lagerhålla, sedan slänga dem när tiden gått ut. Men det verkar dyrt för konsumenterna.

Mjo, en del kinalurar kommer nog inte att hitta hos svenska åf lika ofta.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Många av oss "äldre" tvekade länge på att köpa mobil eller laptop med inbyggt batteri men till slut försvann ju allt med löstagbart batteri tyvärr. Att byta batterier har ju dock varit relativt enkelt på alla iphones och ipads jag lagat, men hade ju hellre bara klickat in ett nytt batteri.
Fina laptops på jobbet slänger vi efter 3-5 år enbart på grund av misshandlade batterier, 95% tid i dockan verkar reducera batteritiden rejält efter 3-5 år. Batterier "får inte bytas" enligt IT-policyn som är skriven av firman som levererar IT-tjänsten haha. Frågade om jag kunde få/köpa några utav de hundratal de hade på hög pga. dålig batteritid, men nej de skulle till återvinning, med utökade minnen laddare och hela klabbet, sjukt slöseri med resurser..

Trodde ändå windows laptops var bättre på batterihantering idag. Min macbook lär sig typ användningsmönstret och laddar bara till 80% då den nästan alltid är dockad. Min oneplus gör samma sak.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tillverkare: "Versionsnummret kommer uppdateras i fem år!"

Känns som även några detaljer kan slå tillbaka i vanlig ordning.

Om det ska hållas med mycket reservdelar till gamla modeller så kan det kanske leda till att många håller sig till färre och mer sällan uppdaterade delar tex. Det skulle iof också vara bra på sätt och vis, men..

Ja och så kan de prissätta att t.ex. moderkortet kostar 3000 kr så att det nästan är billigare att köpa en ny mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ja jag tror de flesta missar här att det inte är gratis för företagen att buffra upp med 5 år gamla moderkort/hålla de I tillverkning i 5 år. Vem får stå för kostnaden? Det bli vi när vi köper telefonen eller oerhört dyra reservdelar som inte kommer vara lönt att köpa.

Personligen känner jag väl lite att man har 3 år av reklamationsrätt. Ofta överlever produkten betydligt längre än så. Haft flera telefoner i 4 år utan bekymmer. Därefter drömmer jag inte direkt om att byta ut moderkortet för 3000 kr när jag kan få en tre fyra generationer nyare telefon för ungefär samma pris...

Permalänk
Medlem

Bra lag av EU

Det här är ett steg i rätt riktning för EU

Permalänk
Medlem

Hur beräknas energieffektiviteten?
Blir det samma bluff och båg som TV-apparater, svart skärm, 100hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja jag tror de flesta missar här att det inte är gratis för företagen att buffra upp med 5 år gamla moderkort/hålla de I tillverkning i 5 år. Vem får stå för kostnaden? Det bli vi när vi köper telefonen eller oerhört dyra reservdelar som inte kommer vara lönt att köpa.

Personligen känner jag väl lite att man har 3 år av reklamationsrätt. Ofta överlever produkten betydligt längre än så. Haft flera telefoner i 4 år utan bekymmer. Därefter drömmer jag inte direkt om att byta ut moderkortet för 3000 kr när jag kan få en tre fyra generationer nyare telefon för ungefär samma pris...

Jo, hålla med reservdelar så länge känns lite överdrivet. Batteri och mjukvaruuppdateringar, ja, men går hårdvaran sönder efter 4-5 år är det nog läge att köpa ny mobil ändå-

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Ja och så kan de prissätta att t.ex. moderkortet kostar 3000 kr så att det nästan är billigare att köpa en ny mobil

Och när de väljer den vägen så kommer EU med största sannolikhet att komma med nya regler för att stävja detta så om tillverkarna vill undvika det så får de välja en annan väg. Den enklaste (och billigaste) vägen borde rimligen vara att inte ändra på precis alla delar i varje ny version av en mobil alt att inte köra ut 2M varianter varje år utan tänka mer långsiktigt.

edit: dessutom skall nämnas att det regelverk som EU filar på just nu inte nämner att samtliga reservdelar skall finnas tillgängligt under så lång tid utan det gäller enbart "kritiska" reservdelar såsom skärm och laddport.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Den här förordningen är nog förklaringen till att Sony nu både tagit beslutet och genomfört att sluta sälja telefoner i Europa via operatörer eller återförsäljare. Man kommer endast kunna köpa Sonys mobiler via deras hemsida framöver.

Återförsäljare har redan börjat rapportera att de sålt sina sista telefoner och fått besked att inga fler kommer efter befintligt lager är borta.

Senaste modellen Xperia 1 VII finns mycket riktigt endast via deras hemsida just nu och lagren på Sony telefoner, oavsett modell, hos de flesta svenska återförsäljare är i princip utraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nae..? Fem år av vilket som är det väll. Vilket egentligen inte betyder någonting. Och defenitivt inte ens garanterar att du får den senaste OS-versionen det där sista året av nallens livstid.

Mja, det är 5 år EFTER att telefonen slutas säljas. Som sagt, 5 års OS uppdateringar, 6 års säkerhetsuppdateringar på G75

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hur många här tror att EU:s politiker som röstat i frågan vet hur komplex dagens mobiltelefon är?

Det är bara att titta här på en dekonstruerad iPhone 12 (som tavla) om ni vill se komponenterna. https://gridstudio.cc/products/grid%C2%AE-12

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Hur många här tror att EU:s politiker som röstat i frågan vet hur komplex dagens mobiltelefon är?

Det är bara att titta här på en dekonstruerad iPhone 12 (som tavla) om ni vill se komponenterna. https://gridstudio.cc/products/grid%C2%AE-12

Räknade till 18 komponenter. Det är väldigt få med tanke på vad det är för produkt. Så de behöver bara lagerhålla 18st komponenter. Och som vi alla sätt på youtube så byggs telefonerna som lego idag, krävs ingen specialkunskap.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

... men inköpspriserna lär påverkas, så för de som tror sig behöva byta telefon var eller vartannat år blir det antagligen lite dyrare. Längre hållbarhet, framförallt på mjukvarusidan, lär dock i praktiken innebära en besparing för de flesta användare sett till EU som helhet.

samtidigt blir begagnade telefoner lättare att sälja!
Så det är inte alls bara negativt. Ingen vill att dom ligger i lådorna o samlar damm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rwkk:

Gött. Men jag ser framför mig hur mobiler kommer bli ännu mer abonnemangknutna från tillverkarna, inte minst de billigare modellerna.

vad bygger du den uppfattningen på ?..jag har aldrig köpt någon abonnemangsknuten ny telefon (skulle aldrig ens få för mig), inte ens i 600 kr klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

vad bygger du den uppfattningen på ?..jag har aldrig köpt någon abonnemangsknuten ny telefon (skulle aldrig ens få för mig), inte ens i 600 kr klassen

På att fler ting blir med abonnemang och om telefoner klarar sig längre tänker jag att tillverkarna kommer behöva annan inkomst för att hålla låga (inköps)priser på telefonerna. Bara mitt eget antagande/spekulation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beltet:

Och stödet kommer säkert utökas eftersom det här tvingar tillverkarna till färre antal modeller vilket gör det möjligt för utvecklarna att fokusera på färre modeller.

Hur gör man ?.har laddat ner zipfilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Hur gör man ?.har laddat ner zipfilen

Om det är Lineage OS du pratar om så måste du först låsa upp bootloadern och sen läsa på Lineage OS hemsida för hur du flashar in den på din modell

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Funderar på hur de ska lösa det rent praktiskt. Tillverkningstekniker förändras ju över tid vilket innebär att de måste ha ett lager av reservdelar men de behöver då räkna ut vilken mängd. Hur mår en batteri om den legat oanvänd i 7 år i nåt hörn i ett lager?
De lär då iaf behöva ta ut kostnaden för det här vid försäljning av nya modeller.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Funderar på hur de ska lösa det rent praktiskt. Tillverkningstekniker förändras ju över tid vilket innebär att de måste ha ett lager av reservdelar men de behöver då räkna ut vilken mängd. Hur mår en batteri om den legat oanvänd i 7 år i nåt hörn i ett lager?
De lär då iaf behöva ta ut kostnaden för det här vid försäljning av nya modeller.

Enkelt, standardiserad anslutning och dimensioner för delarna, t. ex samma batteri fungerar föra massor med modeller...

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer här om hur svårt det ska vara för mobiltillverkarna att leva upp till de här kraven. Med tanke på att pytteföretaget Fairphone har gjort det med bravur i flera år nu tror jag nog att även Apple och allt däremellan också kan fixa det.