Unreal Engine 5.6 visar musklerna i The Witcher 4

Permalänk
Medlem

Efter shitshowen med lanseringen med CP77 så avvaktar jag med min optimism....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Saknar den gamla voice actorn!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Enviro:

Löser 4K-video så fort den är tillgänglig. Livestreamen är i 4k, så om ni vill kika är det bara att klicka igång:
https://www.youtube.com/watch?v=AjikvaR0i34

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt fint ut. Det blir väl på ett sätt farligt rent PR-mässigt för CDPR att inte implementera allt de visar här, så nu måste de leverera. Speciellt hur Ciri rör sig genom folkmassor är ju imponerande och ger liv till byn. Sedan hoppas jag verkligen att CDPR modifierar UE hårt för sina behov för jag kan inte tänka mig att CDPR kommer acceptera att Witcher 4 hackar och hostar så fort en shader behöver kompileras.

Jag får hoppas att CDPR låter detta bakas tillräckligt länge i ugnen så de inte gör samma misstag som med CP2077.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Tackar!

Permalänk
Medlem

Så imponerad av animationerna. Ser verkligen ut som karaktärerna existerar ihop med världen och varandra. Något som historiskt väl mer eller mindre alltid har varit problematiskt i tredjepersons-spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag älskar den lugna vinden som är. Träden rör sig lagom, flaggorna vajar precis sådär lite. T.o.m fiskarna som hänger i ståndet är påverkade. Det ger ett liv som inte finns i många andra spel.

Och inte överdrivet som i Star Wars Outlaws där det alltid verkar blåsa storm...

Jag tycker det ser lysande ut.

Det blåser väl alltid i rymden? 🙂
Solvinden och magnetiska rörelser
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rymdv%C3%A4der

Men ja ,det är fasen storm i SW Outlaws på alla träd 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Löser 4K-video så fort den är tillgänglig. Livestreamen är i 4k, så om ni vill kika är det bara att klicka igång:
https://www.youtube.com/watch?v=AjikvaR0i34

Nu finns riktig 4k

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

OK, visst. Men fram till dess att de faktiskt kan bevisa att spelet kan se så pass bra ut på standard PS5 tänker jag inte sitta och hetsrunka till utvecklares ord och påhittade standarder. Snälla skaffa lite jävla eget tänkande och sluta tro att det kommer se så pass bra ut på... Motsvarigheten till ett PS5 i datorhårdvara är, vadå?

Permalänk
Medlem

När kan spelet tänkas komma ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När kan spelet tänkas komma ut?

Tidigast 2027 enligt info från deras finansrapport;
https://wccftech.com/the-witcher-iv-wont-launch-until-2027-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja ett teknisk demo.

Förvisso, men fortfarande baserat på The Witcher. Inte helt konstigt att man då förväntar sig lite Witcher känsla över det hela, men det var verkligen generiskt som bara den.

Permalänk
Medlem

Herregud!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Känns fullständigt själlöst. Tekniskt imponerande, men inte mycket annat.

Det är ju nästan.. som det är en tekniskt demo med fokus på just teknologin och inte för att sälja in spelet i sig.

Skrivet av Cimlite:

Förvisso, men fortfarande baserat på The Witcher. Inte helt konstigt att man då förväntar sig lite Witcher känsla över det hela, men det var verkligen generiskt som bara den.

Tekniska demon tenderar vara det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

kan inte tänka mig att CDPR kommer acceptera att Witcher 4 hackar och hostar

För de är så kända för att ha extremt cleana och problemfria spel vid release 😅

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju nästan.. som det är en tekniskt demo med fokus på just teknologin och inte för att sälja in spelet i sig.

Tekniska demon tenderar vara det.

Tekniska demon tenderar inte vara baserade på The Witcher dock. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Tekniska demon tenderar inte vara baserade på The Witcher dock. 🤷‍♂️

Tekniska demos brukar vara baserad på lite av varje. Witcher kommer inte lanseras förrän tidigast om ett och ett halv år och med största sannolikhet är detta något som enkom är skapat för denna tech-demo. Med andra ord.. Det är inte menat att sälja in spelet utan vad man kan göra med Unreal Engine 5.6.

Witcher 4 är mest där som ett verktyg och inte som ett spel i sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det som imponerade mest på mig är NPC'ernas reaktioner på omgivningen och karaktären. Ungarna och grisarna som snodde äpplena etc.

Jag ger det 50-50 att det vi såg av det bara var ett demo som inte kommer vara lika bra i det faktiska spelet vs att de kommit på något sätt att använda LLM/AI för att skapa markant fler NPC-rörelser och fraser.

Grafiken är ungefär som förväntat med tanke på att det är 10 år sedan Witcher 3 och grafikkorten är mycket snabbare nu, så jag är inte orolig vad gäller det. Spelet bli säkert lika snyggt som det vi såg här rent grafiskt, iaf på PC.

Riktigt häftigt demo måste jag säga, can't wait!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det ser imponerande ut. Men jag är övertygad om att Unreal Engine kommer att fullkomligt förstöra både bildkvalité och prestanda när man spelar lokalt (och inte tittar på en komprimerad video)... UE5 ser bra ut ifall man har prestanda nog att köra i 4K på en vanlig skärm. Har man lägre upplösning, eller gud förbjude, spelar spelet på en handhållen PC eller i VR så ser rendering helt bedrövlig ut. Epic gör imponerande saker med UE, men bildkvalité är inte en av dem.

Epic har valt bort bildkvalité i förmån för teknisk fool-proofing. Och även ifall man kör "snygga spel" showcases som Hellblade II tycker jag fortfarande att Source2 och CryEngine renderar spel mer attraktivt, med högre kvalité bild bilden i helhet, samt material-rendering.

Detta är inte bara CDPR som gör ett spel med vanilla UE5 utan det är ett samarbete där utvecklare från CDPR har fått vara med och optimera saker och gjort tillägg till i UE5 efter deras behov. Optimeringar som andra utvecklare som använder Unreal Engine kommer kunna ta del av senare om jag förstod rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

För de är så kända för att ha extremt cleana och problemfria spel vid release 😅

Mycket kan man säga om det. Ja det har varit buggigt i början, men PSO-stutter som plågar alla UE-spel har de inte haft problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Efter shitshowen med lanseringen med CP77 så avvaktar jag med min optimism....

Nu ska vi inte va såna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det ser väldigt fint ut. Det blir väl på ett sätt farligt rent PR-mässigt för CDPR att inte implementera allt de visar här, så nu måste de leverera. Speciellt hur Ciri rör sig genom folkmassor är ju imponerande och ger liv till byn. Sedan hoppas jag verkligen att CDPR modifierar UE hårt för sina behov för jag kan inte tänka mig att CDPR kommer acceptera att Witcher 4 hackar och hostar så fort en shader behöver kompileras.

Jag får hoppas att CDPR låter detta bakas tillräckligt länge i ugnen så de inte gör samma misstag som med CP2077.

Tycker att rörelsen i folkmassor påminner om första Assassins Creed som kom ut 2007.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det är nog långt kvar innan de fått in känslan antar jag.
Om de får in den...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Fasen vad bra detta såg ut. Det var riktigt länge sedan jag fick känslan av att det tar ett stort steg framåt, nästan som när man såg första demonstrationerna av Assassins Creed. Hästrackarn såg helt otrolig ut (flesh solvern), motion matching var fräckt, nanite skogen såg fantastisk ut, hanteringen av folkmassor. Ja, jag är superimpad. Det vore kul om dom fick ihop det här och att det blir minst så här på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta är inte bara CDPR som gör ett spel med vanilla UE5 utan det är ett samarbete där utvecklare från CDPR har fått vara med och optimera saker och gjort tillägg till i UE5 efter deras behov. Optimeringar som andra utvecklare som använder Unreal Engine kommer kunna ta del av senare om jag förstod rätt.

Jag tror dock inte att det fundamentalt förändrar hur spel renderas i Unreal Engine. Shader stutters och traversal stutters är sin sak. Förhoppningsvis kan CDPR hjälpa Epic att göra motorn bättre för öppna spelvärldar. Men mitt stora problem med motorn är inte stutters, utan snarare höga prestandakrav, bristande optimering, och otrolig låg renderingskvalité i hela FX-pipelinen (Vilken är helt beroende av TAA-lösningar som kommer med en uppsjö av artifakter). Även ifall det finns stora fördelar med Nanite så kommer den tekniken med ett enormt prestandapåslag där smådetaljer blir lidande kvalitemässigt jämfört mot traditionella texturtekniker (som parallax occlusion maps och normal maps)

Unreal Engine 5+ funkar bra i 4K med lätt användning av TSR/FSR/DLSS. Men så fort man sänker upplösningen till 1440p, 1080p, eller gud förbjude 720p på en handhållen enhet så förstörs bildkvalitén fullkomligt. som dessutom blir 10x värre i VR.

Sammanslaget handlar mitt problem med UE5 om att de försöker göra motorn tekniskt idiot-säkrad för utvecklare, varav Epic forcerar safeguard system som Nanite och realtidsrendering av precis allt. Även om det inte behövs för spelet som ska utvecklas. Vi lkommer att fortsätta få spel som inte nödvändigtvis alltid ser bättre ut och dessutom presterar mycket sämre. Alla spel behöver inte realtids-renderad RT för ljus, skuggor, reflektioner, och inte alla spel behöver enorma spelvärldar. Men Epic håller på att baka in Unreal Engine i ett hörn där den fungerar bäst för filmindustrin, och spel med öppna, dynamiska spelvärldar. Däremot blir allt annat lidande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Tyckte mycket såg trevligt ut, speciellt naturen och hur mkt atmosfär tex vind skapar. Mest tycker jag dock det är kul att se något från TW4 även om det bara var ett tech-demo, kan inte vänta på att få ta mig ut i den världen igen

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Vad tror ni det blir för minimumkrav på cpu och grafikkort ?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut! Nu är det ju ett teknikdemo osv men ändå. Förhoppningsvis är spelet någorlunda i nivå med detta. Känns inte helt orimligt med tanke på hur Witcher 3 är tycker jag spontant.

Får väl se när det väl släpps. Än så länge finns väl inget datum för det ens så det är ju några år bort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Vad tror ni det blir för minimumkrav på cpu och grafikkort ?

Mvh.

Killgissar på att 6070ti kommer vara "minimum".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tror dock inte att det fundamentalt förändrar hur spel renderas i Unreal Engine. Shader stutters och traversal stutters är sin sak. Förhoppningsvis kan CDPR hjälpa Epic att göra motorn bättre för öppna spelvärldar. Men mitt stora problem med motorn är inte stutters, utan snarare höga prestandakrav, bristande optimering, och otrolig låg renderingskvalité i hela FX-pipelinen (Vilken är helt beroende av TAA-lösningar som kommer med en uppsjö av artifakter). Även ifall det finns stora fördelar med Nanite så kommer den tekniken med ett enormt prestandapåslag där smådetaljer blir lidande kvalitemässigt jämfört mot traditionella texturtekniker (som parallax occlusion maps och normal maps)

Unreal Engine 5+ funkar bra i 4K med lätt användning av TSR/FSR/DLSS. Men så fort man sänker upplösningen till 1440p, 1080p, eller gud förbjude 720p på en handhållen enhet så förstörs bildkvalitén fullkomligt. som dessutom blir 10x värre i VR.

Sammanslaget handlar mitt problem med UE5 om att de försöker göra motorn tekniskt idiot-säkrad för utvecklare, varav Epic forcerar safeguard system som Nanite och realtidsrendering av precis allt. Även om det inte behövs för spelet som ska utvecklas. Vi lkommer att fortsätta få spel som inte nödvändigtvis alltid ser bättre ut och dessutom presterar mycket sämre. Alla spel behöver inte realtids-renderad RT för ljus, skuggor, reflektioner, och inte alla spel behöver enorma spelvärldar. Men Epic håller på att baka in Unreal Engine i ett hörn där den fungerar bäst för filmindustrin, och spel med öppna, dynamiska spelvärldar. Däremot blir allt annat lidande.

Du har säkert rätt. Jag blev mest bara optimistikt inställd efter att tidigare ha sett videos där de pratar om de delar som CPPR har hjälpt till med. Rätt kraftiga optimeringar.

Visa signatur