Hur lång tid (på riktigt) för Telenor mobilt bredband att åtgärda driftstörning med reducerad kapacitet?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid (på riktigt) för Telenor mobilt bredband att åtgärda driftstörning med reducerad kapacitet?

Har Telenors mobila bredband via 5G och sedan jag skaffade det för ca 4 månader sedan har det, förutom lite märkliga saker precis i början, i ganska stor utsträckning fungerat hyffsat, visst det har varit lite mindre stopp ett par gånger men det hade jag på fibern i min förra bostad också, så inget märkligt.

Men kvällen den 3:e Juni märkte jag att prestandan var väldigt begränsad, nedladdningshastigheten pendlade mellan 1-10Mbit/s.

Kollar på Telenors hemsida och ser att de har en driftstörning där kapaciteten rapporteras som begränsad på både 4g & 5g näten med beräknad klartid 14:00 den 4:e Juni. Ok, inte hela världen, jag har ju tillräcklig prestanda för lite surf och youtube så jag klarar mig.

När vi sedan når 4:e Juni, klockan 14, så ser jag att de uppdaterat klartid till 4 Juni 22:00 men ok, man kan ju uppskatta fel ibland, det är sånt som händer. När vi sedan når 22:00 har de än en gång ändrat tiden till 14:00 den 5:e Juni och vid det här laget börjar jag ana lite oråd, speciellt med tanke på att det, utöver driftstörningen i mitt område, finns ett i grannorten som startade 19:e Maj och som har följt exakt samma mönster som "mitt" fel när det kommer till att skjuta på tiden men hoppas ändå på det bästa.

14:00 den 5:e juni blev dock 22:00 den 5:e Juni, som sedan blev 14:00 den 6:e Juni och nu är det 22:00 6:e Juni och inte helt oväntat har det andra felet som startade 19:e Maj i grannorten uppdaterats på exakt samma sätt.

Har därför bläddrat runt lite på deras driftstörningskarta och tittat på driftstörningar lite här och där i landet och ALLA deras aktiva driftstörningar, oavsett om de upptäcktes för 3 dagar sedan eller 3 månader sedan, har en förväntad klartid idag.

Så det känns uppenbart att deras klartid inte är någon som helst form av realistisk uppskattning utan bara ett värde de konstant skjuter framför sig.

Men det leder ju till frågan, hur lång tid tar det på riktigt? Jag inser att det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre" men när jag letar runt i landet och hittar mängder med driftstörningar som varit aktiva i veckor eller till och med månader så kan jag ju inte låta bli att bli orolig. Samtidigt inser jag ju att det jag ser där är de värsta fallen, eventuella fel som åtgärdats snabbt ser jag ju inte nu eftersom de tas bort när de åtgärdats.

Så vad är andras erfarenhet? Ska jag mentalt förbereda mig på veckor/månader med <10Mbit/s nedladdningshastighet eller finns det fortfarande hopp att det ska lösa sig snabbt?

Permalänk
Medlem

Kan vara en fiber som gått av, det kan ta tid att hitta och reparera. Kan vara så att de har en radiolänk som backup.

Permalänk
Medlem

Var befinner du dig?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/granskning-angrepp-mot-30-...

Om det går åt oväntat mycket reservdelar av samma sort under kort tid, så kan det säkert ta tid att skaffa fram nytt.

Permalänk
Medlem

Svaret är att tiden det tar är exakt motsvarande längden på ett snöre.
Det kan vara väntan på reservdelar, det kan vara fältfolk och/eller underleverantörer som har tillfällig personalbrist, sjukdom etc.
Det kan vara att felet visserligen är detekterat men att en tekniskt lösning för att åtgärda inte finns än.
Det kan vara ett mjukvarufel som rapporterats till tillverkaren av utrustningen. Det kan vara att felet är eskalerat till 3rd line support som har en kö av ärenden. Det kan vara att felet blivit felkategoriserat och ligger på "fel skrivbord" just nu.
Det kan vara tusen andra saker. Om du skriver exakt(mer eller mindre) vart du befinner dig, kanske jag kan hitta bättre info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Var befinner du dig?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/granskning-angrepp-mot-30-...

Om det går åt oväntat mycket reservdelar av samma sort under kort tid, så kan det säkert ta tid att skaffa fram nytt.

Skrivet av Bjirn:

Det kan vara tusen andra saker. Om du skriver exakt(mer eller mindre) vart du befinner dig, kanske jag kan hitta bättre info.

Befinner mig i en ort som heter Svenljunga, är en av de större "blobbarna" av driftstörningar i Västra Götaland på telenors karta just nu (men långt ifrån den enda eller den största).

Så inte i närheten av E22:an, men kan ju givetvis fortfarande drabbas av eventuell reservdels- eller resursbrist som uppkommit från de sabotagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Befinner mig i en ort som heter Svenljunga, är en av de större "blobbarna" av driftstörningar i Västra Götaland på telenors karta just nu (men långt ifrån den enda eller den största).

Så inte i närheten av E22:an, men kan ju givetvis fortfarande drabbas av eventuell reservdels- eller resursbrist som uppkommit från de sabotagen.

Jag kan inte ge ut intern information på ett allmänt forum (som jag inte har då jag inte har kännedom om Telenors drift)
Men det kan vara så att siten i centrala Svenljunga tyvärr är tillfälligt nere då utrustningen i boden nedanför masten pga en komplex kontraktsfråga måste flyttas från en plats till en annan.
Om det skulle vara så är jag säker att de jobbar så gott de kan på det problemet och är väl medvetna om problemen det medför sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag kan inte ge ut intern information på ett allmänt forum (som jag inte har då jag inte har kännedom om Telenors drift)
Men det kan vara så att siten i centrala Svenljunga tyvärr är tillfälligt nere då utrustningen i boden nedanför masten pga en komplex kontraktsfråga måste flyttas från en plats till en annan.
Om det skulle vara så är jag säker att de jobbar så gott de kan på det problemet och är väl medvetna om problemen det medför sina kunder.

Ok, OM det skulle vara så, så finns det inte mycket annat att göra än att avvakta (vilket så sett känns som det enda alternativet oavsett vad felet är ).

Oavsett vad de gör och var de gör det hoppas jag att det är något de i stor utsträckning kan göra inomhus (är sådana bodar stora nog att man går in i dem och kan vara inomhus medans man arbetar?), unnar verkligen inte något att arbeta utomhus i Svenljunga idag, varit ett riktigt oväder större delen av dagen och ser inte ut att bli bättre.